Bra "audiofilmusik" / demomusik

Permalänk
Medlem

Bra "audiofilmusik" / demomusik

Då jag var och provlyssnade inför köp av lurar så fick man alltid lyssna på nån CD med högupplöst musik av olika typer (allt från aukustiskt till elektrisk), musiken var perfekt för att få höra hur klart och fint lurarna spelade och basen var skitnajs i vissa låtar.

Posta gärna er favorit-demomusik här! (Spellistor eller namn på album/artister osv. Tips på sidor som säljer högkvalitévarianter av dessa är också välkommet!)

Permalänk
Medlem

Den första låt jag någonsin reagerat på för dess inspelningskvalitet är Leahy's B-minor, från skivan med samma namn. Blandningen av välmickade stråkar, piano, elbas och modernt trumset gör den till en riktig Schweizisk armékniv när det kommer till att lyssna in sig på nya anläggningar. Att det dessutom svänger som f*n gör inte saken sämre om man t ex försöker sälja en anläggning

Annars tycker jag att Toto generellt har riktigt fina inspelningar att stoltsera med. Lyssna på Rosanna och "ghostandet" på hi-haten, så blir även musikern i dig glad!

För den mer hårdnackade vill jag slå ett slag för Tool, som håller en sjuhelsikes kvalitet på sina inspelningar i en genré där det inte alltid är så. Lyssna på Justin Chancellors fenomenala basljud i "Right in Two" och "The Pot" så förstår du vad jag menar.

Det är i alla fall de jag kommer att tänka på sådär på rak arm - upplys mig gärna om mer!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Tracy Chapman brukar man kunna höra i hi-fi sammanhang ibland.
Annars så har jag en liten blogg på http://phimusic.blogspot.se/ där jag skriver om musik när jag finner tid. I listan till höger så kan du hitta en länk till min referenslista på spotify. Finns mycket musik i den listan som kan inspirera dig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Dina egna favoritlåtar.

Eller välj ut lite artister av bra rang.

Tori Amos
Eagles
Queen
Mark Knopfler
Eric Clapton
Nils Lofgren
Sheryl Crow
Joan Baez

Permalänk
Medlem

Mike Oldfield har bra inspelningar på sin musik. Jag kan rekommendera Amarok eller någan av hans tre första album (Tubular Bells, Hergest Ridge och Ommadawn).

Permalänk
Medlem

Diana Krall är väl lite av en husgudinna i sådana här diskussioner, eftersom hon alltid dyker upp förr eller senare.

Specifika låtar finns ju en massor, varav mycket manglas sönder på CD av volymkriget.
Men för att ge några som är bra mastrade även på CD:

Max Richter - Sarajevo (post-klassiskt, dynamik)
Boards of Canada - Dayvan Cowboy (elektroniskt, detaljer, diskant)
Apparat - Wooden (Anders Ilar remix) (elektroniskt, djupare bas)
Ayub Ogada - Kothbiro (akusitsk gitarr, sång)
Dead Can Dance - Bird (dynamik, upplösning)
Gas - Experiments on Live Electricity (detaljer, bas, diskant)
vad om helst från Jan Johanssons Jazz på svenska
Leonard Cohen - Avalanche (gitarr, sång)

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Trentemøller - Moan Spelades på ett par stora Martin Logan på en mässa. Det gjorde att jag började lyssna på honom.
Går djupt och innehåller tysta partier och mycket saker som avslöjar.

Naim har ett gäng sampler skivor från sitt skivbolag naimlabel. De är alla blandade och uppfyller olika smaker.
Stockfish är ett annat skivbolag som gör välproducerade skivor. Ibland överproducerade skivor men de har alltid en grundkvalitet.

Permalänk
Medlem

Yello brukade i alla fall för sin tid ha bra kvalitet på sina inspelningar. Har hört deras alster användas som demomusik vid ett flertal tillfällen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Trentemøller - Moan Spelades på ett par stora Martin Logan på en mässa. Det gjorde att jag började lyssna på honom.
Går djupt och innehåller tysta partier och mycket saker som avslöjar. [...]

Kan rekommendera Djuma Soundsystem - Les Djinns (Trentemøller remix)
http://open.spotify.com/track/0n6p2LM8w2k6Y6xyU7Tkw9

Väldigt luftig, mystisk, lugn musik men ändå med snärtig bas (riktigt bra demolåt btw). Älskar den låten, har dock inte lyssnat på just Trentemøller, får nog ta å göra det!

Permalänk
Medlem

Vill man ha något tyngre som ändå har kvalitet så kan jag rekommendera Rammstein. Hörde det på en mässa spelandes på ett Burmester system, jävligt bra. Kommer dock inte ihåg vilket album det var jag hörde.

Permalänk
Medlem

Inception Soundtrack med Hans Zimmer är ganska bra också. Otroligt mäktig musik som kräver enorm dynamikkapacitet för att låta någorlunda realistiskt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Burmester demas hårt...

Skrivet av FaEX:

Vill man ha något tyngre som ändå har kvalitet så kan jag rekommendera Rammstein. Hörde det på en mässa spelandes på ett Burmester system, jävligt bra. Kommer dock inte ihåg vilket album det var jag hörde.

Var på en demo med en Besser från Tyskland som demade. Jäklar vad han plågade högtalarna. Allt från Sehnsucht till Berliner Kirche och AC/DC till Norah Jones.

Det var en liten presentation av deras produkter och jag har för mig det var på Arken i Gbg.

Håller med om att Rammstein är bra demomusik om man vill dra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Var på en demo med en Besser från Tyskland som demade. Jäklar vad han plågade högtalarna. Allt från Sehnsucht till Berliner Kirche och AC/DC till Norah Jones.

Det var en liten presentation av deras produkter och jag har för mig det var på Arken i Gbg.

Håller med om att Rammstein är bra demomusik om man vill dra på.

Jo Burmester hade en bra utställning på Arken förra gången. Stort rum hade dom också. Någon som ska dit i år? Jag ska högst troligt dit iaf.

Angående Rammstein så har jag bara hört två album, Sehnsucht och Liebe Ist Für Alle Da och av dom två så skulle jag definitivt välja det förstnämnda för det låter faktiskt rätt så bra. Annan lite hårdare musik är Meshuggah. Visst, inte bra inspelning eller ljudkvalitet över lag men låter fläskigt av guds nåde. Slaughter of the Soul med At The Gates är också ett intressant album. Sedan så var ju Double Nature med Mustasch ganska kul inne hos Lindell Audio på Arken förra året

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Dyker upp på arken. Ska bli kul med dubbla mässor med en inne i stan samtidigt.
Har för mig att den gången de plågade dem ordentligt var 4 år sen.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan gå på skivbolag, det finns en del som bara har bra teknisk kvalitet, som gammla decca (bara klassiskt) telarc, mca master, reference recordings, chesky, proprius, sheffield lab, grp, hos dem finns det inga dåliga inspelningar tekniskt sett och de har ändå ganska brett spann av musikstilar så nått borde passa. Sedan så finns det bra saker hos andra också, men kanske inte samma genomgående höga tekniska kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

riktigt rolig tråd, tycker om "demomusik" brukar oftast vara bra musik

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Personligen har jag ett par favoriter:

Kari Bremnes
Jennifer Warnes första skiva, "Famous blue raincoat"
Toto tror jag redan nämnts, och var kända för sin goda inspelningskvalitet när det begav sig
Dire Straits och mark knopfler
Antonio Forcione, som jag tror enbart ger ut under Naims label
infected mushroom, om man lyssnar på sådan musik
Katie Melua håller ojämn kvalitet, hennes låt "piece by piece" brukar jag använda för att kolla om jag får resonanser i rummet - sen lyssnar jag på den för att den är bra också så klart, men resonanser blir väldigt uppenbara på just den här låten (och Kari Bremnes "Sangen om ka ho Anna drömte om"

Annars, med risk för att låta tjurig, tycker jag att det mesta av de gamla banden, Dire Straits, the Doors, Supertramp, the alan parsons projekt (<<rekommenderar starkt) etc. håller en hög kvaltitet. De är sprungna ur en tid då musiken var viktigare än pengarna den genererade.

Annars finns det inget som att leta och hitta. Kaliums lista här uppe är riktigt najs, sitter och lyssnar på tjajkovskij nu

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för att hitta en demo sång.

Jag var till hifi-klubbe och fick höra på ett demo. Demot bestog av att någon knackade på ett fönster gång på gång och sen sprack fönstret. ljudet där var helt fantastiskt.

Någon som känner igen det? Kan ha vart så att det var en del av en sång. mins ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Personligen har jag ett par favoriter:

Kari Bremnes
Jennifer Warnes första skiva, "Famous blue raincoat"
Toto tror jag redan nämnts, och var kända för sin goda inspelningskvalitet när det begav sig
Dire Straits och mark knopfler
Antonio Forcione, som jag tror enbart ger ut under Naims label
infected mushroom, om man lyssnar på sådan musik
Katie Melua håller ojämn kvalitet, hennes låt "piece by piece" brukar jag använda för att kolla om jag får resonanser i rummet - sen lyssnar jag på den för att den är bra också så klart, men resonanser blir väldigt uppenbara på just den här låten (och Kari Bremnes "Sangen om ka ho Anna drömte om"

Annars, med risk för att låta tjurig, tycker jag att det mesta av de gamla banden, Dire Straits, the Doors, Supertramp, the alan parsons projekt (<<rekommenderar starkt) etc. håller en hög kvaltitet. De är sprungna ur en tid då musiken var viktigare än pengarna den genererade.

Annars finns det inget som att leta och hitta. Kaliums lista här uppe är riktigt najs, sitter och lyssnar på tjajkovskij nu

håller med fullständigt med att ljudet var bättre förr (kvalitén alltså, men musiken också). men det kan även bero på att nuförtiden hittar man bara sönderrippad musik på internet som har jordens sämsta ljud, trots att de kanske hade bra utrustning när de gjorde musiken.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Annars, med risk för att låta tjurig, tycker jag att det mesta av de gamla banden, Dire Straits, the Doors, Supertramp, the alan parsons projekt (<<rekommenderar starkt) etc. håller en hög kvaltitet. De är sprungna ur en tid då musiken var viktigare än pengarna den genererade.

Håller definitivt med, är däremot lite förvånad att ingen har nämnt Pink Floyd.

Permalänk
Medlem

I.G.Y av Donald Fagen.

Given referenslåt sedan dagen den kom för 20 år sedan. Den perfektion den mannen alltid strävar efter är ökänd inom branchen. Hela albumet är fenomenalt för riktig lyssning, men speciellt den låten.

Permalänk
Medlem

måste bara tillägga Andy McKee, inte bara är det bra musik, han spelar på ett helt underbart sätt också

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasPlan:

Håller definitivt med, är däremot lite förvånad att ingen har nämnt Pink Floyd.

Absolut Pink Floyd! alltid glömmer man något...

En kompis till mig brukar lyssna på Tower of Power, men jag tycker att det där börjar bli alldeles för överproducerat och onaturligt. Men smaken är som baken, så jag tänkte jag kunde nämna dem

Permalänk
Medlem

Mycket har redan nämnts. Även vissa Safri Duo tycker jag har bra "Demo-potential". Tex "Samb-Adagio" och "Played-A-Live".

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Ta nått du tycker är bra, och reflekterar de typer av musik och inspelningskvalitet du kommer att lyssna på. Spelar väll ingen roll om det låter grymt med en inspelning där man knackar på ett glas för att sen slå sönder det om det låter "skräp" när du spelar den musik du tycker om. För hur man än vrider och vänder på det gör man alltid kompromisser med ljudet oavsett prisklass.

Nu till väsentligheterna, jag körde till större delen med tre skivor/låtar när jag sprang runt och lyssnade in mig på system:

Rage Against The Machine: Know Your Enemy - om man inte vill ställa sig upp och hoppa med så är det nått fel på hur systemet återger rytm och man kan lika gärna börja fundera på vad man ska byta ut direkt.

Tori Amos - God och Bells for her (ligger efter varandra på Under the pink) God har ett knepigt gitarr intro som låter rent illa på en del system men helt begripligt på andra, och Bells for her är trevlig och man kan nörda lös på klang om man är lagd åt de hållet.

Nightwish - Wishmaster/She is my sin om man ska lyssna på system man "ändå inte har råd med" kan man kosta på sig lite gåshud av Tarjas sång, Carola kopior gör sig inte besvär

Bubblare som varit inblandade är Ben Harper (mer rytm), Inflames (det ska fan gå att spela sånt som inte är direkt HiFi godis) och Chris Jones, ligger på Stockfish records litet HiFi bolag. Allt från Stockfish är bra inspelat men ofta lite insmickrande HiFimässig mixat/mastrat.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Alter Bridge har också riktigt trevligt sound.

Permalänk
Medlem

Bra referenslåtar är sånt som man själv brukar lyssna på och kan utan och innan.
Gerenellt är ju saker med "lite bättre" inspelningskvalitet bra, såklart.

Jag har, som presonliga referenser (bland andra):
Eric Bibb - Spirit & the Blues (hela albumet) (Opus3 har många skivor med bra inspelningskvalitet)
Dire Straits - Ride Across the River
Dire Straits - You and your friend
Groove Armada - Suntoucher
Hanne Boel - Ball and chain
Den flygande holländaren (albumet) - Intro (första spåret alltså) samt Lisa Ekdahls tolkning av Papillas Samba
Pantera - Raise
Kjell Öhman - The Hammond connection (hela albumet eg, men särskilt de spår där Dompan dominerar)
Lisa Ekdahl - Cirklar
Coldplay - Paradise
Entombed - Demon
Eva Cassidy - Kathys song
Mary J Blige - Family Affair
Nora Jones - Come away with me (hela albumet)
Temat från schindlers list

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Lånar tråden för att hitta en demo sång.

Jag var till hifi-klubbe och fick höra på ett demo. Demot bestog av att någon knackade på ett fönster gång på gång och sen sprack fönstret. ljudet där var helt fantastiskt.

Någon som känner igen det? Kan ha vart så att det var en del av en sång. mins ej.

This maybe: http://www.youtube.com/watch?v=JbHI1yI1Ndk

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Nope. Kanske det var någon elektronisk sång. Attans att man inte ska minnsa då

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

I.G.Y av Donald Fagen.

Given referenslåt sedan dagen den kom för 20 år sedan. Den perfektion den mannen alltid strävar efter är ökänd inom branchen. Hela albumet är fenomenalt för riktig lyssning, men speciellt den låten.

Donald Fagen eller tidigare gruppen Steely Dan är nog också ett av mina tips.

Visa signatur

/havoc