Noctua NF-F12 eller Noctua NF-P12

Permalänk

Noctua NF-F12 eller Noctua NF-P12

Hej!

Jag har då bestämt mig för att köpa Noctua fläktar till mitt dator bygge men förstår mig inte på exakt hur 3-pin och 4-pin fungerar.
Det jag tror jag vet är att 4-pin med PWM gör att det automatiskt kan byta snabbhet på fläkten medans 3-pin alltid är på full hastighet.

På cdon finns det Noctua NF-F12 för bara 190:- vilket är nästan samma pris som P12'an.

Problemet här är att det finns 2 olika, för exakt samma pris: http://cdon.se/hemelektronik/noctua_nf-f12_pwm_premium_fan_-_... och http://cdon.se/hemelektronik/noctua_nf-p12_pwm_silent_case_fa...
Den enda skillnaden är namnet där ena heter "silent case" och den andra "premium fan". Är det nån skillnad på dem?

Hur många fläktar kan man ha på ett Asus Maximus V gene?

Fungerar fläktens PWM i chassit så den blir helt tyst vid idle och börjar snurra snabbt när man spelar?

Edit: Märkte nu att på "silent case" versionen så står det "300 - 900 RPM" och på premium så står det ingenting. Verkar vara bäst att köpa ifrån dustinhome som har samma pris men 300 - 1500 RPM och det står alla specifikationer.

Permalänk

Är 2 olika fläktar med olika användningsområde. Noctua har 3 olika modeller.

S - Chassi. Tyst och inte byggd för att "trycka" luften genom kylare eller täta fläktgaller osv
P - Chassi/Kylare. Inte lika tyst men fixar istället av kylare och ställen där luften ska "tryckas" igenom
F - Kylare.

Specifikationer Noctua

Which fan is right for me?

NF-S12B: The NF-S12B has been optimised for “low impedance” applications that don’t require high static pressure and thus combines moderate pressure with outstanding airflow and superb quietness of operation. Choose the NF-S12B for case ventilation, applications with little or no obstruction to airflow as well as all other applications where minimum noise emission has first priority.

NF-P12: The NF-P12 has been designed with more pressure demanding “high impedance” applications in mind. It provides an even balance of high static pressure, high airflow and excellent quietness, which has made it a standard choice for low noise CPU cooling, cases with tight fan grills and other low noise cooling applications with mid- to high airflow resistance.

NF-F12: The NF-F12’s unique Focused Flow™ system produces extremely high static pressure and focuses the airflow in order to achieve even better results on air cooling heatsinks and water cooling radiators. With a top speed of 1500rpm, it also offers more performance headroom for less noise-sensitive applications. Choose the

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Hur många fläktar kan man ha på ett Asus Maximus V gene?

Fungerar fläktens PWM i chassit så den blir helt tyst vid idle och börjar snurra snabbt när man spelar?

Om det är rätt moderkort så är det 2 st. fläktkontakter för CPU och 3 st för chassi
Asus Maximus V gene Specifikationer

Med Asus moderkorten så har du programmet Fanexpert där du kan styra dina fläktar nästan hur du vill. Går lika bra med 3pin som med PWM.
Denna funktion var varför jag valde ett Asus kort. Smidigt att göra fläktprofiler eller kunna ställa fläkten på just det varvtal du själv vill.
Smidigt också att kunna ta en fläkt i taget och hitta dess "sweet spot" där den låter minst.

Se denna för mer info.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,