Uppgradera från 5850cf i dagsläget?

Permalänk

Uppgradera från 5850cf i dagsläget?

Sitter på 5850 i cf och använder 2560x1440 som upplösning på skärmen.
Sitter nu och funderar om man ska köpa nytt eller om dom två hulkarna till grafikkort fortfarande hänger med i svängarna.

Spelar grafiktunga spel som bf3 till de icke så krävande som sc2 och D3.

Så. ska jag ha kvar mina hulkar eller be dom kasta in handduken?

Motivera då jag har gjort mig förvirrad med en kvälls undersökande.

Permalänk

Förstår inte frågan... Du märker väl själv om grafikkorten räcker eller inte när du spelar...?

Visa signatur

Main: Moderkort: MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | CPU: i5 2500k | GFX: MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC SLI | PSU: Corsair Gaming Series 800W 80+ | HDD: Intel 120gb 520 / 2gb Seagate Barracuda Green 5900rpm | Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE | Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag gjorde bytet från 5850cf till gtx680. Värt det enligt mig. Prestandan blev bättre, inte extremt mycket men ändå märkbart. Det bästa är att man slipper alla förbannade problem som crossfire dras med.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasEng:

Förstår inte frågan... Du märker väl själv om grafikkorten räcker eller inte när du spelar...?

precis, kan du spela spelen du spelar utan problem, varför uppgradera då?

Permalänk
Skrivet av mattias90:

Sitter på 5850 i cf och använder 2560x1440 som upplösning på skärmen.
Sitter nu och funderar om man ska köpa nytt eller om dom två hulkarna till grafikkort fortfarande hänger med i svängarna.

Spelar grafiktunga spel som bf3 till de icke så krävande som sc2 och D3.

Så. ska jag ha kvar mina hulkar eller be dom kasta in handduken?

Motivera då jag har gjort mig förvirrad med en kvälls undersökande.

Räcker prestandan för dig?

Om du svara ja. Då behöver du inte köpa nytt.

Om du svara nej. köp nytt

Om jag vore dig så skulle jag ha kvar dem. Vad jag vet maxar den alla spel som inte kräver mer än 1gb vram

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

ok, om jag gör såhär då.

MÅL: Spela BF3 på ultra med full aa och hela kittet i 2560x1440.

Min kort i cf når inte hela vägen vilket jag har vetat, om jag då köper tex 7970 alt, 680 hur nära målet kommer jag?

Sen jag införskaffade en ny skärm så har jag märkt att det inte flyter lika bra längre, 1920x1200 är trots allt enklare att driva än 2560x1440.

DVS blir det någon prestanda förbättring med nytt kort?

Vet inte om jag strulade till allt för mycket för dig. vet dock inte om jag blev nå särskilt klokare.

Permalänk
Skrivet av mattias90:

ok, om jag gör såhär då.

MÅL: Spela BF3 på ultra med full aa och hela kittet i 2560x1440.

Min kort i cf når inte hela vägen vilket jag har vetat, om jag då köper tex 7970 alt, 680 hur nära målet kommer jag?

Sen jag införskaffade en ny skärm så har jag märkt att det inte flyter lika bra längre, 1920x1200 är trots allt enklare att driva än 2560x1440.

DVS blir det någon prestanda förbättring med nytt kort?

Vet inte om jag strulade till allt för mycket för dig. vet dock inte om jag blev nå särskilt klokare.

Om du köper ett gtx680 kommer du märka skillnad ja

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Eftersom jag har erfarenhet av att amd är grym på drivrutiner osv så vart man sugen att prova 680.

Men nu när det är så svårt att lägga vantarna på dom så har jag även kikat på 7970 då dom även är i lager samt aningen billigare.

Menar kan jag köra bf3 i high som innan så är jag väl nöjd.

Vilken review sida var det som använde grafer när dom visade fps under en viss tid?

Permalänk

Istället för GTX 680 köp GTX 670 antingen med ASUS eller Gigabytes egna kylare. Klocka sedan upp kortet (GTX 670 klockar fenomenalt) så har du 105% av GTX 680 prestanda (oklockat givetvis) för ca en tusenlapp billigare. Slår vad att du aldrig kommer märka skillnaden mellan även oklockade GTX 680 och 670 i bf3 för vad är 5-6 fsp mer när kortet snittar på ca 70-90 fsp?

http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-g...

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Jag gjorde bytet från 5850cf till gtx680. Värt det enligt mig. Prestandan blev bättre, inte extremt mycket men ändå märkbart. Det bästa är att man slipper alla förbannade problem som crossfire dras med.

Märker du att prollen flaskar i några spel? Sitter med i5 750 @ 3.6 och 5850x2 just nu. Är lite sugen på att bli av med CF. Med det sagt så vore det ju tråkigt om prollen flaskar med ett 680/7970. Sitter och velar om jag ska vänta en generation och köpa helt ny rigg.

Vissa spel verkar flaska redan nu, men det kan lika gärna vara CF som spökar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Märker du att prollen flaskar i några spel? Sitter med i5 750 @ 3.6 och 5850x2 just nu. Är lite sugen på att bli av med CF. Med det sagt så vore det ju tråkigt om prollen flaskar med ett 680/7970. Sitter och velar om jag ska vänta en generation och köpa helt ny rigg.

Vissa spel verkar flaska redan nu, men det kan lika gärna vara CF som spökar.

Om den flaskar så är det inte märkbart.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Om den flaskar så är det inte märkbart.

Ok, ännu ett slag mot AMDs crossfireprofiler då.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Fick upp ögonen för 670 nu och tror jag ska köra på det.