Surfplatta som mellanlagring av foton? (frågor)

Permalänk
Medlem

Surfplatta som mellanlagring av foton? (frågor)

Hej.

Har tänkt mig att köpa en produkt som man kan ta med sig på resan och primärt ha som backup till bilderna man tar med kamerorna (systemkameran, kompaktkameran och Androidmobilen). Även titta på lite film under flygresor, allmän surf etc men framförallt som en enkel backup enhet så jag inte blir av med bilder ifall en kamera kommer bort.

Netbook skulle ju självfallet klara detta men en surfplatta känns lättare och smidigare att bära med sig.

Pris: Allt från en 1000kr noname surflatta till en Tegra 3 platta för 4000kr så länge de fyller mitt behov.

Det jag undrar är om man kan koppla in en kortläsare eller extern hdd till en surfplatta, antingen via fullstor usb port eller till mini-usb.

Micro-SDHC och "fullstor" SDHC är vad som sitter i mina kameror.

-Eller om det finn något annat smidigt sätt att föra över bilderna (ej via wifi och "molnlagring" då jag inte alltid kommer ha tillgång till ett nät).

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
99:e percentilen

Här hittar du surfplattor för upp till 5000 kr som har USB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tackar.

Men någon som kan ge mer input på hur en surfplattas usb-port fungerar. Kan den ta emot en kortläsare/extern hdd?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Men någon som kan ge mer input på hur en surfplattas usb-port fungerar. Kan den ta emot en kortläsare/extern hdd?

de flesta med USB kan nog läsa vad som finns på en USB-media, och därmed kortadapter eller disk. problemet är kanske att en surfplatta antagligen inte alltid har nog med kraft att driva dessa. särskilt inte en disk. du behöver ofta en adapterkabel för USB-kopplingen.

här är iaf de plattor som har direkt ingång för SD enligt Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s8913041...

då räcker det att skaffa till en adapter för SD>microSD för en billig peng. borde vara enklast.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är viktigt att du kollar så inte surfplattan har några protokoll för att göra om bilderna du laddar in. iPad till exempel gör om det du laddar in via kamera tillbehöret (en USB läsare och en kortläsare). Vet inte hur android gör det men du kanske inte får med dig RAW till exempel. Värt att ta reda på.

Själv kör jag iPad och en Asus EEE Slate (EP121) vilket beror på uppdraget/resan. Preview kör jag gärna med iPad men riktig backup och on the fly editing kör jag på Asusen.

Om jag verkligen behöver mer lagringsutrymme och backups så har jag ett par 2,5" hd's.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobias75:

Hej.

Har tänkt mig att köpa en produkt som man kan ta med sig på resan och primärt ha som backup till bilderna man tar med kamerorna (systemkameran, kompaktkameran och Androidmobilen). Även titta på lite film under flygresor, allmän surf etc men framförallt som en enkel backup enhet så jag inte blir av med bilder ifall en kamera kommer bort.

Netbook skulle ju självfallet klara detta men en surfplatta känns lättare och smidigare att bära med sig.

Pris: Allt från en 1000kr noname surflatta till en Tegra 3 platta för 4000kr så länge de fyller mitt behov.

Det jag undrar är om man kan koppla in en kortläsare eller extern hdd till en surfplatta, antingen via fullstor usb port eller till mini-usb.

Micro-SDHC och "fullstor" SDHC är vad som sitter i mina kameror.

-Eller om det finn något annat smidigt sätt att föra över bilderna (ej via wifi och "molnlagring" då jag inte alltid kommer ha tillgång till ett nät).

Mvh

Tobias

Microsoft Surface for Windows 8RT har inbyggd kortläsare (SD) och USB, då får du en fullfjädrad dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Vet inte hur android gör det men du kanske inte får med dig RAW till exempel. Värt att ta reda på.

Om jag verkligen behöver mer lagringsutrymme och backups så har jag ett par 2,5" hd's.

från ett insatt kort går det alltid att bara överföra filer, oavsett sort så det är ingen fara. (annat än storleken på RAW då, med tanke på att plattor oftast ändå är lite mer begränsade där)

men på tal om diskar så har jag för mig jag sett mojänger som man kopplar mellan dessa och kameran som då bara tankar över allt från kamera direkt, eller ja indirekt då till disken. ungefär som Apples iPadtillbehör då faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns speciella enheter som backuppar/mellanlagrar bilder, man stoppar i minneskorten så kopierar den över innehållet till en batteridriven hårddisk.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13963391/nexto-mellan...
http://www.bhphotovideo.com/c/buy/Stand-Alone-Data-Storage/ci...
Att använda en platta för lagring är nog dumt, de har så små minnen att de inte rymmer mycket, det är väl bara en som har mer än 64Gbytte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

från ett insatt kort går det alltid att bara överföra filer, oavsett sort så det är ingen fara.

Du menar att alla plattor som har en expansionsplats bör klara att kopiera jpg till plattans interna minne? Eller menar du plattor som har en minneskortsläsare?

Skrivet av mrqaffe:

Det finns speciella enheter som backuppar/mellanlagrar bilder, man stoppar i minneskorten så kopierar den över innehållet till en batteridriven hårddisk.

Hade glömt av att dessa fanns men det är självklart att de gör det Men med tanke på priset så vill jag hellre ha en multimediaprodukt så som surfplatta/netbook som kan göra fler saker än enbart lagra bilder.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobias75:

Men med tanke på priset så vill jag hellre ha en multimediaprodukt så som surfplatta/netbook som kan göra fler saker än enbart lagra bilder.

Men surfplattorna har så lite lagringskapacitet att de inte är användbara till något, de går att visa bilder på, men inte lagra, då är det mycket bättre att köpa minneskort.
Det finns inga plattor och troligen heller inga netbooks som har mer än 128GByte lagringsutrymme så de är ganska meningslösa att ha som lagring, om de inte rymmer minst 10 minneskort så tycker inte jag att det är motiverat jämfört med att ha med sig flera minneskort, har du en enklare platta så har de ofta inte mer än max 32Gbyte totalt, och du har kanske annat i den än bara bilder, det är kring 1000 bilder eller färre om du har en högupplöst ny kamera, så ska du ut på semester är det nog för lite utrymme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tobias75:

....

Hade glömt av att dessa fanns men det är självklart att de gör det Men med tanke på priset så vill jag hellre ha en multimediaprodukt så som surfplatta/netbook som kan göra fler saker än enbart lagra bilder.

Mvh

Tobias

Skrivet av mrqaffe:

Men surfplattorna har så lite lagringskapacitet att de inte är användbara till något, de går att visa bilder på, men inte lagra, då är det mycket bättre att köpa minneskort.
Det finns inga plattor och troligen heller inga netbooks som har mer än 128GByte lagringsutrymme så de är ganska meningslösa att ha som lagring, om de inte rymmer minst 10 minneskort så tycker inte jag att det är motiverat jämfört med att ha med sig flera minneskort, har du en enklare platta så har de ofta inte mer än max 32Gbyte totalt, och du har kanske annat i den än bara bilder, det är kring 1000 bilder eller färre om du har en högupplöst ny kamera, så ska du ut på semester är det nog för lite utrymme.

Kan bara instämma, se tidigare uttalande. När man åker bort mer än en helg och avser att fota mer än vad du får plats på minneskorten så är möjligheten att flytta över på extern hd väldigt värdefull. Att jag kör en extern hd istället för en mellanlagringsenhet som mrqaffe länkat beror på mina val, kunde lika gärna kört en sådan men jag vill ha en riktig dator på låna resor.

Ska man iväg i en månad och kommer hem med 9000+ bilder så är det nice att kunna dumpa över.

Kom ihåg att en riktig backup är en annan femma, då pratar vi ju om replikering av data på minst två enheter. Förra sommaren var jag och en kamrat iväg till Krakow och ett visst läger som finns utanför där. Tog cirka 3000 bilder, lade upp en kopia på asusen och en backup på extern hd. Tur det för blev tvungen att formatera asusen senare efter hemkomst pga dålig uppdatering av SP1.

Som bröllopsfotograf eller evenemangsfotograf är det ju guld med en mellanlagringsenhet också.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

mrgaffe. Jag jobbar inte professionellt längre med foto, detta skall vara till mitt eget privata resande. Systemkameran har ett kort på 16gb, kompaktkameran på 8gb och androidmobilen på 16gb. Dessa har jag aldrig fyllt upp på en resa. Jag planerar att en surfplatta med 32gb minne ska kunna fungera som lagringsstation för bilderna så man inte behöver oroa sig ifall man tappar en kamera + ändå ha plats för någon film/mp3 för resan. Men visst är det snålt med utrymme.

Netbooks verkar ligga på från 320gb hdd, har fullstor usb alternativ inbyggda kortläsare så de passar mig som handen i handsken. Men helst hade en 7" surfplatta varit mest attraktiv om det hade fungerat, liten, lätt och "roligare" i mina ögon.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är du som vet vad du behöver för datamängd, jag är hobbyfotograf jag med och jag brukar ha med mig en laptop att tanka över till på kortare utflykter och kompletterar den med extern hårddisk på semesterturer.
Om en platta räcker till så behöver du bara lösa överföringen, då kanske eye fi minneskort är nått för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon form av bärbar är det självklart enklaste valet, jag tycker bara en surfplatta hade varit mer användbar i vardagen och en mer underhållande pryl

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.