Inbrott i bilen! Vad ska man göra?

Permalänk

Inbrott i bilen! Vad ska man göra?

(vet inte om det är rätt postat men hittade inget bättre. Mod får gärna flytta tråden)

Hej!
Är på semester i Skåne nu, flög ner tidigare idag vart hämtad av en kompis och vi åkte till Malmö för att handla... Parkerade bilen i ett parkeringsgarage (med övervakningskamera)
Och vi är bort 1timme. När vi kommer tillbaka ser vi glas som ligger bakom och vi fattar vad som har hänt... Jag som är så korkad hade lagt min ryggsäck och kompisens bredvid varandra i bakluckan. Men någon hade tagit båda väskorna. Ena väskan (kompisens) hade bara lite mat och lite små trams. Men jag hade en Mac Book Air( inte min var min Mors som jag lånade under helgen) 3par hörlurar, en plånbok, nycklar, böcker, en Dell Laptop + massa små saker...
Har ringt till polisen och så men det verkade knappt som dom tänktes bry sig om att leta efter den "omogne idioten"... Har försökt få kontakt med försäkringsbolaget men dom är man tvungen att ringa på måndag.

Men till min fråga. Hur gör man med försäkringen på Mac:en då den är den dyraste grejen och dessutom inte min?
Har anmält alla kort stulna och så. Men finns det något mer man kan göra tills på måndag?
Antar att man får betala en stor självriskkostnad för att få nya grejer, men någon som vet hur mycket? Och får man nya grejer eller bara pengar för att köpa nytt för?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Om du har delkasko kan det eventuellt täcka, men det är upp till skadebehandlaren att avgöra.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Det beror på vad du har för försäkring. Oftast täcker inte bilförsäkringen stöld. Du får nog hoppas på din hemförsäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Skrivet av Niklashog:

Det beror på vad du har för försäkring. Oftast täcker inte bilförsäkringen stöld. Du får nog hoppas på din hemförsäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt polisen och Parkeringsbolaget (av liknade fall) så är det hemförsäkringen som står för det förutom glasrutan på bilen. Men har du/någon en aning hur stor min kostnad blir för att få tillbaka allt är?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Enligt polisen och Parkeringsbolaget (av liknade fall) så är det hemförsäkringen som står för det förutom glasrutan på bilen. Men har du/någon en aning hur stor min kostnad blir för att få tillbaka allt är?

jaghadde inbrott på liknande sätt fast på parkeringen utanför jobbet i min bil för x antal år sedan och jag fick ersättning på allt som stulits från bilförsäkringen.

Fick

1st ny sidoruta

hämta ut en helt ny cd-spelare då jag köpt den ca en månad innan och hade kvar kvittot.

ersättning för en telefonladdare som låg i bilen som blev stulen fick dock bara 50:- till en ny dock iom att jag saknade kvitto på den.

Självrisk
2000:-

Länsförsäkringar med halvförsäkring på bilen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag hade inbrott i min bil dom snodde inget utav värde förutom motordelar. Då stod bilförsäkringen för ny ruta samt motordelar utan självrisk, då jag hade larm i bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jaghadde inbrott på liknande sätt fast på parkeringen utanför jobbet i min bil för x antal år sedan och jag fick ersättning på allt som stulits från bilförsäkringen.

Fick

1st ny sidoruta

hämta ut en helt ny cd-spelare då jag köpt den ca en månad innan och hade kvar kvittot.

ersättning för en telefonladdare som låg i bilen som blev stulen fick dock bara 50:- till en ny dock iom att jag saknade kvitto på den.

Självrisk
2000:-

Länsförsäkringar med halvförsäkring på bilen

Okej!
Det här handlar om saker på ett värde av ca 30000kr...+ ruta men det kommer går på försäkringen.
Får helt enkelt vänta till på Måndag och ringa dom och fråga...
Sen en grej. Tror du/någon att polisen kommer Göra något åt det här?
För var en kamera 15meter från bilen så tycker det inte borde vara så svårt men Parkeringsbolaget lämnar tyvärr inte ut någon film till privatpersoner...

Skrivet av Niklashog:

Jag hade inbrott i min bil dom snodde inget utav värde förutom motordelar. Då stod bilförsäkringen för ny ruta samt motordelar utan självrisk, då jag hade larm i bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej!:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Okej!
Det här handlar om saker på ett värde av ca 30000kr...+ ruta men det kommer går på försäkringen.
Får helt enkelt vänta till på Måndag och ringa dom och fråga...
Sen en grej. Tror du/någon att polisen kommer Göra något åt det här?
För var en kamera 15meter från bilen så tycker det inte borde vara så svårt men Parkeringsbolaget lämnar tyvärr inte ut någon film till privatpersoner...

Okej!:)

Besök polisen och förklara läget personligen. Be att nån ser på ditt ärende. Har de alltså lagt ner utredningen eller sa de bara att de förmodligen inte kommer kunna hitta någon? Om de inte lagt ner utredningen så be att få prata med utredningsansvariga. Be parkeringsbolaget att se över deras videoövervakning och att lämna över det till polisen. Säg att du ju faktiskt var kund hos dem och att det skulle hjälpa dig att få tillbaka det du blev bestulen på.

Ledordet är att vara vänlig och hjälpsam även om de kan verka uppgivna eller dryga.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Besök polisen och förklara läget personligen. Be att nån ser på ditt ärende. Har de alltså lagt ner utredningen eller sa de bara att de förmodligen inte kommer kunna hitta någon? Om de inte lagt ner utredningen så be att få prata med utredningsansvariga. Be parkeringsbolaget att se över deras videoövervakning och att lämna över det till polisen. Säg att du ju faktiskt var kund hos dem och att det skulle hjälpa dig att få tillbaka det du blev bestulen på.

Ledordet är att vara vänlig och hjälpsam även om de kan verka uppgivna eller dryga.

Tack!
Ska till polisen här i Lund på måndag (efter jag har ringt försäkringsbolagetet och har fått en klarhet i det) Sen det jobbigaste är att ens husnycklar var i väskan. Så har ringt dn som ska byta lås imorgon hemma i Uppsala, kommer kosta mig 4000kr med låsen men det kanske kan gå på en självrisk det med? Får hoppas!
Men nu blir det vänta till måndag och se!
Tack alla så länge!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Tack!
Ska till polisen här i Lund på måndag (efter jag har ringt försäkringsbolagetet och har fått en klarhet i det) Sen det jobbigaste är att ens husnycklar var i väskan. Så har ringt dn som ska byta lås imorgon hemma i Uppsala, kommer kosta mig 4000kr med låsen men det kanske kan gå på en självrisk det med? Får hoppas!
Men nu blir det vänta till måndag och se!
Tack alla så länge!

Känner inte till någon hemförsäkring som inte täcker låsbyte vid nyckelstöld. De har ju allt att vinna på att nya lås sätts in också för den delen. Om du inte har tillgång till en dator så kan du ju skriva upp vad ditt hemförsäkringsbolag är så kan säkert någon kolla upp.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Känner inte till någon hemförsäkring som inte täcker låsbyte vid nyckelstöld. De har ju allt att vinna på att nya lås sätts in också för den delen. Om du inte har tillgång till en dator så kan du ju skriva upp vad ditt hemförsäkringsbolag är så kan säkert någon kolla upp.

Jo det måste det gå på.
En grej jag tänkte på. Dom bärbara Datorerna borde inte som kunna gå att spåra? Framförallt Mac:en? Sen har jag ett PW på datorn men det borde någon kunna ha något program som tar sig förbi det? På PC är det inte så svårt men inte Mac kanske det är svårare?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Jo det måste det gå på.
En grej jag tänkte på. Dom bärbara Datorerna borde inte som kunna gå att spåra? Framförallt Mac:en? Sen har jag ett PW på datorn men det borde någon kunna ha något program som tar sig förbi det? På PC är det inte så svårt men inte Mac kanske det är svårare?

Ja det beror väl helt på om du installerat något spårningsprogram. I vart fall skulle du behövt konfigurera ett om det funnits. Lösenord brukar inte vara svårt att komma runt när man har fysisk tillgång till datorn för du har väl inte krypterat den?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Okej!
Det här handlar om saker på ett värde av ca 30000kr...+ ruta men det kommer går på försäkringen.
Får helt enkelt vänta till på Måndag och ringa dom och fråga...
Sen en grej. Tror du/någon att polisen kommer Göra något åt det här?
För var en kamera 15meter från bilen så tycker det inte borde vara så svårt men Parkeringsbolaget lämnar tyvärr inte ut någon film till privatpersoner...

tja tror de i princip lägger ner direkt på sådana här stölder av småegendom i bilar då chansen att hitta grejjerna igen är princip obefintlig.

de du kan göra för att jävlas med tjuven är väll att ringa apple support och be dem spärra cd-nyckeln till os'et så att han måste regga om det möjligen att de även kan spåra via ip var datorn är då som du sedan kan ge till polisen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Ja det beror väl helt på om du installerat något spårningsprogram. I vart fall skulle du behövt konfigurera ett om det funnits. Lösenord brukar inte vara svårt att komma runt när man har fysisk tillgång till datorn för du har väl inte krypterat den?

Tack!
På min PC är det inget viktigt jag vill ha kvar och så, den är 6år dessutom. Men det är Appeldatorn som tillhör min mor som är det jobbiga... Hon har väldigt mycket som hon vill ha... Men hon har nog inga sådana program... Borde man inte få fram senare typ IP adressen där den senast kopplades upp? Eller typ andra saker? Inte så kunnig på sånt där precis... Men får se efter jag har snackat med polisen och ser vad dom gör.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja tror de i princip lägger ner direkt på sådana här stölder av småegendom i bilar då chansen att hitta grejjerna igen är princip obefintlig.

de du kan göra för att jävlas med tjuven är väll att ringa apple support och be dem spärra cd-nyckeln till os'et så att han måste regga om det möjligen att de även kan spåra via ip var datorn är då som du sedan kan ge till polisen.

Om det funkar så är Appel inte så dåliga endå...
Ska göra det imorn eller måndag.
Tycker att man borde kunna hitta den skyldige då det var en kamera 10-15meter därifrån och under kameran var en utgång där man såg att personen hade tagit väskan då det låg små glassplitter efter rutan ända fram till dörren och 1 meter ner i trappan där som leder ner till Varuhuset. Men kanske har sett för mycket filmer...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Tycker att man borde kunna hitta den skyldige då det var en kamera 10-15meter därifrån och under kameran var en utgång där man såg att personen hade tagit väskan då det låg små glassplitter efter rutan ända fram till dörren och 1 meter ner i trappan där som leder ner till Varuhuset. Men kanske har sett för mycket filmer...

Polisen kan begära ut övervakningsfilmen, så ta kontakt med polisen och få dem att förstå att filmbevis finns att hämta.
Troligtvis är det inte någon omogen skitunge utan organiserade brottslingar som gör inbrott i bilarna, så chansen är inte obefintlig att det har skett flera bilinbrott i garagen och då är det lite mer intressant för polisen.

I övrigt vill jag passa på att påpeka att de här skyltarna som säger "Töm bilen själv" finns där av en anledning, men det är lätt att vara efterklok.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Polisen kan begära ut övervakningsfilmen, så ta kontakt med polisen och få dem att förstå att filmbevis finns att hämta.
Troligtvis är det inte någon omogen skitunge utan organiserade brottslingar som gör inbrott i bilarna, så chansen är inte obefintlig att det har skett flera bilinbrott i garagen och då är det lite mer intressant för polisen.

I övrigt vill jag passa på att påpeka att de här skyltarna som säger "Töm bilen själv" finns där av en anledning, men det är lätt att vara efterklok.

Jo det är ju lätt att vara efterklok... Tänkte Inte på det då vi var från bilen en timme, väldigt korkat...
Man tycker lixom i ett garage som är fult med bilar i Centrala Malmö kl 2-3 en lördag, som dessutom har Kameror tänkar man inte att någon vågar göra det. Men får se hur det blir.
Tack!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det ända rätta ,can't you have it nobody can!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

En erfaren tjuv behöver kanske 10-15 sekunder att slå in rutan och tillskaffa sig en väska eller liknande i baksätet.
Det går otroligt fort, och tyvärr hjälper inte kamerorna så mycket. För ofta har de kepsar/luvtröja eller liknande, och ja, ni kanske får ett registreringsnummer. Men om ägaren till bilen säger att han inte vet vem som körde bilen, ja då är det inte mycket att göra.

Och vem vid sina sinnens fulla bruk erkänner att man har begått ett brott?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Om du har delkasko kan det eventuellt täcka, men det är upp till skadebehandlaren att avgöra.

Skrivet av Niklashog:

Det beror på vad du har för försäkring. Oftast täcker inte bilförsäkringen stöld. Du får nog hoppas på din hemförsäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rouge of Darkness:

jaghadde inbrott på liknande sätt fast på parkeringen utanför jobbet i min bil för x antal år sedan och jag fick ersättning på allt som stulits från bilförsäkringen.

Fick

1st ny sidoruta

hämta ut en helt ny cd-spelare då jag köpt den ca en månad innan och hade kvar kvittot.

ersättning för en telefonladdare som låg i bilen som blev stulen fick dock bara 50:- till en ny dock iom att jag saknade kvitto på den.

Självrisk
2000:-

Länsförsäkringar med halvförsäkring på bilen

Skrivet av Sentenced:

Besök polisen och förklara läget personligen. Be att nån ser på ditt ärende. Har de alltså lagt ner utredningen eller sa de bara att de förmodligen inte kommer kunna hitta någon? Om de inte lagt ner utredningen så be att få prata med utredningsansvariga. Be parkeringsbolaget att se över deras videoövervakning och att lämna över det till polisen. Säg att du ju faktiskt var kund hos dem och att det skulle hjälpa dig att få tillbaka det du blev bestulen på.

Ledordet är att vara vänlig och hjälpsam även om de kan verka uppgivna eller dryga.

Skrivet av Valiumballong:

Polisen kan begära ut övervakningsfilmen, så ta kontakt med polisen och få dem att förstå att filmbevis finns att hämta.
Troligtvis är det inte någon omogen skitunge utan organiserade brottslingar som gör inbrott i bilarna, så chansen är inte obefintlig att det har skett flera bilinbrott i garagen och då är det lite mer intressant för polisen.

I övrigt vill jag passa på att påpeka att de här skyltarna som säger "Töm bilen själv" finns där av en anledning, men det är lätt att vara efterklok.

Hej ingen!
Snackat med försäkringsfolk idag och blir en självrisk på ca 3500kr för mig och en på 2000kr för kompisens bil, både lackskada då tjuven använde en hammare så var skada i lacken och sen för rutan.

Skrivet av oobum:

En erfaren tjuv behöver kanske 10-15 sekunder att slå in rutan och tillskaffa sig en väska eller liknande i baksätet.
Det går otroligt fort, och tyvärr hjälper inte kamerorna så mycket. För ofta har de kepsar/luvtröja eller liknande, och ja, ni kanske får ett registreringsnummer. Men om ägaren till bilen säger att han inte vet vem som körde bilen, ja då är det inte mycket att göra.

Och vem vid sina sinnens fulla bruk erkänner att man har begått ett brott?

Låter som du har erfarenhet av det själv?
Nej men var och pratade med en polis idag och ingen hade sats på fallet ännu men hon var helt säker på att det är någon professionell som har gjort det. För tror ingen okunnig gör det i ett Phus i central Malmö kl 2 en lördag där det är flera kameror och kommer in nya bilar hela tiden... Eller så är det en riktig idiot. Men tveksam ska bli kul och se hur det går:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja tror de i princip lägger ner direkt på sådana här stölder av småegendom i bilar då chansen att hitta grejjerna igen är princip obefintlig.

de du kan göra för att jävlas med tjuven är väll att ringa apple support och be dem spärra cd-nyckeln till os'et så att han måste regga om det möjligen att de även kan spåra via ip var datorn är då som du sedan kan ge till polisen.

