Samsung Galaxt Tab 2 10.1 (P5100)

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxt Tab 2 10.1 (P5100)

Hej, en snabb fråga.
Är intresserad av en Samsung GT-P5100, eller "Samsung Galaxy Tab 2 10.1" som det också kallas.

Dock har jag märkt att min Samsung Galaxy Note (mobiltelefon) inte kan hantera filmer eller bilder med svarta/mörka partier eller färger i.
Det blir massa fyrkantiga svarta pixlar eller onaturliga färgövergångar i eller runt det svarta/mörka området, eller konstiga färgnyanser.
Det är ett välkänt problem bland Note ägare. Tror det har att göra med komprimering & mjukvara.
Det finns iallafall inte i skrivande stund någon lösning på problemet, vilket är väldigt tråkigt.

Så det jag tänkte kolla är om det problemet finns i alla Samsung produkter, eller om det bara verkar vara i Notarna.
Om det är så att problemet inte finns i Galaxy Tab 2 10.1 eller i överhuvudtaget nån av Samsungs surfplattor skulle det vara kanon, då jag ser en del film och därför behöver en bra skärm som kan hålla vad den lovar både prestanda- och mjuvaro-messigt.

Jag har inte haft nån Samsung produkt förut och vill inte lägga ner yttligare 1000 lappar och få samma problem som jag har på min Note, som jag dessutom betalat dyrt för att kunna använda när jag ser på film. Hade varit använbart med så stor skärm ifall det hade fungerat. Därför vill jag vara säker på att produkten jag ska köpa klarar av det ändamålet jag ska använda den till.

Tacksam för svar dels från folk som äger surfplattor från Samsung, samt folk med lite inblick.
Har ni dessutom förslag på annan likvärdig surfplatta från bland annat Samsung, är det också välkommet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väldig många Galaxy Note telefoner som har detta problem (black crush) och har tydligen med hur skärmen är kalibrerad (Grå nyanser går mot svart) från fabriken och de mer envisa har till slut fått en telefon med bra skärm.

Galaxy Tab 2 10.1 har en annan typ av panel så just det problemet borde inte finnas på den plattan. Den är dock ganska trött och Samnsung har nästan i panik uppgraderat till en snabbare processor i nästa modell Galaxy Note 10.1.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Samsung Slö?

Ok, tack. Är den forftarande slö med ICS? Min Note har bara android version 2.3.6 & den verkar inte märkbart slö, enligt mej iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej Din Note är inte slö utan surfplattan Galaxy Tab 2 10.1 är slö medan nästa surfplatta (Galaxy Note 10.1) blir pigg.

Här finns en del videosnuttar där man kör med ICS på din Note.
http://www.youtube.com/results?search_query=ICS+Samsung+Galax...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Note 10.1?

Jo, jag förstod att du menade Surfplattan. Jag bara sa att min telefon med 2.3.6 är inte slö.
Och undrade då om surfplattan kan vara så slö med ICS.

Ok, ska kolla upp Surfplattan Note då.

TACK!!!

Edit: Är det denna du syftar på?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159217
Den verkar inte ha kommit ut ännu. Finns knappt nån info på Samsungs hemsida, inte ens nåt release datum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr-F:

Jo, jag förstod att du menade Surfplattan. Jag bara sa att min telefon med 2.3.6 är inte slö.
Och undrade då om surfplattan kan vara så slö med ICS.

Ok, ska kolla upp Surfplattan Note då.

TACK!!!

Edit: Är det denna du syftar på?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159217
Den verkar inte ha kommit ut ännu. Finns knappt nån info på Samsungs hemsida, inte ens nåt release datum.

Ja det är den och man har varit tvungen att skjuta fram lanseringen då man bytt processor till samma som sitter i Galaxy SIII och då SIII säljer som smör kan man få vänta ett par månader (SIII är prioriterad) i värsta fall.

Här har du en video som visar hur ICS är på Galaxy Tab 10.1 och det är tyvärr inte så mjukt alla gånger och är inte heller helt rask.
http://www.youtube.com/watch?v=UUjoOP2YRDc

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab 10.1

Schysst. Men detta verkar vara Tab 10.1. Altså inte Tab 2 10.1 (GT-P5100), vet inte exakt om det är nån större skillnad.
Vet du när den släpps i butik i Sverige? Menar då självklart Note 10.1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr-F:

Schysst. Men detta verkar vara Tab 10.1. Altså inte Tab 2 10.1 (GT-P5100), vet inte exakt om det är nån större skillnad.
Vet du när den släpps i butik i Sverige? Menar då självklart Note 10.1.

Tab 1 och 2 har samma processor så ja det är samma prestanda.

Jepp Note 10.1. Samsung gör en galen med snarlika namn på allt.

Augusti eller September som det ser ut just nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

GT-N8000/GT-N8010

Tack.
Sen verkar det finnas 2st Galaxy Note 10.1.
Dels en som heter GT-N8000 & en GT-N8010.
Vet du skillnaden mellan dessa, tror det kan vara med eller utan 3G, men vet ej.
Är tyvärr för lite information på webben, inget än så länge på Samsungs hemsida iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem

GT-N8000 är med 3G och GT-N8010 endast WiFi. Det kommer ytterligare modeller men jag tror att det är minneskapaciteten som kommer skilja

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Note 10.1 (GT-N8000)

Tack för hjälpen. Då avvaktar jag tills Augusti och ser ifall GT N8000 (Note 10.1) kommit ut.
Verkar den vara OK blir det nog ett köp.
Får se sen ifall den får Android 5 (Jelly Bean) när den kommer ut runt Oktober-November.

Edit: Jag antar också att det är samma utbud till Surfplattorna från Market som det är i Android till telefon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr-F:

Tack för hjälpen. Då avvaktar jag tills Augusti och ser ifall GT N8000 (Note 10.1) kommit ut.
Verkar den vara OK blir det nog ett köp.
Får se sen ifall den får Android 5 (Jelly Bean) när den kommer ut runt Oktober-November.

Edit: Jag antar också att det är samma utbud till Surfplattorna från Market som det är i Android till telefon.

Ja Det är samma apps då mjukvaran är samma på telefonerna och plattorna. En utgivare kan binda en app till olika plattformar om de vill så dessa kommer bara fungerar på respektive plattform men hur många och vilka vet jag inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Mobilt Bredband

Ok, vet du eller någon om det är ett vanligt simkort som man sätter in, eller om det är micro sim.
Tänkte köpa till Mobilt Bredband XL från Tele 2.
Vill inte låsa plattan, så jag kommer köpa dom var för sej.
Men det verkar som om Tele 2 har det bäst konkuranskraftiga paketet just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr-F:

Ok, vet du eller någon om det är ett vanligt simkort som man sätter in, eller om det är micro sim.
Tänkte köpa till Mobilt Bredband XL från Tele 2.
Vill inte låsa plattan, så jag kommer köpa dom var för sej.
Men det verkar som om Tele 2 har det bäst konkuranskraftiga paketet just nu.

Inget att bry sig om då båda kör med microsim men skulle det mot all förmodan vara så att en av dem använder vanliga sim kort så finns adaptrar.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Man kan klippa ner ett vanligt sim kort till micro om man vill men Tele 2 skickar ut ett nytt microsim om du ringer dem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva att att jag fått min platta idag, och är grymt nöjd över mitt val än så länge iaf.

Visst det är lite seg i menyerna men det är så lite, nu är jag bortskämd med Galaxy S3 iof.

Så de som vill ha en bra platta till att surfa, se film, lyssna på musik kan jag inte annat än rekommendera denna.
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/surfplat...

Permalänk
Medlem

3G

Tack för tipset, dock är jag intresserad av den modell som har 3G.
Tror det får bli GT-N8000 (Samsung Galaxy Note 10.1)

Skrivet av MaLo:

Inget att bry sig om då båda kör med microsim men skulle det mot all förmodan vara så att en av dem använder vanliga sim kort så finns adaptrar.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Man kan klippa ner ett vanligt sim kort till micro om man vill men Tele 2 skickar ut ett nytt microsimkort om du ringer dem.

Ok, Tackar. Då är det bara att meddela att man ska ha det till en surfplatta med Microsim. Borde inte vara nåt problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr-F:

Ok, Tackar. Då är det bara att meddela att man ska ha det till en surfplatta med Microsim. Borde inte vara nåt problem.

Jag kan ha blandat ihop microSD med microsim men det spelar som sagt ingen roll då det finns lösning på eventuellt problem. Tele 2 tar 49kr för att skicka ut ett microsim om du skulle behöva ett sådant men det är nog standard sim som båda använder. sorry för förvirringen.

Du kan ju även köra surfplattan över telefonen om du skulle vilja och då välja en platta med bara WiFi.
http://www.phonehouse.se/Guider-mobiltelefoni/Android/Interne...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Simkort

Skrivet av MaLo:

Jag kan ha blandat ihop microSD med microsim men det spelar som sagt ingen roll då det finns lösning på eventuellt problem. Tele 2 tar 49kr för att skicka ut ett microsim om du skulle behöva ett sådant men det är nog standard sim som båda använder. sorry för förvirringen.

Du kan ju även köra surfplattan över telefonen om du skulle vilja och då välja en platta med bara WiFi.
http://www.phonehouse.se/Guider-mobiltelefoni/Android/Interne...

Grymt!!! Får se sen vilket simkort som de använder. Jag kör nog med 3G utifall, då jag kan få snabbare än jag har på mobilen, samt så har hag inte bestämt om jag ska ha samma operatör.

Permalänk
Medlem

Tjena
Jag sitter på en galaxy p7500 och är riktigt nöjd med den.
Är inte jätte bra på surfplattor, men detta är 1an?

Det- enda minuset är nog kameran, fast jag köpte ju den heller inte för att ta kort

Kör med 3.2 och- det är ytterst sällan det laggar:)

Lycka till med köpet, och mycket nöje

Edit: kör med tele2 kontant surf och funkar ruskigt bra

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Microsim?

Tack för svaret.
Är det ett vanligt simkort du har, eller är det ett microsim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-F:

Tack för svaret.
Är det ett vanligt simkort du har, eller är det ett microsim?

Hejsan, är trött idag så missade svaret

Men detta är ett vanligt kontantkort från tele2 som kör med 500mb/månad på, och funkar galant

Dock är det inte samma platta som du kollade på, men den lär ju inte vara sämre

Har dock läst (om min) att det upplevs microlagg, dock inget jag märkt av

Lycka till!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Tack

Tack alla för alla svar!!!

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag tänkte använda sjökort i plattan, för den har väl gps inbyggt?
Är lite dåligt med info om detta eller så är jag dålig på att leta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lotsen:

Hej!
Jag tänkte använda sjökort i plattan, för den har väl gps inbyggt?
Är lite dåligt med info om detta eller så är jag dålig på att leta

Samsung Galaxy Tab 2 10.1 har GPS. Vet inte om Samsung Galaxy Note 10.1 har det men blir förvånad om den inte har det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Note 10.1 (GT-N8000) Release

Någon som har nån info om när den släpps i Sverige?