Hur märker man skilnaden när man köper mer Ramminne ?

Permalänk

Hur märker man skilnaden när man köper mer Ramminne ?

Har uppgraderat mina minnen till 8Gb från 4Gb.
Det konstiga är att jag märker ingen skilnad efter uppgraderingen. Tycker det segar på rätt duktigt ändå.
I windows 7 samt i lite program. Varför blir det så ?
Ska man inte få mycket bättre flyt när man har mer minne ?
Eller är det nåt annat det beror på varför det segar hela tiden ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Har uppgraderat mina minnen till 8Gb från 4Gb.
Det konstiga är att jag märker ingen skilnad efter uppgraderingen. Tycker det segar på rätt duktigt ändå.
I windows 7 samt i lite program. Varför blir det så ?
Ska man inte få mycket bättre flyt när man har mer minne ?
Eller är det nåt annat det beror på varför det segar hela tiden ?

Vid bra datorer är oftast hårddisken det som segar ned. Byt upp till SSD, så skall du se att det spinner på sjukt mycket bättre.

Definiera "sega". Spel eller allmänt arbete?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
99:e percentilen

Du kan ha "mer igång samtidigt" om du har mer minne. Dessutom spelar det roll om du renderar video eller utför andra minnestunga uppgifter, men för vanligt surfande etc är det inte så stor skillnad.

Kolla under Start > Högerklicka på Dator > Egenskaper för att se hur mycket tillgängligt minne du har och om du har 32- eller 64-bit Windows. Du måste nämligen ha 64-bit för att kunna utnyttja mer än 4 GB minne.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Dom tidigare svaren hjälper dig mest, utöver det är dina minnen i 1333mhz. Om du skulle byta upp dig till 1600mhz skulle det bli skillnad när du gör minnes-tunga uppgifter. Så vart det iallafall för mig och med Premiere Pro

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Vid bra datorer är oftast hårddisken det som segar ned. Byt upp till SSD, så skall du se att det spinner på sjukt mycket bättre.

Definiera "sega". Spel eller allmänt arbete?

sega som slö.
ska kolla ssd. tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Du kan ha "mer igång samtidigt" om du har mer minne. Dessutom spelar det roll om du renderar video eller utför andra minnestunga uppgifter, men för vanligt surfande etc är det inte så stor skillnad.

Kolla under Start > Högerklicka på Dator > Egenskaper för att se hur mycket tillgängligt minne du har och om du har 32- eller 64-bit Windows. Du måste nämligen ha 64-bit för att kunna utnyttja mer än 4 GB minne.

uhm ändrades inte det i win7?

hur som helst så beror det helt på vad du använder datorn till, Video rendering är väll ganska klassiskt att kolla på.
i grova drag kan man säga att tog den 1 timma att rendera innan
så tar det ca 35 min nu. men det är så mycket annat som spelar in (köpte du sämre minnen än vad som var i datorn, har du i princip gjort den långsammare
om det är lite spel / surf dator då dom bättre blir lika "bra" som dom sämre. Dual channel kan också tas i åtanke etc.
har du 2x 2GB nu och sätter i ett 4gb så blir det heller inge bra.
men jag spelar spel och surfar med 6GB 2000mhz minnen
använder sällan mer än 40% av minnena ändå.

mest hastighet för pengarna är ju att installera en SSD med windows på
då startar datorn på typ 12-15 sec

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

sega som slö.
ska kolla ssd. tack för tipset.

SSD är guds gåva till fartdårar (okej, inte riktigt.. men ändå). Kolla på några mer kända märken (helst utan sandforce, för att slippa diverse buggar). Hastigheter runtom 550. Du lär nog bli riktigt nöjd!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

kom på att jag iofs använder mig av tripple channel

Permalänk
Medlem

Om du inte vill spendera en jättestor summa på en 120GB SSD så kan du köpa typ en 32GB och använda den som cache för din hårddisk.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Man märker bara skillnad med mer minne OM man hade för lite innan. Dvs är datorn slö för att den inte får plats med saker på ram-minnena och måste gå via hårddisken, så är mer minne en bra uppgradering.

Kör SSD! Min gamla burk från 2007 må vara långsam, men med min nya ssd i, så känns den rapp som vilken ny datorn som helst!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hjälpsam

Starten går inte mycket snabbare, det märks mest när man varit inne i datorn ett tag.
Framförallt när man byter mellan program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thompaam:

Om du inte vill spendera en jättestor summa på en 120GB SSD så kan du köpa typ en 32GB och använda den som cache för din hårddisk.

Dock är inte det så effektivt i kontrast till en SSD som systemdisk, samt lagring för programmen du använder mest.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Dock är inte det så effektivt i kontrast till en SSD som systemdisk, samt lagring för programmen du använder mest.

Nej, absolut inte, jag menade bara som ett alternativ till ca den 1000-lappen man får betala för en 128GB-SSD.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thompaam:

Nej, absolut inte, jag menade bara som ett alternativ till ca den 1000-lappen man får betala för en 128GB-SSD.

Ah, självfallet. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Starten går inte mycket snabbare, det märks mest när man varit inne i datorn ett tag.
Framförallt när man byter mellan program.

"Starten" går inte mycket snabbare, men för mig var det som natt och dag ändå. Detta då det tidigare tog säkert 2-3 minuter efter att jag tryckt på knappen tills att datorn var användbar. Detta till följd av att windows för ska startas, men sedan också att när man väl loggat in så ska saker laddas in. Jag hade inte mycket igång i autostart men datorn tog ändå säkert 1-2 minuter på sig att bli användbar. Detta är borta med SSD, då inlogg och laddning av program tar 3 sekunder numera.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Virre39:

"Starten" går inte mycket snabbare, men för mig var det som natt och dag ändå. Detta då det tidigare tog säkert 2-3 minuter efter att jag tryckt på knappen tills att datorn var användbar. Detta till följd av att windows för ska startas, men sedan också att när man väl loggat in så ska saker laddas in. Jag hade inte mycket igång i autostart men datorn tog ändå säkert 1-2 minuter på sig att bli användbar. Detta är borta med SSD, då inlogg och laddning av program tar 3 sekunder numera.

Visst går det snabbare att starta med SDD.
Men jag svarade på TS fråga, hur man märker skillnaden mellan 4GB och 8GB minne, inget annat.
edit Såg att mitt inlägg kom strax efter ditt, så jag förstår att det var lätt att missförstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om du använder många flikar när du surfar t,ex så kan det märkas att mer minne ger dig mer utrymme för andra uppgifter samtidigt. Likväl om du kör tunga redigeringar/renderingar i något krävande grafikprogram. Jag har ofta den fula ovanan att jag kommer på flera saker samtidigt som gör att jag öppnar många applikationer samtidigt och i sådana situationer är nog gott om minnesutrymme en fördel.

Men som ovanstående så vist kommenterar ,att byta till en SSD som operativdisk var som att förvandla min gräsklippare till en dragster,,hmm ungefär.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

uhm ändrades inte det i win7?

hur som helst så beror det helt på vad du använder datorn till, Video rendering är väll ganska klassiskt att kolla på.
i grova drag kan man säga att tog den 1 timma att rendera innan
så tar det ca 35 min nu. men det är så mycket annat som spelar in (köpte du sämre minnen än vad som var i datorn, har du i princip gjort den långsammare
om det är lite spel / surf dator då dom bättre blir lika "bra" som dom sämre. Dual channel kan också tas i åtanke etc.
har du 2x 2GB nu och sätter i ett 4gb så blir det heller inge bra.
men jag spelar spel och surfar med 6GB 2000mhz minnen
använder sällan mer än 40% av minnena ändå.

mest hastighet för pengarna är ju att installera en SSD med windows på
då startar datorn på typ 12-15 sec

Ja det där ska inte gälla längre tror jag..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ja det där ska inte gälla längre tror jag..

Det verkar som att 4GB är gränsen för x86.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Medlem

4 gb gränsen har inte med operativet att göra. Enkelt uttryckt går det helt enkelt inte att addressera mer än 4 gb på 32 bitar. Samma fenomen uppträder i t.ex Linux 32-bitar. Så att tro att win 7 skulle lösa det är tyvärr felaktigt.
Tänk också på att det är den totala mängden minne som kan addresseras vi pratar om, oavsett var det sitter.

När jag körde min förr förra burk hade jag 4 Gb i den men windows kunde bara använda 3,2 för 768 Mb av de totalt 4 gb addresserbara minnet satt på mitt 8800 GTX.

EDIT: Innan nån förståsigpåare börjar gapa... Om man har PAE påslaget (stöds till största delen av serveroperativ) så kan man addressera långt mer än 4 Gb
i 32-bitars operativsystem. Varje enskild tråd är dock fortfarande begränsad till 4 Gb. Kör 64-bit versionen för enkelhetens skull.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att du har ett graffe med rätt mycket ram, tänk på att i 32 bitars så är det MAX 4 generellt och det gäller allt minne som addresserats! även det som sitter på ditt grafik kort , det är bara börja räkna och se hur mycket det blir över sen till operativ+apps.

OOps dubbelpost föregående talare sa just desamma srry

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från såna saker som 32bitar system etc som diskuterats.

Har sett flera påpeka att det "inte går snabbare" när de uppgraderat och skaffat mer minne. Grejen har varit den att de inte ens använt den minnesmängd de hade innan. Vid vanligt användande så ska det i min erfarenhet mycket till innan man använder 4gb minne. Då räknar jag inte rendering eller sitta med 5 Photoshop fönster uppe som normal användande. Först med ett antal chatprogram, streams och andra misc appar igång i bakgrunden samtidigt som jag spelade bf3 med max inställningar kom jag upp så jag behövde mer än 4gb minne.

Och ligger minnesanvändningen på låt oss säga 3,5gb så spelar det ingen roll om man har 4gb eller 8gb. Det är som många redan påpekat något annat som segar ner, tex hårddisken.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Anaii:

Om vi bortser från såna saker som 32bitar system etc som diskuterats.

Har sett flera påpeka att det "inte går snabbare" när de uppgraderat och skaffat mer minne. Grejen har varit den att de inte ens använt den minnesmängd de hade innan. Vid vanligt användande så ska det i min erfarenhet mycket till innan man använder 4gb minne. Då räknar jag inte rendering eller sitta med 5 Photoshop fönster uppe som normal användande. Först med ett antal chatprogram, streams och andra misc appar igång i bakgrunden samtidigt som jag spelade bf3 med max inställningar kom jag upp så jag behövde mer än 4gb minne.

Och ligger minnesanvändningen på låt oss säga 3,5gb så spelar det ingen roll om man har 4gb eller 8gb. Det är som många redan påpekat något annat som segar ner, tex hårddisken.

Allt eftersom fler filer läggs i preftechen, går det faktiskt snabbare med mera minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Allt eftersom fler filer läggs i preftechen, går det faktiskt snabbare med mera minne.

Och hur märkbart är det då? Kan inte säga att jag märkt av det på annat än servrar som står igång 24/7 om man inte ligger nära att använda hela minnesmängden. Vi pratar om en dator, för hemmaanvändning tolkar jag TS inlägg, som känns allmänt seg.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Windows anpassar sig ju lite grann efter minnesmängd. Enligt mina erfarenheter så används ungefär samma procentuella mängd minne när jag hade 4GB som nu när jag har 8GB (med samma grejer igång då såklart). För övrigt tycker jag att Windows minneshantering är lite snål med att ge tillgång till minnet, sitter man med så pass lite som 2 GB så bör minnesanvändningen ligga på typ 90% om man har ingång standardgrejer som webbläsare med några flikar, Spotify etc. men så är inte fallet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Anaii:

Och hur märkbart är det då? Kan inte säga att jag märkt av det på annat än servrar som står igång 24/7 om man inte ligger nära att använda hela minnesmängden. Vi pratar om en dator, för hemmaanvändning tolkar jag TS inlägg, som känns allmänt seg.

För mig tenderar minst 8GB användas i form av program och cashe efter ett tags användning.
Dock verkar jag inte komma mycket högre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Vilka uppgraderingar märks var?

  • Minne:

    • Uppstart:
      Minimal skillnad. (Om det nu inte handlar om minnes-hungriga program vid uppstart)

    • Drift:
      Fler program kan köras och växlas mellan utan fördröjning. Exempelvis kan man växla mellan spel och skrivbordet utan att datorn "går på knäna". Detta tack vare att allt kan hållas kvar i RAM-minnet utan att Windows behöver skriva ner det som inte får plats i swap-filen på den långsamma hårddisken.

    • Spel:
      Vissa spel laddar snabbare, då Windows inte behöver swappa undan lika mycket för att frigöra utrymme. MMO-spel såsom World of Warcraft kan ha fler modeller och fler objekt inladdade i minnet, vilket resulterar i att även långsammare hårddiskar kan hinna med utan att objekt försvinner och *ploppar* upp mitt framför en, i synnerhet i större mötesplatser såsom städer.

  • Hårddisk:

    • Uppstart:
      Stor skillnad. Uppstarten är en mycket hårddisk-intesniv process, och ju snabbare hårddisk, desto snabbare uppstart.

    • Drift:
      Program och spel laddar in mycket snabbare och är färdiga att användas mycket tidigare.

    • Spel:
      Laddning av banor, nivåer och uppstart av spelet går mycket snabbare. Spelet i sig förblir däremot densamma prestandamässigt sett, då det handlar om grafikkort och minne.
      I MMO-spel såsom World of Warcraft märks det i form av att modeller, medspelares karaktärer och objekt syns snabbare på skärmen, och man har mindre osynliga (oladdade) objekt som plötsligt *ploppar* fram mitt framför en.

  • Processor:

    • Uppstart:
      Minimal skillnad. (Om det nu inte handlar om en extremt föråldrad processor så att den är en flaskhals, med det märsk i så fall på att datorn verkar stå still och gör ingenting väldigt länge innan den kommer vidare i processen)

    • Drift:
      Processorintesiva program såsom komprimering, videokonvertering, bildbehandling med tunga filter och effekter och så vidare får en rejäl prestandahöjning med en snabbare processor. Spel brukar inte vara så processorintesiva, men untantag finnes. Spel är i regel mer beroende av grafikkortet.

    • Spel:
      Inte så stor skillnad. Spel är i regel grafikkortsberoende och/eller minnesberoende, men undantag finns.
      Undantag på spel som har stor nytta av processoruppgradering framför grafikkortet är GTA, Starcraft 2 och många andra RTS-baserade spel med många objekt och enheter synliga på skärmen. Fler undantag finns men jag tänker inte lista dem alla här.

  • Grafikkort:

    • Uppstart:
      Ingen skillnad. Uppstarten av datorn har inget med grafikkortet att göra, mer än att drivrutinen laddas in.

    • Drift:
      Minimal skillnad. Knappt märkbar, såvida man inte uppgraderar från ett riktigt urgammalt grafikkort från hedenhös tid.
      I Windows Vista / 7 / 8 har man vissa effekter såsom transparens, 3D-fönster och så vidare, som kan dra nytta av det, men även riktigt gamla grafikkort klarar av dessa uppgifter utan besvär.
      Videouppspelning av Bluray/HD filmer kan accelereras av grafikkortet, och kan därmed ge en dator som normalt inte orkar spela 1080p-filmer, en god chans. I film-sammanhang duger de flesta grafikkort från budget-segmentet fullgott, då videouppspelning är en mycket enkel uppgift för grafikkort.
      Bildbehandling såsom photoshop kan också dra nytta av ett snabbare grafikkort, då vissa effekter (inte alla) kan accelereras av grafikkortet.

    • Spel:
      Enorm skillnad. Spel är i regel grafikkortsberoende, och en uppgradering på den här punkten kan ge en rejäl prestandaförbättring under själva spelandet.
      Laddningstider, uppstart och annat som inte har med själva spelandet att göra är däremot mer hårddisk och minnesberoende.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det är lämpligt att undersöka om man behöver mer minne INNAN man köper mer minne, inte tvärt om.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Det är lämpligt att undersöka om man behöver mer minne INNAN man köper mer minne, inte tvärt om.

Självklart märkte jag saker som gjorde att jag ville uppgradera minnet.
Sen blev det inte nån stor förändring när jag väl hade gjort det.
Men märker att Windows startar mycket fortare nu när jag uppgraderat minnet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devildoll:

Det är lämpligt att undersöka om man behöver mer minne INNAN man köper mer minne, inte tvärt om.

De flesta av oss rekommenderar mer än 4GB minne i dag, däribland jag.

Toms rekommenderade mer än 4GB för ett bra tag sedan
http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6...

edit Jag är också skyldig till den här tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1002295-4gb-minne-a...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |