Någon har handlat från mitt PaPal konto två gånger!

Permalänk
Avstängd

Någon har handlat från mitt PaPal konto två gånger!

Hejsan.

För två veckor sen upptäckte jag att någon hade handlat för cirka 400 kronor från mitt Paypal konto, vad personen hade köpt var pengar i något onlinespel. Kontaktade PayPal och fick pengarna tillbaka och fick fixa nya säkerhetsfrågor, byta lösenord osv. Trodde att jag skulle vara säker efter detta, men icke.

Idag upptäckte jag att någon handlat från mitt PayPal konto IGEN, fast för 1400 kronor och från exakt samma sida

Det känns som att någon har tillgång till mitt visakortsnummer också då personen som handlat hade bytt mail på mitt PayPal konto, och för att byta mail måste man ha tillgång till visakortsnumret som används på kontot. Men hur personen i fråga fått tillgång till mitt lösenord har jag ingen aning om, har virusskannat efter keyloggers men den hittar inget.

Vad ska jag göra? Har kontaktat PayPal igen om "Unauthorized transaction"

Kommer jag att få tillbaka pengarna eller kommer PayPal tro att jag köper saker för att sedan få tillbaka pengarna? När, eller OM jag får tillbaka pengarna så ska jag ta bort mitt PayPal konto..

Permalänk
Medlem

att det var så lätt att komma in på ditt ändrade PP tyder ju på att du kanske borde ändrat inställningarna på ditt mail istället innan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ring din bank om dom har ditt kreditkortsnummer..

Permalänk
Medlem

1. scana datorn på keyloggers osv
2. byt lösenord på din email.
3. kontakta paypal, rapportera och be dom ta bort ditt nuvarande kort från kontot. Samt ändra lösenord.
4. kontakta din bank och se till att dom spärrar kortet och skickar ut ett nytt till dig.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för antivirusprogram?
Scannade igenom min dator med Avast och den hittade inga virus tidigare, installerade sen Nod32 och körde en genomscanning och då hittade den 5 stycken infekterade filer.

Så risken finns ju att du har en keylogger på datorn som ditt nuvarande antivirusprogram inte hittar.

Permalänk
Medlem

Ring din bank och be dem stoppa alla transaktioner på kortet tills du löser detta. De ska kunna frysa tillgång till kortet, utan att behöva permanent spärra det. Därefter löser du detta med PayPal och säger upp kontot hos dem.

Se till att alltid hålla datorn uppdaterad, samt läs av alla dina hårddiskar regelbundet med antivirus och anti-malware. Se även till att stänga av nätverksdelning om du inte absolut behöver det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tehlamah:

1. scana datorn på keyloggers osv
2. byt lösenord på din email.
3. kontakta paypal, rapportera och be dom ta bort ditt nuvarande kort från kontot. Samt ändra lösenord.
4. kontakta din bank och se till att dom spärrar kortet och skickar ut ett nytt till dig.

Gjort allt det där förutom att kontakta banken, kan inte göra det fören på måndag.. Har spärrat alla kortköp på internet via bankens hemsida dock.

Skrivet av Emil98:

Vad använder du för antivirusprogram?
Scannade igenom min dator med Avast och den hittade inga virus tidigare, installerade sen Nod32 och körde en genomscanning och då hittade den 5 stycken infekterade filer.

Så risken finns ju att du har en keylogger på datorn som ditt nuvarande antivirusprogram inte hittar.

Använder Nod32.

Skrivet av Soir:

Ring din bank och be dem stoppa alla transaktioner på kortet tills du löser detta. De ska kunna frysa tillgång till kortet, utan att behöva permanent spärra det. Därefter löser du detta med PayPal och säger upp kontot hos dem.

Se till att alltid hålla datorn uppdaterad, samt läs av alla dina hårddiskar regelbundet med antivirus och anti-malware. Se även till att stänga av nätverksdelning om du inte absolut behöver det.

Tack, får ringa banken på måndag

Hur står chans tror ni det är att jag får tillbaka pengarna?

Permalänk
Avstängd

Du kan ringa banken redan idag. VISA-supporten har spärrservice dygnet runt typ.

Ta å formatera istället för att söka igenom datorn.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leon1:

Du kan ringa banken redan idag. VISA-supporten har spärrservice dygnet runt typ.

Ta å formatera istället för att söka igenom datorn.

Spärra kan jag ju göra via internetbanken. Finns det något annat VISA-Supporten kan göra?

Permalänk
Medlem

att spärra via internetbanken (dvs att du antagligen bara spärrar kortköp på internet) kommer inte hjälpa dig i slutänden, utan bättre att ringa spärrservice och få hela kortet spärrat (du bör såfall ha ett nytt kort tills på fredag nu i veckan med nytt kortnr och pin)

Permalänk
Avstängd

Update: Jag fick pengarna tillbaka, ska fixa nytt kort och så nu

Permalänk
Inaktiv

Var det zynga games? De nissarna lyckas med att bara spamma paypal och får betalt.. finns tråd om dem, men de är tydligen en av paypals största kunder så de får hålla på.