Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort passar?

Hej!

Jag har ett moderkort som har PCI ExpressTM (x4), two PCI-X® (100MHz/64 bit) and one PCI (33MHz/32 bit, 5V).

I PCI porten så är det väl riktigt gamla slöa grafikkort så det funkar inte. PCI -X porten vet jag inte vad det är.. Tror inte det är för grafikkort. Det som blir kvar är då två stycken PCI Express X4... Undrar nu lite vad för grafikkort man kan ha i den porten då det inte är X16? Kan man trycka i ett kort med X1 koppling, alltså X1 i en X4?

Skulle va tacksam för svar... Vill kunna spela typ Wow på bra settings med bra flyt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur lång är själva kontakten? Om det är en 16x kontakt så funkar de flesta grafikkort även om det bara är 4x elektriskt i porten. Du ska nog inte räkna med jättebra prestanda, så köp inte något värstingkort. Tror det är tveksamt om du lyckas få bra flyt i WoW med annat än låga settings.
Ett 1x kort funkar också, men då blir det riktigt dålig prestanda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den är inte alls lång. Alldeles för kort för ett X16 kort.

Permalänk
Medlem

Då är det alltså upp till att köpa ett x1 kort. Tack för svar förresten, gjorde min dag.

Permalänk
Medlem

Utbudet av PCI-e x4 grafikkort verkar vara begränsat. Du åker nog på att byta moderkort.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket!

Tänkte något i den stilen jag med. Problemet med att byta moderkort är att jag har 2st 4 kärniga Xenon = 8 kärnor... Vet inte riktigt vilket moderkort mm...

Slår nog till på det grafikkortet, ska se om jag hittar lite benchmarks, alltid kul även om den hamnar långt ner

Permalänk
Medlem

Passa X16 kort i en X4

Tja igen!

Om jag klipper bort ändan på Pci express x4 kontakten på moderkortet så borde jag kunna använda mig av ett x16 kort? Rent teoretiskt borde det fungera. Är det någon som testat?

Permalänk

Har inte testat men det bör fungera. Strömförsörjningen till kortet kommer ifrån de första stiften och resten av förlängningen består av data kanalerna.
Pinout-PCI-Express-x16

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Yes det funkar bra!

Kör ett Geforce GT610 x16 i en Pci Express x4 just nu. Det flyter på bra, spelar wow på good settings på 1920 x 1080 och får ca 40 frames i städer. Trodde att det skulle bli en riktig prestandaförsämring att göra så men det går riktigt bra.

Ifall nån undrar så nej ni behöver inte uppgradera moderkortet ifall den inte har PCI express 16, fila av slutet på plasten så är det bara att trycka i kortet och köra på