windows/bios hittar inte OCZoctane 64gb ssd

Permalänk
Medlem

windows/bios hittar inte OCZoctane 64gb ssd

fuck hem lite prylar igår .. ivrig som man nu alltid är vill amn ju ha ihång skit omgående .. efter omsorgsfullt installerande var jag redo för uppstart med endast ssd disken inkopplad , men varken bios eller windows ( diskhantering, och OCZ utility för ssd) hittar den ..

läste sen om ahci så ändrade det i bios . inget hände . ändra till supportsata 3.0 disabled utan resultat , testat samtliga sata uttag och 5 olika satakablar , testat den i annan dator ( likadant operativsystem)

någon som har en logiskt förklaring ?
har även clearat CMOS och återställt bios till "orginal " och flashat den till F6 ( senaste på gigabytes hemsida )

kan skiten va DoA ? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av unbound:

fuck hem lite prylar igår .. ivrig som man nu alltid är vill amn ju ha ihång skit omgående .. efter omsorgsfullt installerande var jag redo för uppstart med endast ssd disken inkopplad , men varken bios eller windows ( diskhantering, och OCZ utility för ssd) hittar den ..

läste sen om ahci så ändrade det i bios . inget hände . ändra till supportsata 3.0 disabled utan resultat , testat samtliga sata uttag och 5 olika satakablar , testat den i annan dator ( likadant operativsystem)

någon som har en logiskt förklaring ?
har även clearat CMOS och återställt bios till "orginal " och flashat den till F6 ( senaste på gigabytes hemsida )

kan skiten va DoA ? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Drivisar till sata för disken kanske..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Drivisar till sata för disken kanske..

Det behöver man inte för BIOS.

F6-drivrutiner är drivrutiner du laddar i själva Windows-installationen. Finns att ladda ned från tillverkaren av ditt moderkorts hemsida antagligen.
Innan du installerar Windows till disken så koppla den till första porten, SATA3_00 eller SATA3_01 t.ex. och koppla ur alla andra SATA-enheter.

Permalänk
Medlem

om Mammakortet inte är allt för gammalt så gissar jag på DoA. dock har jag haft liknade problem med min SSD.

på mitt ASRock mammakort skall man typ sätta BOOT ordning på 2 ställen i bios innan SSDn går igång. kanske är något att titta på för din del också.

först under Boot menu å sen under Regular menu eller om det var Advanced Menu där man även kan välja ACHI on/off.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Det behöver man inte för BIOS.

F6-drivrutiner är drivrutiner du laddar i själva Windows-installationen. Finns att ladda ned från tillverkaren av ditt moderkorts hemsida antagligen.
Innan du installerar Windows till disken så koppla den till första porten, SATA3_00 eller SATA3_01 t.ex. och koppla ur alla andra SATA-enheter.

Precis.. det va ju inte riktigt rätt såg jag efter att jag postade...

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Precis.. det va ju inte riktigt rätt såg jag efter att jag postade...

haha , har testat allt ni skrivit , så den e nog DoA tyvärr .. drivisar behövs som sagt nt för bios . o inet sa att de inte gick att felsöka mer än vad jag gjort . så de var bara att skicka tillvaka o vänta 5 dgar på en ny disk . tråkigt när man blev så glad för skiten :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate