Permalänk

Vilken processor till min rig ?

Undrar vilken processor av AMDs Bulldozer man ska välja.
Mitt mobo heter ASUS Crosshair IV Formula och den ska ju givetvis passa till detta. Vet att senaste BIOS var en Beta men där kunde man köra Bulldozers iaf. Eller ska man köpa ett Crosshair V Formula när man ändå är igång ?
Men frågan är vilken CPU som skulle passa till mitt system.

Permalänk
Hedersmedlem

Den du har är lika bra som alla utom möjligtvis 8150:an, så vänta på nästa uppdatering eller byt till INTEL. Spara pengarna!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Det är bättre om du köper en bra kylare och överklockar den du har istället. Sedan kan du uppgradera när nästa generations bulldozer kommer istället.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Den du har är lika bra som alla utom möjligtvis 8150:an, så vänta på nästa uppdatering eller byt till INTEL. Spara pengarna!

men fx processorna har ju fler kärnor vad jag vet iaf.
utnyttjar inte dagens spel dessa kärnor till max ?
tänkte på en 6100 med 6 kärnor och 3.6ghz klock. skulle den inte vara bättre än min nuvarande ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av punchline82:

men fx processorna har ju fler kärnor vad jag vet iaf.
utnyttjar inte dagens spel dessa kärnor till max ?
tänkte på en 6100 med 6 kärnor och 3.6ghz klock. skulle den inte vara bättre än min nuvarande ?

Det är ganska få spel som utnyttjar så många kärnor, och även bland dem som gör det så de knappast bättre än den du har om du överklockar den lite.

Permalänk
Medlem

Många spel utnyttjar bara 2-4 kärnor så tyvärr så kan du inte räkna med att fler kärnor är bättre, det är prestandan per kärna som räknas!
Starcraft 2 och Diablo 3 använder tex bara 2st kärnor, och de flesta spelmotorer idag har stöd för 4.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

men fx processorna har ju fler kärnor vad jag vet iaf.
utnyttjar inte dagens spel dessa kärnor till max ?
tänkte på en 6100 med 6 kärnor och 3.6ghz klock. skulle den inte vara bättre än min nuvarande ?

nej och du kommer förbi den i prestanda om du klockar din nuvarande med hjälp av bättre cpu kylare T ex freezer 13 pro klockade upp en phenom 965 till 3.8 ghz från en dator vi hade här på reperation förra veckan (vi tar in det lite då och då och får antingen datorgrejer eller pengar i lite varierande summor mellan 100 och 700 kr) (fick två st moderkort av han vi reperarade datorn åt som är am3 :3)

ett micro atx och ett atx kort båda ifrån asus men sist jag testade dem visade inget av de moderkorten bild efter ett tag så det är nog esd skada på dem eller så var det chassiets konstruktion som gjorde det något ace chassie ganska trevligt men inte mkt utrymme bakom moderkortsplåten samt så var moderkortsplåten ganska böjbar och med ett fåtal moderkortsdistanser så kom cpu kylarens skruvar åt chassiet mindre noctuakylare som hade långa väldigt långa skruvar (letade senare på skruv när jag satte i det nya moderkortet i chassiet som han köpte dock testade jag aldrig de andra moderkorten utanför chassiet så funkar gör dem nog om jag har tur :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Det är bättre om du köper en bra kylare och överklockar den du har istället. Sedan kan du uppgradera när nästa generations bulldozer kommer istället.

när kommer dessa då ?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i Piledrivertråden så kan du ev få reda på lite mer om detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av punchline82:

när kommer dessa då ?

I höst antagligen, men de har inte sagt något mer specifikt.