Permalänk
Medlem

Lagstiftning om nattarbete?

Hej,

Som rubriken antyder undrar jag hur lagarna ställer sig till nattarbete? Jag arbetar som elektriker, så som jag har förstått det gäller elavtalet istället för vissa lagar (Arbetstidslagen exempelvis?)?.

Jag jobbar för tillfället natt, arbetspasset börjar 22.00 och varar till 06.00, fem nätter/vecka. Nattarbetet har pågått i knappt två månader och ska avslutas om ca två veckor, så det är ett tillfälligt nattjobb. Min chef menar att detta är förskjuten arbetstid, och vill därför inte betala 100% utan endast ett lönetillägg på 70 kr timmen. Detta har känts OK då vi som jobbat kunnat smita lite tidigare, och en inte alltför oviktigt detalj är att det inte går att arbeta sista timman pga vissa omständigheter hos kunden (Flygplats). Nu har han börjat bli lite grinig för att vi inte arbetar full tid.

Jag är tyvärr inte med i facket, så jag kan inte ringa de och fråga, därför vänder jag mig till er:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Jag är tyvärr inte med i facket, så jag kan inte ringa de och fråga, därför vänder jag mig till er:)

Jo det kan du, bli medlem samtidigt din svartfot.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Det går som sagt ringa facket utan att för den delen bli kommunist. Det är bara säga att du vill vara anonym och inte säga vilket företag det handlar om och sedan ställa frågor..
Detta med att ni ej kunde arbeta sista timman är det något som ni informerade eran chef om?

Sedan förstår jag inte riktigt vad eran chef vill efter att han ha blivit grinig, att ni får ingen ersättning extra alls? Om ni var dåliga med att informera eran chef om att ni inte arbetade sista timman, så tycker jag att detta är något som ni får acceptera, när det bara handlar om två veckor till. Visst kan man börja bråka och totalt förstöra ens chef som referens, men jag tycker det ej är värt detta när det bara handlar om två veckor..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

Vad lagen säger är inte alltid relevant i sådana här frågor då lagarna som styr arbetstid inte är tvingande utan går att förhandla om rätt friskt. Steg ett är att se om det finns något kollektivavtal och vad det säger. Sen får du titta vad det står i ditt anställningskontrakt också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns mig veterligen inga lagar som reglerar hur mycket man ska ha betalt vid olika tider på dygnet. Arbetstidslagen innehåller bara diverse bestämmelser om hur länge man får jobba, hur lång vila man ska ha och så vidare. Som någon sagt ovan får dessutom avsteg från många av de bestämmelserna göras i kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jag är inte ute efter att starta ett krig med min chef, utan jag vill bara kunna föra ett relevant försvar mot hans gnäll, och vad jag var ute efter med lagar kring arbetstiderna var att få veta om arbetstiderna är helt OK eller inte.
Vi har löpande informerat cheferna, även kunden vet hur det ligger till, men vi som jobbar hamnar i en rävsax där de som arbetar på flygplatsen kör bort oss, och vår chef gnäller för att vi inte stannar kvar, men ingen kommer med en vettig lösning.
Problemet med chefen är att man vill inte hamna på hans "svarta lista", då han börjar att totalt motarbeta en och göra allt så jobbigt som möjligt för en. En riktig douche, om man är på god fot med honom är allt hur bra som helst :/

Angående att gå med i facket har jag vart intresserad av det, men ändå osäker, jag har tagit kontakt med facket och bett de att övertala mig och berätta om alla fördelar, och allt de gjorde var att be mig läsa på deras hemsida. Detta oengagerade svar avskräckte mig.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av akka:

Tack för era svar!

Jag är inte ute efter att starta ett krig med min chef, utan jag vill bara kunna föra ett relevant försvar mot hans gnäll, och vad jag var ute efter med lagar kring arbetstiderna var att få veta om arbetstiderna är helt OK eller inte.
Vi har löpande informerat cheferna, även kunden vet hur det ligger till, men vi som jobbar hamnar i en rävsax där de som arbetar på flygplatsen kör bort oss, och vår chef gnäller för att vi inte stannar kvar, men ingen kommer med en vettig lösning.
Problemet med chefen är att man vill inte hamna på hans "svarta lista", då han börjar att totalt motarbeta en och göra allt så jobbigt som möjligt för en. En riktig douche, om man är på god fot med honom är allt hur bra som helst :/

Angående att gå med i facket har jag vart intresserad av det, men ändå osäker, jag har tagit kontakt med facket och bett de att övertala mig och berätta om alla fördelar, och allt de gjorde var att be mig läsa på deras hemsida. Detta oengagerade svar avskräckte mig.

För att veta om arbetstiderna är ok ska du som sagt i första hand kolla efter kollektivavtal då mycket i lagen går att förhandla bort. Jag har till exempel haft sommarjobb som bröt mot lagen om dygnsvila men det var lugnt för att facket hade förhandlat om det. Finns inget kollektivavtal eller annat avtal så kan du titta lite i lagen.

Angående din rävsax så brukar det vara enklare om den diskussionen sker mellan chefer eftersom din chef uppenbarligen inte vill lyssna på sina anställda. Prata med kunden och se om du kan få någon lite lagom högt uppsatt där prata med chefen och förklara problematiken. Kanske får han då ändra arbetstiderna för att bättre passa kundens behov eller så får han finna sig i att det inte går att arbeta hela tiden då det inte passar kunden. Kan han inte acceptera det har han ju han eller någon annan högre upp klantat sig när de förhandlade till sig uppdraget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det finns inga kollektivavtal som kan sätta sig över arbetstidslagen / Arbetsmiljölagen eller vad den nu heter.
Så TS gå med i facket, och njut inte av det som facket förhandlar fram utan att vara med i det.

Zotamedu: Vilket yrke var det, och vad var det för kollektivavtal som gjorde att du fick för lite dygnsvila? Och hur kort var den?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oobum:

Det finns inga kollektivavtal som kan sätta sig över arbetstidslagen / Arbetsmiljölagen eller vad den nu heter.
Så TS gå med i facket, och njut inte av det som facket förhandlar fram utan att vara med i det.

Zotamedu: Vilket yrke var det, och vad var det för kollektivavtal som gjorde att du fick för lite dygnsvila? Och hur kort var den?

Arbetstidslagen är dispositiv och går därmed att förhandla bort. Alla arbetsrättslagar är inte förhandlingsbara och vissa är delvis förhandlingsbara. Här har du 3§ från arbetstidslagen (1982:673):

"3 § Genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får göras undantag från lagen i dess helhet eller avvikelser från 5 och 6 §§, 7 § andra stycket, 8–10 b §§, 12–14 §§ samt 15 § andra och tredje styckena. Vidare får raster bytas ut mot måltidsuppehåll genom sådana kollektivavtal. Avvikelser från 10 b § får dock inte innebära en längre beräkningsperiod än tolv månader."

Så lagen själv säger att den går att förhandla bort. Det är en hel hög olika lagar som styr anställdas rättigheter och skyldigheter och alla är inte förhandlingsbara.

Driftstekniker på ett raffinaderi. Vi jobbar 5-skift och innan de gjorde om schemat i år var det en gång var femte vecka när vi slutade klockan 22:00 på fredag kväll och skulle börja jobba 07:00 på lördag morgon vilket bryter mot 13§ vilket ger rätt till minst 11 timmar mellan arbetspass. Vi har för övrigt inga schemalagda raster alls heller. Vi är på jobbet i 8 timmar och får betalt för alla 8 timmar. Lagen säger att man bara ska behöva jobba i max 5 timmar utan rast. Det är IF metall som härjar på jobbet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24