Totala utrymmet har försvunnit

Permalänk
Medlem

Totala utrymmet har försvunnit

Hej!

Tänkte just installera ett spel på datorn men upptäcker att mitt utrymme har försvunnit nånstans. Har en 64gb samsung 830 som nu visar att den endast har 45gb totalt utrymme, nån som har en aning om vad som kan ha hänt?

Har inaktiverat systemåterställning och växlingsfil osv.

Permalänk
Medlem

prova inaktivera Viloläge

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

prova inaktivera Viloläge

Gjorde det men verkade bara få lite mer ledigt utrymme, det totala utrymmet är fortfarande på 45gb

Permalänk
Inaktiv

Du kommer aldrig att få ut 64GB. Filsystemet använder en del utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Du kommer aldrig att få ut 64GB. Filsystemet använder en del utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom så räknar diskstillverkare 1kB som 1000 B (står i instruktionsboken/manualen du fick med disken), Windows räknar 1 kB som 1024 B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du kommer aldrig att få ut 64GB. Filsystemet använder en del utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag har för mig att den varit större innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du kommer aldrig att få ut 64GB. Filsystemet använder en del utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lullebulle:

Dessutom så räknar diskstillverkare 1kB som 1000 B (står i instruktionsboken/manualen du fick med disken), Windows räknar 1 kB som 1024 B.

Jo men inte blir det 45Gb.

TS: Vad säger diskhanteraren?
Högerklicka på dator-->Hantera, diskhanterare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Instalera treesize så kan du se vad som använder din disk.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Jo men inte blir det 45Gb.

TS: Vad säger diskhanteraren?
Högerklicka på dator-->Hantera, diskhanterare.

Det blir ungefär 53-56GB på en 60GB hårddisk, sen om du räknar med Windows installerat så kan det mycket väl bli 45GB ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Det blir ungefär 53-56GB på en 60GB hårddisk, sen om du räknar med Windows installerat så kan det mycket väl bli 45GB ledigt utrymme.

Tror TS menar totalt utrymme = 45GB, ej ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Det blir ungefär 53-56GB på en 60GB hårddisk, sen om du räknar med Windows installerat så kan det mycket väl bli 45GB ledigt utrymme.

Läs TS inlägg igen, lite bättre denna gång.
45Gb TOTALT utrymme, inte ledigt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Läs TS inlägg igen, lite bättre denna gång.
45Gb TOTALT utrymme, inte ledigt.

Så TS har bara 5,625GB totalt utrymme?
Dessutom verkar det lite oklart vad TS menar då TS inte verkar ha särskilt stor koll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Så TS har bara 5,625GB totalt utrymme?
Dessutom verkar det lite oklart vad TS menar då TS inte verkar ha särskilt stor koll...

Var får du 5,625 från?

Det står att han har en 64GB-disk, men ser bara 45GB totalt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Var får du 5,625 från?

Det står att han har en 64GB-disk, men ser bara 45GB totalt.

Du skrev 45Gb. 45 Gb / 8 = 5,625GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Du skrev 45Gb. 45 Gb / 8 = 5,625GB

Men snälla, du vet exakt vad jag menade.

TS: Har du hunnit kolla diskhanteraren än?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Så TS har bara 5,625GB totalt utrymme?
Dessutom verkar det lite oklart vad TS menar då TS inte verkar ha särskilt stor koll...

TS verkar ha stor koll (bortsett från den vanliga förväxlingen mellan Byte och bit), det är att alla feltolkar honom som gör det hela otydligt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kanske körde samsungs ssd magician och avsatte utrymme för over provisioning vilket ger mindre tillgängligt utrymme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jo men inte blir det 45Gb.

TS: Vad säger diskhanteraren?
Högerklicka på dator-->Hantera, diskhanterare.

Tack! Såg nu att jag hade resten av utrymmet oallokerat efter att jag avinstallerat linux från dualboot.

Skrivet av n_sandstrom:

TS verkar ha stor koll (bortsett från den vanliga förväxlingen mellan Byte och bit), det är att alla feltolkar honom som gör det hela otydligt.

Ja byte skrivs väl med stort b men folk vill bara påpeka det för att visa hur duktiga dom är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Tack! Såg nu att jag hade resten av utrymmet oallokerat efter att jag avinstallerat linux från dualboot.

Ja byte skrivs väl med stort b men folk vill bara påpeka det för att visa hur duktiga dom är.

Nej, folk påpekar det för att det är stor skillnad med b(it) och B(yte) och därmed utgör en hel annan uträkning (8 bitar är 1 Byte).

Kul att du klura ut de!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Nej, folk påpekar det för att det är stor skillnad med b(it) och B(yte) och därmed utgör en hel annan uträkning (8 bitar är 1 Byte).

Kul att du klura ut de!

Här har vi en till som vill verka kunnig. Har man lite IQ kan man lätt räkna ut att det är gigabyte jag pratar om, eller vet du några hårddiskar som säljs med 5gBYTE eller nån som räknar utrymmet i sin hårddisk i bit? Folk påpekar det bara för att dom läst på wikipedia en vecka innan och nu vill visa sina enorma datorkunskaper.

Snackar man däremot om internetuppkoppling som folk faktiskt räknar i bit så förstår jag om folk blir ledsna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ja byte skrivs väl med stort b men folk vill bara påpeka det för att visa hur duktiga dom är.

Om du tycker att det du skriver/frågar om har något värde,
kan det ju vara smart att inte skriva b(it) när du menar B(yte).

Här är ett litet exempel på hur det kan bli när man struntar i vad man skriver...
#12385308

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om du tycker att det du skriver/frågar om har något värde,
kan det ju vara smart att inte skriva b(it) när du menar B(yte).

Här är ett litet exempel på hur det kan bli när man struntar i vad man skriver...
#12385308

Fo3

Precis som jag sa så kan det bli fel om man pratar om internetuppkoppling där man faktiskt räknar i bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Här har vi en till som vill verka kunnig. Har man lite IQ kan man lätt räkna ut att det är gigabyte jag pratar om, eller vet du några hårddiskar som säljs med 5gBYTE eller nån som räknar utrymmet i sin hårddisk i bit? Folk påpekar det bara för att dom läst på wikipedia en vecka innan och nu vill visa sina enorma datorkunskaper.

Snackar man däremot om internetuppkoppling som folk faktiskt räknar i bit så förstår jag om folk blir ledsna.

Du vet uppenbarligen hur det ska vara, ändå tycker du att det är coolt att skriva fel.

De som du förväntar ska hjälpa dig,
skall tydligen ägna sig åt att tolka det du skriver istället för att lösa ditt problem.

Respekt?

Fo3

G(iga)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Men seriöst om ni fatar vad han menar varför då rätta han ganska onödigt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du vet uppenbarligen hur det ska vara, ändå tycker du att det är coolt att skriva fel.

De som du förväntar ska hjälpa dig,
skall tydligen ägna sig åt att tolka det du skriver istället för att lösa ditt problem.

Respekt?

Fo3

G(iga)

Men förlåt att jag glömde skriva GB med stora bokstäver, förstår att det är svårt att tänka själv. Såfort du ser ett stavfel i tidningen så kan du inte fortsätta läsa för att du blir tvungen att tänka själv vad det egentligen ska stå, eller?

Nä du har rätt, kände mig för att verka skitcool och skrev gb i små bokstäver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Men seriöst om ni fatar vad han menar varför då rätta han ganska onödigt enligt mig.

Principfråga.
Slarv föder slarv och det behövs inte mer av den varan på detta forumet.

Sedan kan man givetvis dra det hur långt som helst.
Man ska exempelvis alltid ha ett mellanrum mellan antal och enhet. Alltså ska det skrivas ut 64 GB och inte 64GB.
Men då jag inte har gjort så i min egen signatur på grund av platsen det tar tänker jag inte ta upp det.

EDIT: Hmm jag hade visst skrivit ut det korrekt i min signatur. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Här har vi en till som vill verka kunnig. Har man lite IQ kan man lätt räkna ut att det är gigabyte jag pratar om, eller vet du några hårddiskar som säljs med 5gBYTE eller nån som räknar utrymmet i sin hårddisk i bit? Folk påpekar det bara för att dom läst på wikipedia en vecka innan och nu vill visa sina enorma datorkunskaper.

Snackar man däremot om internetuppkoppling som folk faktiskt räknar i bit så förstår jag om folk blir ledsna.

Jag syftade inte på ditt fall, utan i ren allmänhet, hoppa inte på folket som försöker hjälpa dig!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag syftade inte på ditt fall, utan i ren allmänhet, hoppa inte på folket som försöker hjälpa dig!

Du försökte inte hjälpa nånting utan är här för att dryga, sen har jag redan fått hjälp.

Tack till SirMacke som hjälpte mig istället för sitta och dryga om gemener och versaler.

Permalänk
Hedersmedlem

Vår talförmåga och det skrivna ordet är den enskilt största skillnaden mellan oss och djuren. Att lära sig tala, läsa och skriva är grundläggande för vårt samhälles funktion. Det är i allas intresse att sträva mot ett korrekt språk, både i tal och skrift. Både för egen och andras skull, nu och för efterlevande generationer.

Det här gäller dessutom inte ens grundläggande grammatik utan felaktiga storheter där missförstånden lätt står som spön i backen. Kan absolut inte förstå hur man kan försvara det eller bli upprörd när någon påpekar felen.

Att märka ord där det saknar betydelse är onödigt på ett allmänt forum, men att hålla reda på skillnaderna mellan bit och byte tycker jag är det minsta man kan begära. Speciellt på ett datorforum.

Detta inlägg är absolut inget carte blanche för forumets språkpoliser men vi måste väl ändå klara hålla rätt på bit och byte, eller hur?

Språkets betydelse för människan kan inte underskattas, varför då devalvera dess värde genom att öppet strunta i hur vi behandlar det? Det har ingenting med att visa sig duktig att göra. Inläggens texter ska inte behöva tolkas eftersom forumet handlar om teknik och inte poesi.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jo, men har du någonsin hört någon skriva om Gigabit i hårddisksammanhang?
I denna tråd är det så extremt uppenbart att det handlar om gigabyte.
Att någon orkar bry sig är för mig en gåta. Kanske om man har för mycket fritid.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]