Laptop förstörd av BIOS-uppdatering - rätt till kompensation?

Permalänk
Hedersmedlem

Laptop förstörd av BIOS-uppdatering - rätt till kompensation?

Jag skulle hjälpa en kompis att fixa Windows 7 och allmänt fräscha upp hans dator, en Fujitsu Siemens Amila Si3655 (ungefär fyra år gammal modell).

Det fanns ett par BIOS-uppdateringar på den officiella downloads-sidan, så jag tänkte - varför inte?

Jag laddade ner och körde BIOS-uppdateringen via Windows (jag vet, det var kanske inte det bästa valet). Ett program öppnas och börjar ta backup på gamla BIOS, flasha det nya osv... Datorn stänger av sig, och när jag ska starta den igen så går fläkten och den optiska enheten igång, men ingen bild, och sen dör datorn efter 3-4 sekunder.

Jag har försökt med det mesta - plocka ur RAM, HDD, köra utan batteri... BIOS-batteriet är tyvärr fastlött på moderkortet. Jag är 100% säker på att jag laddade ner rätt BIOS (rätt dator, rätt OS valt i menyn).

Allt tyder alltså på att det var BIOS-uppdateringen som brickade BIOS på datorn, så frågan är nu - har man några som helst rättigheter i denna situation? En fungerande dator har blivit en pappersvikt till följd av att köra en officiell uppdatering, vilket inte känns helt okej.

Kompisen skulle försöka hitta kvitto, men utgå ifrån att han har kvitto på datorn och att den är äldre än tre år. Jag har kontaktat Fujitsu Siemens svenska support, men inte fått svar än.

Permalänk
Medlem

Misstänker att du bockade i rutan för Terms of use: [ ] I have read and agree to the terms and conditions. innan du kunde laddade hem bios filen.
Läs igenom det så får du ditt svar, om nu inte Fujitsu visar sig vara schyssta på annat sätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MadFred:

Misstänker att du bockade i rutan för Terms of use: [ ] I have read and agree to the terms and conditions. innan du kunde laddade hem bios filen.
Läs igenom det så får du ditt svar, om nu inte Fujitsu visar sig vara schyssta på annat sätt.

Det gjorde jag. Får kolla igenom vad som står där när jag får tid.

Permalänk
Medlem

Vad är det för BIOS ? AMI / Phoenix?
Nästan alla BIOSar har någon sorts recovery method, vissa klarar av och läsa BIOS rommen från en USB sticka, vissa laptops behöver kopplas till en USB-floppydrive och sedan ska man trycka några speciel kombination vid upstart.

Googla på BIOStillverkare och "Crisis Recovery"

Permalänk
Hedersmedlem

Använde du tillverkarens egna filer, från deras sida, anser jag att de ska stå för felet (inom garantitiden givetvis). Utanför garantitiden är det som vilket fel som helst, det täcks inte, tyvärr.

Jag har faktiskt uppdaterat rätt många HP utan några problem. Peppar, peppar...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En kund hade också en gammal laptop, 4 - 5år som han uppdaterade bios på, även där via windows. Datorn vägrade starta och biosbatteriet var fast på moderkortet. Fick tag i en bios fil som man körde via en usb floppy, höll inne 2 knappar (typ ctrl+p eller något i den stilen) sen kom det upp något i stil med "Transfer file to bios Y/N?" Tryckte Y, den flashade biosen och sen startade datorn. Klart värt att kolla in. Bra tips av Jimi84.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimi84:

Vad är det för BIOS ? AMI / Phoenix?
Nästan alla BIOSar har någon sorts recovery method, vissa klarar av och läsa BIOS rommen från en USB sticka, vissa laptops behöver kopplas till en USB-floppydrive och sedan ska man trycka några speciel kombination vid upstart.

Googla på BIOStillverkare och "Crisis Recovery"

Skrivet av frillan125:

En kund hade också en gammal laptop, 4 - 5år som han uppdaterade bios på, även där via windows. Datorn vägrade starta och biosbatteriet var fast på moderkortet. Fick tag i en bios fil som man körde via en usb floppy, höll inne 2 knappar (typ ctrl+p eller något i den stilen) sen kom det upp något i stil med "Transfer file to bios Y/N?" Tryckte Y, den flashade biosen och sen startade datorn. Klart värt att kolla in. Bra tips av Jimi84.

Glömde nämna att jag satt hela eftermiddagen i går och försökte få till en sån recovery ni beskriver. Jag testade med USB-minne och Phoenix BIOS recovery-processen, dock kom jag på nu att jag inte är säker på att det är Phoenix-BIOS. Vissa guider säger att USB-minne funkar så länge det är mindre än x GB (något med DOS-kompatibilitet, någon som kan upplysa mig? Jag är för ung för DOS ). Det borde gå att luska fram vad det är för BIOS från uppdateringsfilerna, jag får kika på det när jag kommer hem från jobbet.

Jag ska fixa en USB-floppy, vilket verkar vara ett säkrare kort. Har inte gett upp hoppet än.

Tack för era tips!

Skrivet av MultiMan:

Använde du tillverkarens egna filer, från deras sida, anser jag att de ska stå för felet (inom garantitiden givetvis). Utanför garantitiden är det som vilket fel som helst, det täcks inte, tyvärr.

Jag har faktiskt uppdaterat rätt många HP utan några problem. Peppar, peppar...

Efter att ha kollat på avtalet man accepterar så verkar det vara kört oavsett man har garanti eller inte, galet nog. Dock kan man ju inte avtala sig ur KKL, men jag är ingen expert på det området.

Permalänk
Skrivet av widL:

Efter att ha kollat på avtalet man accepterar så verkar det vara kört oavsett man har garanti eller inte, galet nog. Dock kan man ju inte avtala sig ur KKL, men jag är ingen expert på det området.

Tyvärr är det så att vid alla BIOS/firmware uppdateringar är det på användarens eget ansvar.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Efter att ha kollat på avtalet man accepterar så verkar det vara kört oavsett man har garanti eller inte, galet nog. Dock kan man ju inte avtala sig ur KKL, men jag är ingen expert på det området.

KKL är ett spår att köra på - och som du helt riktigt säger är lagen tvingande på så sätt att den inte går att avtala bort. Däremot kan det bli en väldigt knepig process - alla, butiker såväl som konsumenter och ARN, har sina egna tolkningar. Är det värt ansträngningen för en fyra år gammal laptop? Avgör själv.

I vart fall är en av de större frågorna på KKL-spåret "Är BIOS:et avsett för att uppdateras?" Och ja, det skulle man ju kunna tycka eftersom just tillverkaren tillhandahåller själva uppdateringen, fast samtidigt varnar de för riskerna. Helt enkelt är det inte.

Fast å andra sidan, var det mer än tre år sen din kompis köpte datorn (du säger att det är en 4 år gammal modell) kan KKL tyvärr inte göra mycket.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sirnicke:

KKL är ett spår att köra på - och som du helt riktigt säger är lagen tvingande på så sätt att den inte går att avtala bort. Däremot kan det bli en väldigt knepig process - alla, butiker såväl som konsumenter och ARN, har sina egna tolkningar. Är det värt ansträngningen för en fyra år gammal laptop? Avgör själv.

I vart fall är en av de större frågorna på KKL-spåret "Är BIOS:et avsett för att uppdateras?" Och ja, det skulle man ju kunna tycka eftersom just tillverkaren tillhandahåller själva uppdateringen, fast samtidigt varnar de för riskerna. Helt enkelt är det inte.

Fast å andra sidan, var det mer än tre år sen din kompis köpte datorn (du säger att det är en 4 år gammal modell) kan KKL tyvärr inte göra mycket.

KKL är helt oanvändbar efter 3 år så den hjälper inte. Sen gäller den bara för ursprungliga fel, alltså datorn som när man köpte den. Har svårt att tro att den skulle täcka in BIOS-uppdateringar. Det får i så fall ligga under garantier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

KKL är helt oanvändbar efter 3 år så den hjälper inte. Sen gäller den bara för ursprungliga fel, alltså datorn som när man köpte den. Har svårt att tro att den skulle täcka in BIOS-uppdateringar. Det får i så fall ligga under garantier.

Att modellen är 4 år gammal innebär dock inte att datorn är inköpt för mer än tre år sedan.

Vad som är ursprungsfel eller inte har debatterats otaliga gånger, och dessutom täcker KKL (till skillnad från vad de flesta verkar tro) inte bara ursprungsfel. Men, kan vi skjuta upp den diskussionen tills det får relevans i ämnet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sirnicke:

Att modellen är 4 år gammal innebär dock inte att datorn är inköpt för mer än tre år sedan.

Vad som är ursprungsfel eller inte har debatterats otaliga gånger, och dessutom täcker KKL (till skillnad från vad de flesta verkar tro) inte bara ursprungsfel. Men, kan vi skjuta upp den diskussionen tills det får relevans i ämnet?

Jo den täcker ursprungliga fel enligt den definition för ursprungliga fel som ges i lagtexten. Det är ett antal paragrafer som beskriver vad som anses vara ett fel och det är inte bara att den är trasig. Sen finns det ju juridiska fel och så vidare som också innefattas men det är inte riktigt relevant här. Jag har läst igenom lagtexten ett antal gånger så jag vet vad som står där.

Enklast är att göra som TS har gjort och maila tillverkaren och föklara vad som hänt. De borde ha någon sätt att återställa BIOS även om det kräver att man trycker på massa hemliga knappar och gör en liten regndans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo den täcker ursprungliga fel enligt den definition för ursprungliga fel som ges i lagtexten. Det är ett antal paragrafer som beskriver vad som anses vara ett fel och det är inte bara att den är trasig. Sen finns det ju juridiska fel och så vidare som också innefattas men det är inte riktigt relevant här. Jag har läst igenom lagtexten ett antal gånger så jag vet vad som står där.

Enklast är att göra som TS har gjort och maila tillverkaren och föklara vad som hänt. De borde ha någon sätt att återställa BIOS även om det kräver att man trycker på massa hemliga knappar och gör en liten regndans.

Hur pass mycket det än tar emot inombords tänker jag inte fortsätta diskutera saken här, då det inte riktigt kan hänföras till ämnet. Men fortsätt gärna i PM, om du känner för det.