Dubbla 6970 ELLER köpa nyare serie? (KÖPRÅD)

Permalänk
Medlem

Dubbla 6970 ELLER köpa nyare serie? (KÖPRÅD)

HEJ!

Satt och klurade på en sak alldeles nyss:
lönar det sig (prestanda- och prismässigt) att sätta in ett extra 6970 (Crossfire)
ELLER
bör jag byta upp mig till nVidias fräsigare modeller?

Datordelar i övrigt:
Moderkort (kass budgetskit?): Gigabyte GA-870A-UD3 ATX, LK, DDR3, AM3
Processor: AMD Phenom2 X6 1055T 2.8GHz/3.3GHz, 9MB
Nätagg (orkar det?): PSU Corsair 550VX 151701 CMPSU-550VXEU
Grafikkort (flashat till 6970): GK PC PCIe HD6950 2GB GDDR5

VORE UNDERBART, vill bränna lite pengar på datorprylar. Var 1 ½ år sedan nu såg jag på fakturan...

Tack <3

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk

Hm 6970 XF klarar du dig ju absolut på ett tag, dock kan du ju möta på Multistuttering.
Kör själv ett 6990, Har ibland sån jävla lust att dräpa ATI/AMD med deras drivrutins strul. Formaterade burken och körde in senaste drivrutinerna och kom som högst up i 12 fps på BF3, Installerade sedan dem gamla igen och så var man uppe i 60-70 (eyefinity setup)
hade aldrig tidigare problem när jag hade både ett och 2 MSI 560s.
Nvidia for president imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Hm 6970 XF klarar du dig ju absolut på ett tag, dock kan du ju möta på Multistuttering.
Kör själv ett 6990, Har ibland sån jävla lust att dräpa ATI/AMD med deras drivrutins strul. Formaterade burken och körde in senaste drivrutinerna och kom som högst up i 12 fps på BF3, Installerade sedan dem gamla igen och så var man uppe i 60-70 (eyefinity setup)
hade aldrig tidigare problem när jag hade både ett och 2 MSI 560s.
Nvidia for president imo.

Ja, jag har inte haft så bra koll på XF de senaste åren och förr var det ju ingen hit. Håller med dig på den punkten ang. drivisar. Hade aldrig samma problem med mina gamla nVidia, om inte annat så var det inte lika ofta.
BF3 fungerar dock ganska fint på detta (förutom då jag kör maxupplösning på skärmen (2560x1440) då går FPS:en ner till typ 25-40 och ibland även lägre. Inte spelbart i längden.)
Så egentligen borde jag inte byta upp mig än med andra ord, utan fixa ett 6950 (flasha dirr) till?!

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Ja, jag har inte haft så bra koll på XF de senaste åren och förr var det ju ingen hit. Håller med dig på den punkten ang. drivisar. Hade aldrig samma problem med mina gamla nVidia, om inte annat så var det inte lika ofta.
BF3 fungerar dock ganska fint på detta (förutom då jag kör maxupplösning på skärmen (2560x1440) då går FPS:en ner till typ 25-40 och ibland även lägre. Inte spelbart i längden.)
Så egentligen borde jag inte byta upp mig än med andra ord, utan fixa ett 6950 (flasha dirr) till?!

Mjo ATI är väl inte några höjdare på drivisar
Sålde ett 6950 till en vän som flashade om och körde 6970 i XF med Eyefinity, Men det var inte heller spelbart i BF. Så han sålde skärmarna och toppar numera runt 50 fps med en skärm.
Jag ångrar så grovt mitt köp utav ett 6990 men känns inte värt att sälja det heller då jag nu fått lite kontroll på besten.
Alternativet är ju att spela i en lägre upplösning även om det inte är vad man vill kanske.. jag kommer nog köra skiten ur mitt kort tills det blir en Nvidia upgrade iallafall

Permalänk
Inaktiv

Kör på det du har ett tag till och köp en helt ny dator sen. Hur du än uppgraderar kommer något att dra ner resten.

Permalänk
Medlem

Avvaktar nog, Micro Stuttering verkar fan inte ballt alls. Får helt enkelt sälja kortet _dyrt_ och köpa ett finare grafikkort alt. byta ut hela skiten. Fungerar dock förvånansvärt bra fortfarande så är väl lite synd att byta ut datorn redan.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Avvaktar nog, Micro Stuttering verkar fan inte ballt alls. Får helt enkelt sälja kortet _dyrt_ och köpa ett finare grafikkort alt. byta ut hela skiten. Fungerar dock förvånansvärt bra fortfarande så är väl lite synd att byta ut datorn redan.

Sounds like a plan! dock kan jag varmhjärtat rekomendera Eyefinity när det väl funkar, riktigt fin känsla!

Permalänk
Medlem

Det är precis den här frågeställning som tas upp gång på gång här på Swec och rådet brukar alltid bli: köp ett nytt grafikkort och om ett år eller två så kan du köpa ett till istället för att hoppa på den senaste generationen kort.

Vad som är rätt eller fel i den här situationen är inte helt lätt eftersom du har ett kort som för ett par (?) år sedan var top-of-the-line och egentligen fortfarande duger till ganska mycket. Följer man den etablerade visdomen här så borde du köpa ett till 6970 och köra XF till åtminstone nästa generation men så har ju AMD rent ut sagt förskräcklig microstuttering med sina drivisar.

Svårt val imo

Permalänk
Medlem

Om du vill bränna pengar på datorkomponenter tycker jag det är onödigt att uppgradera grafiken för din del 6970 duger fortfarande bra, köp hellre ny cpu eller SSD.

Permalänk

ää jag har inge problem med mina 6970 men min cpu flaskar i bf3 så jag kan max få en 50fps oavsett setting men när jag kör ett kan jag trycka upp kortet i 100fps så att köra två är tungt för cpun även när man inte får mer fps.

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tror jag avvaktar ett litet tag till. Måste ha mer VRAM känner jag.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Sounds like a plan! dock kan jag varmhjärtat rekomendera Eyefinity när det väl funkar, riktigt fin känsla!

Snor tråden fullständigt och frågar dig snabbt ifall det funkar bra med Eyefinity med din skärm? Har en likadan, hur mycket stör du dig på kanterna som blir mellan skärmarna? I vilka sorters spel är det "värt"?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Skrivet av bondi:

Snor tråden fullständigt och frågar dig snabbt ifall det funkar bra med Eyefinity med din skärm? Har en likadan, hur mycket stör du dig på kanterna som blir mellan skärmarna? I vilka sorters spel är det "värt"?

Jag tycker Dell-skärmarna fungerar klockrent. Det var ju väldigt ovant i början men en inspelningsperiod på cirkus 1 dag så var man up and running, Älskar det, När jag är hemma hos en polare och tvingas spela med 1 skärm blir jag bara depprimerad för att man inte ser något
Jag skulle säga i stort sett alla spel där Eyefinity skalar dugligt,
Funkar klockers i BF3 (dock dödar det grafikkorten rätt saftigt, så se till att du har 1-2 vettiga grafikkort.)
Diablo 3, Funkar riktigt bra. Man ser champions och kistor som ingen annan ser.
World of Warcraft. Skalade helt okej, inte helt 100%igt dock, och Actionbarsen hamnade konstigt. Men med Addonet "Move Anything" så löste även det sig.

"UTMÄRKT PRODUKT"