Externt minne startar inte

Permalänk
Medlem

Externt minne startar inte

Hej!

Jag har en WD elements 1tb som vi har haft i ca 2 år nu. Den har fungerar klockrent fram tills igår då den inte alls startade. Jag satte i strömkabeln och den var helt död. Lampan som brukar lysa lös ej och man hörde inte ens att den var igång. Därför hittade datorn inte den heller, eftersom den inte får ström och inte startar. Provade med en annan strömkabel för att utesluta att det var den det var fel på, men det var det inte. Det enda som jag kan komma på som hänt är att jag väldigt snabbt råkade sätta i sladden till min bärbara dator i minnet, men minnet reagerade inte då heller så jag bytte/drog ut den direkt. Den var lika "död" då, den varken surrade eller lös. Kan detta vara problemet? Hur stor är sannolikheten att mina bilder som finns på minnet går att rädda?

Permalänk

Kan vara strömintaget i kabinettet som är trasigt, jag skulle slakta kabinettet till den Externa, plocka ur hårddisk och försöka docka den / montera i en stationär dator och se om du får snurr på den.
sedan om den väl fungerar köpa ett nytt Kabinett att montera den i.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt går externa diskar på 12 volt och "råkar" du sätta in en laddare till en bärbar dator som ligger på 16-24 volt kan du relativt enkelt har bränt komponenter inuti kabinetten. Har du garanti kvar tycker jag du ska försöka få ut en ny, men har du ingen garanti kvar är det förmodligen bara att antingen köpa en ny tom kabinett eller att helt enkelt plocka ut hårddisken och sätta in i din dator som en internt (förutsatt att du har en desktop-dator att sätta den i).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, WD Elements kör med 12V så har du kört laptopladdare är kabinettet och kanske även disken, bränd. Det skiljer även i polaritet ibland, alltså att mittstiftet kan vara plus eller minuspol. Skiljer det blir det total kortslutning med tråkiga följder. Men som sagt, den nästa dubblerade spänningen räcker gott för fyrverkeri även med rätt polaritet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ja, WD Elements kör med 12V så har du kört laptopladdare är kabinettet och kanske även disken, bränd. Det skiljer även i polaritet ibland, alltså att mittstiftet kan vara plus eller minuspol. Skiljer det blir det total kortslutning med tråkiga följder. Men som sagt, den nästa dubblerade spänningen räcker gott för fyrverkeri även med rätt polaritet.

Datorprodukter kör i stort sett alltid + i mitten
men som sagt, har du petat i en laptop laddare i den är den med största sanolikhet bränd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dougielol:

Datorprodukter kör i stort sett alltid + i mitten
men som sagt, har du petat i en laptop laddare i den är den med största sanolikhet bränd.

Jag har säkert 40+ väggvårtor och andra laddare och där skiljer det men alla är ju inte för rena datorprodukter, så du kan mycket väl ha rätt. Att kolla polariteten samtidigt med spänningen tycker jag dock är en god vana.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Jesse_82:

Hej!

Jag har en WD elements 1tb som vi har haft i ca 2 år nu. Den har fungerar klockrent fram tills igår då den inte alls startade. Jag satte i strömkabeln och den var helt död. Lampan som brukar lysa lös ej och man hörde inte ens att den var igång. Därför hittade datorn inte den heller, eftersom den inte får ström och inte startar. Provade med en annan strömkabel för att utesluta att det var den det var fel på, men det var det inte. Det enda som jag kan komma på som hänt är att jag väldigt snabbt råkade sätta i sladden till min bärbara dator i minnet, men minnet reagerade inte då heller så jag bytte/drog ut den direkt. Den var lika "död" då, den varken surrade eller lös. Kan detta vara problemet? Hur stor är sannolikheten att mina bilder som finns på minnet går att rädda?

Om du lyssnar på originalnätdelen, piper eller "tjuter" den? Inte helt ovanligt att dom lägger av. Isf räcker det med att köpa ersättare på tex Biltema eller Kjell. Lycka till!

Mvh
Martin

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren! Jag har ingen garanti kvar men har däremot en hel del bilder som jag inte har nån backup på och som jag verkligen vill ha kvar. Så externa minnet i sig är jag inte så noga om, men däremot att få tillbaka mina bilder. Externa minnet låter ingenting. Har försökt lyssna men det är knäpptyst. Inte ett tecken på att det ens är igång. Hördes inte heller ett ljud då jag satte i fel sladd, vilken jag endast hade ipuggad i några sekunder (men det kanske räcker för att skada minnet). Om det har blivit kortslutning, borde det inte höras på något sätt då? Att den kanske surrar eller försöker starta då jag satte i fel sladd? Hur ser man om minnet har en +/- pol? Ska lämna in den till en datafirma som får plocka disken ur skalet och testa den på sidan om eller i en dator då jag själv inte är så kunnig. Får hoppas på det bästa :S

Permalänk

Var i sverige finns du jesse?

Finns en hjälp-tråd på sweclockers där väldigt många entusiaster erbjuder sig att hjälpa till gratis, med montering, felsökning etc av datorer.
Själv finns jag i södra malmö och skulle kunna hjälpa dig demontera disken.

Permalänk
Medlem

Menar du att själva kabinetten är bränd eller även hårddisken? :S

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för erbjudandet, men jag bor i Luleå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesse_82:

Tack så mycket för erbjudandet, men jag bor i Luleå

verkar inte finnas någon från Luleå som skrivit upp sig i denna tråden, men håll ett öga på den ändå. http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1096510-gratis-hjalp-vid-montering-av-datorer/

Men jag är säker på att om du skriver en annons i köpdelen på marknaden här så får du hjälp gratis. Onödigt att betala för att göra något så enkelt som att ta ut en hårddisk ur en kabinett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesse_82:

Menar du att själva kabinetten är bränd eller även hårddisken? :S

Troligen är bara styrkretsen för USB-kabinetten död, inte hårddisken i sig. Så monterar du ur hårddisken och sätter in direkt i en dator eller i en ny kabinett är det stor chans att du lyckas säkerhetskopiera data.

Du kan även se detta som lektion 1 i att skydda sin data - det vill säga ha viktiga bilder, dokument och filer på två ställen samtidigt (även kallad "backup", lite finurligt).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+