Permalänk
Medlem

i5 2500k överklocka eller ej!

Hej alla sweclockers!

Jag har under en längre period funderat på att överklocka min processor (intel quad core i5 2500k 3.3ghz) men det har inte blivit av. Ifall jag skulle överklocka min processor behöver jag ju en ny cpu-kylare, vilken i så fall? Jag har hört att man kan komma upp i 4.7-4.8ghz. Blir det någon skillnad i prestandan? I så fall var är det jag kommer märka de största skillnaderna? Eller är det bara en onödig uppgradering som jag inte borde göra?

Tack på förhand!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Skrivet av leog523:

Hej alla sweclockers!

Jag har under en längre period funderat på att överklocka min processor (intel quad core i5 2500k 3.3ghz) men det har inte blivit av. Ifall jag skulle överklocka min processor behöver jag ju en ny cpu-kylare, vilken i så fall? Jag har hört att man kan komma upp i 4.7-4.8ghz. Blir det någon skillnad i prestandan? I så fall var är det jag kommer märka de största skillnaderna? Eller är det bara en onödig uppgradering som jag inte borde göra?

Tack på förhand!

Vad har du för grafikkort? Dina andra komponenter? Du kommer inte märka skillnad i spel om du inte har ett kraftigt ett dvs. Eller om spelet är extremt cpu krävande Själv så tycker jag att det är ovärt om inte processorn flaskhalsar dvs. Vattenkylning eller luftkylning?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

hur mycket den ska kosta beror ju på din budget, men jag skulle tipsa om Noctua D14, äger den själv och jag gillar den starkt! dock dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Vad har du för grafikkort? Dina andra komponenter? Du kommer inte märka skillnad i spel om du inte har ett kraftigt ett dvs. Eller om spelet är extremt cpu krävande Själv så tycker jag att det är ovärt om inte processorn flaskhalsar dvs. Vattenkylning eller luftkylning?

Jag är medveten om att det inte skulle bli någon skillnad i spel. Mitt grafikkort är radeon hd 6850. Men skulle överklockning av min processor synas i andra sammanhang? Typ när man renderar i sony vegas?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

hur mycket den ska kosta beror ju på din budget, men jag skulle tipsa om Noctua D14, äger den själv och jag gillar den starkt! dock dyr

Priset spelar ingen större roll. Jag har faktiskt varit inne på att skaffa d14 ett tag nu. Var är det du märker skillnaderna? För jag antar att du har överklockat processorn?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk

Jag har skruvat upp min till 4,9GHz bara för att det är kul

Men jag märker ingen som helst skillan och då har jag ändå 570SLI, enda gången man ser skillnad är när man kör tester...typ superPI.

Enda man får ut av att överklocka en 2500K enligt mig är en större E-penis

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av leog523:

Priset spelar ingen större roll. Jag har faktiskt varit inne på att skaffa d14 ett tag nu. Var är det du märker skillnaderna? För jag antar att du har överklockat processorn?

Jämfört med original kylaren så är det ju temperatur skillnader samt ljudnivå, hade min 1090T på 4ghz, Nu är jag ingen ljudnörd eller nåt, men enligt mig är den väldigt tyst och enda jag hör från min dator är grafikkortet. Så i min öron är den väldigt tyst

Permalänk

Klockade upp min 2500k igår från 3.3 till 4.3 Med asus turbo V funktionen, men sleepmode verkar inte funka som det ska. Plus att vid uppstart så stängs datorn av en stund och går sedan igång med ett jäkla oliv från fläktarna. Så jag ska nog återställa den ^^

I5 2500k, 670gtx Oc, p8p67-M, 650W HX corsair

Permalänk
Skrivet av chrisragnar:

Klockade upp min 2500k igår från 3.3 till 4.3 Med asus turbo V funktionen, men sleepmode verkar inte funka som det ska. Plus att vid uppstart så stängs datorn av en stund och går sedan igång med ett jäkla oliv från fläktarna. Så jag ska nog återställa den ^^

I5 2500k, 670gtx Oc, p8p67-M, 650W HX corsair

Testa klocka i bios istället, på dom cpuerna skall det räcka att höja multipel och lite på vcore.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Testa klocka i bios istället, på dom cpuerna skall det räcka att höja multipel och lite på vcore.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag får testa det sen. Men som sagt just nu tjänar jag inte mycket på det.

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen skillnad alls mellan 4 och 4.7 Ghz med mitt 690 i spel så du är nog på det torra Gör det om du tycker om att pilla annars kan du låta det vara.

Permalänk

Streamade BF3 en kväll och drog upp till 4,5 ghz för att få det att flyta. Det ligger kvar där utan anledning XD Märker ingen skillnad i något annat. Det är kul att ha kraften utifall att dock

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Om du ännu inte har en SSD så skaffa en sådan så kommer du märka mest skillnad.
Att överklocka CPU'n för spel gör i min erfarenhet mest nytta när man använder mer än en GPU.
Men i5 2500k är löjligt enkel att överklocka och lämnar inte allt för mycket värme ifrån sig.

Finns flera bra guider på youtube där du kan lära dig de få steg som behövs för att få till en stabil överklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Om du ännu inte har en SSD så skaffa en sådan så kommer du märka mest skillnad.
Att överklocka CPU'n för spel gör i min erfarenhet mest nytta när man använder mer än en GPU.
Men i5 2500k är löjligt enkel att överklocka och lämnar inte allt för mycket värme ifrån sig.

Finns flera bra guider på youtube där du kan lära dig de få steg som behövs för att få till en stabil överklock.

Jag har en ssd reda och är väldigt nöjd med den. Men jag skiter nog i att överklocka processorn.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Skrivet av leog523:

Jag har en ssd reda och är väldigt nöjd med den. Men jag skiter nog i att överklocka processorn.

Hänga på sweclockers utan att klocka, gör om gör rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Tog upp min i 4.5ghz dagar efter att jag plockade ihop min dator, första datorn jag klockar över huvud taget och det var otroligt lätt.
Kör den i 4.7ghz nu, 1.32 vcore och det funkar perfekt, för att komma upp i 4.9-5ghz var jag tvungen att höja vcore för mycket för att det skulle vara värt det.
Ligger på 57-61c max temp i intel burn test med en noctua nh-d14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Klockade upp min 2500k igår från 3.3 till 4.3 Med asus turbo V funktionen, men sleepmode verkar inte funka som det ska. Plus att vid uppstart så stängs datorn av en stund och går sedan igång med ett jäkla oliv från fläktarna. Så jag ska nog återställa den ^^

I5 2500k, 670gtx Oc, p8p67-M, 650W HX corsair

Samma här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Ja jag får testa det sen. Men som sagt just nu tjänar jag inte mycket på det.

Hej vad är det som inte funkar med sleep mode?

Permalänk
Medlem

Vänta nu, vad är skillnaden på vanliga 2500 vs 2500K mer än att man ska klocka den?