Permalänk
Medlem

Dela hårddisk

Har problem med att min lokala disk c är för liten 14gb nu används typ 13gb så kan inte ens uppdatera windows för att de inte får plats har gått in på diskhanteringen men ja kan inte välja att utöka volymen utan bara minska den hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

Har du en partition på 14 GB? Windows 7?

Permalänk
Medlem

aa precis windows 7 funkar ju inte direkt med 14 gb själva hårddisken ligger på 640 och så är den delad så c är på 14 gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur menar du med det ja kan inte ta bort dom eller utöka det enda jag kan göra med dom är att krympa dom

Permalänk
Medlem

Varför gjorde du en sån liten partition? Formatera om lär vara det smidigaste..

Permalänk
Medlem

Den var så när jag köpte den, hur formaterar man om?

Permalänk
Medlem

Jag har minskat D så jag kunde köra över det till C men det funkade inte heller så nu står de som inte allokerat det som jag tog bort från D men när jag går in på C och ska välja utöka så funkar det fortfarande inte att trycka där bara krymp och går jag in på D då kan jag både utöka och krympa hur ska man göra måste verkligen utöka c annars kan jag ju aldrig uppdatera windows

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så måste du formatera om för att utöka OS disken, kanske även går att göra om du går in via valfri Linux distribution.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Är inte så duktig på sånt hur formaterar jag om disken och vad är linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Err0r90:

Är inte så duktig på sånt hur formaterar jag om disken och vad är linux?

För att formatera: Du hittar en windows 7-skiva och bootar den (startar den innan ditt installerade Windows går igång/bootas) och sen följer du stegen som finns där. När du kommer till formatering och val av partition som OS ska installeras på så ta bort båda partitionerna och gör först en liten partition där Windows 7 och endel program får plats på. Sen gör du en till partition med resten av utrymmet. 50-100 GB blir väl ok till OS (går med mindre än 50 GB också såklart om man vill ha det). Tänk på att när du formaterar så "raderar" du datan som ligger på disken.

Linux är ett samlingsnamn för olika operativsystem. Typ som Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Err0r90:

Är inte så duktig på sånt hur formaterar jag om disken och vad är linux?

Du ska inte behöva formatera disken och installera om Windows för att utöka Windows partitionen. Det ska gå att krympa i diskhanteraren, var dock ett tag sedan senast så jag minns inga detaljer.

Permalänk
Medlem

När du krympte den andra partitionen så tog du bara bort från slutet av partitionen, därav finns det lediga utrymmet på helt fel plats för att du ska kunna utöka C med det utrymmet.

Så du måste flytta hela partition D så att det fria utrymmet ligger mellan C och D istället för efter D som verkar vara fallet nu, hur du gör det, det gör du med valfri liveCD av en linux dist och använder t.ex Gparted, har för mig att det finns ett gäng andra också som t.ex partmagic och liknande.
Bara så att du är förvarnad, det tar TID att flytta på en partition, så det kan vara ett alternativ att installera om OSet som flera påpekat.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Okej kan vara värt att lägga lite mer tid istället för att radera allt på datorn, men skulle man kunna få lite mer hjälp på exakt hur man gör för att flytta partition.

Permalänk
Medlem

Det går att utöka Windows 7 partitionen men det är förenat med stora risker, du bör kopiera all viktig data som du har på hårddisken till en extern enhet och dessutom blir du kanske tvungen att göra en reparation av Windows 7 för att den skall boota efter utökningen av systempartitionen.

Här är en guide som förklarar hur man använder GParted http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to...

Visa signatur

janee