EA: Steam-reor fel väg att gå

Permalänk
Inaktiv

EA släpper ju uppföljare på uppföljare och arbetar hårt för att göra spel enklare och enklare för den breda massan, o samtidigt påstår dom sig vara rädd för att gaming urvattnas och priset då står i relation till hur bra/dålig kvalité ett spel har? Vi som såg EAs presskonferens på E3 fattar ju att ja här är allt inte riktigt som det borde vara, om man nu inte endast tänker på profit. Och det är kanske det tänket som inte är det rätta, vinst och pengar framför allt?

Som tur är så finns all kultur i alternativa former, det finns alltid något som passar och EA är hopplöst efter med Origin. Vi har Steam och en massa andra butiker, Kickstarter och andra spännande sätt att finansiera och sälja spel på. Sorry EA men ni är som Hollywood som vill ha ytterligare en Fast & Furious, så stå för det och försök inte trolla i oss något annat.

Personligen tycker jag inte att spel urvattnas pga reor, det gör bara dom mer tillgängliga och man kanske köper lite mer än vad man har tid med att spela, men samtidigt stödjer man även det som är en stor hobby för många av oss, och det känns helt ok

Permalänk
Medlem

Sedan har ju EA generellt mycket lägre priser på Origin än vad Steam tillhandahåller på icke-Valve produktioner.

Permalänk
Medlem

Det där argumentet är lite som deras tjat om piratkopiering. Om ett rea-spel säljer 400.000 enheter på en helg, så kan man inte whina om att det borde varit fullpris.. dom kommer fortfarande ha fått summa summarum mer pengar än om dom haft fullpris och sålt mångdubbelt mindre enheter. Samma som att 400.000 nedladdningar på piratbukten är krona för krona förlorade säljtillfällen.
Faen jag har massa spel på steam som jag köpt för att det var billigt som jag antagligen aldrig kommer hinna/orka spela.

inte som att producera varor i industrin, det gör närapå noll skillnad för dom om dom skeppar 10.000 enheter eller 100.000 enheter...

Permalänk
Medlem

ta bort distributörer och gör allt digitalt.
The Long Tail for the win!

Steam tjänar miljonen och alla får sälja lite!

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

EA är giriga idioter.
Det ekonomiska klimatet vi har just nu är inte direkt det bästa. Vissa har alltså inget annat val än att köpa spel när de är på rea, och om massor av folk köper ett spel som är på rea är det bättre än att ett fåtal köper till fullpris, inte sant? EA vill bara ha massa pengar, de bryr sig inte om något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

ta bort distributörer och gör allt digitalt.
The Long Tail for the win!

Steam tjänar miljonen och alla får sälja lite!

Kan bara hålla med. Steam-reor genererar intäkter långt efter att produkten hade varit död om den distribuerats på ett fysiskt medium.

Permalänk
Medlem

Enbart positiva är de väl kanske inte, jag har läst en del inlägg från folk som skriver att de endast köper sina spel på steam reor numera, så på så vis så förlorar väl en del spel studior en del pengar. Själv så har jag funderat på att också göra på detta sätt själv,, bla Max Payne 3 har jag inte köpt ännu i väntan på en steam rea ...
Warlock - Master of the Arcane köpte jag till full pris för ca 2-3 veckor sedan, den finns nu på steam rea nu, synd att jag inte bestämde mig för att vänta vid det köpet ...

Risken är väl som sagt att om några år så köper endast 30 % av spelarna spelet till full pris, resten väntar på nästa steam rea, inte som i dag, när majoriteten av försäljningen sker vid spel releasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Enbart positiva är de väl kanske inte, jag har läst en del inlägg från folk som skriver att de endast köper sina spel på steam reor numera, så på så vis så förlorar väl en del spel studior en del pengar. Själv så har jag funderat på att också göra på detta sätt själv,, bla Max Payne 3 har jag inte köpt ännu i väntan på en steam rea ...
Warlock - Master of the Arcane köpte jag till full pris för ca 2-3 veckor sedan, den finns nu på steam rea nu, synd att jag inte bestämde mig för att vänta vid det köpet ...

Risken är väl som sagt att om några år så köper endast 30 % av spelarna spelet till full pris, resten väntar på nästa steam rea, inte som i dag, när majoriteten av försäljningen sker vid spel releasen

Då får man vänt ett år på att få sitt spel, eftersom en blockbuster titel inte kommer komma på stor rea snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Enbart positiva är de väl kanske inte, jag har läst en del inlägg från folk som skriver att de endast köper sina spel på steam reor numera, så på så vis så förlorar väl en del spel studior en del pengar. Själv så har jag funderat på att också göra på detta sätt själv,, bla Max Payne 3 har jag inte köpt ännu i väntan på en steam rea ...
Warlock - Master of the Arcane köpte jag till full pris för ca 2-3 veckor sedan, den finns nu på steam rea nu, synd att jag inte bestämde mig för att vänta vid det köpet ...

Risken är väl som sagt att om några år så köper endast 30 % av spelarna spelet till full pris, resten väntar på nästa steam rea, inte som i dag, när majoriteten av försäljningen sker vid spel releasen

Samtidigt kan det mycket möjligt vara så att många fler köper spelen vilket nästan gör att det går noll ut.
Försäljningen blir bara mer utdragen istället för att företagen satsar på att de måste sälja vinst första dagarna. Tyvärr är ju fungerar ju spelindustrin som så att när man utvecklar ett spel kan man bara göra en uppskattning på hur det kommer sälja första dagarna för att få fundings till det. Man kan se det som att en studio jobbar gratis tills de släpper spelet och får sin lön av spelförsäljningen. Det är nästan som att starta ett nytt företag varje gång man börjar på ett nytt projekt för man kan aldrig garantera vinst med spel, om det inte gäller de mest obvius AAA titlarna.
Detta kan gör att spelstudios som släppt ett spel som kanske säljer vinst i en period på ett år kanske hinner gå i konken en månad efter släppet eftersom det inte fått in tillräckligt mycket pengar för att kunna fortsätta.

EDIT: Detta är ju bara mina teorier naturligtvis.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Enbart positiva är de väl kanske inte, jag har läst en del inlägg från folk som skriver att de endast köper sina spel på steam reor numera, så på så vis så förlorar väl en del spel studior en del pengar. Själv så har jag funderat på att också göra på detta sätt själv,, bla Max Payne 3 har jag inte köpt ännu i väntan på en steam rea ...
Warlock - Master of the Arcane köpte jag till full pris för ca 2-3 veckor sedan, den finns nu på steam rea nu, synd att jag inte bestämde mig för att vänta vid det köpet ...

Risken är väl som sagt att om några år så köper endast 30 % av spelarna spelet till full pris, resten väntar på nästa steam rea, inte som i dag, när majoriteten av försäljningen sker vid spel releasen

Det säger ju egentligen mer om att start-priserna på spel är skeva än att reorna är dåliga. Om folk tvekar på grund av priserna så är ju priserna felaktiga alternativt det förväntade nöjet av produkterna vilket gör att folk är tveksamma till om det är värt det.

Frågan är väl egentligen vad som skulle hända om folk slutade köpa spel vid release och väntade tills priserna gick ner i sådan mängd att spel vid release inte längre var den lönsammaste tiden. Det är ett scenario jag skulle vilja se hur de tänkt hantera. Jag tror att de i sin dumhet kommer sluta ha reorna, men hoppas på att de skulle inse att om de sänkte ingångspriserna och höjde rea-priserna för att normalisera det hela skulle fler vara nöjda.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det är tack vare Steamreorna jag har 278 spel (365 inklusive alla dlc o dyl.) på Steam, så att påstå att utvecklare förlorar på det är FEL.

Haha à jo jag har väl 100 tror jag utan dlc då. 85%pga reor 50% hade jag aldrig ens fynderat på.

iPod

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Sötast

EA är fel väg att gå

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många spel jag köpt på steam-rean

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ja, det är rätt att köra med reor. Ett företag som blivit räddat av Steams reor är bland annat Frictional Games. I slutfasen av utvecklingen av Amnesia hade de riktigt dåligt med pengar men när Steam reade ut Penumbra-spelen så fick de in tillräckligt för att klara sig, tills det att Amnesia var klart. Sen väcker det ett intresse för spel som blivit "bortglömda" (något/ett par år efter release). Varför betala fullpris för ett spel som är 2-3 år gammalt? Både utvecklarna och vi spelare tjänar på det. Vi kan köpa mer spel utan att bli helt fattiga och utvecklarna säljer exemplar av spel som vissa användare aldrig hade tänkt köpa från första början.

Skrivet av belga:

Det säger ju egentligen mer om att start-priserna på spel är skeva än att reorna är dåliga. Om folk tvekar på grund av priserna så är ju priserna felaktiga alternativt det förväntade nöjet av produkterna vilket gör att folk är tveksamma till om det är värt det.

Och det är bland annat därför utvecklarna borde börja satsa på att få ut demos igen, gärna i god tid innan release också.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Enbart positiva är de väl kanske inte, jag har läst en del inlägg från folk som skriver att de endast köper sina spel på steam reor numera, så på så vis så förlorar väl en del spel studior en del pengar. Själv så har jag funderat på att också göra på detta sätt själv,, bla Max Payne 3 har jag inte köpt ännu i väntan på en steam rea ...
Warlock - Master of the Arcane köpte jag till full pris för ca 2-3 veckor sedan, den finns nu på steam rea nu, synd att jag inte bestämde mig för att vänta vid det köpet ...

Risken är väl som sagt att om några år så köper endast 30 % av spelarna spelet till full pris, resten väntar på nästa steam rea, inte som i dag, när majoriteten av försäljningen sker vid spel releasen

Håller med dig i vissa punkter men jag är ganska övertygad om att om ett spel verkligen har lockat enns intresse så köper man det till fullt pris. Det har iaf jag gjort många gånger, de spel jag har köpt på rea har mer varit spel som jag antagligen inte skulle ha lagt 5-600kr på.
Vissa titlar drar man sig till hur bra eller dåliga de än visar sig vara när man väl börjat spela, steam reorna har dock garanterat ökat min konsumtion av spel i både antal och summa och jag tror att det gäller för de flesta gamers.

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk

Haha utgivarna är så gulliga, snor åt sig massor av pengar från utvecklarna för de lilla arbete de gör, och sen går de och klagar på nerladdning och reor och skriker "won't somebody pleease think of the developers?!"

De enda utvecklarna behöver räddas ifrån är utgivarna själva.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Bätte att vi piratkopierar istället för att fynda bra spel på steam!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Haha

EA.....Man är inte förvånad Douchebag publishers..

Smug!

U mad Br0?!?!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Personligen köper jag nästan bara spel på rea eftersom jag inte är jätte intresserad av alla nya spel så kan jag vänta tills de går ner i pris samt att jag ändå inte tar mig tid att spela dem. Köper även en hel del spel jag "piratade" när jag var yngre som jag tyckte var bra, nu när man tjärnar pengar så man har råd att betala för dem. Utan steam rea hade jag nog inte köpt något alls, skulle absolut inte "betala av gamla synder".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av freijd:

Håller med dig i vissa punkter men jag är ganska övertygad om att om ett spel verkligen har lockat enns intresse så köper man det till fullt pris. Det har iaf jag gjort många gånger, de spel jag har köpt på rea har mer varit spel som jag antagligen inte skulle ha lagt 5-600kr på.
Vissa titlar drar man sig till hur bra eller dåliga de än visar sig vara när man väl börjat spela, steam reorna har dock garanterat ökat min konsumtion av spel i både antal och summa och jag tror att det gäller för de flesta gamers.

Kanske bara är mig, men jag bryr mig inte så mycket längre om jag köper ett spel när det kommer ut eller ett halv år senare. Jag har tex flera spel jag inte ens spelat ännu, tex så preordrade jag Mass Effect 3 och Kingdom Of Amalur innan de släpptes och jag har inte ens spelat dem ännu ... för att inte nämna ett flertal steam spel som jag inte heller testat ännu, så att vänta ett halv år på en steam rea är inget problem, det finns ju fördelar också, som att de värsta buggarna blivit fixade.

Permalänk

om man kollar i EA's webshop har ju ett spel som är 2 år ungefär samma pris som när det släpptes... så oftast om man vill ha det går man till sibas rea låda med blandade spel och gräver fram det för en spottstyvel... (typ 99:- eller 2 för 199:- vs 400:- i EA's webshop

sen att säga att det känns fel att rea ut gammla spel är ju som att skjut sig själv i foten... då de är typ ända butiken som fortfarande vill ha nypris för det...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

EA gör sitt dåligaste år på länge och värdet sjunker, samtidigt som Steam gör 100% vinst för 4e året i rad (inte helt 100 på siffrorna).

You jelly, EA?

F ö är EA ett blodsugande skitföretag som våldtar sina utvecklare och kunder.

http://www.reddit.com/r/battlefield3/comments/qjqob/this_is_m...

http://i50.tinypic.com/16gldw8.png

http://i.imgur.com/ho3V2.png

http://i.imgur.com/GGzc2.jpg

http://i.imgur.com/OscDY.png

http://i.imgur.com/MVZCd.png

http://imgur.com/a/dnIWU

EAs åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Jag skulle nog påstå att du gör precis tvärt om. Du bidrar till att inkomsten till spelindustrin ökar, du får chansen att ladda hem ett spel för en billig peng långt efter att dess "bäst före dag" har passerat och gör därmed att spelindustrin kan producera fler spel.

I ryssland var piratkopieringen ett stort problem, mångdubbelt mot vad det var i europa/usa men sedan STEAM lanserats där har det blivit Valves bästa försäljningplats.

On demand, till vettiga priser och lättillgängligt så köper folk produkterna, och när jag får frossa lite i gamla titlar är det svårt att inte köpa.

Hans frågor var nog retoriska...

Jag och några av mina närmaste kompisar har tagit det så långt att när vi hittar ett spel vi gillar med typ 80% rea så köper vi två för att "tvinga" nån att spela det med oss.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag häpnade faktiskt över BioWares (och EA's) prissättning av DLC för ett tag sedan när jag spelade om Mass Effect 1 & 2. Man kan köpa bägge spelen för under 100 kronor om man letar runt lite granna i rea-lådorna, men Bioware vill fortfarande ha exakt lika mycket pengar för DLC till Mass Effect 1 som när det var nytt. Jag misstänker att jag inte var ensam om att avstå från köp eftersom ett par DLC-paket skulle kosta mer än hela spelet.

Hade de kört med reor likt Steam så skulle de säkert fått in mer pengar. Nu måste de inte ha 80% reor, men 50% på så pass gamla speltillägg hade inte varit fel.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Enbart positiva är de väl kanske inte, jag har läst en del inlägg från folk som skriver att de endast köper sina spel på steam reor numera, så på så vis så förlorar väl en del spel studior en del pengar. Själv så har jag funderat på att också göra på detta sätt själv,, bla Max Payne 3 har jag inte köpt ännu i väntan på en steam rea ...
Warlock - Master of the Arcane köpte jag till full pris för ca 2-3 veckor sedan, den finns nu på steam rea nu, synd att jag inte bestämde mig för att vänta vid det köpet ...

Risken är väl som sagt att om några år så köper endast 30 % av spelarna spelet till full pris, resten väntar på nästa steam rea, inte som i dag, när majoriteten av försäljningen sker vid spel releasen

Vissa utvecklare får samma intäkter på en helg med Steam-rea som på flera månader till normalpris...

Permalänk
Medlem

EA är ett jävla skitföretag och det är riktigt synd att jättar som de och Activision förstör spel för oss.

Steam är super, många gånger får deras reor mig att köpa spel jag aldrig hade köpt annars. Dessutom gillar jag steam-klienten.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Inaktiv

Bumpar tråden lite, EA har vänt och tycker nu att det är fint med reor....

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120618/ea-gor-en-pudel-nu...

"Det är lustigt hur fort det kan svänga ibland. Nyligen uttalade sig Origin-chefen David DeMartini om att de enorma Steam-reorna devalverar spelens värde, och att Electronic Arts knappast skulle följa i Valves fortspår. Nu avslöjas att Origin kommer börja erbjuda superreor som till exempel 87,5 procents rabatt på Dragon Age: Origins."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Bumpar tråden lite, EA har vänt och tycker nu att det är fint med reor....

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120618/ea-gor-en-pudel-nu...

"Det är lustigt hur fort det kan svänga ibland. Nyligen uttalade sig Origin-chefen David DeMartini om att de enorma Steam-reorna devalverar spelens värde, och att Electronic Arts knappast skulle följa i Valves fortspår. Nu avslöjas att Origin kommer börja erbjuda superreor som till exempel 87,5 procents rabatt på Dragon Age: Origins."

^^Electronic Arts namnet passar dem så sjukt mycket.

Permalänk
Medlem

Men Orgin REA:r ju ut spel också..?

Tror definitivt försäljningen ökar om man REA:r ut spel. Jag har själv köpt spel på steam på REA som jag aldrig hade köpt annars. Tycker spelen i dagens läge är redan på tok för dyra. Inte bara PC spel utan även TV-spel är väldigt dyrt.

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk

Jag lär aldrig köpa spel för fullpris mer, många många år sedan jag gjorde det iom att 500kr eller mer är för dyrt för ett så kort spel.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO