Jämföring av SSD:s inom prisklassen 900-1100, tips inför köp.

Permalänk
Medlem

Jämföring av SSD:s inom prisklassen 900-1100, tips inför köp.

http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
950kr
http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9...
900kr
http://www.inet.se/produkt/4304406/ssd-120gb-intel-330-resell...
1140kr
http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...
1070kr
http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series...
1100kr

Hej! Jag undrade lite om vilken av dessa som är den mest prisvärda SSD:n. För och nackdelar med dem, hört att intel ska vara bäst med samtidigt skiljer det 200kr mellan intel och A-data och hur stor skillnad är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
950kr
http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9...
900kr
http://www.inet.se/produkt/4304406/ssd-120gb-intel-330-resell...
1140kr
http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...
1070kr
http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series...
1100kr

Hej! Jag undrade lite om vilken av dessa som är den mest prisvärda SSD:n. För och nackdelar med dem, hört att intel ska vara bäst med samtidigt skiljer det 200kr mellan intel och A-data och hur stor skillnad är det egentligen?

Undvik ocz eller corsair med sandforce. Bästa valet står i.m.o. mellan crucial m4 och samsung 830. Jag tror att man får med norton ghost med samsungen och i så fall skulle jag ta denna.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Undvik ocz eller corsair med sandforce. Bästa valet står i.m.o. mellan crucial m4 och samsung 830. Jag tror att man får med norton ghost med samsungen och i så fall skulle jag ta denna.

Vad innebär det då? Och vilken av dem är crucial m4?

Permalänk
Inaktiv

Jag hade tagit den som heter 1140kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av empPill:

Vad innebär det då? Och vilken av dem är crucial m4?

Viking99 menar denna: http://www.inet.se/produkt/5315232/crucial-ssd-m4-128gb

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av empPill:

Vad innebär det då? Och vilken av dem är crucial m4?

norton ghost är ett kloningsprogram dvs klonar din gamla hdd till ssd utan att behöva ominstallera windows. men dock så rekommenderas det att man installerar om datorn när man sätter i en ny ssd eller hdd som ska agera som primär hdd/ssd. samsung har väldigt pålitliga ssder och även jag kan rekommendera den.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viking99:

Undvik ocz eller corsair med sandforce. Bästa valet står i.m.o. mellan crucial m4 och samsung 830. Jag tror att man får med norton ghost med samsungen och i så fall skulle jag ta denna.

Säger du det för att du har testat dem eller för att du hört det? Jag har en Corsair Force GT med Sandforce och aldrig haft problem med den sedan jag köpte den i September, OCZ har det dock varit mer problem med

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Säger du det för att du har testat dem eller för att du hört det? Jag har en Corsair Force GT med Sandforce och aldrig haft problem med den sedan jag köpte den i September, OCZ har det dock varit mer problem med

Jag har en laptop med sandforce 2 kretsar och har en del problem med frysningar. I övrigt har jag sett en del i forum och på köprådssidor. Min crucial m4 funkar helt perfekt utan frysningar och utan problem. Jag säger inte att alla sandforce enheter har problem men de är definitivt överrepresenterade.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Så vad är the final verdict?
Det är iaf. mellan Intel 330 Reseller, crucial m4 och samsung 830!

Permalänk
Medlem

Kör både OCZ Agility 3, Corsair Force 3, Corsair Force GT, Kingston HyperX SSDer (alla Sandforce) i olika maskiner, har inte haft problem med någon av dem. Kör senaste FW för respektive disk.
Har även Crucial M4, 64GB och 128GB, har heller inte haft något problem med dem.
Enda diskarna som jag har haft problem med, är de Intel-diskar som har suttit i jobbedatorn (Lenovo T410), det är motsvarande Intel X25 80GB.
Skulle nog rekommendera Crucial-disken, jämn aoch stabil prestanda och få upptäckta fel hittils.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viking99:

Jag har en laptop med sandforce 2 kretsar och har en del problem med frysningar. I övrigt har jag sett en del i forum och på köprådssidor. Min crucial m4 funkar helt perfekt utan frysningar och utan problem. Jag säger inte att alla sandforce enheter har problem men de är definitivt överrepresenterade.

Att du har en laptop med Sandforce svarade inte direkt på det jag sa, läs det igen

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Inaktiv

Skulle gå på Samsung 830 disken för att den har så bra rykte, har inte hört om någon som har problem med den. Själv så har jag en OCZ Agility 3 med senaste firmware och även den fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Säger du det för att du har testat dem eller för att du hört det? Jag har en Corsair Force GT med Sandforce och aldrig haft problem med den sedan jag köpte den i September, OCZ har det dock varit mer problem med

Utöver tidigare problem med firmware så ligger ocz och corsair i topp när det gäller returer. Ocz snittar i senaste sammanställningen runt 7%(!) och corsair ligger på ca 2,9%. Som jämförelse så ligger crucial på ca 0,8%...troligen ligger även samsung en bra bit under 1%, man hör väldigt få (om några) rapporter om fallerande samsung 830.

http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Utöver tidigare problem med firmware så ligger ocz och corsair i topp när det gäller returer. Ocz snittar i senaste sammanställningen runt 7%(!) och corsair ligger på ca 2,9%. Som jämförelse så ligger crucial på ca 0,8%...troligen ligger även samsung en bra bit under 1%, man hör väldigt få (om några) rapporter om fallerande samsung 830.

http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html

Fast det svarar ju fortfarande inte på min fråga till han, vet du hur lite 2,9% egentligen är

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Att du har en laptop med Sandforce svarade inte direkt på det jag sa, läs det igen

Jag har inte hitat vilken disk som sitter i en Asus ux31. Det enda jag vet är att det är sandforce 2. Men om du vet får du gärna upplysa mig.

Du borde kanske ta saker mindre personligt jag ger helt enkelt mina tips och vill inte att TS ska köpa en disk med problem. Jag är glad att din disk har fungerat utan problem. Min laptop fungerar sådär disken fryser ibland och filmuppspelning blir väldigt hackig. Program slutar ibland att svara. Jag ska försöka reklamera den men vet inte om de godtar det då problemen inte uppstår hela tiden. Det är i alla fall en stor källa till irritation.

Min Crucial M4 har fungerat bra och inte hängt sig eller bråkat en enda gång.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Fast det svarar ju fortfarande inte på min fråga till han, vet du hur lite 2,9% egentligen är

Se det så här istället, med ocz får i snitt ca 1 av 14 skicka tillbaka disken när den är mellan 6 månader och ett år gammal som statistiken gäller, med en corsair får i snitt 1 av 35 skicka tillbaka den, med en crucial så får 1 av 125 skicka tillbaka den...är man ute efter en stabil disk så vet jag vilket jag skulle välja

Som referens kan man ju påpeka att en genomsnittlig hårddisk brukar ligga runt 2%.

Prestandamässigt skiljer det i praktiken väldigt lite mellan dessa diskar så de enda argument jag kan se för att välja något speciellt märke är pris och just stabilitet/returfrekvens. Eftersom det skiljer sig så pass lite i pris mellan diskar/tillverkare med bra/dålig returstatiskt så tycker jag att det är självklart att välja något av de mer pålitliga alternativen, dvs crucial, samsung och intel. Visserligen gick intels statistik upp i denna sammanställningen pga 8mb buggen, men tidigare har de varit i särklass bäst med returer på under 0,5% ( 0,1% och 0,3% de senaste halvåren) dvs färre än 1 av 200 diskar behövde returneras.

Permalänk
Medlem

Jag är hemskt sugen på Samsung 830, men funderar på om det kan uppstå problem med ett äldre moderkort.

Har ett ASUS P5Q PRO P45 775 -> http://www.dustinhome.se/product/5010145148/asus-p5q-pro-p45-...

Förutom att det stryper hastigheten till 3Gbit/s, kan det bli andra problem med exempelvis firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag är hemskt sugen på Samsung 830, men funderar på om det kan uppstå problem med ett äldre moderkort.

