Kreditera 7970s till 80%? Bra idé, eller?

Permalänk

Kreditera 7970s till 80%? Bra idé, eller?

Hejsan,

Har haft problem med mina 7970s som aldrig viljat ta slut, felet har varit omogna drivers. Tröttnade tillslut på att de aldrig funkade som de skulle och kontaktade Proshop där jag köpte dem för att försöka få igenom en reklamation. Efter ett par mail fram och tillbaka så inser jag hur lång tid detta kommer att ta, och börjar känna att det är ett hopplöst fall. Plötsligt (idag) får jag ett mail om att deras "tekniska servive chef" har erbjudit att de kan "kreditera korten till 80% (om du har orginalkartiong kvar)". Antar att detta innebär att jag får tillbaka 80% av inköpspriset på korten, men hörde mig ändå för så att det verkligen var fallet.

Nu i väntan på svar så tänkte jag höra mig för lite om hur jag ska göra. Korten köptes för 11 232, det gånger 0,8 blir 8986:-, lägger jag på ca 700 spänn på det kan jag köpa mig två stycken MSI Twin Frozr 3 680s.

Är detta en bra deal? Ger de mig erbjudandet för att försöka komma undan lindrigt, då jag pratade mycket om att ta ärendet till ARN i senaste mailet, eller är det faktiskt för att vilja visa lite good will, för att jag faktiskt inte har en chans att få korten reklamerade? (reklamerade i form av att få pengar tillbaka eller att få kort för motsvarande summa).

Skulle uppskatta eran syn på saken.

EDIT: Har nu fått svar om att jag ska få 80% av vad jag köpte korten för, och inte 80% av dagens värde, och då är saken biff, jag tar erbjudandet och köper mig ett par GTX 680.

Det jag funderar över nu är om man ska satsa på 4GB versioner eller om det kommer räcka länge med bara 2GB? BF3 i ultra 1920x1080 ska ju dra runt 1,5GB så mer kanske behövs snart, eller är BF3 bara ett skräckexempel?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tycker de verkar som en bra deal för dig. Är ju knappast deras problem hur amd sköter sina drivers.
Riktigt schyst av dem, samt att 9k är nog en rejäl bit över vad du får för dem på marknaden Do It!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Har haft problem med mina 7970s som aldrig viljat ta slut, felet har varit omogna drivers. Tröttnade tillslut på att de aldrig funkade som de skulle och kontaktade Proshop där jag köpte dem för att försöka få igenom en reklamation. Efter ett par mail fram och tillbaka så inser jag hur lång tid detta kommer att ta, och börjar känna att det är ett hopplöst fall. Plötsligt (idag) får jag ett mail om att deras "tekniska servive chef" har erbjudit att de kan "kreditera korten till 80% (om du har orginalkartiong kvar)". Antar att detta innebär att jag får tillbaka 80% av inköpspriset på korten, men hörde mig ändå för så att det verkligen var fallet.

Nu i väntan på svar så tänkte jag höra mig för lite om hur jag ska göra. Korten köptes för 11 232, det gånger 0,8 blir 8986:-, lägger jag på ca 700 spänn på det kan jag köpa mig två stycken MSI Twin Frozr 3 680s.

Är detta en bra deal? Ger de mig erbjudandet för att försöka komma undan lindrigt, då jag pratade mycket om att ta ärendet till ARN i senaste mailet, eller är det faktiskt för att vilja visa lite good will, för att jag faktiskt inte har en chans att få korten reklamerade? (reklamerade i form av att få pengar tillbaka eller att få kort för motsvarande summa).

Skulle uppskatta eran syn på saken.

Det låter som en bra deal. Två stycken 680 i sli känns som ett bättre val iom AMDs oförmåga att fixa sin drivers till 7xxx serien.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om dom menar 80% av inköpspriset eller 80% av dagens pris, lite små knepigt där.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Schysst av dom, jag hade tagit dealen direkt. Jag köpte mitt sapphire för 5400kr~ vid release men eftersom jag bytt till eftermarknadskylning så är det nog försent för min del. 7970 har varit grymt bra (när det väl fungerade) och varje fel som fixats i drivrutinerna har bara gett ett nytt.

Shogun 2 t.e.x. är helt och håller ospelbart. Spelet krashar efter 5 min spelande. Ett vanligt problem om man ska tro allt som sägs på CA-forumen, om det är amds eller CA's fel vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Tycker de verkar som en bra deal för dig. Är ju knappast deras problem hur amd sköter sina drivers.
Riktigt schyst av dem, samt att 9k är nog en rejäl bit över vad du får för dem på marknaden Do It!

Jo, fast man kan inte sälja produkter som inte fungerar som de ska och sen säga till sina kunder att det inte är deras fel att de säljer icke fungerande produkter, för att tillverkaren gör dem så

Är inte riktigt så lagarna fungerar i Sverige, och jag är 90% säker på att det skulle kunna gå igenom om jag verkligen kämpade med det, men med tanke på att det har tagit två veckor att få två mail från Proshop så är jag inte säker på att jag kommer orka det xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Frågan är bara om dom menar 80% av inköpspriset eller 80% av dagens pris, lite små knepigt där.

Om de menar dagens pris så kontaktar jag ARN om ärendet så fort jag får det svaret från Proshop

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hade också kört på det hela, bra mycket kräm och stabilare druvrutiner får du ju med 680. Inte Proshops fel att AMD inte kan det här med drivrutiner

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Schysst av dom, jag hade tagit dealen direkt. Jag köpte mitt sapphire för 5400kr~ vid release men eftersom jag bytt till eftermarknadskylning så är det nog försent för min del. 7970 har varit grymt bra (när det väl fungerade) och varje fel som fixats i drivrutinerna har bara gett ett nytt.

Shogun 2 t.e.x. är helt och håller ospelbart. Spelet krashar efter 5 min spelande. Ett vanligt problem om man ska tro allt som sägs på CA-forumen, om det är amds eller CA's fel vet jag inte.

Schysst och schysst vet jag inte om jag håller med om, att köpa kort som fortfarande inte fungerar efter 4 månader, och sen förlora 2k på det hela är väl inte vad jag skulle kalla en toppendeal, men den är okej i alla fall

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Batman:

Hade också kört på det hela, bra mycket kräm och stabilare druvrutiner får du ju med 680. Inte Proshops fel att AMD inte kan det här med drivrutiner

Nej, det har du helt rätt i, men det är Proshops fel att de säljer kort av folk som inte kan det här med drivrutiner

Det är märkligt att ingen säger såhär om man hade köpt en hårddisk med bara ett usbminne och några muttrar i.
"Är ju inte -insert reseller- fel att kina inte kan göra ordentliga hårddiskar som funkar som det var utlovat."

Men förutsatt att det är 80% av vad jag köpte korten för, och inte vad de kostar i nuläget, så kommer jag nog ta erbjudandet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Gissar på att det är vad de säljs för nu. Har aldrig hört talas om nått annat än marknadsvärde.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, det har du helt rätt i, men det är Proshops fel att de säljer kort av folk som inte kan det här med drivrutiner

Det är märkligt att ingen säger såhär om man hade köpt en hårddisk med bara ett usbminne och några muttrar i.
"Är ju inte -insert reseller- fel att kina inte kan göra ordentliga hårddiskar som funkar som det var utlovat."

Men förutsatt att det är 80% av vad jag köpte korten för, och inte vad de kostar i nuläget, så kommer jag nog ta erbjudandet.

Också hört detta om att folk har problem. Dock verkar ja haft tur. De 7970 kort jag testat i olika system har med de spel jag testat de till fungerat riktigt bra (iofsig inte massor). Hoppas det löser sig. Verkar ju kunna bli en bra deal. Egentligen är väll 80% av nypriset idag inte så dåligt heller. Det är ju mer än vad man får dem beg och man slipper ev strul med köpare som inte vet vad de köper eller strular på annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nej, det har du helt rätt i, men det är Proshops fel att de säljer kort av folk som inte kan det här med drivrutiner

Det är märkligt att ingen säger såhär om man hade köpt en hårddisk med bara ett usbminne och några muttrar i.
"Är ju inte -insert reseller- fel att kina inte kan göra ordentliga hårddiskar som funkar som det var utlovat."

Men förutsatt att det är 80% av vad jag köpte korten för, och inte vad de kostar i nuläget, så kommer jag nog ta erbjudandet.

Lagringsmedia är mindre krav att rätta sig efter. Grafikkort och dess drivrutiner måste ha kompatibilitet med flera olika delar och system vilket innebär en markant högre risk för fel. Sen stämmer det ju att AMD verkar vara riktiga klåpare på drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av StorSnur:

Gissar på att det är vad de säljs för nu. Har aldrig hört talas om nått annat än marknadsvärde.

Fast nu handlar det ju ändå om en produkt som inte fungerar som utlovat...

Aja, får väl helt enkelt börja förbereda mig på samtal med konsumentverket.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, det har du helt rätt i, men det är Proshops fel att de säljer kort av folk som inte kan det här med drivrutiner

Dom har ju dock haft en del koll på det här med drivrutiner förr i tiden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, det har du helt rätt i, men det är Proshops fel att de säljer kort av folk som inte kan det här med drivrutiner

Det är märkligt att ingen säger såhär om man hade köpt en hårddisk med bara ett usbminne och några muttrar i.
"Är ju inte -insert reseller- fel att kina inte kan göra ordentliga hårddiskar som funkar som det var utlovat."

Men förutsatt att det är 80% av vad jag köpte korten för, och inte vad de kostar i nuläget, så kommer jag nog ta erbjudandet.

Så du menar att ett företag som säljer ett/flera grafikkort måste garantera till 100% att det fungerar i ALLA spel utan problem, annars ska du få kreditera kortet/en och få tillbaka 100% av inköpspriset flera månader senare?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser såna här trådar.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Lagringsmedia är mindre krav att rätta sig efter. Grafikkort och dess drivrutiner måste ha kompatibilitet med flera olika delar och system vilket innebär en markant högre risk för fel. Sen stämmer det ju att AMD verkar vara riktiga klåpare på drivrutiner.

Jo, men i köpavtalet jag slöt med proshop när jag köpte korten stod det ingenting om att prestandan på korten kan variera kraftigt beroende på vilka övriga komponenter man har.

Blir lite förvånad över hur okunniga de flesta swecare verkar vara gällande sina rättigheter och sveriges köplagar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av HMB:

Så du menar att ett företag som säljer ett/flera grafikkort måste garantera till 100% att det fungerar i ALLA spel utan problem, annars ska du få kreditera kortet/en och få tillbaka 100% av inköpspriset flera månader senare?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser såna här trådar.

Jag vet att jag börjar grina vid första åsyn av din trångsynthet :'/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tycker det ser väldigt schysst och generöst ut, om du är så missnöjd så tuta och kör.

Permalänk
Avstängd

är inte ProShop danskt?

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Skrivet av Batman:

Dom har ju dock haft en del koll på det här med drivrutiner förr i tiden

Vad spelar det för roll? Det har hänt är att jag har köpt en produkt som har sagts fungera på ett sätt, verkligheten har visat sig ligga långt ifrån vad som var sagt, och för detta vill jag lämna tillbaka/byta ut korten.

Kan inte förstå hur folk här tycker att detta blir orimligt bara för att det rör sig om drivrutiner
Tråden har iaf fått mig att inse att sånt här är bättre att ta med kunnigt folk på konsumentverket.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tycker det ser väldigt schysst och generöst ut, om du är så missnöjd så tuta och kör.

Jo, hade tänkt det förutsatt att det är 80% av pengarna jag betalat.

Skrivet av StorSnur:

är inte ProShop danskt?

jo?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Har haft problem med mina 7970s som aldrig viljat ta slut, felet har varit omogna drivers. Tröttnade tillslut på att de aldrig funkade som de skulle och kontaktade Proshop där jag köpte dem för att försöka få igenom en reklamation. Efter ett par mail fram och tillbaka så inser jag hur lång tid detta kommer att ta, och börjar känna att det är ett hopplöst fall. Plötsligt (idag) får jag ett mail om att deras "tekniska servive chef" har erbjudit att de kan "kreditera korten till 80% (om du har orginalkartiong kvar)". Antar att detta innebär att jag får tillbaka 80% av inköpspriset på korten, men hörde mig ändå för så att det verkligen var fallet.

Nu i väntan på svar så tänkte jag höra mig för lite om hur jag ska göra. Korten köptes för 11 232, det gånger 0,8 blir 8986:-, lägger jag på ca 700 spänn på det kan jag köpa mig två stycken MSI Twin Frozr 3 680s.

Är detta en bra deal? Ger de mig erbjudandet för att försöka komma undan lindrigt, då jag pratade mycket om att ta ärendet till ARN i senaste mailet, eller är det faktiskt för att vilja visa lite good will, för att jag faktiskt inte har en chans att få korten reklamerade? (reklamerade i form av att få pengar tillbaka eller att få kort för motsvarande summa).

Skulle uppskatta eran syn på saken.

do it! sen köper du GTX 670 SLI från webhallen för 2995kr / st och så har du roligt för de 3000kr du får över eller så köper du GTX 680 referens som går för runt 4,5k

Permalänk
Skrivet av Uvania:

do it! sen köper du GTX 670 SLI från webhallen för 2995kr / st och så har du roligt för de 3000kr du får över eller så köper du GTX 680 referens som går för runt 4,5k

Skippar helst referensdesign

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Vad ska då Svenska konsument verket eller ARN göra?

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Skrivet av StorSnur:

Vad ska då Svenska konsument verket eller ARN göra?

Du vet att om man säljer i sverige så måste man följa svenska lagar?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorSnur:

Vad ska då Svenska konsument verket eller ARN göra?

Säljer man direkt till svenska kunder gäller svensk lag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Börjar inse att det kanske var ett misstag att posta denna tråd här...istället för att få kunnig hjälp så får jag lära folk om Sveriges rikes lagar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

aja hoppas allt löser sig och du blir nöjd

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Börjar inse att det kanske var ett misstag att posta denna tråd här...istället för att få kunnig hjälp så får jag lära folk om Sveriges rikes lagar.

80% av vad du köpte korten för är en OK deal, för som du skrev tidigare kan du köpa 2st dyrare kort för endast 700:- extra.
Men om du får 80% av vad dem är värda idag så kontakta ARN.

Lycka till!

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900