Hur ser jag ökningen i Procent ?

Permalänk

Hur ser jag ökningen i Procent ?

Tänkte klocka mitt 7970 på måndag när jag får hem den.
Men vill då kunna se prestanda ökningen i %, om det går förstås.
Finns det nåt program för det ?
Kan ju också berätta att jag söker en liknande mjukvara för CPUn.

Permalänk

Använd den matematik du lärde dig i skolan. Kör en benchmark på standardfrekvens och sedan en benchmark med överklockat. Beräkna sedan själv.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Använd den matematik du lärde dig i skolan. Kör en benchmark på standardfrekvens och sedan en benchmark med överklockat. Beräkna sedan själv.

har testat räkna men fattar inte riktigt hur man ska räkna ut de.
kan du förklara är du snäll ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

har testat räkna men fattar inte riktigt hur man ska räkna ut de.
kan du förklara är du snäll ?

Överklockade resultatet delat med oklockade resultatet. Ökningen i procent får du till höger om decimalpunkten.

Ex: 80/70 = 1.143 -> ökning ungefär 14.3%

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Överklockade resultatet delat med oklockade resultatet. Ökningen i procent får du till höger om decimalpunkten.

Ex: 80/70 = 1.143 -> ökning ungefär 14.3%

tack som fan, det uppskattas.

Permalänk

hej igen.
om man har klockat processorn redan och kör ett test utan att klocka grafikkortet. och sen klockar man grafikkortet och ökningen blir ca 15% över hela systemet är det ett okej resultat ?
jag menar procenten sejer ju inte så mycket i praktiken. vad är eytt hyffsat resultat i procent ökning ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

hej igen.
om man har klockat processorn redan och kör ett test utan att klocka grafikkortet. och sen klockar man grafikkortet och ökningen blir ca 15% över hela systemet är det ett okej resultat ?
jag menar procenten sejer ju inte så mycket i praktiken. vad är eytt hyffsat resultat i procent ökning ?

Varierar mellan modeller och tillverkare. Normalt så överklockar inte ett grafikkort lika bra som processorer gör. en 15-20% ökning i prestanda vid överklockning av grafikkort anses som riktigt bra medan en processors överklockning ofta når 50% över standard och ofta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Varierar mellan modeller och tillverkare. Normalt så överklockar inte ett grafikkort lika bra som processorer gör. en 15-20% ökning i prestanda vid överklockning av grafikkort anses som riktigt bra medan en processors överklockning ofta når 50% över standard och ofta mer.

Mja, 50% är nog att ta i lite. 25-30% är mer normalt att du kan få ut som mest av en överklockning - i prestanda då.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Mja, 50% är nog att ta i lite. 25-30% är mer normalt att du kan få ut som mest av en överklockning - i prestanda då.

beror ju mkt på cpu model "lessthenexpecteddozer" klockar ju en hel del så som ivy o sandy så 50% e väl helt ok uppskattning. 3.3/2=1.65
3.3+1.65=4.95 tycker de flesta får upp dem i 4.6 utan problem o då safear men ju lite för att förlänga livet.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!