Permalänk
Medlem

Kyla i5 2500K passivt. Rekommenderas?

Går i funderingar om det går att kyla en i5 2500K prolle passivt.
Dvs en stor kylare utan fläkt.
Chassit som kommer användas är ett Silverstone FT03.
Det chassit har ju en fläkt som är riktad snett mot processorkylaren, och sedan en fläkt bakom/över kylaren som blåser ut varmluft ur chassit.

Just nu kör jag prollen klockad stabilt enligt sign, och tempen går inte alls högt.
Men hur funkar prollen med passiv kylning?..
Samt är det inte rekommenderat att köra passivt och ha prollen klockad?

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Om du redan har fläktar i datorn så ser jag inte varför du skulle vilja ta bort just fläkten som sitter på CPUn? Kanske skaffa ny fläkt och/eller vrida ned fläkthastighet.

Permalänk

Vad har du för kylare idag?

Möjligtvis att du kan lyckas hålla den under 100C med en Silver Arrow / Noctua D14 eller Phanteks utan fläktar, men jag är ytters tveksam till att du kan ha den klockad. Möjligtvis stock om du har väldigt bra luftflöde genom chassit.

Vet att det var nått företag som gjorde en passiv kylfläns till i5/i7 men den vill jag minnas var i ren koppar samt stor som ett mindre hus...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till varför folk lägger 500-700 på kylare när dom överklockar Så nej, det är inte att rekommendera.

Ska du dock inte belasta cpu'n så går det säkert, men inte så praktiskt...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det inte vore så smart med klockad prolle.
Men hur är det med en i stock då?
Hur pass varm blir 2500K egentligen i originalklock?

Vid 4:20 ser ni hur fläktarna är placerade i chassit.
Dessa kommer bytas ut till Noctuafläktar som används i nuvarande chassit.
http://www.youtube.com/watch?v=Dx5eSqqqYnM

Dannydallas:
Noctua D-14

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Misstänkte att det inte vore så smart med klockad prolle.
Men hur är det med en i stock då?
Hur pass varm blir 2500K egentligen i originalklock?

Vid 4:20 ser ni hur fläktarna är placerade i chassit.
Dessa kommer bytas ut till Noctuafläktar som används i nuvarande chassit.
http://www.youtube.com/watch?v=Dx5eSqqqYnM

Dannydallas:
Noctua D-14

Har du redan en Noctua D14? isåfall är det ju bara att ta bort fläktarna och testa...finns inte så mycket större kylare att få tag på.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Har du redan en Noctua D14? isåfall är det ju bara att ta bort fläktarna och testa...finns inte så mycket större kylare att få tag på.

Iofs sant, dock så tänkte jag ifall det fanns kylare som var anpassade till att köras utan fläktar.
Kanske fler "blad" som är byggda på så sätt att det sprider värme på ett annat sätt.

Permalänk

Efter lite snabbt googlande så kan jag inte hitta nån passiv kylare till i5. vet dock att det var en artickel här på Sweclockers om en passiv kylare till i5/i7, kan dock inte hitta den nu. Men det var ett helt chassi som i princip var helt öppet (nät), och vad jag minns så var den som sagt väldigt stor...såpass stor att det såg ut som att den täckte dom övre pci-e platserna på ett vanligt mobo.

Men det var en prototyp, och då vill jag minnas att det var den första i sitt slag.

i5/i7 utvecklar alldeles för mycket värme för att kunna kylas passivt, om man nu inte för den delen använder vatten och en stor radiator utan fläktar.

Men varför kyla den passivt när du ändå har fläktar i chassit? Varför inte bara skruva ner hastigheten på fläktarna om du stör dig på ljudet?

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Iofs sant, dock så tänkte jag ifall det fanns kylare som var anpassade till att köras utan fläktar.
Kanske fler "blad" som är byggda på så sätt att det sprider värme på ett annat sätt.

Finns kylare som är byggda att köras passiva, dock inte sett någon sådan till högpresterande i5/i7.

Som tidigare nämnt, om du har en låda med fläktar i redan är det bara dumt att köra processorn passivt. En fläkt i 5-600RPM är så got som ljudlös och ger otroligt mycket bättre resultat än att köra helt passivt och även det är overkill ljudmässigt om du inte tittar över resten av lådan också.

