Permalänk
Medlem

Hårddisk klickar

Hej!

Efter en tvingad avstängning efter ett program frös datorn (Audacity) har min hårddisk börjat klicka. Den låter ungefär såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=7E3vy7L9hPU&feature=related

Lite mildare kanske. Klickandet uppstår när datorn blir "varm" dvs jag startar ett spel och spelar kanske en kvart, sen börjar den klicka. Eller kollar en film. När hårddisken används ganska mycket kan man säga.

Använder en HP-Laptop. Tror det är extra hårddisken som låter (D: ) Vad kan man göra åt detta? Förutom att byta hårddisken.
Jag hade detta problem en annan gång efter en krasch men när jag hade startat om den några gånger så slutade den.
Detta hände cirka 1,5 månader sen.

Tack för svar!

(P.S. Skriv ifall ni behöver mer information!)

Permalänk
Medlem

Klickande är generellt ett mycket dåligt tecken. Jag skulle sattsa på att göra en back up på datan så fort som möjligt. Finns inget som säger den kommer gå sönder på en gång men om du har något viktigt skulle jag inte chansa.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Klickande är generellt ett mycket dåligt tecken. Jag skulle sattsa på att göra en back up på datan så fort som möjligt. Finns inget som säger den kommer gå sönder på en gång men om du har något viktigt skulle jag inte chansa.

Enig, backup, och byt, du vill inte at den pajar före backupen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

En av mina lagringsdiskar tickar ibland också, då brukar jag göra följande:
Högerklicka på disken / Egenskaper / Verktyg / Felkontroll - Kontrollera nu / Klicka i båda rutorna / Starta.
Det brukar hjälpa mig, sen tar det någon månad tills min börjar ticka igen Självklart har jag inget viktigt på den disken, just in case.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU