Permalänk
Medlem

Byta ut moderkortet?

Kan man byta ut moderkortet och proccesorn på en datorn utan att krånlga med t.e.x omformatering o.s.v? Är det bara att byta ut och köra?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ja, ibland så kan du slippa det. Men det är inte rekommenderat eftersom det finns fortfarande kvar t.ex. drivrutiner osv. som kan göra systemet instabilt. Så om du ska byta ut moderkort och processor så formatera om för säkerhetsskull.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

köpte typ datorn begagnad så jag fick inte med någon formateringsskiva. Hur gör man då? Jag har windows xp.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Eftersom Windows XP inte säljes längre så får du antingen tanka ner det eller köpa Windows 7 om ditt system är kompatibelt med det.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Eller bara ladda ner alla drivrutiner igen?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Hedersmedlem

Räkna med att behöva installera om Windows efter bytet. Det är i princip bara om moderkorten har samma chipset som det funkar utan ominstallatation och då ser jag inte varför du alls skulle byta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Men om jag tankar ner windows xp så får jag väl inte en äkta licens och kan inte ladda ned uppdateringar?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Men vafan?

Permalänk
Medlem

Varför uppdatera hårdvara om du skiter fullständigt i mjukvaran ? inte dax att fixa windows 7 tycker du ?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Jag har en äkta XP Professional oem som jag köpte när man fick Vista Business på köpet. Om någon är intresserad kan jag lägga upp en sälj annons. Annars så rekommenderar jag Win7 - det är ju ändå 2012 och inte 2002 :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jo du har en poäng där, får nog ta att köpa windows 7. Vad är skillnad på OEM och retail egentligen?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Men om jag tankar ner windows xp så får jag väl inte en äkta licens och kan inte ladda ned uppdateringar?

Det är strängt imot forumsreglerna att skriva som du gör och du kan bli bannad för det.. Köp istället en ordentlig lisens för win 7 nu och så får du uppgradera till win 8 för ett kraftigt reduserat pris.. Det vinner du massor på..

Se länk - http://www.sweclockers.com/nyhet/15427-microsoft-forbereder-u...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

100 kr för windows 8 låter ju inte fel direkt. Det blir till att köpa windows 7 och sen uppgradera till windows 8 då antar jag. Men vad är skillnaden på OEM och retail?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

100 kr för windows 8 låter ju inte fel direkt. Det blir till att köpa windows 7 och sen uppgradera till windows 8 då antar jag. Men vad är skillnaden på OEM och retail?

OEM begränsar sig till en dator, egentligen bara i samband med datorköp men många butiker säljer OEMskivor löst iallafall. Men det blir problem den dagen du ska byta dator igen om du vill ha kvar ditt OS.

Retail gäller också bara för en dator i taget, men däremot låser det sig inte till någon dator.

Permalänk
Medlem

Jag anser nog att det inte är värt de 600 extra för retail. När jag byter nästa gång lär det ju ändå vara windows 8 som gäller.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"