Det verkar uppenbart att BF3 satt ribban när det gäller kräma skiten ut grafikkorten

Permalänk
Medlem

Det verkar uppenbart att BF3 satt ribban när det gäller kräma skiten ut grafikkorten

Men hur står sig BF3 gentemot Crysis 1 och 2 som länge varit grymmast? Hur stor skillnad kan det vara på kraften som behövs för allt på högsta? Folk verkar köpa grafikkort utan bara den för att få just "ultra" i BF3 när det knappast är värt alla dom pengarna för att höja grafiken ett snäpp. Knappt någon större skillnad. Min e-penis är längre än din! (utfattig men lycklig efter att ha lagt typ 8000kr på nya grafikkort men märker ingen skillnad;P) Själv spelar jag det inte men hade varit intressant att jämföra med Crysis.

Permalänk
Medlem

Jag gillade BF3 skarpt på höga inställningar kombinerad med 4xAA. Tyvärr flöt det inte särskilt bra för mig, förutom på mindre kartor. AA + motion blur är riktig ögongodis på medium-ultra inställningarna

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Crysis spelar jag med ~25-30fps med allt på max och 4x AA 1920x1080.
BF3 spelar jag med ~50fps på allt low 1920x1080. Ospelbart på Ultra.

Nu var det länge sedan jag testade crysis på denna datorn men det är dem siffrorna jag minns från första banan.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk

Menar du vilket av liren som rent siffermässigt äter mest grafik eller vilket som har snyggaste grafiken? Eller nån annan jämförelse du tänker på? Har juh spelat båda.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Menar du vilket av liren som rent siffermässigt äter mest grafik eller vilket som har snyggaste grafiken? Eller nån annan jämförelse du tänker på? Har juh spelat båda.

Vilket som äter mest grafik. Det är väl ganska lika grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Men hur står sig BF3 gentemot Crysis 1 och 2 som länge varit grymmast? Hur stor skillnad kan det vara på kraften som behövs för allt på högsta? Folk verkar köpa grafikkort utan bara den för att få just "ultra" i BF3 när det knappast är värt alla dom pengarna för att höja grafiken ett snäpp. Knappt någon större skillnad. Min e-penis är längre än din! (utfattig men lycklig efter att ha lagt typ 8000kr på nya grafikkort men märker ingen skillnad;P) Själv spelar jag det inte men hade varit intressant att jämföra med Crysis.

Har Crysis 2 och BF3 och jag tycker att Crysis 2 har väldigt snygg grafik. En godbit för ögonen men i BF3 så känns det mer "realistiskt". Grafiken ser mera ut som i verkligheten. Dock så är haven/sjöarna i BF3 tyvärr sämst.
Du har rätt när det gäller BF3 att skillnaden är extremt liten. Testade alla inställningar på High (mitt kort klarar inte högre om man vill ha 40fps+)
och sedan bytte jag till allt på Low förutom shadows och AA vilket var på High och märkte ingen skillnad. Enda skillnaden var att istället för 40-50fps så fick jag 70-110fps (beroende på SP och MP osv)

Permalänk

TS menar mest att han vill skratta lite åt de som har lagt pengar på att få hög grafik i bf3? Cool story bro

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

TS menar mest att han vill skratta lite åt de som har lagt pengar på att få hög grafik i bf3? Cool story bro

Nej det var faktiskt inte så jag menade. Edit: Han? Jag heter Batwoman. Låter det som en kille? Jag är fortfarande en "hon"

Permalänk
Medlem

Jag söker nått spel som pressar mitt system lite, BF3 ultra eller Skyrim med hires textures gäspar det åt. Iofs bara i 1920x1080, har inte provat med Nvidia surround än. Syndicate i surround med extra allt var i alla fall en walk in the park

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Vilket som äter mest grafik. Det är väl ganska lika grafik?

Crysis är ganska dåligt kodat, och kräver därför mycket grafikprestanda

Permalänk

Grafiken i BF3 är i mina ögon mycket snyggare än den i både Crysis 1 & 2, detta för att den är mycket mer realistisk imo. Tycker Crysis har alldeles för starka färger, och minns t.ex att deras stenar såg rätt bedrövliga ut. Vet inte vilket som kräver mest, men vill minnas att jag hört att i både BF3 och Crysis ultra läge så handlar det mer om dålig optimering än att grafiken mer otroligt mycket mer krävande det sista steget.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Nej det var faktiskt inte så jag menade. Edit: Han? Jag heter Batwoman. Låter det som en kille? Jag är fortfarande en "hon"

Ah brukar bara anta att det bara är killar som hänger på swec -.- sorry hon, tyckte bara att större delen av din inledning handlade om folk som lägger pengar på onödiga grejer (dock håller jag med dig!).

Och ja bf3 är mer krävande än crysis1/2, äntligen har det kommit en efterträdare, ett par år för sent JÄVLA KONSOLER

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ah brukar bara anta att det bara är killar som hänger på swec -.- sorry hon, tyckte bara att större delen av din inledning handlade om folk som lägger pengar på onödiga grejer (dock håller jag med dig!).

Och ja bf3 är mer krävande än crysis1/2, äntligen har det kommit en efterträdare, ett par år för sent JÄVLA KONSOLER

Här finns många tjejer=)

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Nej det var faktiskt inte så jag menade. Edit: Han? Jag heter Batwoman. Låter det som en kille? Jag är fortfarande en "hon"

Hellre att han skriver han än hen
Detta är ManClockers!

Nao, men alltså. Om du kan klargöra vad du menar med din trådstart..
Vad som är snyggast? Att köpen av grafikkort är onödigt?

Att spela handlar om att ha kul, och då behövs oftast inte absolut högsta grafikinställningarna. Däremot så tror jag Battlefield 3 helt enkelt tagit över rollen som mätvärde för hur bra ett grafikkort är (istället för Crysis osv). That's what..

Skrivet av drefk2000:

Jag söker nått spel som pressar mitt system lite, BF3 ultra eller Skyrim med hires textures gäspar det åt. Iofs bara i 1920x1080, har inte provat med Nvidia surround än. Syndicate i surround med extra allt var i alla fall en walk in the park

Skickades från m.sweclockers.com

Har du två 680'n får du ta och skaffa större skärm om du vill *pressa ditt system*
Tror inte att någon vill anstränga sig att göra ett spel med grafik som endast en promille av alla PC-ägare kan spela, om du förstår vad jag menar.
Men större skärm/fler skärmar är helt klart något du borde ha.

Man ska ju anpassa sitt grafikkort efter upplösningen man spelar i (och tvärtom så klart!)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Hellre att han skriver han än hen
Detta är ManClockers!

LOL

Womanclockers?

Haha, kommer ihåg när jag började hänga på swec, tyckte namnet var så otroligt fult (SWEclockers låter som årets p12 namn) men sen har man väl vant sig. Får fråga chefredaktörN^ om han kan ändra till manclockers

Permalänk
Medlem

Varför envisas alla med krävande kantutjämning i spel? Jag kör FXAA och får mycket bättre prestanda. Folk brukar nojsa om att HUD och text blir blurrade men jag har bara sett denna effekt i Steam Overlay

EDIT snackar om nvidia control panel

Skrivet av Batwoman:

Här finns många tjejer=)

Och här kommer en till

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Hellre att han skriver han än hen
Detta är ManClockers!

Nao, men alltså. Om du kan klargöra vad du menar med din trådstart..
Vad som är snyggast? Att köpen av grafikkort är onödigt?

Att spela handlar om att ha kul, och då behövs oftast inte absolut högsta grafikinställningarna. Däremot så tror jag Battlefield 3 helt enkelt tagit över rollen som mätvärde för hur bra ett grafikkort är (istället för Crysis osv). That's what..

Har du två 680'n får du ta och skaffa större skärm om du vill *pressa ditt system*
Tror inte att någon vill anstränga sig att göra ett spel med grafik som endast en promille av alla PC-ägare kan spela, om du förstår vad jag menar.
Men större skärm/fler skärmar är helt klart något du borde ha.

Man ska ju anpassa sitt grafikkort efter upplösningen man spelar i (och tvärtom så klart!)

Ja, vilket som kräver mest av grafikkortet. Crysis 1 satte faktiskt ribban för grafikkort. Det är fortfarande krävande och när kom det? 2005?

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Varför envisas alla med krävande kantutjämning i spel? Jag kör FXAA och får mycket bättre prestanda. Folk brukar nojsa om att HUD och text blir blurrade men jag har bara sett denna effekt i Steam Overlay
Och här kommer en till

Heeeeeeeeeellooo ;]]
AMD har ju något som heter Morphological Filtering - det om något gör så text blir enormt suddigt! Men en bra teknik för att jämna ut kanter utan någon prestandahit alls *nästan*.. Däremot blir allt geggigt på min lilla skärm, tror det ser bättre ut ju högre upplösning man har!

Skrivet av Batwoman:

Ja, vilket som kräver mest av grafikkortet. Crysis 1 satte faktiskt ribban för grafikkort. Det är fortfarande krävande och när kom det? 2005?

Ptjae.. Låt mig säga så här:
Det är skillnad på att kräva av grafikkortet och att faktiskt *utnyttja* grafikkortet! Vad menar jag med det? Inte den blekaste.
Näe men, Crysis är ju dåligt kodat som de flesta säger, det segar ned system fastän det inte borde göra det.
Battlefield 3 däremot, very nais. Utnyttjar flera kärnor på processorn, använder grafikkort till sin fulla potential...
Good stuff

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Anno 2070 bränner sönder grafikkortet, får fan typ 5-10c varmare grafikkort i Anno än i bf3

Permalänk
Medlem

Crysis 2 i DX11 tar BF3

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

AMD har ju något som heter Morphological Filtering - det om något gör så text blir enormt suddigt! Men en bra teknik för att jämna ut kanter utan någon prestandahit alls *nästan*.. Däremot blir allt geggigt på min lilla skärm, tror det ser bättre ut ju högre upplösning man har!

Jag använder inte AMDs grejer. Ber om ursäkt för att jag glömde nämna Nvidia Control Panel

Skrivet av Batwoman:

Ja, vilket som kräver mest av grafikkortet. Crysis 1 satte faktiskt ribban för grafikkort. Det är fortfarande krävande och när kom det? 2005?

November 2007

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag söker nått spel som pressar mitt system lite, BF3 ultra eller Skyrim med hires textures gäspar det åt. Iofs bara i 1920x1080, har inte provat med Nvidia surround än. Syndicate i surround med extra allt var i alla fall en walk in the park

Skickades från m.sweclockers.com

Prova med The Witcher 2 och smaska upp inställningarna till max och glöm inte se till att Ubersampling är påslaget.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Är väl ändå Metro 2033 som tar priset i kassast optimering, finns inte mycket som klarar att hålla 60 Fps maxat i de spelet, om ens något klarar det...

EDIT: Dessa siffror fick SweC fram i testlabbet när PhysX samt Depth of Field var avstängda, för att "inte prestandasiffrorna ska dyka till löjligt låga nivåer."

Två stycken 6970s i CF lyckades klättra upp till 55Fps i avg, med drops till 9.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är väl ändå Metro 2033 som tar priset i kassast optimering, finns inte mycket som klarar att hålla 60 Fps maxat i de spelet, om ens något klarar det...

Det var tungdrivet med ett singel 6970 men helt ok:) Bra spel för övrigt.

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Det var tungdrivet med ett singel 6970 men helt ok:) Bra spel för övrigt.

30 fps med drops till 9 Fps är inte vad jag skulle kalla "helt ok" men alla har ju olika uppfattningar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

30 fps med drops till 9 Fps är inte vad jag skulle kalla "helt ok" men alla har ju olika uppfattningar

What? Jag låg nog på 45-50 typ. Kör inte i full hd you know:)

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

What? Jag låg nog på 45-50 typ. Kör inte i full hd you know:)

Aokej, men jämför man Crysis warhead med Metro 2033 så är Metro mycket tyngre att driva

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ja jag vet faktiskt inte vilket som blir mest tungdrivet av Witcher 2 i Ubersampling läget och Metro 2033 (Ultra settings osv).. Det bara måste jag pröva nån dag

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Aokej, men jämför man Crysis warhead med Metro 2033 så är Metro mycket tyngre att driva

Det kan jag hålla med dig om. Men jag spelade ut det, kan hända jag hade lite mindre fps men det var helt klart spelbart. Nu har jag 6970 i crossfire och kan inte kolla. Kör 1680 X 1050.

Permalänk

Själv har jag mina stadiga 120FPS med mitt Geforce 3 i CS...

eller det kanske inte var det vi snackade om?

Nej, själv satt jag lirade mina spel väldigt länge på ett 2900 jag köpte på någon Komplett rea. Tjänade mig väldigt väl tills jag en dag bytade ut dem(yes, skaffade ett till för mer prestada) mot 4x3870 1GB och ett 9800GT 1GB som PhysX! körde korten på ett R2E med en I7 920(D0 t.o.m)

Metro 2033 och Crysis funkade bra då!

Har aldrig gjort om misstaget att skaffa Crossfire igen!

Nu förtiden sitter jag på ett 5870 jag köppte av en annan SweClockare(grymt nöjd med det f.ö) ett jäkla lyft från ett 4850

Var ett helvete när man skulle leta upp moderkort som hade stöd för Quad CF och ett PhysX kort