Permalänk
Medlem

Vad ska uppgraderas först?

Hej!

Sitter här med en hyfsat gammal stationär dator, har en liten fråga om ni tycker att det är lönt att uppdatera datorn eller som jag själv tänkte köpa en helt ny.

Här har ni setupen:

AMD Phenom II X4 925 - 2,8
Radeon 5770HD
8 GB RAM

Den fungerar helt okej, men jag är en som gillar att spel ska flyta på hög grafik.

Vad hade varit erat nästa steg?

Mvh
Fredde

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Grafikkortet skulle behövas uppgraderas

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Endast köpa nytt grafikkort, klocka processorn lite!:)

Permalänk
Medlem

När kommer CPU:n att börja flaskhalsa egentligen?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Allt beror på hur mycket pengar du är beredd att lägga ut och vilka spel du spelar. En snabb smidig och relativt billig lösning är att klocka upp din processor till 3,5 Ghz, köpa nytt grafikkort typ AMD 7850 för 2500 sek, 7870 för 3300 eller om du vill ha monsterprestanda till bra pris GTX 670 Windforce för 3800 sek. Lägg till en SSD, I-net har 120 GB för 899 sek;

http://www.inet.se/produkt/4304412/a-data-ssd-510-series-120g...

Ökar ej prestandan men allt flyter på så mycket smidigare så kan du komma undan relativt smärtfritt.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

När kommer CPU:n att börja flaskhalsa egentligen?

Beror mycket på vilket spel det är frågan om

Permalänk

Du har en helt okej processor. Just nu är det nog grafikkortet som flaskhalsar

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Har redan spetsat in mig på en SSD som du säger, skulle kunna lägger 3000 kr på ett grafikkort.
Frågan är dock, mitt moderkort, hur stor påverkan har den?

Det är ett M4A785T-M.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

BF3, The witcher 2, Minecraft (hehe ), framtida spel, nu snackar jag inte ultra men vill ändå kunna ha det runt high settings.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

vad har du för budget?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

vad har du för budget?

Låt oss säga max ~3500 kr för rubbet.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Angående din CPU:

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Nu e det visserligen en AMD Phenom II X4 980 som e närmast jämförbar med din processor och de har dessutom klockat upp den i 3,7 Ghz men tror säkert att din CPU går att klocka till 3,5-3,7 Ghz så den borde inte vara någon större flaskhals:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168191036...

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Kom på att jag även har ett nätagg på 550W som kanske är för lite?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Det blir svårt att hitta både ny processor, moderkort och grafikkort för 3500 om du däremot bara köper grafikkort och klockar cpun kan du nog köpa ett 580 eller 670 om du kan gå lite över budget

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Det blir svårt att hitta både ny processor, moderkort och grafikkort för 3500 om du däremot bara köper grafikkort och klockar cpun kan du nog köpa ett 580 eller 670 om du kan gå lite över budget

Processor kan överklockas, behöver jag ett nytt modekort?, finns det inte alternativa grafikkort för ca ~3500 som räcker väl?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

du har väll am3 socket på ditt moderkort? Din processor är nog den bästa processorn för am3

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk

jag skulle köpt ett likadant grafikkort till och kört cf, sen köpt en billig ssd och även en bra/billig processorkylare. känns inte värt att köpa något "dyrt" kort då jag anser att din nuvarande rigg ändå kommer behövas uppdateras ännu mera snart. själv så kör jag i7 950@4ghz, 8gb dominator, och 2st 570 överklockade och när jag körde the witcher så låg jag runt 75 fps på medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

jag skulle köpt ett likadant grafikkort till och kört cf, sen köpt en billig ssd och även en bra/billig processorkylare. känns inte värt att köpa något "dyrt" kort då jag anser att din nuvarande rigg ändå kommer behövas uppdateras ännu mera snart. själv så kör jag i7 950@4ghz, 8gb dominator, och 2st 570 överklockade och när jag körde the witcher så låg jag runt 75 fps på medium.

Wow, okej.
Får nog vänta lite med att investera i något då, sparar nog pengarna istället.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Fortfarande intresserad av SSD, är det lönt?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Grafikkortet

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Skrivet av hammarlund:

du har väll am3 socket på ditt moderkort? Din processor är nog den bästa processorn för am3

Bland dem bästa finns ju några högre klockade än hans nuvarande.

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Fortfarande intresserad av SSD, är det lönt?

Absolut.. Men det ger inte mer spelfps.

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Fortfarande intresserad av SSD, är det lönt?

Kom ihåg att du har sata 3gb/s på ditt moderkort. Då kan du inte få ut 6gb/s av din ssd

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Kom ihåg att du har sata 3gb/s på ditt moderkort. Då kan du inte få ut 6gb/s av din ssd

Fast det är inget man märker av, det är de obefintliga accesstiderna som gör skillnaden med en ssd som systemdisk.

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Hej!

Sitter här med en hyfsat gammal stationär dator, har en liten fråga om ni tycker att det är lönt att uppdatera datorn eller som jag själv tänkte köpa en helt ny.

Här har ni setupen:

AMD Phenom II X4 925 - 2,8
Radeon 5770HD
8 GB RAM

Den fungerar helt okej, men jag är en som gillar att spel ska flyta på hög grafik.

Vad hade varit erat nästa steg?

Mvh
Fredde

Jag hade uppgraderat grafikkortet först.
Sen processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Jag hade uppgraderat grafikkortet först.
Sen processorn.

Yes, har fått många tips redan från folket här på Sweclockers, men det får vänta lite.
Har iallafall investerat i en SSD nu.

/Fredde

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013