Mekaniskt tangentbord: mx Red eller mx Brown?

Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord: mx Red eller mx Brown?

Tjenare.

Jag ska köpa ett mekaniskt tangentbord och jag har varit på media markt och testat mx black och mx blue.
Jag tyckte att det var skönare känsla med blåa (taktila?).

Efter att ha läst att röda är som mjukare svarta och att bruna är om blåa utan klick-ljudet, blev jag lite osäker.

Där undrar jag ifall ni kan komma med förslag på vad ni tror passar bäst. Jag kommer att spela en del med det, främst wow, swtor, dota, d3 osv alltså inte fps. Jag studerar dessutom vid universitet och kommer med andra ord att skriva en del arbeten och programmera en del.

Kom gärna med förslag på olika tangentbord.

Mvh Kreppe

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem

låter som du vill ha bruna.

Alltid bra o testa olika brytare innan köp tex mediamarkt brukar ha många tangentbord, eller kanske en polare har?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag var och testade här om dagen och kom fram till att de bruna var skönast, detta kanske hjälper dig.

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen inte testat bruna men jag kände på svarta, blåa och röda och jag tyckte om de blåas känsla men misstänkte att jag skulle bli galen på allt klickande, tyckte de svarta kändes för hårda så det fick bli ett steelseries G6V2 RED
Skriver på det nu och är kanon nöjd med känsla och kvalite

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Har två tangentbord med både MX Red och brown och tycker helt klart att brown är skönast att skriva/spela på.
Spelar mest FPS men även Minecraft och lite andra spel såsom AoE2

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Alright. Det blir nog ett med bruna brytare, lutar lite åt ett filco tenkeyless.
Någon som har några andra förslag på tangentbord med bruna brytare?
Vad kör du med för något som DerpishCat?

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk

Ducky shine Bruna här tycker dom är sköna samt gillar tangentbordet utan massa Extra saker på och tycker om att ha option för Belysta knappar för natt gaming även att jag aldrig kollar på tangentbordet tycker jag om det ifall jag måste kolla ner ibland när man flyttat tangentbordet

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Alright. Det blir nog ett med bruna brytare, lutar lite åt ett filco tenkeyless.
Någon som har några andra förslag på tangentbord med bruna brytare?
Vad kör du med för något som DerpishCat?

Jag är riktigt nöjd med mitt Filco tenkeyless med bruna brytare och rekommenderar det starkt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att något skulle kunna vara skönare än röda switchar, men då är det å andra sidan de enda mekansika switchar jag testat. Man slipper klickljudet och onödigt motstånd när man trycker ner knapparna.
Känns mycket skönt att skriva på och är superbt till åtminstona FPS gaming.

Men vill du ha en känsla av motstånd i knapparna så torde väl vanliga icke mekaniska tangentbord erbjuda just detta ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har testat blåa och röda switchar och röda är klart min favorit. Blåa är väldigt skönt att skriva på OM man gillar klick ljudet. Blåa ger ju som bekant väldigt mycket feedback medan röda bara är mjuka och ger ingen feedback. Så otroligt skönt att trycka på röda switchar dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade själv tidigare röda brytare i ett MK-50 men bytte nyligen till bruna i Ducky SHINE. Inget jag ångrar. Uppskattar verkligen den taktila känslan men utan att ha ytterligare ett ljud att störa sambon med

Kan förövrigt varmt rekommendera Ducky SHINE, helt galen byggkvalitet och ruskigt snyggt med vit belysning. Glöm inte att komplettera med handledsstöd!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Vad kör du med för något som DerpishCat?

Det med röda brytare är ett Qpad MK-85 och det med bruna är ett Ducky SHINE Brown.
Du får gärna citera mig nästa gång så jag kan svara lite snabbare, var bara en slump att jag kollade in i tråden igen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Var har ni köpt era Filco?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag personligen skulle nog ta med röda switchar, tycker att det är skönare att skriva utan friktionen som blir från bumpen i de bruna. Men det är ju ytterst personligt det där med switchar.

Du behöver iaf inte oroa dig om att röda skulle vara dåliga att skriva på bara för att det är lite mer av en gamingswitch. De fungerar hur bra som helst att skriva med, det är bara blå switchar jag tycker bättre om att skriva med än röda. Men de låter ju en hel del, så jag brukar skifta lite mellan dem beroende på om jag har fruntimmret hemma eller inte.

Skrivet av Batwoman:

Var har ni köpt era Filco?

Det finns att köpa på www.keyboardco.com

Permalänk
Medlem

Hej väcker lite liv i tråden här... Jag tänker köpa ett Gigabyte Aivia Osmium tangentbord och funderar på om jag ska köparen med bruna brytare eller röda? Det med röda är ca 4-500 kr dyrare, varför är det så?
Jag spelar mest D3 och liknande spel.

Är det värt att lägga extra pengar för röda brytare?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Hej väcker lite liv i tråden här... Jag tänker köpa ett Gigabyte Aivia Osmium tangentbord och funderar på om jag ska köparen med bruna brytare eller röda? Det med röda är ca 4-500 kr dyrare, varför är det så?
Jag spelar mest D3 och liknande spel.

Är det värt att lägga extra pengar för röda brytare?

Det ska generellt inte kosta något extra för andra brytare. Svart/Röd/Brun/Blå är vanliga/standarmodeller. Sen finns det typ clears, vita, gröna osv som är rätt ovanliga så då kan jag tänka mig att det kostar extra, men inte fler hundra kronor...