Permalänk

HDDn försvann

Hej!

Har precis byggt ihop en ny dator med en SSD och en HDD. Har installerat Windows 8 på SSD-disken.

HDD-disken syntes inte i den här datorn så jag formatera den via datorhantering/diskhantering. Dock frös Windows medan jag formaterade så jag resetta datorn. Nu är hårddisken helt borta från diskhantering!? Disken hittas via bios men inte i enhetshanteraren.

Har provat att dra ur och sätta tillbaka kablarna ur disken.

Har googlat som en galning!

Permalänk
Medlem

Så en helt ny HDD som tidigare inte var formaterad?

Jag hade samma problem för några år sedan. Jag körde då ett verktyg från HDD tillverkaren som lågnivå formaterade om disken.

Sedan vi boot så kunde jag formatera den NTFS igen.

Nu har jag inte varit med i svängarna med Win 8 pre releases. Men en idé kan även vara att testa formatera den i en annan dator som inte är Win 8 just.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Skrivet av damned:

Så en helt ny HDD som tidigare inte var formaterad?

Jag hade samma problem för några år sedan. Jag körde då ett verktyg från HDD tillverkaren som lågnivå formaterade om disken.

Sedan vi boot så kunde jag formatera den NTFS igen.

Nu har jag inte varit med i svängarna med Win 8 pre releases. Men en idé kan även vara att testa formatera den i en annan dator som inte är Win 8 just.

Ja en helt ny WB green 2TB som aldrig formaterats tidigare.

Hittade något acronis program från WD men det kunde inte hitta min hårddisk så det var inte till nå hjälp tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runar4595:

Ja en helt ny WB green 2TB som aldrig formaterats tidigare.

Hittade något acronis program från WD men det kunde inte hitta min hårddisk så det var inte till nå hjälp tyvärr.

Litet förtydligande, det var en disk(diskett faktiskt, men usb/cd borde funka lika bra) som jag läste in verktyget på, och bootade från. Så detta var inget som gjorde från ett operativsystem.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Skrivet av damned:

Litet förtydligande, det var en disk(diskett faktiskt, men usb/cd borde funka lika bra) som jag läste in verktyget på, och bootade från. Så detta var inget som gjorde från ett operativsystem.

Aha okej. Blir väl till att trycka in den i polarens dator med win 7 och kolla om den hittas där. Isåfall borde det ju vara win 8 som knasar. Men fortfarande lite skumt att jag kunde hitta den tidigare men inte nu.

Nån med andra tips får gärna dela med sig.

Permalänk
Medlem

Du kollade väll även längst ned i diskhanteraren efter hårddisken?
Där det står disk 0, 1, 2 osv.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du kollade väll även längst ned i diskhanteraren efter hårddisken?
Där det står disk 0, 1, 2 osv.

Japp. Där fanns den tidigare och var märkt "inte allokerat". Nu har jag dock fått en till CD-ROM där hårddisken låg, skumt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Runar4595:

Japp. Där fanns den tidigare och var märkt "inte allokerat". Nu har jag dock fått en till CD-ROM där hårddisken låg, skumt...

Som vanligt rekommenderar jag tillverkarens program för att kontrollera disken. Fungerar det inte inifrån windows kör du bara CD-versionen (eller möjligen USB) och bootar från. Syns den inte i någon av versionerna är den nog trasig.

Snabbgoogle, ska vara samma till alla sata-diskar vad jag vet: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=612&sid=3...

Glöm alltså inte att testa boot-CD om det behövs för att utesluta knas med windows. Där kan du också skriva över hela disken för att återställa den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan vara Windows 8 som buggat ur och nu tror att hårddisken är en DVD.

Du får nog gå till din polarens Win 7 dator och ta bort partitionen också så att du är extra säker på att konstigheter försvunnit. Man gör det också för att det vid vissa fel inte räcker att bara formatera.

Kan även testat Win installations CD/DVD/USB minnet för att ta bort partitionerna på disken.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Som vanligt rekommenderar jag tillverkarens program för att kontrollera disken. Fungerar det inte inifrån windows kör du bara CD-versionen (eller möjligen USB) och bootar från. Syns den inte i någon av versionerna är den nog trasig.

Snabbgoogle, ska vara samma till alla sata-diskar vad jag vet: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=612&sid=3...

Glöm alltså inte att testa boot-CD om det behövs för att utesluta knas med windows. Där kan du också skriva över hela disken för att återställa den.

Jo, är det programmet jag har provat. Fick inte med någon CD med hårddisken.

Skrivet av panpo98:

Kan vara Windows 8 som buggat ur och nu tror att hårddisken är en DVD.

Du får nog gå till din polarens Win 7 dator och ta bort partitionen också så att du är extra säker på att konstigheter försvunnit. Man gör det också för att det vid vissa fel inte räcker att bara formatera.

Kan även testat Win installations CD/DVD/USB minnet för att ta bort partitionerna på disken.

Ja det blir nog att skaffa win 7 istället.

Permalänk

Har nu bytt till win 7 och datorn hittar fortfarande inte hårddisken. Har även provat att byta port och även sata kabel utan någon lycka.

Så jag antar att disken är trasig? Väldigt skumt eftersom jag kunde hitta den från början. Eller brukar hårddiskar gå sönder om datorn hänger sig under pågående formatering?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Runar4595:

Har nu bytt till win 7 och datorn hittar fortfarande inte hårddisken. Har även provat att byta port och även sata kabel utan någon lycka.

Så jag antar att disken är trasig? Väldigt skumt eftersom jag kunde hitta den från början. Eller brukar hårddiskar gå sönder om datorn hänger sig under pågående formatering?

Om disken nu är sönder är det väl snarare så att disken går sönder och att Windows därför hänger sig, inte tvärtom.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag hade kopplat ur SSD så att installationsfilerna laddas in på HDD och påbörjar installationen, vilket borde gå då du hittar disken i BIOS. (win 7 tänker jag nu på) så kommer du förmodligen få möjligheten att formatera disken igen, som jag antar har tappat sitt filsystem och står som RAW. windows ska kunna fixa detta i så fall.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Om disken nu är sönder är det väl snarare så att disken går sönder och att Windows därför hänger sig, inte tvärtom.

Hehe jo så kan det ju vara. Fast datorn hängde sig hela tiden när jag hade win 8 installerat, speciellt när jag tankade eller streama (löste sig när jag bytte till win 7 som tur var).

Skrivet av xmmm:

jag hade kopplat ur SSD så att installationsfilerna laddas in på HDD och påbörjar installationen, vilket borde gå då du hittar disken i BIOS. (win 7 tänker jag nu på) så kommer du förmodligen få möjligheten att formatera disken igen, som jag antar har tappat sitt filsystem och står som RAW. windows ska kunna fixa detta i så fall.

Jag provade att boota med windows skivan och då hittade den bara SSD disken :/

Permalänk
Medlem

"Jag provade att boota med windows skivan och då hittade den bara SSD disken :/"
det var inte riktigt det jag skrev dock
"jag hade kopplat ur SSD så att installationsfilerna laddas in på HDD och påbörjar installationen"

boota med skivan utan SSDn inkopplad is the key här.
Om nu BIOS hittar din vanliga disk så kommer vissa filer att lägga sig på disken, som en form av cache
vilken tvingar den att få ett temporärt filsystem och installationen kan påbörjas. sen väll där inne kan du formatera din HDD.

Permalänk
Skrivet av xmmm:

"Jag provade att boota med windows skivan och då hittade den bara SSD disken :/"
det var inte riktigt det jag skrev dock
"jag hade kopplat ur SSD så att installationsfilerna laddas in på HDD och påbörjar installationen"

boota med skivan utan SSDn inkopplad is the key här.
Om nu BIOS hittar din vanliga disk så kommer vissa filer att lägga sig på disken, som en form av cache
vilken tvingar den att få ett temporärt filsystem och installationen kan påbörjas. sen väll där inne kan du formatera din HDD.

Jaha ok! Har gjort som du sagt nu och fått fram "Disk 0 Unknown, not initialized" i disk management. Har provat "initialize disk" som både MBR och GPT men får bara I/O Device Error :/

Permalänk
Medlem

Kan du ta bort partitionerna eller testa några andra val.

Edit:
Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Medlem

Testa att byta SATA-kabeln samt strömkabel till disken.
Min gissning är att någon av dom glappar eller inte sitter ordentligt, kanske väldigt spända så dom sitter lite snett?

Permalänk
Medlem

sen om det är så att du har en extern disk som e-Sata eller via USB så kan det vara lite andra saker
God forbid IDE disk,
du sa ju att den var ny så jag antog det var SATA

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Kan du ta bort partitionerna eller testa några andra val.

Edit:
Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Såhär ser det ut

Kan bara klicka på den vänstra sidan där det står Disk 0.

Edit: Får inte bilden att funka, går att högerklicka och kopiera adress.

Skrivet av xmmm:

Testa att byta SATA-kabeln samt strömkabel till disken.
Min gissning är att någon av dom glappar eller inte sitter ordentligt, kanske väldigt spända så dom sitter lite snett?

Har provat att byta både ström och satakabeln utan att det funka.

Permalänk

Har nu även provat att koppla in den i polarens dator och den går fortfarande inte att hitta. Så har nu reklamerat den till cdon. Tack för all hjälp!