EDIT: såg att du har 570sli.. du kommer aldrig få den datorn riktigt tyst utan vatten. skaffa en fankontroller så du kan sänka fläkthastigheterna istället och glöm det med passiv kylning av cpu då du har för många andra ljudkällor.

Permalänk
Medlem

Saken är att fläktarna KOMMER användas till att blåsa mot kylaren, det är ju det jag undrar, om kylaren kan användas utan fläktar.
Chassit kommer ha totalt tre st, En längst ner, en vinklad mot CPU och en i toppen.
Det jag undrar är om jag behöver ha 1 fläkt PÅ cpu kylaren eller om det räcker med en som blåser mot den från ett par cm håll?

Ledsen om jag uttryckte mig lite luddigt i början.

Skrivet av lanbonden:

EDIT: såg att du har 570sli.. du kommer aldrig få den datorn riktigt tyst utan vatten. skaffa en fankontroller så du kan sänka fläkthastigheterna istället och glöm det med passiv kylning av cpu då du har för många andra ljudkällor.

Det är inte datorn i min sign som ska användas, utan bara cpun.
Kommer köra på ett Asus 680 Top.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153006-asus_geforce_g...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haha, mjo tjena. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Saken är att fläktarna KOMMER användas till att blåsa mot kylaren, det är ju det jag undrar, om kylaren kan användas utan fläktar.
Chassit kommer ha totalt tre st, En längst ner, en vinklad mot CPU och en i toppen.
Det jag undrar är om jag behöver ha 1 fläkt PÅ cpu kylaren eller om det räcker med en som blåser mot den från ett par cm håll?

Ledsen om jag uttryckte mig lite luddigt i början.

Det är inte datorn i min sign som ska användas, utan bara cpun.
Kommer köra på ett Asus 680 Top.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153006-asus_geforce_g...

Frågan är fortfarande varför?
Vad spelar en "ljudlös" fläkt på CPU kylaren för roll om du ändå har minst tre fläktar till i datorn. Som alla troligtvis låter mer än den som sitter på CPU kylaren.

Om anledningen är att det går, eller att det är häftigt, vist kör på det.

Och det går antagligen, det är ju ingen större skillnad mellan att ha en fläkt direkt på kylaren och en fläkt som blåser på den på några centimeters håll bortsett från att fläkten som blåser en bit bort ger sämre effekt och får blåsa hårdare, med andra ord låter mer, än en som sitter direkt på kylaren.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Haha, mjo tjena. =P

Det är nog den som gäller om du vill köra passivt. Min erfarenhet är att det är stor skillnad på att ha en fläkt som sitter PÅ en kylare och en som blåser MOT en kylare. Mycket lägre temps när den sitter på.

Du har fortfarande inte svarat på varför du vill köra passivt.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att plocka bort fläktarna. Du får såklart räkna med höga temperaturer men jag tror inte de blir farligt höga.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det blir löjligt att diskutera passivt kyld cpu eller inte när det är den totala ljudnivån som är intressant. Ska man ha 3 fläktar i chassit så kan man lika gärna ha en av dessa på cpun om alternativer är att ha den nästan på kylaren. Varför inte på kylaren om man i alla fall är nära kylaren?

Jag skulle också vilja veta VARFÖR passivt?

Var är det som är viktigt, den totala ljudnivån eller att kunna kyla cpun passivt?

Som sagt, diskussionen blir nästan löjlig när det inte finns någon mening att kyla passivt i det här fallet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har nog egentligen ingen direkt anledning till att köra passivt, undrade mest bara lite simpelt om 2500K kan köras passivt.
Dvs en fundering bara.
Att det sen är otroligt mkt snyggare med en insida där kylaren inte har massa fläktar på fram och baksidan är ju en annan fördel, men om prollen blir FÖR varm så kör jag så klart med fläkt på kylaren.

Permalänk
Medlem

Thermalright HR-02 Macho klarar en 2500k stock utan problem HELT passiv. Sen eftersom du har chassi fläktar så borde den klarar iaf 4,0GHz om du kommer så högt på standard volten.

Så fort du höjer volten så skiter de sig med passiv kylning.

Sitter själv i samma funderingar på att kyla min 2500k passivt och Thermalright HR-02 Macho är den ENDA kylaren jag har hittat som har de glest nog mellan flänsarna samt att den är stor nog för att ha tillräckligt med yta.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Har nog egentligen ingen direkt anledning till att köra passivt, undrade mest bara lite simpelt om 2500K kan köras passivt.
Dvs en fundering bara.
Att det sen är otroligt mkt snyggare med en insida där kylaren inte har massa fläktar på fram och baksidan är ju en annan fördel, men om prollen blir FÖR varm så kör jag så klart med fläkt på kylaren.

Så du kör med plexisida på din dator?

Jag skulle aldrig för mitt liv köra med plexisida då jag kör funktion före utséende

Det är klart att det går, inga problem om du har en stor kylare men cpu kommer att bli varm.

Sätt dit en kylare i alla fall som åtminstone blåser bort varmluften från flänsarna.

Du kan ju testa skillnaden med och utan ganska enkelt så får du själv se vad du får för tempskillnader, speciellt i full load.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Beroende på vilket moderkort du tänker använda är det inte säkert att mittenfläkten i FT03 ens kommer kunna användas. Ditt Sabertooth mobo kommer inte passa eftersom FT03 endast tar mATX moderkort. På vissa moderkort sitter ATX 24-pin kontakten just där.

Jag tycker du ska skippa mittenfläkten och sätta den direkt på CPU'n istället, du får samma antal fläktar men lägre temps.

Förövrigt så kan jag rekommendera Thermalright HR02 om du vill kyla med långsam fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Så du kör med plexisida på din dator?

Jag skulle aldrig för mitt liv köra med plexisida då jag kör funktion före utséende

Det är klart att det går, inga problem om du har en stor kylare men cpu kommer att bli varm.

Sätt dit en kylare i alla fall som åtminstone blåser bort varmluften från flänsarna.

Du kan ju testa skillnaden med och utan ganska enkelt så får du själv se vad du får för tempskillnader, speciellt i full load.

Nej kör inte med plexi på sidan, det handlar nog mer om hur jag är som person, det ska vara stilrent och snygg,
fin kabeldragning sen så skiter jag i om sidan är stängd. Så länge jag vet att det ser BRA ut i datorn, så är jag extremt nöjd.

Skrivet av patrikringdahl:

Beroende på vilket moderkort du tänker använda är det inte säkert att mittenfläkten i FT03 ens kommer kunna användas. Ditt Sabertooth mobo kommer inte passa eftersom FT03 endast tar mATX moderkort. På vissa moderkort sitter ATX 24-pin kontakten just där.

Jag tycker du ska skippa mittenfläkten och sätta den direkt på CPU'n istället, du får samma antal fläktar men lägre temps.

Som sagt, jag kommer inte använda samma rigg utan kommer enbart använda mig utav nuvarande prollen, resterande komponenter kommer bytas ut.
Tänkte också på det där med att skippa mittenfläkten då det inte ser klokt ut så som den sitter.

Kommer köra med
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/150986-asus_rog_maxim...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153006-asus_geforce_g...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/143334-g.skill_ripjaw...

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Nej kör inte med plexi på sidan, det handlar nog mer om hur jag är som person, det ska vara stilrent och snygg,
fin kabeldragning sen så skiter jag i om sidan är stängd. Så länge jag vet att det ser BRA ut i datorn, så är jag extremt nöjd.

Som sagt, jag kommer inte använda samma rigg utan kommer enbart använda mig utav nuvarande prollen, resterande komponenter kommer bytas ut.
Tänkte också på det där med att skippa mittenfläkten då det inte ser klokt ut så som den sitter.

Kommer köra med
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/150986-asus_rog_maxim...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153006-asus_geforce_g...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/143334-g.skill_ripjaw...

Med det moderkortet kommer du ändå inte kunna montera mittenfläkten så då kan du likagärna sätta den direkt på kylaren.

Permalänk
Medlem

Hr02 Macho.Tror du kan klara det med bra luft flöde i chassis.

http://www.pureoverclock.com/review.php?id=1097&page=4 testad med en i7 870 cpu som är långt varmare än 2500k.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Självklart går det att kyla en 2500K passivt. Hur hög klock den överlever under sådana förhållanden är svårare att svara på.