Hårddisk började brinna (typ)

Permalänk
Medlem

Hårddisk började brinna (typ)

Tjena, hade en gammal burk då jag hade problem med hårddiskarna. En dag (satt med sidan på chassit borttaget) så märkte jag att de började lukta rök när jag skulle starta upp datorn, tittade in i burken och såg att de rök från en av hårddiskarna samt en liten flamma, drog ut ström kabeln och tog ut hårddisken sedan har jag inte använt den igen. Nu har jag en ny dator och undrade om man kan testa koppla in hårddisken som började ryka eller komma detta ha FÖRÖDANDE effekter?

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem

Jag skulle INTE kopplat in en disk som hade brunnit innan.
Kan ju vara kraftiga elfel i den som drar med resten av dina delar i fördärv.

Permalänk
Medlem

Nej, tycker det är rätt självklart att man inte kopplar in en grillad disk.

Permalänk

Jag hade verkligen inte testat det

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

men det förstår väl vem som helst att en disk som det kommer lågor ifrån inte skall användas!?

avråder dig verkligen från att göra det. om det var så att det var foton etc som du MÅSTE ha tillbaka, så får du väl chansa, men ta fram en brandsläckare då

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen du ska testa, bara tanken på att ha massa GB liggandes och damma är ju skrämmande!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska testa en förmodligen trasig disk så gör det via en extern anslutning, en låda eller en usbadapter, då är det mindre risk att du skadar datorn.
Du kanske har nån gammal skrotdator du kan använda också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa absolut! Men gör det i en extern miljö, typ i ett chassi till en extern hårddisk

Permalänk
Medlem

klart grabben ska få vara nyfiken och testa! Man lär ju sig utav sina misstag..

Permalänk
Medlem

Om du skall testa, testa inte i din "riktiga" burk. Testa den som någon ovan sa, i en skyddad, isolerad miljö.
och glöm för guds skull inte att fotografera, eller ännu hellre filma det och lägg upp här

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Permalänk
Medlem

Stoppa i disken i en test-burk som inte är så viktig.

Knäck ett ägg ovanpå disken. Skaffa lite bacon.

Filma det hela. Posta här.

Bon appetit

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Om du skall testa, testa inte i din "riktiga" burk. Testa den som någon ovan sa, i en skyddad, isolerad miljö.
och glöm för guds skull inte att fotografera, eller ännu hellre filma det och lägg upp här

Ta disken till någon polare och be att få testa den där, nämn inte historian bakom det hela, säg att disken innehåller en hel del "heta" filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Ta disken till någon polare och be att få testa den där, nämn inte historian bakom det hela, säg att disken innehåller en hel del "heta" filmer

Hahaha.... dagens bästa

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong