Permalänk
Medlem

2 st radiatorer på varandra?

sitter i nattmörkret och funderar på att bygga en maskin i ett silverstone sg07, tanken med kylning är att sätta en antec 620 på prollen och funderingar att gettomodda en antec 620 på mitt 6970.

då till min fråga: Skulle det funka att sätta dom 2 radiatorerna "på" varandra? Då utrymmet är mycket begränsat tänkte jag att man kanske kan klämma in dom där en tornkylare är tänkt att sitta.

Paintskillz:

tankar kring detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning, skulle säkert se rätt grymt ut

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hur ska du fästa dom i varandra? Blir det trångt med slangarna? Får det plats så det inte tar i moderkortet?

Sjävla tanken ser jag inget fel på, men frågorna ovanför och säkert nån till borde du ta reda på först

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen ökad effekt, Eftersom luften kommer vara lika varm vilket gör så att det inte blir ökad kylnings effekt.

Permalänk
Medlem

Har du fläktar som är kraftfulla nog så ser jag inga problem med det Cool idé!
Fast vore det inte bättre att ha radiatorerna intill varandra istället?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Hur ska du fästa dom i varandra? Blir det trångt med slangarna? Får det plats så det inte tar i moderkortet?

Sjävla tanken ser jag inget fel på, men frågorna ovanför och säkert nån till borde du ta reda på först

fläktarna tänkte jag skruvas i radiatorerna, och sen bunta ihop dom i varandra, eller något liknande. som jag fattar på Inets hemsida är slangarna ca 15cm vilket absolut räcker till.
enligt sweclockers retention får det plats med tornkylare upp till 117mm om jag minns rätt, och på Inet står att rad:en är 27mm + 25mm fläkt alt en slimline. altså totalt 104mm.

Wully: Tanken är inte att det ska bli bättre kylförmåga att ha dom såhär utan att på ett smidigt och bra sätt få iväg varmluften ut ur chassiet.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

fläktarna tänkte jag skruvas i radiatorerna, och sen bunta ihop dom i varandra, eller något liknande. som jag fattar på Inets hemsida är slangarna ca 15cm vilket absolut räcker till.
enligt sweclockers retention får det plats med tornkylare upp till 117mm om jag minns rätt, och på Inet står att rad:en är 27mm + 25mm fläkt alt en slimline. altså totalt 104mm.

Wully: Tanken är inte att det ska bli bättre kylförmåga att ha dom såhär utan att på ett smidigt och bra sätt få iväg varmluften ut ur chassiet.

mvh

Tror inte det är en smart idé, Eftersom GPUn naturligt sett blir varmare än en CPU kommer GPU värmen dra upp tempen, om jag var du skulle jag istället investera i riktigt vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ser tajt ut, 2 radiatorer och 2 fläktar är ju 104mm. Hur stort är SG07 på höjden? 180mm?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Ingen ökad effekt, Eftersom luften kommer vara lika varm vilket gör så att det inte blir ökad kylnings effekt.

...

en kylare avger ju inte ens med de bästa av fläktar 100% av sin värme för varje x tid lika lite som nästa kylare skulle uppta den till 100%. kylningen blir naturligtvis aningen sämre, men knappast i nån så stor grad att det negerar konstruktionen, än mindre försämrar den till den grad att den inte är motiverad.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wully:

Ingen ökad effekt, Eftersom luften kommer vara lika varm vilket gör så att det inte blir ökad kylnings effekt.

Gör det visst, se det som en tjock radiator bara. Det kräver dock fläktar med högt luftflöde.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Länktips för den som gillar empiriska studier i denna fråga.

Här är en kille som nyligen testat vad som händer då man dubblar radiatorer på varandra.

Notera speciellt att konfiguration 6,7 och 2 presterar ungefär lika bra..

Edit: Lade till den intressantaste bilden imo.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Tror inte det är en smart idé, Eftersom GPUn naturligt sett blir varmare än en CPU kommer GPU värmen dra upp tempen, om jag var du skulle jag istället investera i riktigt vattenkylning

Om fläktarna står på utblås och gpu raden överst så påverkas nog inte cpu raden speciellt.
Har redan custom vattenkylning idag. Men av utrymmesskäl går inte den in i ett sg07

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjan:

Här är en kille som nyligen testat vad som händer då man dubblar radiatorer på varandra.

http://martinsliquidlab.files.wordpress.com/2012/06/newdiagra...

Notera speciellt att konfiguration 6,7 och 2 presterar ungefär lika bra..

Edit: Lade till den intressantaste bilden imo.

För usla fläktar för jobbet. Om man kollar på när han har satt upp en extra rad bara som "airbreak" så tappar han nästan 50% på 800rpm o "endast" 23% på 1200rpm.

Orkar inte fläktarna trycka igenom så hjälper inte den extra ytan, samma princip med täta/tjocka radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

För usla fläktar för jobbet. Om man kollar på när han har satt upp en extra rad bara som "airbreak" så tappar han nästan 50% på 800rpm o "endast" 23% på 1200rpm.

Orkar inte fläktarna trycka igenom så hjälper inte den extra ytan, samma princip med täta/tjocka radiatorer.

Visst är det så.
Man kanske ska poängtera att som vanligt är storleken på luftflödet igenom en normal radiator det som påverkar avkylningsförmågan mest, och i detta fall med klena/tysta flätar så blir luftflödet ordentligt hämmat vid dubbla radiatorer. I detta fall hade det blivit mycket lättare att tolka resultaten om författaren hade haft tillgång till och mätt luftflödet vid de olika konfigurationerna.

Artikeln är dock bra då den påvisar den mer vanliga situationen: då man som köpare försöker göra ett tystare system lite mer högpresterande utan att ha tillgång till luftflödesmätare och kanske inte så ingående läst på om fläktarnas förmåga till luftflöde vid olika statiska mottryck. Läs gärna igenom diskussionen på Xtremesystems så ser ni mer hur det resoneras kring detta.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)