Visst håller ni med om att 27 är för litet för en datorskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Sitter på 3x24, när jag slutat plugga blir det 3x30 med högre upplösning. Problemet blir att kort som kan driva dessa kommer att vara GANSKA dyra....

Minst två 690 eller motsvarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

24" är lagom om man sitter hyffsat nära skärmen, över en meter då kan jag tänkta mig en 30" men inte annars...

btw längtar tills 24" kommer ut med 2560x1440 till en behaglig prislapp

Inte jag. Det är illa nog att 22" börjat med 1920x1080. Det skall ta mig tusan vara 1680x1050 på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

24" är lagom om man sitter hyffsat nära skärmen, över en meter då kan jag tänkta mig en 30" men inte annars...

btw längtar tills 24" kommer ut med 2560x1440 till en behaglig prislapp

Har du testat att sitta och spela med en 30 (2560x1600) ?

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag 24" 16:10. Mestadels för att jag använder ett 60cm djupt skrivbord.
Ser dock gärna högre uplösningar än 1920x1200 som mer eller mindre är standard på 24" 16:10. 2 till skulle dock vara trevligt ur produktivt syfte.

16:9 går bort direkt för min del. De hör hemma i tv-bänken. Jag stör mig direkt på de 120 pixlar som saknas vid 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Jag förstår inte alls vad du menar, det är ju bara att flytta den till lagom avstånd. Det gäller alla skrämstorlekar och 27" skiljer sig inte från någon anna storlek i den bemärkelsen. Jag kör själv just 27", nu har jag inte mätt avståndet men skulle tippa på att jag har närmare en meter till skärmen och det funkar super tycker jag. Har 16:9 format också och det gillar jag mycket, det passar synfältet bättre än 16:10 upplever jag.

Jag har det trångt vid min dator och har inte allt för mycket utrymme tillgodo, samt att mitt bord är precis så att monitor och tangentbord/mus får plats.
Så sitter därför lite skumt, hade jag haft ett annat bord hade det varit en annan sak, men som det ser ut nu så är det inte helt optimalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Inte jag. Det är illa nog att 22" börjat med 1920x1080. Det skall ta mig tusan vara 1680x1050 på dem.

gillar när skärmarna är högupplösta men det är ju dock personliga preferenser

Skrivet av landahl:

Har du testat att sitta och spela med en 30 (2560x1600) ?

har testat, tycker att skärmen blir för stor, har svårt och se folk i kanterna av skärmen när jag spelar då jag sitter väldigt nära skärmen under intensiva strider.. alltså 16:9 16:10 och större än 1920x1080 (inom rimliga gränser) är något av det jag söker mellan 23-25" med en attraktiv prislapp.

men om man sitter en bit ifrån skärmen så kan jag tänka mig en 30" men inte annars.

Men återigen så är detta personliga preferenser..

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Min 27tummare duger med tanke på att jag sitter 40cm ifrån (ungefär)

Permalänk
Medlem

Allting under 50" är för litet

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Entusiast

Jag sitter på en fin lite 22" på 1680x1050, och en grymt gammal 15" 1024x768 jag hittade i källaren. Planen är att uppgradera till 3x24" 1920x1200. Jag tror större skulle bli jobbigt eftersom man måste göra större rörelser med huvudet, iaf på samma avstånd från skärmen.
Högre upplösning hade sett bra ut men frågan är, vad händer med webbsidor som är hårdkodade till pixelstorlekar? Skulle inte dom bli pyttesmå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blargmode:

Jag sitter på en fin lite 22" på 1680x1050, och en grymt gammal 15" 1024x768 jag hittade i källaren. Planen är att uppgradera till 3x24" 1920x1200. Jag tror större skulle bli jobbigt eftersom man måste göra större rörelser med huvudet, iaf på samma avstånd från skärmen.
Högre upplösning hade sett bra ut men frågan är, vad händer med webbsidor som är hårdkodade till pixelstorlekar? Skulle inte dom bli pyttesmå?

Har du provat med ctrl+ scrollhjulet eller +- ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat med ctrl+ scrollhjulet eller +- ?

Jo självklart, gör det hela tiden på min htpc. 30" 1920x1080 på 2,5m avstånd gör att det är knepigt att läsa text, så där zoomar jag hela tiden. Och därför vet jag också att det är irriterande att behöva zooma varje gång man kommer in på en ny webbsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag sitter på en fin lite 22" på 1680x1050, och en grymt gammal 15" 1024x768 jag hittade i källaren. Planen är att uppgradera till 3x24" 1920x1200. Jag tror större skulle bli jobbigt eftersom man måste göra större rörelser med huvudet, iaf på samma avstånd från skärmen.
Högre upplösning hade sett bra ut men frågan är, vad händer med webbsidor som är hårdkodade till pixelstorlekar? Skulle inte dom bli pyttesmå?

Woot, sitter också med en 22" 1680x1050 och 15" 1024x768!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Dell kommer ju inte släppa 32 tummaren eftersom det kommer nya 24, 27 och 30 mot slutet av året från Dell. Frågan är vem kommer släppa dessa ? ---> http://www.youtube.com/watch?v=L1wRivEeIU8&feature=player_det...

Permalänk
Medlem

Föredrar som högst 22". Vid större skärmar blir jag tvungen att vrida för mycket på huvudet när jag ska kolla runt, något jag finner skapligt irriterande. Men visst, om man gillar att huvudet snurrar runt som en jävla radar kan jag förstå att man skaffar en 30 tummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NATP:

Föredrar som högst 22". Vid större skärmar blir jag tvungen att vrida för mycket på huvudet när jag ska kolla runt, något jag finner skapligt irriterande. Men visst, om man gillar att huvudet snurrar runt som en jävla radar kan jag förstå att man skaffar en 30 tummare.

Det är ju bara att röra på ögonen, du överdriver.

Permalänk
Medlem

Nej usch; Jag har själv en, 1080p, 21.5" benq, som jag tycker är på gränsen till för stor.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det är ju bara att röra på ögonen, du överdriver.

Elller så tycker man olika

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt kommit underfund med on landahl är sweclockers största troll eller om hans skärmkorståg är ett genuint intresse han bedriver. Hursomhelst vill jag bara förklara för folk som inte känner till honom hur han fungerar.

*harklar* landahlen tillhör släktet homo skärmfantastus, vilka är vanligt förekommande på hårdvaruforum. landahlen postar gärna i varenda skärmrelaterad tråd oavsett vad som diskuteras. I många fall anser landahl att 'vänta på 32" med 3840 × 2160 upplösning, jag ska köpa en på releasedagen även om dom kostar 100 000' är ett bra svar om ts frågar om vilken 120hz skärm han ska köpa. landahl har även mycket statistik och fakta som bevisar att det han säger är det alla tycker, men han har en förmåga att selektivt glömma bort att svara när folk ber att få en källa. Men det är ju faktiskt bevisat och det vet ju han så varför ge oss hans hemliga källor? Det avslutar vårt kapitel på landahl, kom gärna tillbaka nästa vecka när vi talar om wannabeus promoddus-släktet, och dess representant på forumet, kosovar/kskz_91.

Ontopic; jag har 3st dell u2412hm i 3600 x 1920 portrait mode, perfekt arbetsyta och otroligt immersive för gaming, skulle inte byta för något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Har aldrig riktigt kommit underfund med on landahl är sweclockers största troll eller om hans skärmkorståg är ett genuint intresse han bedriver. Hursomhelst vill jag bara förklara för folk som inte känner till honom hur han fungerar.

*harklar* landahlen tillhör släktet homo skärmfantastus, vilka är vanligt förekommande på hårdvaruforum. landahlen postar gärna i varenda skärmrelaterad tråd oavsett vad som diskuteras. I många fall anser landahl att 'vänta på 32" med 3840 × 2160 upplösning, jag ska köpa en på releasedagen även om dom kostar 100 000' är ett bra svar om ts frågar om vilken 120hz skärm han ska köpa. landahl har även mycket statistik och fakta som bevisar att det han säger är det alla tycker, men han har en förmåga att selektivt glömma bort att svara när folk ber att få en källa. Men det är ju faktiskt bevisat och det vet ju han så varför ge oss hans hemliga källor? Det avslutar vårt kapitel på landahl, kom gärna tillbaka nästa vecka när vi talar om wannabeus promoddus-släktet, och dess representant på forumet, kosovar/kskz_91.

Ontopic; jag har 3st dell u2412hm i 3600 x 1920 portrait mode, perfekt arbetsyta och otroligt immersive för gaming, skulle inte byta för något.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är du så intresserad av mig då? Typiskt svenskt beteende att gnälla på allt och alla. Strunta helt enkelt i att läsa mina inlägg eller välj att ignorera mig på dina inställningar som är mycket enkelt.

Ja visst jag glömde säga att jag ska köpa en 32 tummare med upplösningen 3840x2160, den klår tom nya mac book pro:s retinadisplay

Permalänk
Skrivet av landahl:

Varför är du så intresserad av mig då? Typiskt svenskt beteende att gnälla på allt och alla. Strunta helt enkelt i att läsa mina inlägg eller välj att ignorera mig på dina inställningar som är mycket enkelt.

Chillaxa, han skojade bara lite..

PS: Jag spelar och arbetar med en liten 18,5 tums BenQ skärm.. Jag fann det intressant att den drog lite el och var så saatanans billig.. Har vant mig med skärmen och klarar mig bra faktiskt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Kör U2711 på jobbet. Känner mig inte riktigt använda dens potential fullt ut. Sitter fortfrarande med allför många applikationer i full-screen. Skulle hellre vilja ha en separat och _mindre_ skärm för mail och annan kommunikation vid sidan som man inte aktivt jobbar på.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du kan lobba så mycket för 3840x2160 skärmar, visst det är trevligt med höga upplösningar men något som hade varit trevligare är en snabb 120hz ips.

Tvingas använda en 22" 1680x1050 120hz som kompliment till min 27" 2560x1440 pga det.

Att spela tex quake på en 60hz med halvrisig ms är ren tortyr.

Permalänk

32" är för stort. Och ja, sitter man på "vanligt" avstånd får man röra huvudet som en radar punkt.
Alternativet är då att backa lite, dvs sitta lite längre från skärmen. Problemet är då bara att man lika gärna kan sitta vid sin 24-27" på "normalt" avstånd, eftersom effekten när man backar/kommer längre ifrån sin 32" är densamma.

Summan är alltså. Måste man ändå flytta bak skärmen (32") så kan man lika gärna köra exempelvis sin 27a.
32 är inte så överdrivet bra som TS skriver. Jag har ägt några 32" datorskärmar utav olika märken och fabrikat, varenda gång i tron att "nu ska det bli bra". Det blir det inte. Sista 32" jag ägde sålde jag till min bror som inte har något emot att köra radar-stilen.
Själv räcker 25" långt. Blir det uppgradering, blir det 27", inte en tum mer.
60" TV och 104" projektorduk är tillräckligt stort i hushållet i övrigt.

Men det är ju klart. Jag behöver inte kompensera för ngt. Kör inte någon stor SUV eller annat heller.. hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

När man går från 27 till 30 så blir man fort varse om att 27 är alldeles för litet. Många kör ju med flera skärmar så är det inte konstigt att det inte har dykt upp högupplösta skärmar i större storlekar än? Det är ju bevisat att tex 30 tummare ger bättre produktivitet än 27 tummare. Jag anser att ju större skärm desto bättre upplevelse och produktivitet.
Vilken storlek och upplösning skulle ni vilja kom på en skärm?

Vilket i-landsproblem. Vår Mac Plus hade 7 eller 9" svartvit skärm. Första PCn vi skaffa 15"

Har en 27" som jag är väldigt nöjd med idag. Vore ifs coolt med en högupplöst megaskärm på 50" eller så

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har en 30" idag, hade jag haft plats skulle det nog bli 2 till.... men då måste jag ha mer gpu power.... får bli nästa gång jag uppdaterar.... om ett år typ:D

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Vad är det här för dumheter. Jag sitter med en 19" med 1440x900 pixlar och är supernöjd... Nä, ärligt talat är jag avundsjuk på er, men om jag ska ha ny skärm måste jag också ha nytt grafikkort för BF3 och då måste jag skaffa jobb först

Permalänk
Medlem

Jag har en 24", skulle säga att den är i största laget. Vill inte ha en större. Min gamla 20" känns bättre i storlek, men är utdaterad 4:3.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med folk som spelar, ser film eller gör saker där man behöver se hela skärmen. Då vinner man inte mycket på den högre upplösningen på de större skärmarna eftersom man måste sitta längre ifrån för att se allt. Ser du film kan du dock rulla bak stolen vilket inte fungerar när du spelar. Men arbetar du så behöver du inte se allt och då är inte 30" några problem.

Ibland när man arbetar får man inte nog av för mycket skärmyta, sedan får folk säga vad de vill. Man kanske chattar, ser film/musik, sedan arbetar man med något som behöver två-tre skärmar. Visst kan man minimera och maximera fönster hela tiden men jag föredrar att vrida på huvudet och flytta musen till den skärmen som visar informationen. Jag har själv inte tillgång till så många skärmar men jag ser behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NN3N:

haha, Själv så sitter man på en 17tum 1280x1024, börjar kännas lite litet nu runt 70cm avstånd. Men man slipper i allla fall att uppgradera sitt grafikkort

Blir väll skaffa en 24 tum med 1920x1080 när man väl har råd, men då behövs det också ett nytt grafikkort:/

Sitter också med en 17" 1280x1024. Avståndet är på ungefär samma som du. Vill ha en 21" eller 24" men tror dock att 21" blir bäst i detta avstånd

Permalänk
Medlem

sitter sedan flera år tillbaka i vardagsrummet med litet trådlöst t-bord med inbyggd mus; som monitor använder jag en samsung 8005 55" och enda felet med det anser jag vara begränsningarna med hdmi... finns ingen anledning att sitta i ett hörn i sovrummet framför en 24" monitor längre, spela gör man SJÄLVKLART med en trådlöst 360-kontroll ;-p just my 5 cents