Apple använder inte CD-nycklar till sina OS. Däremot kanske det går att regga datorns serienummer som stulet, så att det kanske blir något svårare att sälja maskinen vidare.

Om iCloud och Find my Mac är aktiverat så kan man logga in på icloud.com med det aktuella Apple-IDt och se var datorn befinner sig så fort den får kontakt med internet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Hej ingen!
Snackat med försäkringsfolk idag och blir en självrisk på ca 3500kr för mig och en på 2000kr för kompisens bil, både lackskada då tjuven använde en hammare så var skada i lacken och sen för rutan.

Låter som du har erfarenhet av det själv?
Nej men var och pratade med en polis idag och ingen hade sats på fallet ännu men hon var helt säker på att det är någon professionell som har gjort det. För tror ingen okunnig gör det i ett Phus i central Malmö kl 2 en lördag där det är flera kameror och kommer in nya bilar hela tiden... Eller så är det en riktig idiot. Men tveksam ska bli kul och se hur det går:)

Hur tror du jag har råd med såna fina datorer som jag har?

Nej skämt å sido, jag har jobbat ett antal år som Ordningsvakt i köpcentrum och i tunnelbanan. Dels så får man vara med och "utreda" sådana här händelser rätt ofta. Och sedan jobbar man väldigt nära polisen, och har man lite att göra på dagarna så pratar man ofta om sådant som hänt, och jag som var intersserad av mitt yrke (har bytt bana helt) frågar om sådana fall man haft och hur det går till att utreda och liknande.

Frågar man inget får man inget veta osv.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Bärbar dator är nog knepigt att få ut nåt på försäkringen då den räknas som stöldbegärlig egendom.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Hur tror du jag har råd med såna fina datorer som jag har?

Nej skämt å sido, jag har jobbat ett antal år som Ordningsvakt i köpcentrum och i tunnelbanan. Dels så får man vara med och "utreda" sådana här händelser rätt ofta. Och sedan jobbar man väldigt nära polisen, och har man lite att göra på dagarna så pratar man ofta om sådant som hänt, och jag som var intersserad av mitt yrke (har bytt bana helt) frågar om sådana fall man haft och hur det går till att utreda och liknande.

Frågar man inget får man inget veta osv.

Okej! Hehe då förstår jag!

Skrivet av SUMITOMO:

Bärbar dator är nog knepigt att få ut nåt på försäkringen då den räknas som stöldbegärlig egendom.

Hej!
Det stämmer men kommer få ut Allt för en relativt bilig peng:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Hej ingen, allt blev klart idag och pga bäbar datorerna inte gildes på hemförsäkring och att jag ville byta låsen hemma inom 3-4 dagar och självrisken kostade allt 25000kr, och ny pris för allt var 32000kr. Är det normalt eller ovanligt snålt Försäkringsbolag?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det låter helt absurt med en självrisk på 25000 för detta... Hade bytat försäkringsbolag efter detta.

Permalänk
Medlem

Många försäkringsbolag idag går efter principen "töm bilen själv" och täcker inte alls saker som stjäls ur bil så du får nog vara glad att försäkringen gäller ö.h.t.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Det låter helt absurt med en självrisk på 25000 för detta... Hade bytat försäkringsbolag efter detta.

Nej nej, förlåt, självrisken var på 1500kr, men dom stog inte för kostnaden på vare sig lås eller datorerna, datorerna förstår jag mer men låsen tycker jag är konstigt...
Sen får jag tillbaka 70% av priset på hörlurana(av det billigaste priset i dagsläget)

Skrivet av Valiumballong:

Många försäkringsbolag idag går efter principen "töm bilen själv" och täcker inte alls saker som stjäls ur bil så du får nog vara glad att försäkringen gäller ö.h.t.

Den skulle gälla enligt dom pga det är flera kameror i p-huset enligt dom när vi ringde dom 2 dagar efter (även på datorerna då, men till 70%-100% av kostnaderna) men så blev det inte. Men men...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!