Permalänk
99:e percentilen

Se hit! Behöver speciell skruv

Jag, min idiot, tappade givetvis bort den ena av två små skruvar som jag behöver för att skruva fast en strömbrytare i en grej jag håller på att bygga.

Jag tror att skruven heter M2, men är inte säker. EDIT: Skruvhålen är 1,5 mm, så skruven bör heta M1.5.

Den finns i vissa Revoltec-lysrör. (Det är två stycken som håller fast strömbrytaren i PCI-plåten.)

Jag har fått höra att den kan finnas i äldre bandspelare – för de som vet vad det är.

Den finns inte att köpa på Biltema eller den lokala järnaffären.

Jag behöver antingen en skruv som är identisk med den jag redan har, eller två som har så platt/diskret huvud som möjligt.

Jag har tagit bilder för att visa vad för slags skruv det är jag behöver:

http://i.imgur.com/G28Lv.jpg

http://i.imgur.com/MVFpD.jpg

Det är alltså den minsta skruven jag behöver.

Den stora skruven är den vanliga grövre sorten som man skruvar fast chassisidor med.

Om någon vet var man kan hitta en sån (alltså t ex "i ett kylskåp") eller var den finns att köpa, eller kan tänka sig att sälja ett par, skulle det rädda hela mitt mod.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag, min idiot, tappade givetvis bort den ena av två små skruvar som jag behöver för att skruva fast en strömbrytare i en grej jag håller på att bygga.

Jag tror att skruven heter M2, men är inte säker.

Den finns i vissa Revoltec-lysrör. (Det är två stycken som håller fast strömbrytaren i PCI-plåten.)

Jag har fått höra att den kan finnas i äldre bandspelare – för de som vet vad det är.

Den finns inte att köpa på Biltema eller den lokala järnaffären.

Jag behöver antingen en skruv som är identisk med den jag redan har, eller två som har så platt/diskret huvud som möjligt.

Jag har tagit bilder för att visa vad för slags skruv det är jag behöver:

http://i.imgur.com/G28Lv.jpg

http://i.imgur.com/MVFpD.jpg

Det är alltså den minsta skruven jag behöver.

Den stora skruven är den vanliga grövre sorten som man skruvar fast chassisidor med.

Om någon vet var man kan hitta en sån (alltså t ex "i ett kylskåp") eller var den finns att köpa, eller kan tänka sig att sälja ett par, skulle det rädda hela mitt mod.

jag beställde "produktprover" från detta företag och fick välja från detta sortiment

du kan ju slänga en titt och se om de har något som passar!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Den lilla platta skruven ser ut som en helt vanlig som jag tror brukar finnas till moderkorten om jag inte minns helt fel.. Gå till din lokala dataaffär och hör med om dom har några skruvar extra.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

M2 anger bara den yttersta diametern på gämgorna, vilken är 2mm. Men, du måste veta stigningen också.

Mitt tips skulle vara att plocka isär oanvänd elektronik, de borde finnas i de flesta elektronikapparaterna, eller så går du till en mer välsorterad butik, Kjell och co. kanske har.

Edit: finns i http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/montering/skruvs...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DwarF:

Den lilla platta skruven ser ut som en helt vanlig som jag tror brukar finnas till moderkorten om jag inte minns helt fel.. Gå till din lokala dataaffär och hör med om dom har några skruvar extra.

Nej, det var tyvärr inte samma. Den som man skruvar fast moderkort med heter M3, vill jag minnas.

Det märkliga är följande: Jag har två olika strömbrytare, en röd och en svart. Den röda hör ihop med den skruven jag saknar. Den svarta har större hål. Men M3 är för stor för båda! Det leder mig att tro att den skruven jag saknar egentligen är M1, och att den svarta strömbrytaren kräver M2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Nej, det var tyvärr inte samma. Den som man skruvar fast moderkort med heter M3, vill jag minnas.

Det märkliga är följande: Jag har två olika strömbrytare, en röd och en svart. Den röda hör ihop med den skruven jag saknar. Den svarta har större hål. Men M3 är för stor för båda! Det leder mig att tro att den skruven jag saknar egentligen är M1, och att den svarta strömbrytaren kräver M2.

M1 lär det knappast vara då det är extreeeeeemt litet! mät hålen med ett skjutmått eller försök med en linjal om du inte har en sån! Finns M2,5 också som kan va till den svarta isf..

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spille:

M1 lär det knappast vara då det är extreeeeeemt litet! mät hålen med ett skjutmått eller försök med en linjal om du inte har en sån! Finns M2,5 också som kan va till den svarta isf..

Nu har jag mätt med en linjal. Såvitt jag kan se är hålen i den svarta strömbrytaren 2 mm i diameter, medan hålen i den röda är 1,5 mm. Det är alltså M1.5 jag söker?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Nu har jag mätt med en linjal. Såvitt jag kan se är hålen i den svarta strömbrytaren 2 mm i diameter, medan hålen i den röda är 1,5 mm. Det är alltså M1.5 jag söker?

ja det lär det vara isf om du mätt rätt! De kan nog bli rätt klurigt att hitta :/ är de i metall eller plast skruven fästs i?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

http://www.alibaba.com/showroom/screw-m1.5.html

på denna sida är de leverantörer som lägger ut annonser på varor dem vill sälja, du kan ju titta lite o se om nått kanske passar! Vet dock inte vilka kvantiteter dem säljer i, annars är nog din bästa chans att ringa till nått svenskt företag som tillverkar skruv(antar att det finns iaf?) och fråga om du skulle kunna få ett par typ

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Har ett par som jag tror kan passa som jag kan skicka, ska fixa bild så återkommer jag.

Permalänk
Medlem

Om det inte är en M1.4 eller 1.6 så är det inte en ISO gänga.

//edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga#Vanliga_dimensioner

Permalänk
Medlem

Pröva att kontakta Revoltec, dom har ju den i vissa lysrör. Kanske kan få tag i den genom dem?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

http://img109.imageshack.us/img109/1570/imag0195jd.jpg
Om du tror att någon passar så skickar jag mer än gärna ett par till dig helt utan kostnad.

/MvH Karlsson

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FlummbulleN:

Mitt tips skulle vara att plocka isär oanvänd elektronik, de borde finnas i de flesta elektronikapparaterna

Det var ett bra tips! Jag kollade i en dissekerad CD-läsare, och där fanns det mycket väl skruvar som passade perfekt! De hade dock inte lika små och diskreta huvuden som "originalet", men de duger. Tack!

Skrivet av Spille:

ja det lär det vara isf om du mätt rätt! De kan nog bli rätt klurigt att hitta :/ är de i metall eller plast skruven fästs i?

Det är i metall. Den går genom ett hål i en metallplatta för att sedan fästas i ett gängat skruvhål i själva strömbrytaren.

Skrivet av ezakimak:

http://img109.imageshack.us/img109/1570/imag0195jd.jpg
Om du tror att någon passar så skickar jag mer än gärna ett par till dig helt utan kostnad.

Det var mycket vänligt! Jag hittade skruvar som passar till just den strömbrytaren, men det kan vara så att jag behöver fler/större, eftersom jag ska skruva fast minst två strömbrytare till. Återkommer isåfall.

Till alla som svarat i tråden: Stort tack! Den här tråden är ett praktexempel på varför SweClockers är Forumet man vänder sig till med såna här problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

såna har jag mängder av härnågonstans om jag inte är ute och cyklar... synd att du inte bor i göteborg/kungälv då du kunnat få en mindre påse med sådana...

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zuggmate:

Nu har jag mätt med en linjal. Såvitt jag kan se är hålen i den svarta strömbrytaren 2 mm i diameter, medan hålen i den röda är 1,5 mm. Det är alltså M1.5 jag söker?

Om du kollar http://sv.wikipedia.org/wiki/M-gänga#Borrdiametrar, så ser du att hål för M2-skruv ska vara 1,6mm, så har du mätt hålet till 1,5 låter det ju som att du ska ha antingen M1.8 eller M2.

Nu kan jag inte se att du skrivit något om var du bor, men bor du i Stockholmstrakten så finns det en skruvbutik inne i stan som heter Sifvert Skruv, de har massor med skruv framme som man kan gå och kika och klämma på, skitbra om man har med sig en skruv som referens att jämföra med.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Om du kollar http://sv.wikipedia.org/wiki/M-gänga#Borrdiametrar, så ser du att hål för M2-skruv ska vara 1,6mm, så har du mätt hålet till 1,5 låter det ju som att du ska ha antingen M1.8 eller M2.

Nu kan jag inte se att du skrivit något om var du bor, men bor du i Stockholmstrakten så finns det en skruvbutik inne i stan som heter Sifvert Skruv, de har massor med skruv framme som man kan gå och kika och klämma på, skitbra om man har med sig en skruv som referens att jämföra med.

Alltså det där var ju bara för häftigt! En fysisk butik med bara skruv? Skriver upp de på listan av saker jag ska se när man åker till Stockholm nästa gång! Haha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomten51:

Alltså det där var ju bara för häftigt! En fysisk butik med bara skruv? Skriver upp de på listan av saker jag ska se när man åker till Stockholm nästa gång! Haha.

Det är nog inte så spännande som det låter, men välsorterat är det och personalen vet vad de pratar om.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Nu har jag mätt med en linjal. Såvitt jag kan se är hålen i den svarta strömbrytaren 2 mm i diameter, medan hålen i den röda är 1,5 mm. Det är alltså M1.5 jag söker?

Siffran i M-systemet anger avståndet mellan skruvens gängtoppar, eller om du så vill, dess diameter över gängan. Är det större storlekar kan man väl mäta/titta på hålet och få en rätt bra indikation på vad det är frågan om, men när det är sådär smått är det svårt för en lekman att göra en vettig bedömning. Den invändiga gängan lurar en.

Finns det någon annan likadan skruv du kan låna tillfälligt för att testa med? Det bästa du kan göra är att hitta en skruv som passar i hålet, och sedan mäta den istället.

Angående gängans stigning, som nämndes tidigare i tråden; det är garanterat frågan om grovgänga här, med tanke på att det knappast finns några hållfasthetskrav att tala om vid den aktuella applikationen. Fingängade skruvar i smådiametrar är fan så mycket dyrare, och gängningen ställer högre krav på utrustningen. Det finns inga skäl att använda dylika om det inte behövs.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ett forum om just skruv: www.swescrews.com

Dåligt skämt

Dold text
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Järnia har både M2 och M1.5; jag borde kanske säga min lokala järnia på järntorget..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Optiker tenderar att ha en massa små pyttiga skruvar till skalmar och liknande, i alla fall de som har egen verkstad. Kanske kan vara ett tips för en annan gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag håller med om Sifvert Skruv. De har alla slags skruvar och brickor som jag har letat efter, även i ovanliga gängor, och de har kunnig personal.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.