Permalänk

Trasig grafikkortsfläkt!

Hej!
Min grafikkortsfläkt har börjat låta förjävligt och jag tror att kullagren har gått sönder.
Hur länge tror ni man kan köra med trasig fläkt kommer den fungera bara att den kommer låta väldigt jobbigt eller kommer den dö tillslut?
Har dammat ur den med tryckgas så det kan inte vara pga av dam.
Kan jag själv byta ut fläkten (His kylare).
Kan inte köpa nytt kort nu eller beställa fläktar då jag ska på Dreamhack på lördag och leveranstiden är för lång.

Tack på förhand!

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Medlem

köp nytt om du har penger annars får du köpa en grafikfläkt

Visa signatur

[B]Cooler Master HAF 912 Plus ● I5 Quad 2500k @ 4,8GHz ● Antec Kühler H2O 920 ● Asus P8Z68-V Pro ● Asus gtx 560 ti OC SLI ● 500GB Western Digital Caviar blue ● Seagate Barracuda 3TB ● Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 ● Fractal Design Newton R2 modular 800W [U]

Permalänk

tror du det kan vara att det behövs oljas? Hur länge tror du det kommer hålla i nuvarande läge?

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Medlem

Du måste ta lös fläkten, lossa etiketten på baksidan och droppa en droppe motorolja på lagret. (Gärna helsyntet)

Sätt fast etiketten och återmontera.

Fo3

Edit: Du kan undersöka om det möjligen går att komma åt lagret från framsidan (under HIS-etiketten).
Jag tvivlar, men det skulle bespara dig lite arbete.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Fläktarna brukar vara fastskruvade med 3st skruvar mot kylflänsen. Om du lossar dessa försiktigt, och vänder på fläkten så du kommer åt undersidan så ser du en rund gummibussning i fläktens mittcenter. Lossa den försiktigt med ett smalt föremål, typ en vass liten kniv eller en klockskruvmejsel etc. När du tagit bort den ser du fläktens axel och en låsbricka samt lagret. Ta en tandpetare eller något annat lika smalt och doppa i en flaska med tunn olja och droppa försiktigt en droppe ned i hålet mot lagret. Torka bort eventuellt spill och sätt sen tillbaka gummiproppen. Montera tillbaka fläkten och prova. Har gjort detta några gånger själv både på grafikfläktar och chassifläktar utan problem. De flesta glidlagersfläktar har samma konstruktion och går att smörja när oljan har torkat. (Ibland gömmer sig gummiproppen under klisteretiketten i fläktens centrum).
Lycka till.

Edit: FatherOfThree hann före.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad från trollande, §1.5 i reglerna*

Jag raderade även inläggen som besvarade trollet. Hoppas du kan få hjälp av andra, trevligare medlemmar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tre droppar enligt Multiman:

#12352314

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hur mycket som behövs kan givetvis bero på fläktens storlek och då även axelns och lagrets storlek, helt korrekt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem

Droppstorleken beror även till viss del på vad man använder att droppa med och viskositeten. Jag använder Phillips nr 0 (iaf liten stjärna) och med 0W30 olja brukar 2-3 vara lagom, men en del proffsfläktar med riktigt maffiga lager kan kräva mer. Å andra sidan brukar de inte behöva smörjas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nu har fläkten inte låtit på länge behöver jag ändå smörja lagret?

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Fläktarna brukar vara fastskruvade med 3st skruvar mot kylflänsen. Om du lossar dessa försiktigt, och vänder på fläkten så du kommer åt undersidan så ser du en rund gummibussning i fläktens mittcenter. Lossa den försiktigt med ett smalt föremål, typ en vass liten kniv eller en klockskruvmejsel etc. När du tagit bort den ser du fläktens axel och en låsbricka samt lagret. Ta en tandpetare eller något annat lika smalt och doppa i en flaska med tunn olja och droppa försiktigt en droppe ned i hålet mot lagret. Torka bort eventuellt spill och sätt sen tillbaka gummiproppen. Montera tillbaka fläkten och prova. Har gjort detta några gånger själv både på grafikfläktar och chassifläktar utan problem. De flesta glidlagersfläktar har samma konstruktion och går att smörja när oljan har torkat. (Ibland gömmer sig gummiproppen under klisteretiketten i fläktens centrum).
Lycka till.

Edit: FatherOfThree hann före.

Jag hittade ingen gummibussning det värkar vara omöjligt att komma åt lagret utan att ta sönder fläkten hur länge tror ni att den kiommer att hålla den låter bara någon minut då och då nu alltså kanske 1 min per 2/3 timmar

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på baksidan av fläkten?
Etikett, eller helt slätt...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Hur ser det ut på baksidan av fläkten?
Etikett, eller helt slätt...

Fo3

ettikett men när jag tog bort den så var det bara ett hål i mitten och sen var det plast under det gick inte att få ner något i lagret

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av wgustavsson:

ettikett men när jag tog bort den så var det bara ett hål i mitten och sen var det plast under det gick inte att få ner något i lagret

Då är det tyvärr en fläkt som är helgjuten (inkapslad) och då går det inte att smörja den tyvärr.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"