Skyrim knäcker mitt HD6970

Permalänk
Avstängd

Skyrim knäcker mitt HD6970

Hejsan

Har ett Powercolor PCS+ HD6970. Det är alltså ett fabriksöverklockat kort, med 940mhz kärna och 5700mhz minne.
Kortet levererar bra nog prestanda för mig men det fungerar inte i Skyrim. Efter 5-10 minuter så kraschar spelet konstant, oftast ute i stora miljöer. Ett tag trodde jag att det var för pga alla moddar som är installerade, tills jag igår började felsöka. Allt från överhettning till drivrutiner och avinstallation av moddar. Till slut bestämde jag mig för att underklocka kortet. Läste att original så går HD6970 i 880mhz respektive 5500mhz så ställde ned kortet till det - vips så spelade jag i nästan två timmar utan problem. Började så sakta "överklocka" mig uppåt och har nu stannat 918mhz och 5644mhz. Höjde volten på kortet med 0.01v och fick då ett stabilt kort.

Min fråga är, ska det verkligen behöva vara så här? Eller är det en kombination mellan Skyrim och grafikkortet? Eller kan det vara så att PCS+ kortet har en högre volt än vanliga modeller och Afterburner har sänkt det? Aldrig märkt av det problemet i något annat spel. Sparade en profil med dessa inställningar i Afterburner så vi får väl se.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har hänt mig med BF3 att jag kunde kunde överklocka mina grafikkort alls utan det tog i princip stopp direkt, detta löste sig med annan drivrutin.
När det rör sig om 100MHz fabriksöverklockning så tenderar volten att vara höjd beroende på GPU-modell.
Afterburner ska inte ställa in några parametrar själv, ser inte att MSI har utgivet ett program som ge ut fel volt.

EDIT: Har hänt förut att det har kommit ut batcher av fabriköverklockade grafikkort som inte har klarat det. Senast var väl 560ti från MSI eller Gigabyte.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Nej, det ska det inte. Har du garanti, hos butik eller tillverkare, kvar så utnyttja den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har du provat att klocka ner ditt kort? Jag har själv råkat ut för spel som inte gillar överklockning, bla Witcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej, det ska det inte. Har du garanti, hos butik eller tillverkare, kvar så utnyttja den.

Hur tänkte du nu? Vad ska grafikkortstillverkare gör åt att viss mjukvara inte fixar överklockade kort?

BF3 var grymt känsligt så kunde inte klocka mitt 560 ti dc II mkt, men kör med 30mhz mer på min gpu med samma volt i Diablo 3 nu utan minsta problem. Har inte testat i skyrim då jag inte har tid att spela allt nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Hur tänkte du nu? Vad ska grafikkortstillverkare gör åt att viss mjukvara inte fixar överklockade kort?
BF3 var grymt känsligt så kunde inte klocka mitt 560 ti dc II mkt, men kör med 30mhz mer på min gpu med samma volt i Diablo 3 nu utan minsta problem. Har inte testat i skyrim då jag inte har tid att spela allt nu för tiden.

Vad ska Skyrim göra åt att en tillverkare har släppt ett kort som är överklockat lite för mycket? Spelet bryr sig väl inte om vilken frekvens GPUn går i så länge trianglarna på skärmen blir uppritad så fort som möjligt. Visst, vissa spel är mer krävande (BF3, Chrysis) än andra (Diablo3, Chrysis 2) men det är tillverkarens ansvar att se till att man inte ska behöva klocka ner kortet för att det ska vara stabilt så länge som man har ett schysst system för övrigt.

Värme eller taskig strömförsörjning brukar vara de vanligaste orsakerna, speciellt när nu spelet är stabilt när kortet är nedklockat.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Hur tänkte du nu? Vad ska grafikkortstillverkare gör åt att viss mjukvara inte fixar överklockade kort?

BF3 var grymt känsligt så kunde inte klocka mitt 560 ti dc II mkt, men kör med 30mhz mer på min gpu med samma volt i Diablo 3 nu utan minsta problem. Har inte testat i skyrim då jag inte har tid att spela allt nu för tiden.

Precis som du vart tillsagd ovan, det är inte Skyrim det är fel på. Det bryr sig inte ett dugg om vad man har för frekvens på sitt kort.
Är kortet av dålig kvalitet som slinkigt igenom stabilitetstestning hos tillverkaren så är det tillverkarens fel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Nu är det dock inte så jätteallvarligt. Skyrim är inte direkt krävande, även om jag kör på höga inställningar i 2560x1600. Ligger fortfarande på samma fps enligt Afterburner. Saken är bara att jag blev så förvånad, kan köra vändor med 3dMark11 och alla andra spel utan problem.