Söker chassi i 1500kr klassen. [Maximal kylning, luftkylning]

Permalänk
Medlem

Söker chassi i 1500kr klassen. [Maximal kylning, luftkylning]

Hej

Satt och tittade på lite chassin och blev genast sugen på att inhandla ett nytt.
Krav: Så bra luftkylningsmöjligheter som det bara går för runt 1500kr.

http://www.inet.se/produkt/6900740/nzxt-phantom-svart

http://www.inet.se/produkt/6911352/nzxt-switch-810-vit

Dessa två tror jag uppfyller mina krav.

Finns det några andra som kan vara bättre som jag kan ha missat? Phantom har ju 3st fläktar vid grafikkortet som antingen kan blåsa kall luft rakt på eller varm luft ur.
Ger detta någon markvärdig effekt eller får jag i princip samma temperaturer som ett lite mer budget chassi om jag har hyfsade fläktar i?

Förlåt för lite rörig tråd

- Oskar

Permalänk
Skrivet av oskar321:

Hej

Satt och tittade på lite chassin och blev genast sugen på att inhandla ett nytt.
Krav: Så bra luftkylningsmöjligheter som det bara går för runt 1500kr.

http://www.inet.se/produkt/6900740/nzxt-phantom-svart

http://www.inet.se/produkt/6911352/nzxt-switch-810-vit

Dessa två tror jag uppfyller mina krav.

Finns det några andra som kan vara bättre som jag kan ha missat? Phantom har ju 3st fläktar vid grafikkortet som antingen kan blåsa kall luft rakt på eller varm luft ur.
Ger detta någon markvärdig effekt eller får jag i princip samma temperaturer som ett lite mer budget chassi om jag har hyfsade fläktar i?

Förlåt för lite rörig tråd

- Oskar

Över budget, men Silverstone ft02 har förbannat bra luftgenomströmning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lanboy air? Dock högljutt som f*n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag letade chassin, sen skulle jag slänga lite kartonger osv...
Hittade 18kg bland-LEGO.
Byggde chassi av det
Funkar fin-fint!

Hur fläktarna ska jobba beror lite på vilket grafikort du har, tex så blåser ju GTX 570 ur den varma luften rakt in i chassit, då behöver man lite extra luft UR.

Av de två du länkade så skulle jag ta NZXT Phantom Svart
Ser ut som att själva kylningen på det kan optimeras bättre än det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Över budget, men Silverstone ft02 har förbannat bra luftgenomströmning

Skämtar du eller?
En lax över budget = kanske inte vad han sa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Lanboy air? Dock högljutt som f*n.

Skickades från m.sweclockers.com

Fläktar på som fan, men damm är ett problem samt att luftandet blir lite tafatt då det är FÖR öppet.
Sätter man filter på det så löser man ju dammfrågan.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av NeoOhm:

Skämtar du eller?
En lax över budget = kanske inte vad han sa..

500 kr över budget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några lite billigare alternativ är corsair carbide 300r och fractal design arc. Så kan man lägga det som blir över på bra fläktar eller något annat roligt.

Permalänk
Medlem

Kanske dumt att man inte skrev, sitter på en i5 2500k som jag hade tänkt o klocka till ca 4,5 Ghz, har även ett gtx 580.. Det är ju inga monster längre så ett extremt chassi kanske inte behövs. Kanske http://www.inet.se/produkt/5315080/corsair-obsidian-650d-svar... "räcker".

Lanboy air tycker jag ser riktigt illa ut, jag vill ha så bra luftflöde som möjligt men jag vill endå ha ett så snyggt chassi som möjligt.

Permalänk
Medlem

Varför inte typ Silverstone rv-03 eller Corsair 600T? Grymt bra luftflöden i båda(personliga erfarenheter).

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

NZXT ska lansera nya chassin i phantomklassen snart. Så om du har tålamod skulle jag vänta.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15516-nzxt-visar-nyheter-bak...

Permalänk
Moderator
Moderator
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/aerocool_xpredator_evil_green_ed...

Någon som har koll på om detta är bra? verkar vara väldigt bra kylning,Fan controller,ubs 3 osv och det kostar bara 1000kr!

1. Front - 1 x 23cm fan Orange LED(included)
2. Back - 1 x 12/14cm fan (optional)
3. Side - 4 x 12/14cm fans or / 1 x 18/20cm fan (optional)
4. Top - 1 x 23cm fan (included)
5. Buttom - 1 x 12/14cm fan (optional)

Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Över budget, men Silverstone ft02 har förbannat bra luftgenomströmning

det roliga är att detta förmodligen är det bästa alternativet. Det folk oftast glömmer är fläktar när man köper chassin, det ingår som regel bara 1-2 fläktar, högljudda och dåliga. Folk stör sig på detta och köper fler/bättre fläktar men vad hände med priset? Fortress 2 kommer med 4 fläktar som är bra, bara att tuta och köra. Det finns inget chassi som slår ft2 när det kommer till luftkylning så är det bara. I relation till ljudnivå.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

HAF X glider precis in på ditt maxpris. De massiva fläktarna suger in bra med luft, sidofläkten med sin shroud hinkar på rakt mot grafiken. Behåller man hårdiskburen så kan man lägga till en shroud där, och ytterligare en fläkt.. Så att två fläktar hinkar på rakt mot grafiken.

Nöjd med chassit själv, men vissa gillar kanske inte utseendet.

Edit: HAF X har inte ordentlig intern USB3, något att tänka på kanske.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av goralux:

Edit: HAF X har inte ordentlig intern USB3, något att tänka på kanske.

Går dock att fixa

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det lutar mot ett 650d för min del. Det ser väldigt bra ut och har bra luftflöde om man fixar hyfsade fläktar. Är det ett bra val tycker ni ?

Edit: Funderar också starkt på en h100 alt h80 kylare, kanske gör att jag inte behöver riktigt lika kraftig luftflöde för att kyla processorn?

Permalänk
Skrivet av oskar321:

Det lutar mot ett 650d för min del. Det ser väldigt bra ut och har bra luftflöde om man fixar hyfsade fläktar. Är det ett bra val tycker ni ?

Edit: Funderar också starkt på en h100 alt h80 kylare, kanske gör att jag inte behöver riktigt lika kraftig luftflöde för att kyla processorn?

Mycket dåliga stockfläktar som väsnas, du får känna efter själv men många lägger några hundralappar till för tystare fläktar, chassit är inte ljuddämpat.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

Det lutar mot ett 650d för min del. Det ser väldigt bra ut och har bra luftflöde om man fixar hyfsade fläktar. Är det ett bra val tycker ni ?

Edit: Funderar också starkt på en h100 alt h80 kylare, kanske gör att jag inte behöver riktigt lika kraftig luftflöde för att kyla processorn?

Med en stor luftkylare a'la Noctua DH-14 så klarar sig processorkylaren utan.. något flöde alls i princip. I min HAF X, om jag skulle blocka av nedre delen av lådan helt, så skulle DH-14 utan problem hinka in den luft den behöver genom de filtrerade, tomma 5,25s platserna.

Det som verkligen behöver luftflöde är grafiken, och för den delen så känns vattenkylning något som bör fokuseras på GPUs, inte CPUs. Kommer få motstånd från vissa, men testmässigt så ligger tornkylarna steget före H100. Men ser inget fel med 650D och tycker du om H100 kör på det.