Nokia säger upp 10 000 anställda

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Har för mig att Meego som släpptes av nokia på en telefon fick väldigt bra betyg? Varför dumpade dom samarbetet med intel? Jag har inte hört något negativt om Meego.

Var det Elop som drev på att avsluta med Intel och börja samarbete med Microsoft?

Dumma frågor för den insatte men jag är inte alls insatt i denna mobiltelefon världen längre, men hade velat ha lite svar från mer insatta.

N9an var den med meego, recensenter sa att det var Nokias bästa telefon. Men Nokia hade då redan gjort avtalet med Microsoft och de skulle satsa på WP i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Har för mig att Meego som släpptes av nokia på en telefon fick väldigt bra betyg? Varför dumpade dom samarbetet med intel? Jag har inte hört något negativt om Meego.

Var det Elop som drev på att avsluta med Intel och börja samarbete med Microsoft?

Dumma frågor för den insatte men jag är inte alls insatt i denna mobiltelefon världen längre, men hade velat ha lite svar från mer insatta.

Sa inte nokia att dom ville lägga ner avdelningen där dom utvecklade egna os?
Vill minnas det var därför i alla fall.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Antingen är du ett troll eller så har du ingen koll på verkligheten..

Eller så är det du som är ett troll.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Tråkigt för de anställda men tror Nokia borde fortsatt med Meego eller satsat på Android istället. Visst det finns redan massa Android telefon tillverkare men tror Nokia skulle ha haft en bra chans att locka till sig köpare genom att satsa på utsidan/skalet.

Haft en Lumia 800 i 5 månader och har nu gett upp. Gillar designen och hur den ligger i handen och första veckorna så var WP 7.5 rätt trevligt. Men med tiden så börjar man störa sig mer och mer på små saker. Att Nokia inte verkar vilja supporta sina nya telefoner gör det inte bättre.

Just nu är WP 7.5 som IOS fast man saknar alla bra appar och tillbehör som är det som gör IOS dugligt.

Och dessa "Live tiles" är ju lite grann av ett skämt. Är mer som en stor ikon/genväg som har en lite animation och ser bra ut på demon reviews mm. Du kan själv inte ställa uppdateringsintervall och du måste öppna appen för att få tillgång till någon vettig info och måste då vänta på att appen ska ladda. Tex för aktier,mail,väder finns inget sätt att manuellt uppdatera Tiles utan du måste in i appen för att se aktuell status.

Är inte i närheten av androids widgets där du kan ställa uppdateringsintervall eller manuellt snabbt uppdatera den utan att öppna appen.

Några basic saker som man saknar
- Kan inte byta tangentbord
- Kan inte ha olika volym på ringsignaler,sms mm
- Volym bugg. Max volym på ljudet ca 1 sek så fort det ska spelas upp ljud. Varit så i snart 3 månader.
- Inte skicka filer,bilder via BT.
- Ej ansluta som USB,Media enhet till datorn.
- Ingen filhanterare eller möjlighet att tex ladda ner små filer från nätet och spara.

Ska du bara använda telefonen som telefon så duger WP 7.5. Men ska du göra lite mer så kommer du bara bli less på att man inte kan göra si eller så. Du blir rätt begränsad.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

För att lägga till lite mer statistik:

LG sålde som sagt ca 3 miljoner smartphones under 2012Q1, detta gäller alla operativsystem som de har. Nokia sålde 2.2 miljoner Lumia enheter (dvs. alla) under samma period. LG gjorde ett rekord med 3 miljoner sålda enheter och har haft b.la. Android telefoner ute på marknaden nu sedan 2010, Lumia 800 var först ut i November 2011 i sex länder för att sedan i Januari/februari expandera till fler länder, b.la. Sverige och Finland som fick Lumia 800 i slutet av Februari.

Men! detta är vad analytiker har tagit fram, inget som Nokia har visat, så att säga med 100% att Nokia sålt 2.2 miljoner Lumia telefoner under Q1 är fel, men om det stämmer så är det en ganska bra ökning med tanke på den korta tiden.

Mer finns och läsa här:
http://www.gsmarena.com/nokia_sold_22_million_lumia_smartphon...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

N9an var den med meego, recensenter sa att det var Nokias bästa telefon. Men Nokia hade då redan gjort avtalet med Microsoft och de skulle satsa på WP i framtiden.

Ja just det ja, det var N9:an. Tack. Har för mig att jag såg någon rubrik om det, men jag läste aldrig artikeln.

Skrivet av RainesX:

Sa inte nokia att dom ville lägga ner avdelningen där dom utvecklade egna os?
Vill minnas det var därför i alla fall.

Okej. Låter troligt.

Men jag undrar varför det skar sig med Intel, väldigt lätt att vara efterklok men det känns att det hade varit ett mycket bättre val att fortsätta på den vägen. Intel som är stora, har tekniken och musklerna att utveckla. Jag tror det hade blivit succé.

Det är lite synd detta men det känns initialt att Nokia har haft ett för stort ego och en viss stolthet.

Men jag kan säga att som en "dum konsument" när det kommer till smartphones så lutar det åt antingen en Samsung eller en Sony eller en HTC. Nokia är det sista jag tänker på när det kommer till smartphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Ska du bara använda telefonen som telefon så duger WP 7.5. Men ska du göra lite mer så kommer du bara bli less på att man inte kan göra si eller så. Du blir rätt begränsad.

Det tror jag också är den huvudsakliga orsaken, de som köper en smartphone och lägger ner pengar gör det förmodligen för att de använder en telefon lite mer avancerat jämfört med dem som bara ringer. De som bara ringer kan säkert gilla WP då det är snabbt och komma igång med och ser flashigt ut. Men så fort man skall göra något mer avancerat så dyker bristerna upp om det ens går att göra det man kan göra på andra smartphones.

Elop och gänget måste ha vetat om bristerna för det är verkligen inte svårt att räkna ut problemen för de som bara har lite insikt i marknaden, Nokia har ju haft mobiler under ganska lång tid som klarat mycket mer än vad lumia gör nu och de måste även känna till hur viktiga olika funktioner är för olika kundgrupper

Ändå valde Elop att gå "all in" för ett operativ som hade ensiffriga tal av den totala marknaden.

Permalänk
Medlem

Haha så kul att läsa att folk tycker WP är seg!? det är raka motsatsen, det lutar nog mest åt att man provat Windows Mobile Istället för WP(Windows Phone). Unkunskap?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Inte för att vara spydig, men i förhållande till vad "växer [WP] snabbare än vad både Android och iOS någonsin gjort"? Vad jag kan se av statistiken för våren har WP:s andel sjunkit något globalt, men gått upp något i t ex Kina.

Även om smartphone marknaden kommer att explodera i fattigare länder, vilken modell av WP är tänkt för den? Nokia har i alla fall ingen direkt kandidat för den marknaden just nu.

Jag syftade framför allt på antalet appar då, vet inte hur användarstatistiken ser ut i jämförelse. Enligt denna artikel tex. så nådde WP 50000 appar på ca 12 månader, något som det tog 19 månader för android att uppnå.

Gällande low-end windows phone så är det också en av dess stora fördelar, OS:et kräver inte alls mycket av hårdvaran för att flyta på fint ändå. Det gör att man kan tillverka väldigt billiga telefoner utan att tumma så mycket på upplevelsen. Se tex. denna modell från Nokia som engadget recenserade igår:
http://www.engadget.com/2012/06/13/nokia-lumia-610-review/

Nu kanske jag låter som en WP-fanboy men jag har absolut inget emot android eller andra plattformar, blir bara så irriterad på när folk sågar WP och Nokia innan de fått en ordentlig chans, ofta har den som uttalar sig inte ens testat det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det tror jag också är den huvudsakliga orsaken, de som köper en smartphone och lägger ner pengar gör det förmodligen för att de använder en telefon lite mer avancerat jämfört med dem som bara ringer. De som bara ringer kan säkert gilla WP då det är snabbt och komma igång med och ser flashigt ut. Men så fort man skall göra något mer avancerat så dyker bristerna upp om det ens går att göra det man kan göra på andra smartphones.

Elop och gänget måste ha vetat om bristerna för det är verkligen inte svårt att räkna ut problemen för de som bara har lite insikt i marknaden, Nokia har ju haft mobiler under ganska lång tid som klarat mycket mer än vad lumia gör nu och de måste även känna till hur viktiga olika funktioner är för olika kundgrupper

Ändå valde Elop att gå "all in" för ett operativ som hade ensiffriga tal av den totala marknaden.

Jag skulle tippa på att de blev lovade en hel del Microsoft på att vissa saker skulle bli fixade eller att de skulle få hjälp/tillåtelse av Microsoft att fixa det själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasPlan:

Jag skulle tippa på att de blev lovade en hel del Microsoft på att vissa saker skulle bli fixade eller att de skulle få hjälp/tillåtelse av Microsoft att fixa det själva.

Isåfall skriver de in sådant i ett kontrakt för levereras det inte får det andra bolaget betala skadestånd eller så får man bryta det. Handlar inte direkt om småsummor samt att det är aktieägares pengar (andras pengar). Tror till och med det är brottsligt att inte göra rätt för en sådan här sak påverkar aktiekursen.

Permalänk
Medlem

Vem byter från android eller ios till Nokia i dagsläget? Inte jag iaf med tanke på att man binder sig så pass länge. Windows iphone låter som en bra idé, men hur många av kompisarna kör Nokia nu? Experter och självutnämnda såna kan säga vad de vill, det krävs goda vitsord från faktiska användare runtomkring en för att folk ska våga testa Nokia. Tyvärr har Nokia fastnat i den onda cirkeln nu,och jag tror det krävs ett mirakel för att komma tillbaka på marknaden utan att byta till android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pnorberg:

För att lägga till lite mer statistik:

LG sålde som sagt ca 3 miljoner smartphones under 2012Q1, detta gäller alla operativsystem som de har. Nokia sålde 2.2 miljoner Lumia enheter (dvs. alla) under samma period. LG gjorde ett rekord med 3 miljoner sålda enheter och har haft b.la. Android telefoner ute på marknaden nu sedan 2010, Lumia 800 var först ut i November 2011 i sex länder för att sedan i Januari/februari expandera till fler länder, b.la. Sverige och Finland som fick Lumia 800 i slutet av Februari.

Men! detta är vad analytiker har tagit fram, inget som Nokia har visat, så att säga med 100% att Nokia sålt 2.2 miljoner Lumia telefoner under Q1 är fel, men om det stämmer så är det en ganska bra ökning med tanke på den korta tiden.

Mer finns och läsa här:
http://www.gsmarena.com/nokia_sold_22_million_lumia_smartphon...

Problemet är att vi talar om en tillverkare som tidigare var världens största jämfört med LG som aldrig varit en stor spelare på mobiler. Och även om Nokia lanserade sin WP lur relativt nyligen så blev de i princip omedelbart den enskilt största leverantören av WP-mobiler. Allt detta visar att det är väldigt litet intresse för WP-telefoner och det börjar eka lite ihåligt att kalla WP för ett helt nytt OS när det nu funnits på marknaden i lite mer än 1.5 år.

Tycker själv att Lumian är en väldigt trevlig telefon, inte lika trevlig som N9, men bättre än de flesta Androider som fanns runt jul när Lumia 800 lanserades. Men den stora massan verkar ignorerar WP, ett exempel är att Lumia 800 inte ligger på tio-i-top försäljnings-listorna i Sverige längre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

IOS har jag ingen större erfarenhet av, men jag har testat både Android och WP7, och jag tycker WP7 gränssnittet känns extremt segt i jämförelse med Android, vilket andra verkar hålla med om om du tittar längre upp i tråden. Fast det är klart, de håller ju inte med dig, så då är de väl "troll" de också.

Det är så tråkigt att man inte kan ha en jämförande diskussion mellan produkter utan att någon spyr ur sig "troll" så fort det finns folk som är av en annan åsikt än en själv. Du har all rätt i världen att ignorera mig eller morargumentera det jag säger, men kalla mig inte för troll bara för att vi har skilda åsikter. Det är väldigt barnsligt.

Som en annan skrev här. Du är den första jag sett som skriver att WP7 är segt, framförallt i jämförelse med Android. Det är ju tvärtom och det vet jag av egen erfarenhet. Jag har själv Ipad2, Htc One X och Lg optimus 7 hemma. Wp7 är helt klart snabbast, trots enkel kärna.
Android, trots 4 kärnor, laggar när du installerar appar och gör annat vid sidan om. Det gör inte WP7. Detta klarar t.ex Ipad2 av också för det mesta.

Det är ett test du själv kan göra på din mobil och se vad du kommer fram till.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Vem byter från android eller ios till Nokia i dagsläget? Inte jag iaf med tanke på att man binder sig så pass länge. Windows iphone låter som en bra idé, men hur många av kompisarna kör Nokia nu? Experter och självutnämnda såna kan säga vad de vill, det krävs goda vitsord från faktiska användare runtomkring en för att folk ska våga testa Nokia. Tyvärr har Nokia fastnat i den onda cirkeln nu,och jag tror det krävs ett mirakel för att komma tillbaka på marknaden utan att byta till android.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker man ser Nokia i många händer nu förtiden? Jag själv gick nyligen från Android till Windows Phone(HTC Titan) och konstigt nog (trotts att jag gillar flexibiliteten i Android) så är jag faktiskt mer nöjd än tidigare.

Stora nackdelen med WP är att apparna är ganska dyra och man kan bara få tag på dem från marketplace(mer eller mindre) vilket säkert delvis beror på att de vill tilltala utvecklarna lite mer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet är att vi talar om en tillverkare som tidigare var världens största jämfört med LG som aldrig varit en stor spelare på mobiler. Och även om Nokia lanserade sin WP lur relativt nyligen så blev de i princip omedelbart den enskilt största leverantören av WP-mobiler. Allt detta visar att det är väldigt litet intresse för WP-telefoner och det börjar eka lite ihåligt att kalla WP för ett helt nytt OS när det nu funnits på marknaden i lite mer än 1.5 år.

Tycker själv att Lumian är en väldigt trevlig telefon, inte lika trevlig som N9, men bättre än de flesta Androider som fanns runt jul när Lumia 800 lanserades. Men den stora massan verkar ignorerar WP, ett exempel är att Lumia 800 inte ligger på tio-i-top försäljnings-listorna i Sverige längre.

Absolut, för Nokia är det stora förluster och sälja på pass få enheter eftersom de har så pass stor del av hela telefonmarknaden. För stort företag men för liten försäljning, även om försäljningen inte är allt för dålig sett till andra telefontillverkare, så är den för dålig för Nokia.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pnorberg:

Lumia 610 och 710?
Ligger kring 2000kr klassen idag här i Sverige, garanterat betydligt billigare i Kina. Sen ska väl Nokia försöka släppa en ännu billigare som ska ligga kring 1000-1500kr klassen?

Konkurrenterna är nog också betydligt billigare i Kina. Sen är i och för sig Kina inte riktigt rätt kandidat när det gäller fattiga länder. Visst halva befolkningen är s k arbetarklass, där många har det riktigt svårt. Å andra sidan är över 300 miljoner medelklass med bra köpkraft och sen finns det några miljoner med riktigt stora inkomster.

Det är just 1 000 kr strecket här, och då billigare i andra länder, som Nokia skulle behöva om vi nu ska tala om fattiga länder. OK, vi får väl se vad som dyker upp.

Permalänk
Medlem

http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/06/brief-co...

