Hur mycket makt har ett forum som Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Hur mycket makt har ett forum som Sweclockers?

Ni får ursäkta om min post blir lite svårförståelig, men det är en sak jag har funderat på ett litet tag nu...

I fråga om datorer och (elektroniska) prylar är det nog ingen överdrift att påstå att större delen av Sveriges entusiaster hänger på sweclockers mer eller mindre regelbundet. Vi är entusiasterna som köper saker först, och sedan följer den stora massan efter oss. Vi är de som tipsar vänner och släktingar om deras kommande inköp, alltså borde vi ha en ganska stor makt att förändra prylbalansen i Sverige...?

Låt mig ta ett exempel. Windows phone har inte slagit igenom i Sverige (än), men här på sweclockers forum så sägs det mycket positivt om plattformen, så det är ingen vild gissning att anta att windows phone kommer att slå igenom hos den stora massan (om ett tag), efter att vi entusiaster fått "bearbeta" våra bekanta. Nu är visserligen sweclockers ett PC-dominerat forum, och därför är det inte förvånande att just windows phone har mottagits positivt, men min poäng kvarstår. Om ett företag kan få entusiasterna att hoppa på tåget, är det bara en tidsfråga innan den stora massan gör det. På det sättet borde sweclockers kunna vara ett kraftfullt verktyg för att förutsäga kommande trender och tendenser...är det någon som håller med mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solok:

Ni får ursäkta om min post blir lite svårförståelig, men det är en sak jag har funderat på ett litet tag nu...

I fråga om datorer och (elektroniska) prylar är det nog ingen överdrift att påstå att större delen av Sveriges entusiaster hänger på sweclockers mer eller mindre regelbundet. Vi är entusiasterna som köper saker först, och sedan följer den stora massan efter oss. Vi är de som tipsar vänner och släktingar om deras kommande inköp, alltså borde vi ha en ganska stor makt att förändra prylbalansen i Sverige...?

Låt mig ta ett exempel. Windows phone har inte slagit igenom i Sverige (än), men här på sweclockers forum så sägs det mycket positivt om plattformen, så det är ingen vild gissning att anta att windows phone kommer att slå igenom hos den stora massan (om ett tag), efter att vi entusiaster fått "bearbeta" våra bekanta. Nu är visserligen sweclockers ett PC-dominerat forum, och därför är det inte förvånande att just windows phone har mottagits positivt, men min poäng kvarstår. Om ett företag kan få entusiasterna att hoppa på tåget, är det bara en tidsfråga innan den stora massan gör det. På det sättet borde sweclockers kunna vara ett kraftfullt verktyg för att förutsäga kommande trender och tendenser...är det någon som håller med mig?

Det är en rejäl överdrift Runt 33.000 har varit aktiva senaste tre månaderna på forumet, runt 61.000 senaste året. Långt ifrån alla här är riktiga entusiaster också, finns massor av medlemmar som är intresserade men inte mer eller bara snackar om spel/skapat någon tråd för att få hjälp med något problem. Anledningen till att forumet finns är väl för att folk ska kunna diskutera fritt om (bland annat) kommande produkter, både negativt och positivt. Finns inga regler mot att vara negativ mot något som enligt många är positiv till vad jag vet, så att ett "företag" skulle påverka entusiaster som i sin tur påverkar hela Sverige... njä. Att man kan förutsäga kommande trender och tendenser genom diskussionerna är däremot rätt så självklart, men det är ju inget konstigt?

Permalänk
Medlem

Ingen alls skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ändå påverkar vi lite iaf? Tänker på Ace's nätagg som elsäkerhetsverket stoppade "med bla våran hjälp"

Permalänk

Sweclockers är dock ingen sekt, så det finns ingen person som har någon större makt att göra något utan att detta granskas.

Windows Phone som nämndes, så handlar det om en stor skara användare som tycker denna är bra och detta är inte på något sätt toppstyrt. Väldigt många överallt berömmer annars windows Phone, dock är telefonen ej vidare populär hos personer som är ute efter spel och liknande. Att den samlade åsikten på forumet väger tungt, när man pratar om vilken hård/mjukvara som är bäst är ju inte någon enskild individ som kan styra.

Fast egentligen är det inte sant att ingen enskild individ kan styra, är det en mycket aktiv individ som är riktigt grym på något som kan den få många efterapare som tycker detsamma och styra lite. Det är dock inte så lätt då vi har så många kunniga personer inom datorteknik på forumet, så personen får verkligen vara ett geni. Men på datordiskussioner på familjeliv och liknande forum, så kan man se hur mer kunniga personer åsikt följs.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS.

Min åsikt sedan länge, som jag tycker tangerar med OP:
Jag tror det finns en anledning till att IT-studenter får billigare eller gratis mjukvara. Och att Dustin ger studentrabatt. De som får del av dessa erbjudanden är personer som senare agerar inköpschefer, konsulter och "datakompisen man ringer när det är problem/ska uppgraderas". Det är guld värt för företag att vara etablerade hos och omtyckta av dessa personer.

Visst kan man väl säga att det är en överdrift att betrakta detta som ett entusiastforum. Merparten av diskussionsämnena och nivån är mycket mer mainstream än Sweclockers vill ge sken av. (Flest möjliga kunder som känner sig lite speciella - tillhörande en särskild grupp - är målet. Metallica och Seinfeld är andra exempel som lyckats ha en image som ett slags "garage-band", men med enorm publik. Är inte förresten Macintosh-användare kunder som känner sig speciella trots att de är så många?) Detta hindrar emellertid inte att det dessutom finns ett stort antal synnerligen kunniga medlemmar som ofta dessutom är trendsättande.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Är Sweclockers verkligen en entitet som kan ha makt överhuvudtaget? Jag ser exempel men där utgår ni från individer som påverkar sina bekanta. Det är alltså inte individen Sweclockers som påverkar. Menar ni med makt att Sweclockers som entitet har makt över individerna som finns på forumet och påverkar dessa?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Är Sweclockers verkligen en entitet som kan ha makt överhuvudtaget? Jag ser exempel men där utgår ni från individer som påverkar sina bekanta. Det är alltså inte individen Sweclockers som påverkar. Menar ni med makt att Sweclockers som entitet har makt över individerna som finns på forumet och påverkar dessa?

Nej, jag kan inte föreställa mig att riksdag och regering hade haft makt om det inte fanns politiker. Eller att en professur fick något gjort om det inte fanns någon professor. Och så vidare. Jag vet inte om det var svar på din fråga?

Jag tycker att det framgår i inläggen vad som avses, och att det krävs en del kreativitet för att finna en alternativ mening.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Nej, jag kan inte föreställa mig att riksdag och regering hade haft makt om det inte fanns politiker. Eller att en professur fick något gjort om det inte fanns någon professor. Och så vidare. Jag vet inte om det var svar på din fråga?

Jag tycker att det framgår i inläggen vad som avses, och att det krävs en del kreativitet för att finna en alternativ mening.

Riksdagen och regeringens medlemmar har makt. De kan rösta och de är skapade till funktionen att förverkliga folkets vilja. Dessutom är de organiserade efter sina respektive åsikter så att säga och arbetar efter samma förutsättningar samt samma slags maktstruktur.

En professur har inte heller någon makt. Det är en ämbetsplats som fylls upp av en professor, en individ alternativt flera. Även dessa har en reell makt när det gäller att bestämma sitt ämnesområdes inriktning samt struktur. De är dessutom individer och om det uppstår meningsskiljaktigheter mellan t.ex. Lund och Uppsalas professurer så är det specifika personer som har sådana meningsskiljaktigheter.

Ja det framgår i inlägget vad TS menar. Det betyder inte automatiskt att det blir en sanning och jag påpekade bristerna i argumentationen om man uppfattar SweC som en entitet. Den består av en mängd olika personer som inte har någon slags gemensam struktur förutom att man är samlad under paraplyet sweC. För att bli medlem behövs inte att man är datorentusiast ens en gång. Så nej, SweC kan omöjligtvis ha någon slags makt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sweclockers i sig har ingen makt, däremot har medlemmarna som en grupp individer nog ganska mycket köpkraft om man räknar alla proxy-köp...

Men makt? i vilken form isåfall?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Men makt? i vilken form isåfall?

Nu blir det komplicerat här...vad är makt? Jag syftade främst på förmågan att vända opinionen i vissa frågor, t.ex. såg man tidigt folk med SSD:s på sweclockers, innan det hade hunnit bli "mainstream". Utan entusiasterna slår inte produkter igenom på samma sätt, och på det sättet menade jag att sweclockers har en viss form av makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Riksdagen och regeringens medlemmar har makt. De kan rösta och de är skapade till funktionen att förverkliga folkets vilja. Dessutom är de organiserade efter sina respektive åsikter så att säga och arbetar efter samma förutsättningar samt samma slags maktstruktur.

En professur har inte heller någon makt. Det är en ämbetsplats som fylls upp av en professor, en individ alternativt flera. Även dessa har en reell makt när det gäller att bestämma sitt ämnesområdes inriktning samt struktur. De är dessutom individer och om det uppstår meningsskiljaktigheter mellan t.ex. Lund och Uppsalas professurer så är det specifika personer som har sådana meningsskiljaktigheter.

Ja det framgår i inlägget vad TS menar. Det betyder inte automatiskt att det blir en sanning och jag påpekade bristerna i argumentationen om man uppfattar SweC som en entitet. Den består av en mängd olika personer som inte har någon slags gemensam struktur förutom att man är samlad under paraplyet sweC. För att bli medlem behövs inte att man är datorentusiast ens en gång. Så nej, SweC kan omöjligtvis ha någon slags makt.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du håller med om att det finns makt i dessa grupper, och att denna kommer från respektive grupps medlemmar. Vi behöver inte i Sweclockers komma överrens om en gängtatuering som alla ska ha, för att detta ska vara giltigt. Frågan angående makt underifrån-och-upp är avklarad så vitt jag kan se, och jag går vidare.

Det är det av dig införda begreppet entitet som möjligen kan ställa till det. Jag går tillbaka till din första post:

Skrivet av Sentenced:

[1]Är Sweclockers verkligen en entitet som kan ha makt överhuvudtaget? Jag ser exempel men där utgår ni från individer som påverkar sina bekanta. Det är alltså inte individen Sweclockers som påverkar. [2]Menar ni med makt att Sweclockers som entitet har makt över individerna som finns på forumet och påverkar dessa?

1. Detta har ingen påstått, men jag anser att man kan argumentera för att så är fallet. En mindre datorintresserad person får höra dessa påståenden, vilket tror du hen lägger mest vikt vid:
"Nytt grafikkort till spel X? Då ska du ha grafikkort Y, det har jag läst på…
… 1) PC För Alla."
…X) Aftonbladet."
…2) Sweclockers."
Jag tror svaret är 2), oavsett om man utgår från att det är läst på respektive sajts forum eller testcenter.

2. Nej, det var det ingen som skrev förrän du lyfte frågan. Men jag svarar på den ändå:
Om du är av annan uppfattning, tror jag du spenderat för mycket tid på ÖÄ. Läs lite resensioner och kommentarerna till dem. Resensioner och artiklar upplever jag i stor utsträckning som annonser; Andreas, Emil och Jonas är i första hand säljare, om än inte av den sliskiga och påträngande sorten. I kommentarerna skockas fåren. Exempel a) Resensenten skriver att nya grafikkortet ”tyvärr” har hög ljudnivå. Vaddå tyvärr? En neutral resensent skulle inte vilja att att kortet var varken tyst eller högljutt. Exempel b) Kortet, som kostar nästan 5000kr, har coil-whine och får utmärkelsen ”Utmärkt produkt – Sweclockers.com”. Kommentarerna är nästan helt oförmögna till kritik.

Redaktionen påverkar medlemmarna. Tillverkare påverkar redaktionen (tar jag för givet). Och när stora nätbutiken för en produkt skyltar med att den fått en viss utmärkelse av Sweclockers, konkluderar jag att Sweclockers ingår i en kraftfull kvartett. Tillsammans har de makt. Och de tre andra hade inte alls haft samma makt utan Sweclockers duktiga säljare (resensenter).

Till slut, Sentenced. Detta blir mitt sista inlägg på forumet under en tid framöver. Jag känner att jag måste ha en paus från Sweclockers. (Det har absolut inget att göra med denna tråd.) Trevlig sommar!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av bartil:

[...]

2. Nej, det var det ingen som skrev förrän du lyfte frågan. Men jag svarar på den ändå:
Om du är av annan uppfattning, tror jag du spenderat för mycket tid på ÖÄ. Läs lite resensioner och kommentarerna till dem. Resensioner och artiklar upplever jag i stor utsträckning som annonser; Andreas, Emil och Jonas är i första hand säljare, om än inte av den sliskiga och påträngande sorten. I kommentarerna skockas fåren. Exempel a) Resensenten skriver att nya grafikkortet ”tyvärr” har hög ljudnivå. Vaddå tyvärr? En neutral resensent skulle inte vilja att att kortet var varken tyst eller högljutt. Exempel b) Kortet, som kostar nästan 5000kr, har coil-whine och får utmärkelsen ”Utmärkt produkt – Sweclockers.com”. Kommentarerna är nästan helt oförmögna till kritik.

Redaktionen påverkar medlemmarna. Tillverkare påverkar redaktionen (tar jag för givet). Och när stora nätbutiken för en produkt skyltar med att den fått en viss utmärkelse av Sweclockers, konkluderar jag att Sweclockers ingår i en kraftfull kvartett. Tillsammans har de makt. Och de tre andra hade inte alls haft samma makt utan Sweclockers duktiga säljare (resensenter).

Till slut, Sentenced. Detta blir mitt sista inlägg på forumet under en tid framöver. Jag känner att jag måste ha en paus från Sweclockers. (Det har absolut inget att göra med denna tråd.) Trevlig sommar!

Det var ett konstigt inlägg. Vi är naturligtvis inga säljare, vi låter oss (så långt det är möjligt) inte påverkas av marknadsföring och vi har givetvis ambitionen att presentera en så nyanserad bild som möjligt i nyheter och recensioner.

Faktum är att en av anledningarna till att vi har så goda relationer med alla viktiga aktörer i datorbranschen är just för att vi upplevs som hårda men rättvisa. Att fjäska ger kanske kortsiktiga fördelar, men på lång sikt är det betydligt bättre med klara gränsdragningar och att ge samma förutsättningar för alla. Det är vad som ger oss gott rykte i branschen.

Angående omdömen i recensioner anses vissa egenskaper vara mer åtråvärda än andra, låg ljudnivå är ett exempel (som du nämner). Hos oss ska en recensent bedöma en produkt efter givna premisser, inte vara någon slags apatisk betraktare. Vår målsättning är att ge erfarna läsare tillräckligt mycket information för att bilda en egen uppfattning och nybörjare hjälp på traven. Jag tycker att vi lyckas ganska bra med det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015