FRA utvidgas för att gälla även Polisen

Permalänk
Inaktiv

FRA utvidgas för att gälla även Polisen

Trots tidigare uppgifter/löften från politiker om att FRA inte ska kunna användas av "vanlig" Polis har man nu ändrat sig.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-s-overens-om...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/signalspaning-blir-tillgangl...

– Sveriges förmåga att förebygga och förhindra terrorism och sådan grov gränsöverskridande brottslighet som kan hota väsentliga nationella intressen stärks, säger Beatrice Ask.

Polisen ska få utnyttja signalspaningen för att hämta in uppgifter som redan nu är tillåtna i signalspaningslagen, till exempel hot mot nationella intressen eller gränsöverskridande brottslighet.

Känns "lite" crazy då alla kritiker nu får mer o mer rätt då vi ser lag efter lag införas/luckras upp och jag undrar när det tar stopp? Nästa förslag lär bli att även signalspana inom landet och gälla brott som kräver böter och uppåt?

Permalänk
Medlem

And so it begins...

We must stand united, against the elite.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

1984 var en bok från framtiden

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

1984 var en bok från framtiden

Man börjar ärligt talat att fundera...

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Hjälpsam

I hate to say, I toled you so...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Ge det fem år så kommer samhället inte likna det vi har idag. En majoritet av den blinda befolkningen på jorden tar tacksamt emot alla förebyggande åtgärder mot "terrorismen" som USA själv har skapat, att vara övervakad blir en trygghet och ett skydd från något som egentligen inte är en speciellt stor risk. Dom stora terroristerna är alla som står bakom ett övervakningssamhälle.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

Ge det fem år så kommer samhället inte likna det vi har idag. En majoritet av den blinda befolkningen på jorden tar tacksamt emot alla förebyggande åtgärder mot "terrorismen" som USA själv har skapat, att vara övervakad blir en trygghet och ett skydd från något som egentligen inte är en speciellt stor risk. Dom stora terroristerna är alla som står bakom ett övervakningssamhälle.

*Proud Anarchist*

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja, snart är inspelande telefoner och kameror vid varje lyktstolpe verklighet... Känns helt sjukt men ibland så önskar man att tekniken inte utvecklas. Känns som att man kommer sitta hemma om 10 år och säga "allt var bättre förr".

Kommer det något parti i nästa riksdagsval som är strängt emot detta så får dom min röst, plus förhoppningsvis många andras röster också.

Fast det finns ju även fördelar med detta, men jag anser att nackdelarna väger en större tyngd. Hur man kan tro att man kan stoppa självmordsbombare med hjälp av signalspaning fattar jag bara inte.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Ja, snart är inspelande telefoner och kameror vid varje lyktstolpe verklighet... Känns helt sjukt men ibland så önskar man att tekniken inte utvecklas. Känns som att man kommer sitta hemma om 10 år och säga "allt var bättre förr".

Kommer det något parti i nästa riksdagsval som är strängt emot detta så får dom min röst, plus förhoppningsvis många andras röster också.

Haha ja dom har ju kameror längs hela kroglängan i Sthlm nu så

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem

Vem är förvånad?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv

Ja det börjar gå alldeles för långt, men i en perfekt värld hade all övervakning bara gällt riktiga terrorister och organiserad brottslighet, men det räcker ju att kolla runt lite i världen så ser man bevis för att övervakning används mot medborgarna istället.

Som att dom som bestämmer inte vet bättre helt enkelt, att dom inte fattar internet eller vad dom skapar för typ av samhälle. Det är ju inte så att terroristerna utan anledning härjar runt och att vi i väst är den enskilt goda kraften som måste skydda oss på alla sätt mot dom onda. Äckligt när allt framställs svart och vitt.

edit: ett förtydligande kan vara aktuellt, jag anser att oavsett om man är amerikan och västallierad, eller "terrorist" från Irak så är det aldrig rätt att döda och plåga civilbefolkningen, vilket båda sidor ägnar sig åt dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

Haha ja dom har ju kameror längs hela kroglängan i Sthlm nu så

haha jasså? inte märkt... sneaky little bastards...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Ja, snart är inspelande telefoner och kameror vid varje lyktstolpe verklighet... Känns helt sjukt men ibland så önskar man att tekniken inte utvecklas. Känns som att man kommer sitta hemma om 10 år och säga "allt var bättre förr".

Kommer det något parti i nästa riksdagsval som är strängt emot detta så får dom min röst, plus förhoppningsvis många andras röster också.

Fast det finns ju även fördelar med detta, men jag anser att nackdelarna väger en större tyngd. Hur man kan tro att man kan stoppa självmordsbombare med hjälp av signalspaning fattar jag bara inte.

Piratpartiet?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som farnsworth sa, "I don't want to live on this planet anymore".
(nu väntar vi på att någon ska citera mig med en bild på detta)

Ibland önskar jag att jag kunde köpa en ö som jag kan sätta mina egna lagar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Piratpartiet?

Problemet med piratpartiet är att dom inte känns särskillt seriösa för att jag ska lägga min röst på dom.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Som farnsworth sa, "I don't want to live on this planet anymore".
(nu väntar vi på att någon ska citera mig med en bild på detta)

Ibland önskar jag att jag kunde köpa en ö som jag kan sätta mina egna lagar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Problemet med piratpartiet är att dom inte känns särskillt seriösa för att jag ska lägga min röst på dom.

Jag vet inte om du följt de på facebook eller diverse sidor men de är väldigt seriösa, emot allt vad staten tycker att de kan övervaka/övervakar oss.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Jag vet inte om du följt de på facebook eller diverse sidor men de är väldigt seriösa, emot allt vad staten tycker att de kan övervaka/övervakar oss.

Angående övervakning kanske deras förslag känns seriösa, men angående allting annat som heter politik har dom inget seriöst att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Jag vet inte om du följt de på facebook eller diverse sidor men de är väldigt seriösa, emot allt vad staten tycker att de kan övervaka/övervakar oss.

Jag har inte följt dom något på facebook osv, men jag har alltid fått intrycket av att partiet i princip endast kretsar "anti FRA". Dvs, inget mångsidigt parti. Men jag kan ha mycket fel i det jag har sagt, men det är det intrycket jag har fått. Har inte hört något prat om bl.a den offentliga sektorn, skola, vård, omsorg, osv, vilket jag även vill höra från ett parti som jag röstar på.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jag har inte följt dom något på facebook osv, men jag har alltid fått intrycket av att partiet i princip endast kretsar "anti FRA". Dvs, inget mångsidigt parti. Men jag kan ha mycket fel i det jag har sagt, men det är det intrycket jag har fått. Har inte hört något prat om bl.a den offentliga sektorn, skola, vård, omsorg, osv, vilket jag även vill höra från ett parti som jag röstar på.

Jag följer de ganska aktivt men självklart hör man mest om diverse övervakning, anti pirat saker osv. Men jag har även sett de ta upp saker som har med "allmänheten" att göra. Förstår hur du tänker!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Ja, snart är inspelande telefoner och kameror vid varje lyktstolpe verklighet... Känns helt sjukt men ibland så önskar man att tekniken inte utvecklas. Känns som att man kommer sitta hemma om 10 år och säga "allt var bättre förr".

Kommer det något parti i nästa riksdagsval som är strängt emot detta så får dom min röst, plus förhoppningsvis många andras röster också.

Fast det finns ju även fördelar med detta, men jag anser att nackdelarna väger en större tyngd. Hur man kan tro att man kan stoppa självmordsbombare med hjälp av signalspaning fattar jag bara inte.

Både V och MP jobbar aktivt för att få bort Signalspårningslagarna och IPRED lagen.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Både V och MP jobbar aktivt för att få bort Signalspårningslagarna och IPRED lagen.

Jo, men tyvärr så gillar jag inte resten de har att komma med.

Men som sagt, finns ju ingenting som bara har fördelar.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Hedersmedlem

Men tänk på barnen!!!

Eller är de fortfarande bara på "terrorism" och har inte börjat prata om pedofilfrågan än? Det kommer.

Samma mönster går igen i alla västländer gällande ökade övervakningslagar.

Skrivet av sQuille:

Problemet med piratpartiet är att dom inte känns särskillt seriösa för att jag ska lägga min röst på dom.

Skrivet av krilleoh:

Angående övervakning kanske deras förslag känns seriösa, men angående allting annat som heter politik har dom inget seriöst att komma med.

Är du faktiskt intresserad av att läsa vad Piratpartiet står för och vilka frågor de tycker är viktiga så läs The case for copyright reform (PDF) (fler format). Man behöver varken rösta på eller ens sympatisera med Piratpartiet för att läsa denna text (och tolka inte att jag länkar till deras faktiska material som att jag nödvändigtvis gör något av det tidigarenämnda; håll isär sakfråga och person), men är man intresserad av att veta vad de är ute efter så är det ett snabbt och nyttigt sätt.

Jag tycker det är synd att övriga partier inte har liknande snabba och enkla texter som förklarar deras positioner på lika grundläggande sätt. I mångt och mycket skulle jag tro att det beror på att det är farligt att säga något konkret, då det innebär att motståndare kommer dra hyperboler av detta och attackera, men det är en annan politisk diskussion.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Angående övervakning kanske deras förslag känns seriösa, men angående allting annat som heter politik har dom inget seriöst att komma med.

Att rösa på "enfrågepartier" (stämmer inte vad gäller Piratpartiet, men ni förstår vad jag menar) är ett effektivt sätt att visa att frågan bör vara högt prioriterad, förutsatt att resten av partiets politik inte skär sig för mycket med ens åsikter.

Jag har röstat på dem förut vid ett väl valt tillfälle, och kan tänka mig att göra det igen. Övervakningssamhälle är jag mycket starkt emot, och det är verkligen dags för politiker och andra att sluta använda "terrorism" som bortförklaring till alla dumheter de får för sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

även Sverigedemokraterna är emot IPRED.
ogillar även FRA,

tycker inte att "fildelningsbrott" ska vara ett högprioriterat brott

nedna taget från deras partisida

Citat:

Informationsutbyte oavsett var det sker är i grunden något positivt. Sverigedemokraterna ser därför positivt på internets roll i informationsutbytet. Vad gäller frågan om spridande av upphovsrättskyddat material står Sverigedemokraterna upp för såväl äganderätten som upphovsrätten. Vi anser dock inte att illegal fildelning ska vara en prioriterad fråga för polisen. Vi vänder oss också mot IPRED-lagstiftningen som skapat särrättigheter för en specifik branch.
För att komma tillrätta med den illegala fildelningen är det vår ståndpunkt att bättre lösningar för att ta betalt på internet måste skapas

.

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Citat:

Polisen ska få utnyttja signalspaningen för att hämta in uppgifter som redan nu är tillåtna i signalspaningslagen, till exempel hot mot nationella intressen eller gränsöverskridande brottslighet.

Bara jag som känner att det som står ovan i fetstil känns väldigt bra lämpat för att smälla till rejält mot pirat-scenen även i Sverige?
(Dock så längtar jag till den dagen dem börjar ta in privatpersoner, då har dem ~3milj personer bryter mot lagen, men såklart kommer folk bara stå och ta emot det..för vi är svenskar, och svenskar bara sitter och tar emot slagen utan att våga göra något åt det)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sQuille:

Jo, men tyvärr så gillar jag inte resten de har att komma med.

Men som sagt, finns ju ingenting som bara har fördelar.

Om denna sakfråga skär sig fundamentalt med vad det parti du sympatiserar med i övrigt tycker, så bör du nog vara öppen för att omvärdera vad detta parti egentligen står för och vilka människor det representerar:

  • Hur kan ett parti som du håller med i övrigt komma till en så fundamentalt annorlunda slutsats i denna fråga?

  • Står de verkligen för vad du tror? Representerar de dig?

  • Är det så att de representerar dina åsikter i andra frågor mer av en slump än likriktad ideologi?

När något inte stämmer överens med ens bild så är det dags att gräva och ta reda på varför, eller i sämsta fall åtminstone vara medveten om problematiken. Framför allt, känner man att det blir mycket "handviftande" och det är svårt att förklara för andra vad man menar så ska man omvärdera vad man egentligen förstår.

OBS: Inte riktat som något uttalande direkt mot person, är så lätt att det tolkas så när det handlar det minsta om politik. Bara ett allmänt resonemang kring vad det innebär att sympatisera med ett parti.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Helt jävla otroligt. Börjar bli trött på att känna mig jagad vart man än går/gör.

Permalänk
Avstängd

THEY LIVE

När alla svensons sitter inne kommer fängelsena vara vår enda frizon.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Att Polisen kan använda sofistikerad signalspaning för att komma åt och störa organiserad brottslighet, det ser inte jag som något dåligt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.