Borde jag få mer fps i Shogun 2 med mitt 7970 ?

Permalänk

Borde jag få mer fps i Shogun 2 med mitt 7970 ?

Har ju hämtat ut mitt HD 7970 äntligen, gjorde det i Måndags och allt funkar bra.
Formatera om datorn och installerade Windows 7. Sen installerade jag Shogun 2.
Nu till saken då..
Jag har alla inställningar på Ultra och kör i 1920 x 1080 med 4xAA och 16xAF.
Öppnade Fraps och starta spelet. Vid min förvåning så fick jag framedrops ända ner till 25-30fps.
Borde jag inte få mer eller ?
Medel kanske ligger på 40-55fps men så fort det händer nåt då droppar det som fan. Jag har en Phenom II x4 3.4GHz som är klockkad till 4GHz.
8Gb RAM 1333MHz och Crosshair IV Formula. 550w Corsair nätagg.
Borde jag inte få högre fps med denna setup ?

Permalänk
Medlem

Processorn som håller dig tillbaka i detta spel.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Processorn som håller dig tillbaka i detta spel.

Är Shogun verkligen så processor krävande att den flaskar mitt system ?
Tycker ni jag borde uppgradera min cpu, såfall till vilken ?
Har kollat lite på AMDs FX 6200 processor, tror ni den skulle funka mycket bättre eller vilken kan ni rekomendera av AMDs processorer ?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att det är din CPU ärligt talat, speciellt i 4,0 GHz.
Har du uppdaterat grafikdrivers och sådant?

Att uppgradera till en Bulldozer kommer inte ge dig någon vidare prestanda-vinst alls är jag rädd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Japp, Shogun kräver CPU. En i5/i7 är bra om du ser till Shogun.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag har svårt att tro att det är din CPU ärligt talat, speciellt i 4,0 GHz.
Har du uppdaterat grafikdrivers och sådant?

Att uppgradera till en Bulldozer kommer inte ge dig någon vidare prestanda-vinst alls är jag rädd.

Ja jag tycker också det verkar konstigt att min processor skulle flaska.
Spelet stödjer ju 4 kärnon och det är ju precis vad jag har, plus att den är klockad till 4GHz.
Vilka drivare pratar du om nu ?
Har installerat 12.4 iaf. Hur många fps tycker ni jag borde få med min rig ?

EDIT: Testade att köra den inbyggda Benchmark i Shogun 2 och då fick jag en fps genomsnittlig på ca 75fps.
Är det skilnad på den och spela ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Japp, Shogun kräver CPU. En i5/i7 är bra om du ser till Shogun.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

japp man ser i testet att dipsen går ner till runt 30 fps om man inte har i5/i7 i princip.

Visa signatur

2013| GTX 780 TI SC 3GB
2012| Fractal Design Define R3 | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | Corsair 1200W 80+Gold | GSkill 16GB 2133MHz | 2x GTX 680 2GB SLI | Intel Core i7 3770K | Asus Xonar DX | Plextor M3 Pro SSD 512GB | LaCie USB 3.0 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ja jag tycker också det verkar konstigt att min processor skulle flaska.
Spelet stödjer ju 4 kärnon och det är ju precis vad jag har, plus att den är klockad till 4GHz.
Vilka drivare pratar du om nu ?
Har installerat 12.4 iaf. Hur många fps tycker ni jag borde få med min rig ?

EDIT: Testade att köra den inbyggda Benchmark i Shogun 2 och då fick jag en fps genomsnittlig på ca 75fps.
Är det skilnad på den och spela ?

Jag vet tyvär inte då jag inte äger eller har spelat Shogun 2.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag vet tyvär inte då jag inte äger eller har spelat Shogun 2.

Då har du missat något

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Då har du missat något

Äger dock Empire och Napoleon Total War. Kan vara kul, men inte helt min typ av spel är jag rädd!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

shogun använder bara en kärna av vad jag kunnat se och med min fx8120 i stock så ligger den stackars kärnan konstant på 100% när jag spelar shogun:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Är Shogun verkligen så processor krävande att den flaskar mitt system ?
Tycker ni jag borde uppgradera min cpu, såfall till vilken ?
Har kollat lite på AMDs FX 6200 processor, tror ni den skulle funka mycket bättre eller vilken kan ni rekomendera av AMDs processorer ?

Shogun och Civ5 (sent i en match med många ai motståndare) är praktexempel på spel där CPUn kan flaska rejält. Jag skulle inte personligen uppgradera processor bara p.g.a. detta, men om du vill sprätta lite pengar så är det upp till dig. Personligen skulle jag rekomendera en Intel om du vill se en märkbar förbättring på FPS.

Permalänk

Du har alltså inte råkat ut för krashen som ofta händer i Shogun 2 för de flesta 7XXX-ägare? Problemet avhandlas här för den intresserande.

http://forums.totalwar.com/showthread.php/35440-7xxx-Series-A...

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du har alltså inte råkat ut för krashen som ofta händer i Shogun 2 för de flesta 7XXX-ägare? Problemet avhandlas här för den intresserande.

http://forums.totalwar.com/showthread.php/35440-7xxx-Series-A...

Jo det fryser till ibland men formaterade om hela systemet och installerade Windows 7 på nytt så nu har det inte frysigt än och hoppas det inte gör det heller.

Permalänk
Medlem

Vi har kommit fram till att din processor flaskar, så bytt ut den till en intel eller överklocka sönder den.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Vi har kommit fram till att din processor flaskar, så bytt ut den till en intel eller överklocka sönder den.

Men tror knappast den flaskar.
Den är ju fan kraftfull plus att jag klockat den lite.
Självklart hade jag fått mer fps med en Intel men det beror bara på att dessa är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men tror knappast den flaskar.
Den är ju fan kraftfull plus att jag klockat den lite.
Självklart hade jag fått mer fps med en Intel men det beror bara på att dessa är bättre.

Den flaskar.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men tror knappast den flaskar.
Den är ju fan kraftfull plus att jag klockat den lite.
Självklart hade jag fått mer fps med en Intel men det beror bara på att dessa är bättre.

rekommenderar för shogun 2 är 2500k och bättre så den flaskar. Är ingen fanboy men säger bara som det (troligen) är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men tror knappast den flaskar.
Den är ju fan kraftfull plus att jag klockat den lite.
Självklart hade jag fått mer fps med en Intel men det beror bara på att dessa är bättre.

Kör lite Shogun 2 och mät CPU samt GPU useage samtidigt? Jag tippar fortfarande på att det e processorn som flaskar, men om du mäter useage så kan du ju få lite siffror på vare sig det e så eller inte.

"Självklart hade jag fått mer fps med en Intel men det beror bara på att dessa är bättre", är väl mer eller mindre definitionen av att den flaskar eller missförstår jag vad du försöker säga?

Som sagt, jag tycker fortfarande det är lite onödigt att uppgradera en processor enbart för en speltitel, men helt upp till dig hur du vill lägga dina pengar såklart.

Permalänk
Skrivet av wotanziu:

Kör lite Shogun 2 och mät CPU samt GPU useage samtidigt? Jag tippar fortfarande på att det e processorn som flaskar, men om du mäter useage så kan du ju få lite siffror på vare sig det e så eller inte.

"Självklart hade jag fått mer fps med en Intel men det beror bara på att dessa är bättre", är väl mer eller mindre definitionen av att den flaskar eller missförstår jag vad du försöker säga?

Som sagt, jag tycker fortfarande det är lite onödigt att uppgradera en processor enbart för en speltitel, men helt upp till dig hur du vill lägga dina pengar såklart.

Hur och vilket program skulle jag kunna använda för att se hur dessa jobbar ?
Sen när jag vet siffrorna i % så skriver jag dessa i tråden så får ni själva avgöra.
Och spelar man in hur dom jobbar när man spelar eller hur ska man kunna se siffror
när man har ett spel igång ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Hur och vilket program skulle jag kunna använda för att se hur dessa jobbar ?
Sen när jag vet siffrorna i % så skriver jag dessa i tråden så får ni själva avgöra.
Och spelar man in hur dom jobbar när man spelar eller hur ska man kunna se siffror
när man har ett spel igång ?

GPU-Z och aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du köpte 7970, där gjorde du största misstaget, skit drivrutiner och du kan köpa 670 för samma pris men du hade fått mer prestanda och stabilare drivisar med 670..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

GPU-Z och aktivitetshanteraren.

Okej men hur ska jag kunna kolla det när jag spelar ?
Ska jag trycka på Windows knappen och kolla eller ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Okej men hur ska jag kunna kolla det när jag spelar ?
Ska jag trycka på Windows knappen och kolla eller ?

Spela ett tag sen tittar du på graferna...

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Spela ett tag sen tittar du på graferna...

Ja men det går inte att se dessa när jag spelar.
Såfall måste jag avsluta spelet sen kolla men då har det redan försvunnit.
Då står allt på noll igen, Load osv.

Permalänk
Medlem

Han sa ju graferna. du kan ju bara klicka ner spelet.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Han sa ju graferna. du kan ju bara klicka ner spelet.

Hur "klickar" jag bara ner spelet ?
Är inte så hemma på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Hur "klickar" jag bara ner spelet ?
Är inte så hemma på detta.

Använd ALT TAB

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Använd ALT TAB

Tack så mycket !

Permalänk

Nu har jag kollat detta och vid processor användning så går den i taket. Kollade även GPUn och den går i full klock.
Så slutsattsen måste ju bli att den inte flaskar mitt system, eller hur ?