Steam på SSD, spel på HDD?

Permalänk
Medlem

Steam på SSD, spel på HDD?

Hej! Ursäkta om tråden ligger på fel ställe, mod får gärna flytta :).

Iallafall, jag har en SSD på 120GB och en HDD på 2TB, och jag skulle vilja ha alla mina "steamspel" på HDDn, eftersom inte alla får plats i min SSD så undrar jag om det går att installera steam programmet på SSDn så det laddar upp snabbare men jag lagrar mina spel på HDDn? Är detta möjligt?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Tänkte göra detsamma, men det verkar inte att gå. Inte enl steam supporten i alla fall:

Steam installs to the following folder by default:
C:\Program Files\Steam
Files for games installed on Steam are stored in the following folder:
C:\Program Files\Steam\SteamApps\

During the installation of Steam, you have the option to install Steam to a location other than the default. Since Steam relies on the game files residing in the SteamApps folder, your game files cannot be moved outside of this folder. The game files must be in the SteamApps folder in order to function.

Permalänk
Medlem

Med steamtools funkar det jätte bra. Har det själv så att jag har steam + det jag använder på SSDn och resten av spelen på HDDn.

Edit:
Länk: http://www.stefanjones.ca/steam/

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rebbon:

Hej! Ursäkta om tråden ligger på fel ställe, mod får gärna flytta :).

Iallafall, jag har en SSD på 120GB och en HDD på 2TB, och jag skulle vilja ha alla mina "steamspel" på HDDn, eftersom inte alla får plats i min SSD så undrar jag om det går att installera steam programmet på SSDn så det laddar upp snabbare men jag lagrar mina spel på HDDn? Är detta möjligt?

Finns skit bra lösning gör 2x steam mappar jag har tex 4 steam mappar med olika configs etc för vissa spel

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Okej tack, ska testa SteamTools och se om det funkar

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Med steamtools funkar det jätte bra. Har det själv så att jag har steam + det jag använder på SSDn och resten av spelen på HDDn.

Edit:
Länk: http://www.stefanjones.ca/steam/

Ja att det fanns nån som redan löst det problemet borde man ju tänkt på. Tack för tipset.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Med steamtools funkar det jätte bra. Har det själv så att jag har steam + det jag använder på SSDn och resten av spelen på HDDn.

Edit:
Länk: http://www.stefanjones.ca/steam/

Funkar super!!

Visa signatur

ROG Strixt Z390-H | Intel I9-9900k | MSI RTX 2080ti | Corsair RM850W | Kingston HyperX DDR4 3200MHz 32GB | ASUS PG349Q | Corsair MP500 M.2 SSD | Kingston HyperX SSD | Samsung SSD 850 PRO |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DareDevil:

Funkar super!!

måste testas!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebbon:

Hej! Ursäkta om tråden ligger på fel ställe, mod får gärna flytta :).

Iallafall, jag har en SSD på 120GB och en HDD på 2TB, och jag skulle vilja ha alla mina "steamspel" på HDDn, eftersom inte alla får plats i min SSD så undrar jag om det går att installera steam programmet på SSDn så det laddar upp snabbare men jag lagrar mina spel på HDDn? Är detta möjligt?

Detta är 3:e gången jag postar det här på sweclockers, och jag rekommenderar det här mycket mer än steamtools då du inte vet ifall det följer med nån skit i steamtools, (deras host kan bli hackad mm även om upphovsmakaren inte skulle vilja dig nått illa) Det här är också exakt samma sak som steamtools ska göra förutom att du gör det manuellt, det är också jätte lätt även om det ser lite krångligt ut vid första anblick.

"Denna guiden är fixad av Trracer fast på www.ssg-clan.se jag tror det där är hans SweClockers användare
Den är inte riktat exakt för ditt behov men jag använde den och ändrade paths och så för att fixa över BF3 till min SSD så varsegod.
*edit*
jag vet inte om han har tagit den ifrån nån annan stans men jag har get credits så gott det går

Detta gäller endast för Vista och Windows 7!

I detta exempel flyttar jag Left 4 Dead 2 till en annan disk...

I mitt fall ligger mina steam-spel i:

C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common

Ta mappen "left 4 dead 2" och flytta den till en annan disk. I mitt fall väljer jag:

F:\store\steam

Starta en kommandotolk. Gå till din steamapps\common...

cd "C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common"

skriv följande:

mklink /j "left 4 dead 2" "f:\store\steam\left 4 dead 2"

Detta förutsätter att du stänger av UAC eller kör kommandotolken som admin!

Nu har du skapat en filsystemslänk till den andra disken.

Starta Left 4 Dead 2, som nu körs från en annan disk...

Samma förfarande funkar för alla steamspel.

Info om mklink:

C:\>mklink Skapar en symbolisk länk. MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Länkmål /D Skapar en symbolisk kataloglänk. Standard är symbolisk fillänk. /H Skapar en hård länk i stället för en symbolisk länk. /J Skapar en katalogknutpunkt. Länk anger namnet på den nya symboliska länken. Mål anger sökvägen (relativ eller absolut) som den nya länken refererar till.

"

så vad du vill göra är att installera steam på din SSD men göra som det står i guiden och flytta din "steamapps" map till din HDD.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |