Samsung 830 bra och stabil SSD????

Permalänk
Medlem

Samsung 830 bra och stabil SSD????

Har nu tröttnat på min OCZ Vertex 3 med dennes frysningar, program som slutar svara mm. Har tittat lite på samsung 830 och intels 520 men det lutar mer åt samsung då även intel 520 kör med sandforce. Har inte lyckats hitta någonting om att samsungen ska vara ostabil någonstans utan tvärtom så ska den vara väldigt stabil och pålitlig. och tittar man på Läs/skriv hastigheter så ligger inte samsungen jättelångt efter den jag har idag. tror inte att man skulle märka någon skillnad direkt utom möjligen på skriv hastigheten men jag kan leva med att det tar lite längre tid att installera ett program Bara disken är stabil. Någon som haft både ocz och samsung med erfarenget av skillnaderna eller bra erfarenhet av samsungen så är det välkommet

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Medlem

Samsung SSD's är väldigt stabil, inte haft några som helst problem med min, och vad jag har sett så är det knappt några som har problem med de!

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Hedersmedlem

kan intyga, tycker att samsung håller en hög standard på sina ssd's. kan inget annat än att rekommendera den.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med min, rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Har 3st som fungerar klockrent. Första köptes i januari i år. Läs gärna om hur den presterar i jämförande test på Anandtech.
http://www.anandtech.com/show/5785/corsair-performance-series...

"Given the solid track record of Samsung's SSD 830 and its good performance, we really need to see pricing more in-line with it or Crucial's m4 for the Performance Series Pro to make sense. If you come across one of these drives on a good sale however, don't hesitate to pull the trigger. "

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Då får det bli en sån:) är måttligt trött på sandforceskiten jag har nu. bara strular och uppdatering hjälper inte. Men som ni andra intygar så har även jag inget ont hört om samsung 830 utan dom ska vara snabba och stabila

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Medlem

Kan också intyga att samsungs diskar är klockrena. Även min Crucial m4 har funkar klockrent på 6k timmar uptime

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Inaktiv

yepp riktigt bra disk
alternativ till samsung är C4 och 520 serien

Permalänk
Medlem

Min fungerar också klockrent

Permalänk
Medlem

Har både Samsung 830 och OCZ Vertex 3, men har inte stött på trubbel med någon av diskarna. (Senaste mjukvaran på båda)
Dock har jag inte hört om några problem med Samsungs 830 än, så troligtvis är det ett klokt val om man är ute efter en riktigt stabil SSD.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doom79:

Har nu tröttnat på min OCZ Vertex 3 med dennes frysningar, program som slutar svara mm. Har tittat lite på samsung 830 och intels 520 men det lutar mer åt samsung då även intel 520 kör med sandforce. Har inte lyckats hitta någonting om att samsungen ska vara ostabil någonstans utan tvärtom så ska den vara väldigt stabil och pålitlig. och tittar man på Läs/skriv hastigheter så ligger inte samsungen jättelångt efter den jag har idag. tror inte att man skulle märka någon skillnad direkt utom möjligen på skriv hastigheten men jag kan leva med att det tar lite längre tid att installera ett program Bara disken är stabil. Någon som haft både ocz och samsung med erfarenget av skillnaderna eller bra erfarenhet av samsungen så är det välkommet

Du är medveten om att vertex 3 komprimerar data innan den skrivs, skriver du data som inte går att komprimera så hamnar en vertex 3 120gb på runt 170mb/s i toppfart. I praktiken så kommer det antagligen inte att vara någon reell skillnad mellan dessa diskar.