7970 Stendöd, förslag på att göra?

Permalänk

7970 Stendöd, förslag på att göra?

Hallå.

Well, kört två (2) 7970 i cf med vatten i ett par månader nu och det har funkat bra tills igår kväll. lira bf3 och så frös datorn till med följd av att grafikdrivrutinerna hade slutat och fungera. Starta BF igen och kände direkt vilken prestandaminskning jag hade i spelet. starta fraps och som jag anade, var fps'en runt 40

Öppna MSI AB och tog en titt, tem på "Master" kortet var ~40 grader vilket jag tar som normalt, men ser då inte mitt andra kort.
Gick in i CCC och skulle se om koret gick att hitta, nope, det fanns inte.

Stängde av datorn i halv panik och starta igen för att se om BIOS kunde hitta det, men icke. (för övrigt, "master" kortet körs fortfarande i 8X)
Tar då och slänger ut vattenkylningen till korten och det går smärtfritt, tömmer blocken och så tar jag det "döda" kortet som Master kort och låter det andra ligga på skrivbordet. startar då datorn och får du "VGA-Error" (Kod, D6 - *No console Output Devices are found*)

Gjorde en Common reset och upprepa processen med att starta in till bios/UEFI utan några framsteg.

Monterar då av blocket för att inspektera kortet så det inte var blött eller något sådant, nepp det var det inte och inget ärrj häller.

Till saken då, 7970 3GB xfx av referens är det, kylaren är borta så garantier antar jag inte finns då det satt "Void warranty" på skruvarna, på referenskylaren. För övrigt har jag inget kvitto på det kvar.

Förslag på att göra? ge bakning en chans?
Om inget kan göras så är det inte mycket med det.

Permalänk
Inaktiv

Skulle baka kortet, värt en chans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Hallå.

Well, kört två (2) 7970 i cf med vatten i ett par månader nu och det har funkat bra tills igår kväll. lira bf3 och så frös datorn till med följd av att grafikdrivrutinerna hade slutat och fungera. Starta BF igen och kände direkt vilken prestandaminskning jag hade i spelet. starta fraps och som jag anade, var fps'en runt 40

Öppna MSI AB och tog en titt, tem på "Master" kortet var ~40 grader vilket jag tar som normalt, men ser då inte mitt andra kort.
Gick in i CCC och skulle se om koret gick att hitta, nope, det fanns inte.

Stängde av datorn i halv panik och starta igen för att se om BIOS kunde hitta det, men icke. (för övrigt, "master" kortet körs fortfarande i 8X)
Tar då och slänger ut vattenkylningen till korten och det går smärtfritt, tömmer blocken och så tar jag det "döda" kortet som Master kort och låter det andra ligga på skrivbordet. startar då datorn och får du "VGA-Error" (Kod, D6 - *No console Output Devices are found*)

Gjorde en Common reset och upprepa processen med att starta in till bios/UEFI utan några framsteg.

Monterar då av blocket för att inspektera kortet så det inte var blött eller något sådant, nepp det var det inte och inget ärrj häller.

Till saken då, 7970 3GB xfx av referens är det, kylaren är borta så garantier antar jag inte finns då det satt "Void warranty" på skruvarna, på referenskylaren. För övrigt har jag inget kvitto på det kvar.

Förslag på att göra? ge bakning en chans?
Om inget kan göras så är det inte mycket med det.

Skicka kortet till mig så får du ett helt nytt tillbaka för endast 1500:- Bara att PM:a

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Skrivet av anon188021:

Skulle baka kortet, värt en chans!

Det kommer bli min sista utväg. Ska ta kontakt med XFX först direkt och se vad dem säger.

Permalänk

Slänger in en uppdatering.

XFX tar det på garanti, kravet är bara att "kortet kan bli återställt till sitt ursprung" (När det gäller referens kort)
Om du har gjort någon modifikation på kylaren/PCB eller självvållande skador gäller dock inga garantier. Också var kravet att ett passande vattenblock/kylare som är till kortet har använts!

Permalänk
Medlem

Fy fan vad skönt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Det var fan jävligt soft av XFX!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Fy fan vad skönt

Skrivet av MyZk0:

Det var fan jävligt soft av XFX!

Man kan ju säga att man blev lagom lättad iaf
Tvivlade faktiskt starkt på att XFX skulle gå med på det!

Permalänk
Medlem

XFX ena schyssta killar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Fastän XFX var inte för snälla. de tog tillbaka det dem hade sagt. då dem "trodde" det var 1.0 versionen av 7970, dvs dem från AMD själva.

Förklarar ju en hel del om vilken billig kvalité det är på 7970 ur v1.1 (vilket jag har)

Blir väll in med ugnen med det nu, orkar inte bråka med XFX, slutar med att dem får rätt i vilket fall som helst.

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Fastän XFX var inte för snälla. de tog tillbaka det dem hade sagt. då dem "trodde" det var 1.0 versionen av 7970, dvs dem från AMD själva.

Förklarar ju en hel del om vilken billig kvalité det är på 7970 ur v1.1 (vilket jag har)

Blir väll in med ugnen med det nu, orkar inte bråka med XFX, slutar med att dem får rätt i vilket fall som helst.

Noooo. Smärta. Har du testat kortet i en annan dator och gjort lite troubleshooting på så vis?
Annars så lycka till med bakandet och var försiktig ^^

Skulle även skicka en vädjan till XFX att "åtmistone ta en titt på det för att med sin stora expertis ta reda på vad som är fel"

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Noooo. Smärta. Har du testat kortet i en annan dator och gjort lite troubleshooting på så vis?
Annars så lycka till med bakandet och var försiktig ^^

Skulle även skicka en vädjan till XFX att "åtmistone ta en titt på det för att med sin stora expertis ta reda på vad som är fel"

Datorn hittar inte ens kortet, vill inte passera bios stadiet (provat på 3 datorer)

Och kanske får pröva det. gör ett försök till XFX igen...

Permalänk
Medlem

Kontakta XFX vad har du att förlora?
rätt ska vara rätt. kontakta och de säg vad som är problemet sedan bygger det på därifrån.
Får du ett nytt kort så är det ju skitbra!
om du ger upp nu så är det riktigt dumt/dåligt av dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Fastän XFX var inte för snälla. de tog tillbaka det dem hade sagt. då dem "trodde" det var 1.0 versionen av 7970, dvs dem från AMD själva.

Förklarar ju en hel del om vilken billig kvalité det är på 7970 ur v1.1 (vilket jag har)

Blir väll in med ugnen med det nu, orkar inte bråka med XFX, slutar med att dem får rätt i vilket fall som helst.

Om du tänker så, självklart får de rätt då låt inte de stora köra över dig!

Permalänk
Hedersmedlem

synd att evga inte finns till 7970, har för mig att evga håller garantin fastän du har monterat annan sorts av kylare. men hör av dig till XFX dom kanske hjälper dig av rent "goodwill" hoppas det löser sig.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Snabbt svar minst sagt fick man.

Citat:

Hi, yes, we do sympathise with your predicament, but I`m afraid we cannot help here. best Regards. Tony

EDIT: Nu är det bakat och svalnar, se om det funkar.

EDIT2: Provat utan någon framgång. inte mycket att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte bara nån komponent som bränt för dig? En hel del saker går ju faktiskt att byta själv.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Fastän XFX var inte för snälla. de tog tillbaka det dem hade sagt. då dem "trodde" det var 1.0 versionen av 7970, dvs dem från AMD själva.

Förklarar ju en hel del om vilken billig kvalité det är på 7970 ur v1.1 (vilket jag har)

Blir väll in med ugnen med det nu, orkar inte bråka med XFX, slutar med att dem får rätt i vilket fall som helst.

Dem,dem,dem många dem där!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Inte bara nån komponent som bränt för dig? En hel del saker går ju faktiskt att byta själv.

Låter som en bra ide. Går ju även att skapa en "köpes" annons om nån sweclockere kan felsöka det ifall TS inte kan sånt själv. Lär ju vara nån som vet hur man använder ett multimeter i Stockholm.

Skrivet av matte70:

Dem,dem,dem många dem där!

Vi, de, oss, du, jag och dom. Är du nöjd nu?

(ja jag vet om att "dom" inte är korrekt svenska)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Inte bara nån komponent som bränt för dig? En hel del saker går ju faktiskt att byta själv.

Får sätta mig och mäta mig fram, just nu känns det bortkastat då jag blir så trött på skitet Men ska ge det ett försök.

Skrivet av matte70:

Dem,dem,dem många dem där!

Säger inte emot dig i det, men är det verkligen värt orken att anmärka på det?

Skrivet av Kent:

Låter som en bra ide. Går ju även att skapa en "köpes" annons om nån sweclockere kan felsöka det ifall TS inte kan sånt själv. Lär ju vara nån som vet hur man använder ett multimeter i Stockholm.

Använda en multimeter kan jag göra utan problem, får ta och göra det imorgon

Permalänk
Medlem

Vad hjälper det att "baka" ett kort? Har hört om det förut men inte riktigt förstått mig på vitsen med det...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slusk:

Vad hjälper det att "baka" ett kort? Har hört om det förut men inte riktigt förstått mig på vitsen med det...

Ifall lödningarna har släppt kan man "löda om" dom genom att värma kortet. Fungerar förvånansvärt ofta men är tyvärr ingen jätte hållbar lösning.

Här kan du läsa mer: http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/889688-guide-aterup...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Aha tufft aldrig hört.. Dock borde jag fattat det då jag jobbade på Flextronix för några år sen och körde just en maskin som byggde kretskort som lödde fast allt i ugn

Permalänk

Jahapp, nu är ju frågan, vart börjar jag någon stans på kortet, och "hur" bör jag gå till vägas?
EDIT: Att mäta på var ända liten pryl, blir lite svårt för min del.
EDIT2: Google told me how!

Permalänk
Medlem

Microkit i Västerås felsöker moderkort, fluke osv vet jag om. Dock vet jag inte om du har nått liknande ställe i Stockholm och vad dom kan ta för ett sånt kalas!
www.microkit.se kan ju alltid maila och höra annars.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla runt strömförsörjningen först om du ser någon komponent som ser bränd ut eller har "svettats".

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Kolla runt strömförsörjningen först om du ser någon komponent som ser bränd ut eller har "svettats".

Nu kan jag iaf meddela att jag har nog hittat en större del av problemet.
2 st kondensatorer *K1 OCRZ 270 16V*, 4 ST *E1NB 150 16V* inte mår så bra, dock ser bra ut. Dem Har ingen ledande förmåga längre.
Dock 1 *E1NB 150 16V* har kvar det och de resterande kondensatorerna på kortet.

Nu börjar man kolla snett på mitt nätagg iaf, hur satan kan nästan hela "grova delen" av strömförsörjningen rykt.

Får väll ta reda på vart man får tag på dessa kondingar någon stans. Spana in Elfa.

Permalänk
Hedersmedlem

När du kylde kortet så har du antagligen missat någon komponent, därav detta resultatet.
Byt kondingarna så fungerar säkert ditt kort.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

När du kylde kortet så har du antagligen missat någon komponent, därav detta resultatet.
Byt kondingarna så fungerar säkert ditt kort.

vattenblocket täcker inte den delen av kortet.

Dock hittar jag inte rätt kondingar. :-[

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat på elfa om du hittar någon med liknande värden? Sen bör du kyla strömförsörjningen, du kommer att sluta såhär med fler kort annars.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.