Höjde fläktens fart farligt eller inte?

Permalänk
Medlem

Höjde fläktens fart farligt eller inte?

Asus Radeon HD 7970 DCII TOP

Hejsan det är så att jag har suttit några timmar och läst på msi afterburner och vad det gör.

Så jag tanka ner programmet och märkte att fläkten stog på 20 och tyckte det var lite lågt
så jag började söka på google om någon har höjt och det var ett antal personer som hade gjort det.

Rättar mig själv, tydligen var den på auto och går högre vid högre belastining,
min nya fråga är kan man sätta så att fläkten går i 50 hela tiden?

Så nu har jag höjt från 20 till 50 och jag undrar kan det vara farligt?
Kan det skapa slitage och att göra så kortet dör tidigare?

edit: tröck reset, vill ha svar från er om det är okej att gå från 20-50

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem, du kan köra 100% hela tiden om du vill. Dock låter de ju en del.

Du behöver inte höja den i huvudtaget om temperaturen inte är för hög.

Permalänk
Medlem

Varför höja fläkten om du inte behöver. Den står på 20% men ökar automatiskt vid behov som defultinställning. Höjer du fläkthastigheten väsnas den mer, men det är inget som skadar kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Varför höja fläkten om du inte behöver. Den står på 20% men ökar automatiskt vid behov som defultinställning. Höjer du fläkthastigheten väsnas den mer, men det är inget som skadar kortet.

Märkte detta nyss jo har väl inga större värme problem 65c är väl inte jätte mycket efter spelande sedan klockan
8 idag..men ändå undrar fan inte om grafiken kort skulle må bättre av mer luftflöde på sig?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

det som händer när du höjer hastigheten

1. Fläkten låter mer
2. Kortet kyls bättre som ett resultat av ökat luftflöde, vilket i teorin hjälper kortets livslängd
3. Fläkten slits teoretiskt sett snabbare vid högre hastighet

2 och 3 är "teoretiska" i den mening att de flesta ändå hinner byta kort innan effekterna märks av.

Om du vill ha ett svalare men mer högljutt kort, kör på så hög hastighet du vill

Permalänk
Medlem

65 grader är inget problem över huvud taget, har för mig att den "farliga gränsen" ligger runt 90-95, dessutom borde kortet throttla om det blir för varmt och fläkten inte klarar att kyla tillräckligt. Kör mitt kort i 70-80c konstant vid spel utan problem.

Rekommenderar att du ställer in fläktkurva i Afterburner så grafikkortet alltid ligger under tex 75 grader, är ganska enkelt att göra. Självfallet gäller lägre temp = högre volym, så du får själv välja vad du prioriterar

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

65 grader är inget problem över huvud taget, har för mig att den "farliga gränsen" ligger runt 90-95, dessutom borde kortet throttla om det blir för varmt och fläkten inte klarar att kyla tillräckligt. Kör mitt kort i 70-80c konstant vid spel utan problem.

Rekommenderar att du ställer in fläktkurva i Afterburner så grafikkortet alltid ligger under tex 75 grader, är ganska enkelt att göra. Självfallet gäller lägre temp = högre volym, så du får själv välja vad du prioriterar

fick förfrågan av att ställa in en fläkt kurva vad hjälper det med?

och jag får inte förfrågan längre av att ställa in det..vart hittar jag det?..

edit: hittade det..och förstår användningen men vet inte vilken level som borde passa vilken grad :S

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.