Citat:

UPDATE 3 - I should have mentioned this before, but yes, obviously, I will do a full analysis of what this means to Nokia. My quick vibe means, that my very pessimistic forecast for Nokia smartphones this year turns out to have been too 'rosy' ie I have to downgrade that. The overall sales of all Nokia handsets will also decline and Nokia's competitiveness suffers even more with chaos, layoffs, horrid employee morale, the boss cutting all corners, bullying the retail channel and pursuing a dead-end strategy. Yeah, Nokia is far worse after today than it was yesterday. And we are now at that point from which there is no recovery possible. Even if Elop was fired tomorrow and all of his announced strategies instantly cancelled, I do not think Nokia can survive - it will be sold to some buyer very soon as the share price continues now on its downward death-spiral. Whether Elop has a career, depends 100% on whether Microsoft buys Nokia (or the Lumia unit) - in that case Elop will be President of Microsoft Lumia. Else whoever else buys Nokia, Elop will be fired and become unemployable as the most incompetent executive of all time. But yes, I will write a full analysis of what and how and when this all means from today. I hope to do that blog for you soon (maybe even tomorrow) but stay tuned to this blog...

Permalänk

Om man nu skulle spekulera i vilka företag som kan tänkas köpa nokia så måste det vara Apple, microsoft, HTC eller ett företag som enbart har till syfte att köpa upp teknik och sen licenciera ut det.

Patenten nokia sitter på, det är mycket pengar det handlar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Patenten nokia sitter på, det är mycket pengar det handlar om.

Google gav väl en bit över 12G$, 30% mer än nokias nuvarande börsvärde, för motorola mobility och ryktet säger väl att de patenten ändå var rätt ointressanta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Om man nu skulle spekulera i vilka företag som kan tänkas köpa nokia så måste det vara Apple, microsoft, HTC eller ett företag som enbart har till syfte att köpa upp teknik och sen licenciera ut det.

Patenten nokia sitter på, det är mycket pengar det handlar om.

Gissar att intresset av att köpa Nokia är beroende av hur kontrakten ser ut med Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är folk seriösa när dem säger att Nokia skulle hoppat på Androidtåget? De hade bara blivit en i mängden. Folk tror att dem vet så mycket om branschen när dem i själva verket inte har en susning.

Exakt!

Nokia håller på att profilera om sig fullständigt. Istället för att sälja mängder med billiga men bra mobiler till Kina, Indien m fl, så satsar de hårt på smartphones. De gjorde HELT rätt som hakade på WP istället för Android.

Nokia är en av få aktörer idag som faktiskt lägger lite krut på själva telefonbiten i en smartphone. Det kommer börja gå bra igen så småningom, det är jag helt övertygad om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Exakt!

Nokia håller på att profilera om sig fullständigt. Istället för att sälja mängder med billiga men bra mobiler till Kina, Indien m fl, så satsar de hårt på smartphones. De gjorde HELT rätt som hakade på WP istället för Android.

I Android har tillverkarna möjlighet att profilera sig, de är inte lika hårt styrda som de är i WP. Man är väl än mer "en i mängden" med WP jämfört med Android?
Alla WP mobiler skall se exakt likadana ut vad jag förstått, enda sättet att sticka ut är att göra egna appar som är låsta till de egna märket.

Nokia har dessutom en Android mobil i och med att Meego Harmattan kan köra android appar

Permalänk
Skrivet av ddaniel91:

Största problemet med WP7 är att försäljare av telefoner knappt vet om att det finns. De som jag har pratat med i butiker kan inte säga värst mycket mer än att "jo, det är en bra telefon... men titta här har vi en android!" Jag ser inga som helst nackdelar med WP7 i sig självt, utan det är att gemene man fortfarande tror att WP7 är en ny variant av Windows Mobile (6.5).

Jag gillar Windows Phone, och med en kombination mellan Nokias byggkvalitet och Microsofts OS tror jag att vi har en riktigt härlig mobil-framtid framför oss!

Tycker samma som dig och sen så är det ju bättre med en trekant. Så det inte bara är två konkurrenter som tävlar mot varandra, blir lite för farligt om någon skulle halka efter i så fall.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem

Jag tycker Nokia gjorde helt rätt i att gå all-in på WP. Microsoft har erfarenheten och pengarna för att driva deras utveckling framåt. Lumia 800 är ett lysande exempel på vad dessa jättar kan leverera. Jag tror att det kommer smälla till rejält när Nokias platta med Win8 kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Jag tror dom har slutat med symbian, kan ha fel

Första gången jag testade farsans telefon så sa jag att de borda ha satsat på Android

Har du sett pureview? årtiondets kamera i en annars utdaterad telefon.. synd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Exakt!

Nokia håller på att profilera om sig fullständigt. Istället för att sälja mängder med billiga men bra mobiler till Kina, Indien m fl, så satsar de hårt på smartphones. De gjorde HELT rätt som hakade på WP istället för Android.

Nokia är en av få aktörer idag som faktiskt lägger lite krut på själva telefonbiten i en smartphone. Det kommer börja gå bra igen så småningom, det är jag helt övertygad om.

Äh, Nokia gjorde FEL som ignorerade den ganska stora delen av deras före detta kunder som var intresserade av Android. Att VDn dessutom går ut och dödförklarar Symbian långt innan dagens Windows-mobiler fanns gör ju inte saken bättre. Med tanke på VDn hade ett rykte om att nästan vara Microsofts utsände så lär de ju indirekt ha dödat intresset för Nokias Linux-telefoner också. De gick från att vara världens största mobiltillverkare till att nu riskera att bli uppköpta av konkurrenter. Enda trösten är väl att Microsoft ganska säkert skulle gå in och matcha fientliga bud. Om det var någon mobiltillverkare som skulle ha haft råd att satsa både på Android, Windows Mobile och något extra telefon-OS så var det ju Nokia.
Jag skulle lätt ha lagt 1000 kronor mer för en Android lur från Nokia än från andra tillverkare. Många andra skulle också ha köpt dyra Androidlurar från Nokia. Nu har jag och andra android-zombies gett våra pengar till Nokias värsta konkurrenter istället så att Nokia "slipper" bördan att ta hand om alla de pengarna.

Visst Windows Mobile kanske blir en värsting-hit om ett par år, men vad hindrar andra tillverkare från att lansera egna Windows-mobiler i så fall?
Med tanke på att Samsung tillverkar en oroväckande stor andel av skärmarna och kränger en faslig mängd mobiler också så kommer inte Microsoft att på något sätt stoppa Samsung från att sälja Windows-mobiler. Tvärtom, om Samsung skulle släppa en riktigt vass Windowslur samtidigt som folk överger allt vad Android och IOS heter så lär inte Microsoft fortsätta pumpa in mer pengar i svagt Nokia så länge.

Edit: Vill man vara störst på att sälja dyra telefoner så kan man inte ignorera vad många vill ha.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Konkurrenterna är nog också betydligt billigare i Kina. Sen är i och för sig Kina inte riktigt rätt kandidat när det gäller fattiga länder. Visst halva befolkningen är s k arbetarklass, där många har det riktigt svårt. Å andra sidan är över 300 miljoner medelklass med bra köpkraft och sen finns det några miljoner med riktigt stora inkomster.

Det är just 1 000 kr strecket här, och då billigare i andra länder, som Nokia skulle behöva om vi nu ska tala om fattiga länder. OK, vi får väl se vad som dyker upp.

Om 300 miljoner i Kina tillhör medelklassen, så tillhör den största delen av de andra invånarna(runt EN miljard) arbetarklassen eller en lägre klass...

Och en medellön för en arbetare i Kina är nog inte ens 2000:-, vilket är ungefär vad en "billig" smartphone kostar här i norden.

Ska en billig smartphone kosta ungefär lika mycket i Kina som den gör här i Sverige i förhållande till vad en arbetare tjänar i lön/månad, så ska den väll kosta runt 200-300:-

Skrivet av klk:

I Android har tillverkarna möjlighet att profilera sig, de är inte lika hårt styrda som de är i WP. Man är väl än mer "en i mängden" med WP jämfört med Android?
Alla WP mobiler skall se exakt likadana ut vad jag förstått, enda sättet att sticka ut är att göra egna appar som är låsta till de egna märket

Vadå, trycker du att alla WP mobiler ser lika danna ut? Då är det dax att skaffa glasögon/nya glasögon. Det ända jag hört att MS kräver ifrån utvecklarna är att mobilen ska ha en av/på knapp, volymvagga, kameraknapp, de tre knapparan under skärmen(bakåt, hem och sök), microUSB och 3.5 mm hörlurs utgång.

Skrivet av A7V:

Visst Windows Mobile kanske blir en värsting-hit om ett par år, men vad hindrar andra tillverkare från att lansera egna Windows-mobiler i så fall?
Med tanke på att Samsung tillverkar en oroväckande stor andel av skärmarna och kränger en faslig mängd mobiler också så kommer inte Microsoft att på något sätt stoppa Samsung från att sälja Windows-mobiler. Tvärtom, om Samsung skulle släppa en riktigt vass Windowslur samtidigt som folk överger allt vad Android och IOS heter så lär inte Microsoft fortsätta pumpa in mer pengar i svagt Nokia så länge.

Edit: Vill man vara störst på att sälja dyra telefoner så kan man inte ignorera vad många vill ha.

Windows MOBILE är redan utdött, det är Windows Phone som gäller nu...

Och Samsung har redan släppt en WP7 lur, Omnia 7. Och med MS alla krav på hårdvaran så är det ingen av tillverkarna som kan släppa en mobil som är så pass mycket vassare än de andra så den skulle stå ut ur mängden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nathan:

Exakt!

Nokia håller på att profilera om sig fullständigt. Istället för att sälja mängder med billiga men bra mobiler till Kina, Indien m fl, så satsar de hårt på smartphones. De gjorde HELT rätt som hakade på WP istället för Android.

Om du inte är sarkastisk så är det ju det totalt dummaste Nokia kan göra. Det är denna marknaden som är i stort sett hela Nokias marknadsandel idag, iom att de inte har någon bra säljande smartphone (då det tog ett helt år att få ut en WP-telefon efter att de skrotade det i stort sett färdiga Meego). De billiga telefonerna säljer i enorma mängder, det är där Nokia har byggt hela sin framgång. Att kasta bort den marknaden (vilket de nu verkar ha gjort iom nedläggningen av deras budget-OS i denna avskedningsvågen) är att totalt dödsdöma sig själva.

Slutar de sälja telefoner på de marknaderna så kommer de inte längre sälja några telefoner och få gå över helt till att bli ett patentföretag, som med tiden kommer bli uppköpta av Microsoft/Apple/Google/... . Om Elop & Co fortsätter med utrensningen av gammal Nokiakompetens i styrelsen och i stället fyller den med tidigare (?) Microsoftanställda så kan du gissa vilket företag som kommer skopa upp dessa patent.

En utläggning som verkligen inte skräder orden hittas på Tomi Ahonens blog. Tomi Ahonen jobbade tidigare på Nokia och hans CV är välfyllt (men man får själv givetvis värdera hans ord):

Citat:

Before the Burning Platforms memo, in 2010 Nokia towered over its rivals like very few companies have ever managed in a Fortune 500 size scale. Nokia's smartphones sold more than 2x those of the iPhone and more than 3x as many as Samsung. Today only 18 months later, Nokia is a third the size of the iPhone and one quarter the size of Samsung's smartphones. Never, ever, in any industry, has a global market leader collapsed this comprehensively. This is a world record in destruction of a market leader. Understand what that means. Elop has set a world record in management failure. He is a world record holder in the most incompetent CEO that has ever been. Not just the worst CEO now, but of all time - that is what 'world record' means - and this collapse of Nokia is BY A WIDE MARGIN the biggest collapse of a global Fortune 500 sized company, who was the market leader in its own industry. I have been asking my readers to come up with any example of such total collapse in 12 months in economic history - never been done. Never. This is the worst management failure of all time! And it was not caused by a tsunami or earthquake or national revolution or exploding factory. It was caused by Stephen Elop. He started the destruction on a February day in Espoo when he released his Burning Platforms memo.

Bloggposten innehåller väldigt tydliga och oförnekbara siffror på Nokias utveckling de senaste åren (kontrollerbara via Nokias kvartalsrapporter). Även om man inte "litar" på Ahonen så rekommenderar jag att man tittar på dessa om man vill förstå hans ord och syn i citatet ovan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Att skylla på windows phone 7 är naivt. Det gick utför innan dom beslöt sig att använda windows os.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|