Bluescreen/datorn stänger av sig/startar om sig

Permalänk
Medlem

Bluescreen/datorn stänger av sig/startar om sig

Hej

Installerad win 7 64-bit igår och nu har jag problem. Har fått Bluescreen, datorn stänger av sig eller så startar den om sig (när den stänger av sig så måste jag stänga av sedan på PSUn annars vill den inte starta). Hade samma problem när jag använde win XP 64-bit men då hände det bara max 2 gånger per dag men nu har det hänt redan 3 4 gånger.

Byggde ihop datorn för några månader sedan. Hade kvar min gamla DVD-läsare och hårddisk.

Kan det vara fel på hårddisken tro?

Läste av dump-filen med BlueScreenView och den säger "Caused by driver: Ntfs.sys"

Säg bara till om ni saknar någon info

tack på förhand!

EDIT: Glömde nämna att datorn även fryser ibland och även då räcker det inte att trycka på starta om knappen, jag måste stänga av sedan på PSUn och då vill den starta.

Permalänk
Skrivet av KazzaN:

Hej

Installerad win 7 64-bit igår och nu har jag problem. Har fått Bluescreen, datorn stänger av sig eller så startar den om sig (när den stänger av sig så måste jag stänga av sedan på PSUn annars vill den inte starta). Hade samma problem när jag använde win XP 64-bit men då hände det bara max 2 gånger per dag men nu har det hänt redan 3 4 gånger.

Byggde ihop datorn för några månader sedan. Hade kvar min gamla DVD-läsare och hårddisk.

Kan det vara fel på hårddisken tro?

Läste av dump-filen med BlueScreenView och den säger "Caused by driver: Ntfs.sys"

Säg bara till om ni saknar någon info

tack på förhand!

EDIT: Glömde nämna att datorn även fryser ibland och även då räcker det inte att trycka på starta om knappen, jag måste stänga av sedan på PSUn och då vill den starta.

Låter som det kan vara fel på ditt grafikkort.
Eller bluescreens kan uppkomma om det är nåt fel på processor, Ramminne osv.
Det är iaf nåt som inte funkar som det ska. (Fast det visste du ju redan)
Har du kollat så inte processorn överhettas eller att den har en ostabil klock ?
Eller grafikkortet, det kan ju vara VCore som spökar.
Bara lite funderingar jag hade men kanske inte är till någon stor hjälp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Låter som det kan vara fel på ditt grafikkort.
Eller bluescreens kan uppkomma om det är nåt fel på processor, Ramminne osv.
Det är iaf nåt som inte funkar som det ska. (Fast det visste du ju redan)
Har du kollat så inte processorn överhettas eller att den har en ostabil klock ?
Eller grafikkortet, det kan ju vara VCore som spökar.
Bara lite funderingar jag hade men kanske inte är till någon stor hjälp direkt.

Tempen är bra och även volten på CPUn och grafikkortet ligger stabilt (använder HWmonitor). Ser man klocken i BIOS?

Permalänk
Medlem

chkdsk C: /F

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

chkdsk C: /F

Gjort det. Även gjort memtest och seatools. Inga errors.