Permalänk
Medlem

670 vs 7970

Hej! Har just nu ett 7970 DCII från Asus som förhoppningsvis kan bytas ut då det är helt voltlåst. Nu börjar tankarna snurra igen om vilket kort jag ska ta istället... Förslagen jag har just nu är:

Frågor :

  1. Först måste jag väl bestämma mig angående 7970 eller 670. Vad jag förstått så är 7970 lite "allmänt" snabbare förutom i BF3 som jag aldrig spelar. Kan jag ens ha 670 på mitt moderkort P8Z77-V LE?

  2. Går det att köra SLI på P8Z77-V LE? Är det ens värt att tänka på CF/SLI..?

  3. Vågar man lita på Asus igen och ta deras DCII version av 670?

  4. Efter att 670 fick så bra resultat med Windforcekylaren, fungerar 7970 lika bra med den? Har inte lyckats hitta några konkreta resultat på ett sånt test!..

  5. Är det värt att köpa referens av något av korten och sedan modda på en Antec 620?

Tacksam för alla svar! // Pontus

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Skrivet av bondi:

Hej! Har just nu ett 7970 DCII från Asus som förhoppningsvis kan bytas ut då det är helt voltlåst. Nu börjar tankarna snurra igen om vilket kort jag ska ta istället... Förslagen jag har just nu är:

Frågor :

  1. Först måste jag väl bestämma mig angående 7970 eller 670. Vad jag förstått så är 7970 lite "allmänt" snabbare förutom i BF3 som jag aldrig spelar. Kan jag ens ha 670 på mitt moderkort P8Z77-V LE?

  2. Går det att köra SLI på P8Z77-V LE? Är det ens värt att tänka på CF/SLI..?

  3. Vågar man lita på Asus igen och ta deras DCII version av 670?

  4. Efter att 670 fick så bra resultat med Windforcekylaren, fungerar 7970 lika bra med den? Har inte lyckats hitta några konkreta resultat på ett sånt test!..

  5. Är det värt att köpa referens av något av korten och sedan modda på en Antec 620?

Tacksam för alla svar! // Pontus

Vad är det för fel på Asus DcII? Vadå voltlåst? Är det något jag missat totalt? DcII är väl gjord för att kunna klocka högt, asus skulle vara helt korkade om de voltåste kortet

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att man i t ex msi afterburner måste aktivera voltreglering under inställningar?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hej

Det är inte så att DCII kortet har 2 olika bios konfigurationer där du måste flytta en liten switch på grafikkortet för att kunna leka mer med inställningarna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Vad är det för fel på Asus DcII? Vadå voltlåst? Är det något jag missat totalt? DcII är väl gjord för att kunna klocka högt, asus skulle vara helt korkade om de voltåste kortet

Tro mig, jag har sökt och försökt Deras andra batch av kortet har de tydligen voltlåst då de fick så många problem med första batchen där folk höjde volten hej vilt. Idiotiskt då enda anledningen att köpa ett sånt kort är att övervolta+klocka det.

Skrivet av LTsm:

Du är medveten om att man i t ex msi afterburner måste aktivera voltreglering under inställningar?

Ja det är jag, har testat allt sånt och kan utan problem höja både volten och klocksen skyhögt i AB, (1300mV max dock) men problemet är att voltinställningarna inte "tar". Gpu-z o alla andra program visar att volten INTE ändras, vilket jag även märker tydligt när jag ska klocka upp kortet.

Skrivet av Moaddi:

Hej

Det är inte så att DCII kortet har 2 olika bios konfigurationer där du måste flytta en liten switch på grafikkortet för att kunna leka mer med inställningarna.

Hmm, nu fick du upp mina förhoppningar för en stund... Har som sagt sökt enormt mycket o det har inte stått något alls om detta... Men visst finns det en switch på kortet, men är 90% säker på att den endast är för Dual-/Single Link Dvi? Sökte runt lite extra bara för att och verkar som att det är så.
Har även sett kort som folk flashat om hej vilt till TOP version o andra specialz osv. men inget som hjälpt.
Kan du något mer om denna switch på kortet? Alternativt om den andra bios konfigen! Hittar inget om det när jag söker =/

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Hemskt hemskt ledsen för bump men behöver verkligen fortfarande hjälp o kändes ännu värre att skapa en till tråd... Skulle verkligen uppskatta ifall någon kunde dela med sig av tankar och åsikter angående mitt första inlägg!..

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Ett alternativ till är att köpa Arctic Coolings Accelero Hybrid och ett referenskort av antingen 7970 eller 670... (Den passar inte till 7970, nej, men har pratat med dem o de släpper snart en hybridkylare till 7970 också)
Vad tycks?

Tillägg
Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||