Har ett ASUS P5Q PRO P45 775 -> http://www.dustinhome.se/product/5010145148/asus-p5q-pro-p45-...

Förutom att det stryper hastigheten till 3Gbit/s, kan det bli andra problem med exempelvis firmware?

Tror knappast att det ska vara några problem, finns ett sådant moderkort i familjen och den datorn fungerar alldeles utmärkt med en samsung 830

Permalänk
Medlem

Samsung alla dagar bättre köpa driftsäkra diskar du märker inte direkt skillnad på dem i vanligt användade. Sitter fortfarande på enbart sata 3 gamla asus bord jag köpte billigt så jag köper hellre driftsäkra skulle jag köpa något idag hade det nog vart samsung 830 antagligen har m4 och 320 redan

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hade kört på Intel eller Samsung i det här fallet, inte sett många som haft problem med den disken. Utöver den beröma 8MB buggen, men det ska vara åtgärdad nu

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Se det så här istället, med ocz får i snitt ca 1 av 14 skicka tillbaka disken när den är mellan 6 månader och ett år gammal som statistiken gäller, med en corsair får i snitt 1 av 35 skicka tillbaka den, med en crucial så får 1 av 125 skicka tillbaka den...är man ute efter en stabil disk så vet jag vilket jag skulle välja

Som referens kan man ju påpeka att en genomsnittlig hårddisk brukar ligga runt 2%.

Prestandamässigt skiljer det i praktiken väldigt lite mellan dessa diskar så de enda argument jag kan se för att välja något speciellt märke är pris och just stabilitet/returfrekvens. Eftersom det skiljer sig så pass lite i pris mellan diskar/tillverkare med bra/dålig returstatiskt så tycker jag att det är självklart att välja något av de mer pålitliga alternativen, dvs crucial, samsung och intel. Visserligen gick intels statistik upp i denna sammanställningen pga 8mb buggen, men tidigare har de varit i särklass bäst med returer på under 0,5% ( 0,1% och 0,3% de senaste halvåren) dvs färre än 1 av 200 diskar behövde returneras.

Men det svarar fortfarande inte på min ursprungsfråga

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viking99:

Jag har inte hitat vilken disk som sitter i en Asus ux31. Det enda jag vet är att det är sandforce 2. Men om du vet får du gärna upplysa mig.

Du borde kanske ta saker mindre personligt jag ger helt enkelt mina tips och vill inte att TS ska köpa en disk med problem. Jag är glad att din disk har fungerat utan problem. Min laptop fungerar sådär disken fryser ibland och filmuppspelning blir väldigt hackig. Program slutar ibland att svara. Jag ska försöka reklamera den men vet inte om de godtar det då problemen inte uppstår hela tiden. Det är i alla fall en stor källa till irritation.

Min Crucial M4 har fungerat bra och inte hängt sig eller bråkat en enda gång.

Det sitter en ADATA XM11 SSD i den om du inte har SANDISK-versionen

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det sitter en ADATA XM11 SSD i den om du inte har SANDISK-versionen

Tack för infon det år rått svårt att se vilken disk det finns i en märkesdator var hittade du infon?,

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viking99:

Tack för infon det år rått svårt att se vilken disk det finns i en märkesdator var hittade du infon?,

http://thessdreview.com/our-reviews/asus-zenbook-ssd-review-n... Står i 2:a stycket

http://gadgetholic.net/asus-ux31-ultrabook-review-and-disasse... Står under 3:e bilden

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Men det svarar fortfarande inte på min ursprungsfråga

Jag svarade/kommenterade det som jag är kompetent till att svara på, jag är inte viking99 och kan inte svara för var/när/hur han bildade sig sin uppfattning. Men vad spelar det för roll egentligen? Du har inte heller skrivit var/när/hur du kom fram till att det är problem med ocz?

Som alltid så är det rätt irrelevant om enskilda personer har haft fungerande diskar, även med ocz:s horribla returstatistik så är det många fler som har fungerande diskar än de som får problem (~14:1).

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väljer en SAMSUNG då det tydligen är så få fel på dem och den har blivit varmt rekommenderad här!
Tack så mycket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Jag svarade/kommenterade det som jag är kompetent till att svara på, jag är inte viking99 och kan inte svara för var/när/hur han bildade sig sin uppfattning. Men vad spelar det för roll egentligen? Du har inte heller skrivit var/när/hur du kom fram till att det är problem med ocz?

Som alltid så är det rätt irrelevant om enskilda personer har haft fungerande diskar, även med ocz:s horribla returstatistik så är det många fler som har fungerande diskar än de som får problem (~14:1).

Tja, varför svarade du alls när frågan vad ställd till han? Har inte dina föräldrar lärt dig något om hyfs? Man svarar inte på andras frågor och absolut inte om frågan inte ens besvaras i det man säger

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Tja, varför svarade du alls när frågan vad ställd till han? Har inte dina föräldrar lärt dig något om hyfs? Man svarar inte på andras frågor och absolut inte om frågan inte ens besvaras i det man säger

Jahapp, trampade visst någon på tårna...citerar dig nedan:

Skrivet av Absurd:

Säger du det för att du har testat dem eller för att du hört det? Jag har en Corsair Force GT med Sandforce och aldrig haft problem med den sedan jag köpte den i September, OCZ har det dock varit mer problem med

...och så slår vi ihop det med vad trådskaparen skrev så kanske du kan klura ut hur det kom sig att jag valde att kommentera ditt inlägg som jag gjorde:

Skrivet av Frispel:

Utöver tidigare problem med firmware så ligger ocz och corsair i topp när det gäller returer. Ocz snittar i senaste sammanställningen runt 7%(!) och corsair ligger på ca 2,9%. Som jämförelse så ligger crucial på ca 0,8%...troligen ligger även samsung en bra bit under 1%, man hör väldigt få (om några) rapporter om fallerande samsung 830.

http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html

Men bara för att vara säker på att du inte missförstår även denna gången så ska jag förklara:

Du skrev om din egen uppfattning om diskars pålitlighet, jag valde att citera dig för att komma med lite mer påtaglig information om de tillverkare du tog upp då jag tyckte att det kunde vara av intresse för trådskaparen. Vad/när/hur någon annan bildade sig en uppfattning om något är inget jag kan kommentera, det hoppas jag att du förstår. Var i mitt inlägg fick du uppfattningen att jag försökte svara på din fråga om hur viking99 fått sin uppfattning om sandforce?

Sedan så frågade du om jag visste hur lite 2,9% var och jag svarade även på det med lite jämförande siffror. Men för säkerhetsskull så borde jag kanske ha svarat: "Ja, jag vet hur lite 2,9% är" så blir det inte så krångligt med massa siffror.

Skrivet av Absurd:

...Man svarar inte på andras frågor...

Ska se till att applicera din tolkning av vad hyfs är och garanterat inte svara på eventuella frågor du kan tänkas komma med framöver Lycka till med livet!

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair SSD av den modell som du länkar till, och den har fungerat alldeles utmärkt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Frispel;12398855"]Jahapp, trampade visst någon på tårna[QUOTE]

Du trampade inte på tårna alls, men frågan var inte till dig och den jag ställde frågan till har svarat, så varför fortsätter du

Skrivet av mibsweden:

Jag har en Corsair SSD av den modell som du länkar till, och den har fungerat alldeles utmärkt.

Precis, det är skillnad på vilken Sandforce enhet du använder + att ser man till att ha den uppdaterad så är det inga problem, vissa som inte hade problem med 1.3.2 fick det dock med 1.3.3, men då är det bara att backa tillbaka till 1.3.2, finns även info om det på Corsairs forumsida om att de som INTE hade problem med 1.3.2 ska INTE installera 1.3.3, då kan man få problem, den uppdateringen är ENDAST till för de som har problem med 1.3.2

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you