värt att uppgradera till 16 GB minne ?

Permalänk
Avstängd

värt att uppgradera till 16 GB minne ?

Hej är det värt att köpa 8 GB vengeance minnen från dom 8GB jag har nu av samma märke?
spelar BF3 väldigt mycket tänkte om det är värt att lägga på 8GB till ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Hej är det värt att köpa 8 GB vengeance minnen från dom 8GB jag har nu av samma märke?
spelar BF3 väldigt mycket tänkte om det är värt att lägga på 8GB till ? Mvh.

Knappast, kolla upp din egen ramanvändning när du spelar så ska du se att du har lite kvar att gå på.

Permalänk
Medlem

Men kolla upp aktivitetshanteraren om det tar upp alla dina 8GBs minnen när du spelar så vet du om du behöver mer minne eller inte. Kolla upp det först innan du skapar onödiga trådar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Men kolla upp aktivitetshanteraren om det tar upp alla dina 8GBs minnen när du spelar så vet du om du behöver mer minne eller inte. Kolla upp det först innan du skapar onödiga trådar...

aktivitets hanteraren och vart går man in på sen ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

aktivitets hanteraren och vart går man in på sen ?

I fjärde fliken kan du se både processor och ram användning.
Jag antar att du inte kommer upp i 8GB använt.

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar att du ska till Prestand fliken och sedan resursövervakaren och kolla hur mycket allokerat minne respektive ledigt minne du har. Om du har mycket ledigt minne när du spelar och osv behöver du inte uppgradera.

Fast ta mina ord men en nypa salt kan inte så mycket om RAM-minnen.

Edit: Du kan ju göra en RAM-disk annars

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk

Enda anledningen att ha 16GB är om du renderar film, punkt.

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem

Har endast märkt skillnad i Blender när jag bytte ifrån 8 till 16GB. (men det var ju målet) Det jag använder också mitt RAM som cache för mina hårddiskar(4GB) och har även en RAM disk som jag har FireFox cache på(1GB), men använder ändå bara 6,54GB just nu. Men det kan vara så att hårddisks cache inte syns.

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte ska ha flera spel, ha andra krävande processer igång som käkar RAM eller göra stora HD-klipp/filmer så är det ganska onödigt att skaffa 16GB RAM :D.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfarfar:

Enda anledningen att ha 16GB är om du renderar film, punkt.

Brukar det dra så mycket minne när man renderar ens? För mig är det alltid CPU'n som flaskar lååångt före minnet när jag renderar.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte göra en tråd för varje liten fråga ... prova sök på google istället.
Nej du behöver inte 16 gb ram om du bara spelar, knappt ens kommit nära 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Hej är det värt att köpa 8 GB vengeance minnen från dom 8GB jag har nu av samma märke?
spelar BF3 väldigt mycket tänkte om det är värt att lägga på 8GB till ? Mvh.

i och med att x86 äntligen är på väg ut och x64 på väg in i spel världen så kommer nog minnes användning kunna stiga ganska mycket. Tänk att kunna ladda in alla BF4 kartor (när det kommer) i ram minnet så att kartbyte går blixtsnabbt. Lika bra att skaffa 16GB och få massa windows chaching som ökar responsen på ditt system. Tänk också på att du behöver inte oroa dig det minsta för att fylla minnet, jag har massvis med grejer på i bakrunden nu. stänger aldrig av mina program då jag ändå bara har vart upp i 10GB ram användning.

Plus ram är hur billigt som helst varför vara dumsnål?

Skrivet av simme300:

Du behöver inte göra en tråd för varje liten fråga ... prova sök på google istället.
Nej du behöver inte 16 gb ram om du bara spelar, knappt ens kommit nära 8gb.

Nej då X86 är på väg ut som jag skrev ovan och x64 kommer in kommer det mer eller mindre inte finnas någon gräns på hur mycket ram ett spel kommer kunna använda vilket gör att dom kommer kunna casha hur mycket som helst i ditt minne. Dom kommer till och med kunna flytta in hela spelet in i minnet medans du spelar om du har plats, och då kommer alla laddnings tider gå på 0.2 sekunder.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Köp 8gb till.
Kostar så lite och så kan du ju alltid köra fancycache

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Köp 8gb till.
Kostar så lite och så kan du ju alltid köra fancycache

this.
8GB räcker och blir över vid spel idag. Men ram är ju ändå så billigt så varför inte? Då kan man köra ramdisk eller ramcache vilket kan vara kul.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Om du har datorer som din hobby och gillar att utforska och pröva nya grejer, så finns det ingen anledning att INTE skaffa mer minne. Det finns enormt mycket att lära sig genom att installera en hypervisor för virtualisering och testa lite olika operativsystem. Vem vet, du kanske hittar något du gillar?

Utöver det så är det bara en tidsfråga innan spelen börjar kräva både fem sex och åtta GB RAM. Redan nu ser man ju att lir som SWTOR faktiskt slukar över 4GB som värst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Redan nu ser man ju att lir som SWTOR faktiskt slukar över 4GB som värst...

Jag har svårt att föreställa mig det då det är en 32bits klient.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag har svårt att föreställa mig det då det är en 32bits klient.

Om du drar igång spelet så ser du att den kör två instanser av samma exekvererbara fil. Var och en av dem kan förbruka upp till 2GB. Så mitt påstående var felaktigt, SWTOR kan totalt använda sig av 4GB minne, inte "över" 4GB. Faktum kvarstår dock, liret drar en jäkla massa minne (lite FÖR mycket) och skulle må betydligt bättre om klienten var 64-bit tror jag.

Permalänk
Skrivet av JellyCow:

Brukar det dra så mycket minne när man renderar ens? För mig är det alltid CPU'n som flaskar lååångt före minnet när jag renderar.

Brukar dedikera 6GB till AE då jag arbetar, det dras upp direkt om man kör RAM previews. Hälften vid rendering.

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.