Proshop - Börjar undra om de verkligen vet vad de håller på med

Permalänk

Proshop - Börjar undra om de verkligen vet vad de håller på med

Hejsan,

Som de flesta säkert vet har AMD haft problem med att fixa ordentliga drivrutiner till 7970, och nu efter 4 månader har jag tröttnat.

Skickade ett mail till Proshop och förklarade problemen med drivrutinerna som fortfarande fanns efter 4 månader, och frågade om det gick att reklamera korten för att drivrutinerna inte funkat, jag har ju trotts allt inte kunnat använda dem på det sätt som det var sagt.

Fick som svar att självklart kan jag reklamera om de inte fungerar som de ska. Inte riktigt det svar jag hade önskat, ville snarare veta om den kommer gå igenom eller inte.

Förklarade att jag var orolig att jag skulle få korten tillbaka skickade då det inte är något fel på korten, utan är fel på drivrutinerna, och de presterar precis som andra 7970s skulle göra, och många problem visar sig bara efter några timmars spelande.

Proshop svarar att jag kan skicka korten som vanlig retur om jag har kartong kvar.

Blev rätt förvånad, skulle jag bara få lämna tillbaka dem? Frågade vad "vanlig retur" inbär, och fick inte svar för än 6 dagar senare (idag).

Svaret jag fick var en länk till deras villkor om 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen...

Svarade nu att det inte verkar som att de ens läst mina tidigare mail (jag såg att det var samma person jag pratade med varje gång, och resten av vårat samtal fanns bifogat i mailet).

Det första jag skrev var ju att jag haft korten i över 4 månader, och nu föreslår de att jag ska utnyttja mina 14 dagars ångerrätt, eller alternativt strunta i att hämta ut paketet från posten...

Någon annan som har några reklamationserfarenheter från Proshop, och vet hur de brukar hantera sånt här?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Att de inte kan besvara om reklamationen godkäns i förväg är väl tämligen självklart eftersom de inte fått möjlighet att testa kortet ännu. Sedan är naturligtvis risken stor att de under sitt testande inte lyckas framkalla felet. Är det ett väldokumenterat fel som drabbar samtliga 7970 kan du naturligtvis använda detta för att styrka din reklamation, men rör det sig om fel som bara gäller vissa kort behöver felet kunna verifieras på just ditt.
Är det ett fel som går att dokumentera (film, foto etc) eller dom syns i felloggar bör du samla så mycket sådan information som möjligt. Har du någon specifik metod för att framkalla felet kan även det underlätta för Proshop att konstatera felet på ditt kort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Att de inte kan besvara om reklamationen godkäns i förväg är väl tämligen självklart eftersom de inte fått möjlighet att testa kortet ännu. Sedan är naturligtvis risken stor att de under sitt testande inte lyckas framkalla felet. Är det ett väldokumenterat fel som drabbar samtliga 7970 kan du naturligtvis använda detta för att styrka din reklamation, men rör det sig om fel som bara gäller vissa kort behöver felet kunna verifieras på just ditt.
Är det ett fel som går att dokumentera (film, foto etc) eller dom syns i felloggar bör du samla så mycket sådan information som möjligt. Har du någon specifik metod för att framkalla felet kan även det underlätta för Proshop att konstatera felet på ditt kort.

Jo, fast är ju rätt väl kännt att det är 7970s drivrutiner som strular, men kan väl samla på mig "bevis" om det skulle hjälpa.

Det jag frågade var om de tar emot reklamationer som handlar om dåliga drivrutiner, eller om de inte räknar det som ett fel på kortet (finns flera som argumenterar så), och det fick jag inget svar på. Vill inte skicka in kortet för att sedan få en räkning för undersökningskostnaden, i fall att de inte räknar drivrutiner som ett fel, och inte hittar något annat fel på korten...

Sen att de tar en vecka på sig att svara, och då skickar ett svar som är helt orelevant.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, fast är ju rätt väl kännt att det är 7970s drivrutiner som strular, men kan väl samla på mig "bevis" om det skulle hjälpa.

Det jag frågade var om de tar emot reklamationer som handlar om dåliga drivrutiner, eller om de inte räknar det som ett fel på kortet (finns flera som argumenterar så), och det fick jag inget svar på. Vill inte skicka in kortet för att sedan få en räkning för undersökningskostnaden, i fall att de inte räknar drivrutiner som ett fel, och inte hittar något annat fel på korten...

Sen att de tar en vecka på sig att svara, och då skickar ett svar som är helt orelevant.

Det du får försöka göra är ju att samla ihop kopiösa mängder foruminlägg, och framförallt artiklar och nyheter från olika sidor, om hur dåligt drivrutinerna fungerar. Det gäller att hitta någon slags samband bland alla fel, för att styrka att det verkligen är fel på drivrutinerna.

Att sedan deras kundtjänst beter sig som a-lagare får väl de själva står för. Fast jag måste tacka - jag kommer definitivt inte handla på Proshop inom en väl överskådlig framtid

Permalänk
Medlem

För det första har jag ingen aning vad du pratar om, har inte haft några som helst problem med drivrutinerna till mitt 7970 i en mängd olika både färska och gamla spel, och därmed är ju frågan om det verkligen beror på drivrutinerna eller om det är spelprogrammerarna som är klantarslen?

Sannolikheten att din retur ska gå igenom är nog nära noll, om du inte lyckas ta fram stark bevisning med enkelt reproducerbara fel som även Proshop (eller AMD själva, beroende på vem som sköter själva undersökningen) kan framkalla.

Om de inte kan framkalla problemen så kommer du nog få tillbaka korten, vilket ju är fullt rimligt.

Edit: Jag skulle föreslå att du säljer dem istället, så du slipper eventuell dyr felundersökningsavgift + dubbel frakt, då det känns som att risken är ganska stor för det tyvärr...

Edit 2: Jag har inte kört crossfire, så jag ska förstås inte uttala mig om problem med just den saken, som jag kan tänka mig att det finns gott om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, fast är ju rätt väl kännt att det är 7970s drivrutiner som strular, men kan väl samla på mig "bevis" om det skulle hjälpa.

Det jag frågade var om de tar emot reklamationer som handlar om dåliga drivrutiner, eller om de inte räknar det som ett fel på kortet (finns flera som argumenterar så), och det fick jag inget svar på. Vill inte skicka in kortet för att sedan få en räkning för undersökningskostnaden, i fall att de inte räknar drivrutiner som ett fel, och inte hittar något annat fel på korten...

Sen att de tar en vecka på sig att svara, och då skickar ett svar som är helt orelevant.

Om vi pratar rent generellt så gäller din rätt att reklamera även mjukvara. Eftersom grafikkortet inte funkar utan mjukvara så kan du reklamera hela paketet. Reklamationen går till precis som vanligt, att du beskriver felet och om det inte är uppenbart, vilken betydelse det har för dig. Om felet uppträder efter 2h spelande och du brukar spela non-stopp 8h i sträck så räcker det som argument. Eftersom det inte har gått 6 mån så är det upp till Proshop att bevisa att du har fel.

Jag kan tänka mig att det blir lite gnäll dock. Jag har försökt reklamera ett spel en gång och det krävdes mycket gnäll och hjälp av konsumentvägledare innan jag fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det har med Proshop att göra. Klagar du på drivrutinerna så ska du klaga hos AMD istället. Vad har Proshop med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Förstår inte vad det har med Proshop att göra. Klagar du på drivrutinerna så ska du klaga hos AMD istället. Vad har Proshop med saken att göra?

Eftersom han vill ha tillbaka sina pengar? Pengarna han gav för kortet hos Proshop.

Permalänk
Medlem

Jag skulle förklara återigen att du vill reklamera varan. Tyvärr hanterar väl de flesta butikerna detta genom garantiservice, till sist kanske du får byta kortet till en "likvärdig" produkt och välja ett annat kort. Tyvärr är sånt här strul sällan värt besväret, och med det oinspirerade svaret du fick så hade jag personligen inte orkat ta tag i det - det lär bli strul om de inte ens har koll på sina standardsvar.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Förstår inte vad det har med Proshop att göra. Klagar du på drivrutinerna så ska du klaga hos AMD istället. Vad har Proshop med saken att göra?

Prova att läsa det första inlägget så fattar du var proshop kommer in i bilden

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om vi pratar rent generellt så gäller din rätt att reklamera även mjukvara. Eftersom grafikkortet inte funkar utan mjukvara så kan du reklamera hela paketet. Reklamationen går till precis som vanligt, att du beskriver felet och om det inte är uppenbart, vilken betydelse det har för dig. Om felet uppträder efter 2h spelande och du brukar spela non-stopp 8h i sträck så räcker det som argument. Eftersom det inte har gått 6 mån så är det upp till Proshop att bevisa att du har fel.

Jag kan tänka mig att det blir lite gnäll dock. Jag har försökt reklamera ett spel en gång och det krävdes mycket gnäll och hjälp av konsumentvägledare innan jag fick pengarna tillbaka.

jo, vet att det kan ta mycket arbete, men det gör mig inget, det jobbiga är att de bara verkar sitta i supporten på torsdagar och fredagar, och sen "hinner" de bara skicka ett mail per dag, så lär ju ta 4 veckor innan man kan komma fram till någonting...

Får väl ha kontakt med konsumentvägledaren så länge, så att varje mail kan få mer slagkraft så att säga...

De känns lite halvt oseriösa när de kallat mig Alex i flera mail, trotts att jag skriver "Mvh Axel" i varje mail...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |