Permalänk
Medlem

ska jag köra upplåst eller inte?

Hej jag har en AMD Phenom BE X2 som jag kör upplås till X4 men..

Då jag bara köra League of legends och mw2 ibland så behöver jag väll inte 4 cores och undrar nu fall min processor mår bättre av att köra 2 cores och inte 4

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Höbalen:

Hej jag har en AMD Phenom BE X2 som jag kör upplås till X4 men..

Då jag bara köra League of legends och mw2 ibland så behöver jag väll inte 4 cores och undrar nu fall min processor mår bättre av att köra 2 cores och inte 4

Alltid bättre att köra med fler kärnor Är den stabil så ser jag inte problem med att köra den som en X4.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om du inte har nåra problem med dina upplåsta kärnor så mår datorn bättre av att kunna använda dem till bakrundsprocesser, multitasking och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

Hej jag har en AMD Phenom BE X2 som jag kör upplås till X4 men..

Då jag bara köra League of legends och mw2 ibland så behöver jag väll inte 4 cores och undrar nu fall min processor mår bättre av att köra 2 cores och inte 4

Saken med upplåsning av dessa processorer är ju att om det funkar med 4 cores helt stabilt så är det bara att "go nuts" kör den som 4st kärnor.

Detta skulle du kunna bekräfta genom t.ex Prime95 stress test osv.
Många som fungerar felfritt med 4 kärnor! Några går inte.
Men rent livstidsmässigt ska det inte göra någon större skillnad enligt mig!

Har byggt några burkar med dessa processorer och ett par gick att låsa upp andra inte.
De som låstes upp är fortfarande upplåsta och går för fullt än idag och kommer förmodligen göra så ett bra tag till framöver.

Det enda jag märkt av med dessa är att när de är upplåsta ökar värmeutvecklingen något vid hög load.
Annars inget direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Saken med upplåsning av dessa processorer är ju att om det funkar med 4 cores helt stabilt så är det bara att "go nuts" kör den som 4st kärnor.

Detta skulle du kunna bekräfta genom t.ex Prime95 stress test osv.
Många som fungerar felfritt med 4 kärnor! Några går inte.
Men rent livstidsmässigt ska det inte göra någon större skillnad enligt mig!

Har byggt några burkar med dessa processorer och ett par gick att låsa upp andra inte.
De som låstes upp är fortfarande upplåsta och går för fullt än idag och kommer förmodligen göra så ett bra tag till framöver.

Det enda jag märkt av med dessa är att när de är upplåsta ökar värmeutvecklingen något vid hög load.
Annars inget direkt.

i stort sett en temperaturökning i load har haft min upplåst i strax över ett år nu och den rullar på fint men har fått några bluescreens då den legat på gränsen med volten när jag började klocka den men en liten ökning här och där och nu rulllar den på stabilt på 1.450 volt på 3.6 ghz (klockad via fsb då multipliern är låst)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

i stort sett en temperaturökning i load har haft min upplåst i strax över ett år nu och den rullar på fint men har fått några bluescreens då den legat på gränsen med volten när jag började klocka den men en liten ökning här och där och nu rulllar den på stabilt på 1.450 volt på 3.6 ghz (klockad via fsb då multipliern är låst)

Aaa det är ju ingen monster överklockning som gäller när man låst upp de extra kärnorna.
Detta har jag aldrig haft någon bra erfarenhet av på dessa.. Speciellt inte om man fått ett sämre sample.

Men kort och gott kör den med 4 kärnor sålänge den passerar prime95 torture test iaf!

Permalänk
Medlem

men har du upplåst muliplier och har en låg temperatur kör på bara med överklockningen en phenom x2 ska med rätt moderkort dra upp i strax över 3.8 ghz med rätt kylning fast den är upplåst

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Höbalen:

Hej jag har en AMD Phenom BE X2 som jag kör upplås till X4 men..

Då jag bara köra League of legends och mw2 ibland så behöver jag väll inte 4 cores och undrar nu fall min processor mår bättre av att köra 2 cores och inte 4

Läs vad alla har skrivit till dig.. Det stämmer till 100%!
Fler kärnor är bra för multitasking! Har du inga problem, varför inte?
Etc.

Härnest så borde du väl dra upp klockfrekvensen lite?
3.6 GHz!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Kör min x2 555 som en x4 B55 i 3.8 med knappt någon ökning på vcore. Allt över det hänger bf3 vilket är det det enda jag använder den datorn till.

Tl;dr: lås upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

okej tack för alla svar, fall jag ska klocka freq hur mycket skillnad blir det i spel osv.

edit, testade öka till 215 igår från 200 och körde stabilt då iaf, hur vet jag när jag ska öka vcore och hur mycket?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Skrivet av Höbalen:

okej tack för alla svar, fall jag ska klocka freq hur mycket skillnad blir det i spel osv.

edit, testade öka till 215 igår från 200 och körde stabilt då iaf, hur vet jag när jag ska öka vcore och hur mycket?

Du märker när datorn hänger sig. Stabilitetstesta med tex prime95 å kör minst 30 min så kommer både minnen och cpu belastat mycket och hänger sig datorn jag då måste du antingen höja vcore eller sänka multipeln. Vcore över 1.5v är väl inte att rekommendera, upp till var och en.

Håll koll på temperaturerna bara, överklockning och upplåsning genererar värme, över 62c är inte att rekommendera på amd. Använd tex hw monitor.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

En av mina kompisar har en phenom x2 jag vet inte exakt vilken dock.
Går det att låsa upp alla till x4 eller måste det vara BE?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Föresten går det att köra x4 på stockkylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Marcus h:

En av mina kompisar har en phenom x2 jag vet inte exakt vilken dock.
Går det att låsa upp alla till x4 eller måste det vara BE?

BE betyder black edition och har upplåst multipel. Vet inte exakt vilka som går att låsa upp med 545 och 555 iaf. Ladda hem cpu-Z och kolla vilken han har.

Upplåsning för man i bios. Söker i forumet, finns otaliga trådar om det. Googla annars...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av Marcus h:

Föresten går det att köra x4 på stockkylare?

Om du låser upp cpun så rekommenderas inte stockkylare då cpun kommer generera sjukt mycket mer värme.

Håll koll på temperaturerna!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihopa han kör på 4 kärnor

Permalänk
Medlem

Behöver er hjälp igen. Hans dator crashar när han anstrenger den med t.ex prime 95.

Vet dock inte om det är voltage eller värme så kan nån av er rekomendera ett bra program för att mäta tempen på procesorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen som har nån aning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Marcus h:

Ingen som har nån aning?

Skickades från m.sweclockers.com

eftersom den är upplåst så brukar la temp mätaren cpa ihop men typ hwmonitor kollar alltid jag med iaf

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

eftersom den är upplåst så brukar la temp mätaren cpa ihop men typ hwmonitor kollar alltid jag med iaf

Okej jag ber han pröva det. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Marcus h:

Okej jag ber han pröva det. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

thats why we are here!

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Höbalen:

Hej jag har en AMD Phenom BE X2 som jag kör upplås till X4 men..

Då jag bara köra League of legends och mw2 ibland så behöver jag väll inte 4 cores och undrar nu fall min processor mår bättre av att köra 2 cores och inte 4

Finns ju en anledning till varför dom är låsta och rekommenderar inte att köra på dom kärnorna, man kan göra det utan problem men tror inte att det är så stabilt att göra det.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Finns ju en anledning till varför dom är låsta och rekommenderar inte att köra på dom kärnorna, man kan göra det utan problem men tror inte att det är så stabilt att göra det.

de brukar oftast vara stabila men de brukar även bli mycket varmare när man kör upplåst så nu cpu kylare ska vara på plats först ^^
jag hade tur dock då jag har en c3 revision vilket är en stabilare batch av min cpu och den går även svalt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb