Permalänk
Medlem

Rondeller i Sverige

Finns det ingen regel i svensk trafiklag att använda blinkers ut av en rondell ? Alla blinkar sig in i en rondell, men aldrig ut. Jag skiter i om du ska köra hela vägen runt , eller 10 gånger runt, om du så önskar det, men jag vill fan veta om någon ska ut av rondellen, så jag kan köra in. Händer mig varje morgon och varje kväll, hur svårt är det i grunden.

En av jätte få grejer som jag tycker fungerar bättre i Norge

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Jo, man skall blinka bär man ska ut.. Det sa iaf körskolans lärare till mig när jag tog körkort för ett par år sedan. Stör mig som fan på folk som inte blinkar ut. Jävla nötter!

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

Jo, man skall blinka bär man ska ut.. Det sa iaf körskolans lärare till mig när jag tog körkort för ett par år sedan. Stör mig som fan på folk som inte blinkar ut. Jävla nötter!

Jag stör mig på folk som blinkar.. det ställer till mer bekymmer. Istället för att man saktar in och håller kollen på vart bilen i rondellen skall så missuppfattar man vart bilen skall och det leder till en ökad risk för krock.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag stör mig på folk som blinkar.. det ställer till mer bekymmer. Istället för att man saktar in och håller kollen på vart bilen i rondellen skall så missuppfattar man vart bilen skall och det leder till en ökad risk för krock.

Man saktar ned, och stannar. Och väntar, och väntar på att apan ska köra förbi, men nej, han körer ut på samma väg du ska köra in, utan at blinka. Om du är i rondellen = Förkörsrätt, om du ska köra in så finns det en fin skylt. Om en inte kan följa skylt, hur har en fått sitt körkort ? Regler finns för allas säkerhet, inte för att imponera sensor på uppkörningstestet. Alltid fler olyckor i ljus reglerade kryss än rondeller.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Man ska blinka ut, blinka in kan vara trevligt om man ska höger men finns ingen regel (för man har ju igentligen bara ett håll du kan köra iom att rondeler är enkelriktade )

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Blinkar man inte när man kör ut ur rondellen kan man få betala 500kr.
Jönköpingspolisen har haft lite razzior där de bötfällt många bilister.
Någon la upp film på tuben där de själva inte blinkar. De skulle visst få gå kurs.
http://www.youtube.com/watch?v=ZsDCVJzNkWk

Permalänk
Medlem

Enklast för alla är om man blinkar in och blinkar ut, men det är lag på att man åtminstone ska blinka ut.

Är förjävla svårt att planera sin körning på ett vettigt sätt när lata idioter inte orkar flytta handen 5 cm och knacka till blinkern. Blir speciellt enerverande i rondeller när det är mycket trafik och man kunde önska att vuxna människor gjorde sitt bästa för att underlätta i trängseln. Att folk skulle bli mindre försiktiga för att man användar sig av blinkers är ett svepskäl för att man är för lat att blinka eller oförmögen att komma ihåg att man ska blinka när man svänger av eller byter fil.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast

Regeln är att man alltid ska blinka ut. Sen lär många körskolor ut att man ska blinka även innan rondellen vilket är väldigt bra att göra, speciellt i små rondeller. Reglerna för hur man ska uppföra sig i rondeller skrevs när rondellerna började dyka upp. Det var då framförallt stora rondeller som byggdes och då räcker det med att blinka ut. Sedan svämmade Sverige över av små rondeller och där är det inte så stor nytta att bara blinka ut för man hinner ändå bara med ett blink och sedan svänger man.

Så det alla alltid borde göra för att vara tydliga och underlätta för alla andra är att blinka höger redan innan man svänger in i rondellen om man ska höger. Sedan fortsätter man blinka höger tills man svängt ut. Ska man svänga vänster blinkar man vänster innan man kör in i rondellen och sedan blinkar man höger innan man svänger ut. Ska man rakt fram blinkar man inte innan rondellen utan blinkar bara höger innan man svänger ut.

Om alla följde det skulle trafiken flyta oändligt mycket bättre i rondeller eftersom man kan se vart bilar är på väg långt innan de ens är inne i rondellen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag stör mig på folk som blinkar.. det ställer till mer bekymmer. Istället för att man saktar in och håller kollen på vart bilen i rondellen skall så missuppfattar man vart bilen skall och det leder till en ökad risk för krock.

Det dummaste jag läst idag.

Permalänk
Medlem

Det härligaste är dom som blinkar höger in i rondellen (oavsett vart dom ska) och inte blinkar ut.. ><

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Finns det ingen regel i svensk trafiklag att använda blinkers ut av en rondell ? Alla blinkar sig in i en rondell, men aldrig ut. Jag skiter i om du ska köra hela vägen runt , eller 10 gånger runt, om du så önskar det, men jag vill fan veta om någon ska ut av rondellen, så jag kan köra in. Händer mig varje morgon och varje kväll, hur svårt är det i grunden.

En av jätte få grejer som jag tycker fungerar bättre i Norge

Tycker aldrig jag ser någon i norge blinka i en rondell

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört lastbil i Norge kan jag väl bara konstatera att det finns väldigt många herrelösa fordon där.

Och Fenix är tyvärr bara ytterligare en av alla bilister som inte har vett i sig, antagligen ingen erfarenhet utav yrkestrafik heller, men här kan jag ha fel.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Tycker aldrig jag ser någon i norge blinka i en rondell

Oftare än här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag stör mig på folk som blinkar.. det ställer till mer bekymmer. Istället för att man saktar in och håller kollen på vart bilen i rondellen skall så missuppfattar man vart bilen skall och det leder till en ökad risk för krock.

Du menar alltså att det är lättare att veta vart folk ska om de inte berättar det för dig än om de gör det?

Åfan... Är du en sån skojare som sitter och spår i kort och glaskulor också?

Om det nu är ett problem att folk blinkar för dig, så bry dig inte om det då. Titta inte på blinkersen bara. Problem solved!

Permalänk
Medlem

Förstår ej varför folk slutar blinka efter uppkörningsprovet. Lösning ? Böter ?

Enda en grej jag stör mig på, essingeleden, rusning, 3 milioner bilar, och 2 felt vid Tomteboda. Lämnar alltid minst en billängd framför mig, för att folk ska kunna köra in, ingen ger F, men körer helt till slutet av Solna avfarten och försöker att pressa sig in, och skapar kö i det feltet också. Helt javla sjukt, och så frågar man sig varför blir det stora köer.

Sen folk som saktar ned på motorvägen för att titta på en olycka i motsatt körriktning. ARGH...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Stör mig något sjukt på folk som inte blinkar, även när jag cyklar eller går. Ska nog ha med mig en påse bajs i fortsättningen och börja slinga det mot alla bilar som inte blinkar. Fyfan!

Permalänk
Medlem

Ok, man bör givetvis blinka för att göra sin färdväg så tydlig som möjligt för andra, men jag har ändå svårt att se varför folk som inte blinkar när de ska ut skulle vara ett så stort problem.
Är det en tvåfilig rondell så är det givetvis självklart att blinka om man ligger i innerfilen och måste köra över den yttre filen för att lämna rondellen. Att inte göra det vore direkt trafikfarligt.

Men om jag ska in i en rondell och väntar på en lucka och det kommer en bil i rondellen som ska av till vänster om mig och inte blinkar så ser man ju detta i god tid ändå i och med att han saktar in och svänger. Medans han svänger så blockerar han ju också bakomvarande bilar i samma fil så att man får tid att köra ut.
Men visst, man får mer tid på sig om han blinkar så givetvis bör man göra det. Dock tycker jag isåfall att det finns betydligt värre saker att reta sig på i trafiken.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ok, man bör givetvis blinka för att göra sin färdväg så tydlig som möjligt för andra, men jag har ändå svårt att se varför folk som inte blinkar när de ska ut skulle vara ett så stort problem.
Är det en tvåfilig rondell så är det givetvis självklart att blinka om man ligger i innerfilen och måste köra över den yttre filen för att lämna rondellen. Att inte göra det vore direkt trafikfarligt.

Men om jag ska in i en rondell och väntar på en lucka och det kommer en bil i rondellen som ska av till vänster om mig och inte blinkar så ser man ju detta i god tid ändå i och med att han saktar in och svänger. Medans han svänger så blockerar han ju också bakomvarande bilar i samma fil så att man får tid att köra ut.
Men visst, man får mer tid på sig om han blinkar så givetvis bör man göra det. Dock tycker jag isåfall att det finns betydligt värre saker att reta sig på i trafiken.

På landsbygden byggs sällan köer innan och i rondeler, därför är det jätte bra om den som ska ut blinkar så slipper man sakta in/stanna helt i onödan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Ok, man bör givetvis blinka för att göra sin färdväg så tydlig som möjligt för andra, men jag har ändå svårt att se varför folk som inte blinkar när de ska ut skulle vara ett så stort problem.
Är det en tvåfilig rondell så är det givetvis självklart att blinka om man ligger i innerfilen och måste köra över den yttre filen för att lämna rondellen. Att inte göra det vore direkt trafikfarligt.

Men om jag ska in i en rondell och väntar på en lucka och det kommer en bil i rondellen som ska av till vänster om mig och inte blinkar så ser man ju detta i god tid ändå i och med att han saktar in och svänger. Medans han svänger så blockerar han ju också bakomvarande bilar i samma fil så att man får tid att köra ut.
Men visst, man får mer tid på sig om han blinkar så givetvis bör man göra det. Dock tycker jag isåfall att det finns betydligt värre saker att reta sig på i trafiken.

I små rondeller utan hög belastning, som alla rondeller här hemma, är det ett stort problem för ska personen vänster måste jag sakta in och stanna innan jag märker att personen i själva verket skulle rakt fram. Hade jag vetat det innan hade jag kunnat köra in direkt. Problematiken är den samma med folk som inte blinkar i korsningar och utfarter. Det är många gånger jag hade sluppit stå och vänta eller sluppit stanna om bilen som kom farande hade blinkat istället för att bara helt plötsligt svänga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Musikälskare

Kör en runda i Malmö, 50% använder blinkers vilda västern ^^

Gäller att hålla avstånd då folk kan få för sig att bara svänga utan att visa det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

du ska blinka, jag skiter i alla ursäkter. BLINKA!

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem

För cirkulationsplats finns bara tre regler:
1) Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen.
2) Kör motsols runt rondellen.
3) Tecken vid högersväng och körfältsbyte.

SFS 1998: 1276 3 kap 13, 22, 65§

Att vi kör motsols innebär att vi endast har en riktning att ta när vi kör in i cirkulationen, och således krävs det en rätt korkad medtrafikant för att tro att vi tar vägen någon annanstans än höger initialt. Är det två körfält och vi tar det innersta byter vi dock sannolikt körfält och ger tecken för det. När vi sedan lämnar cirkulationsplatsen gör vi en högersväng och i de allra flesta fall även ett körfältsbyte. Således ger man tecken för det.

Sedan är det ju bra att folk gör skillnad på rondell och cirkulationsplats. Bara för att det finns en rondell betyder det inte att det är en cirkulationsplats ... Är det en korsning med rondell, ja då blir det lite lurigare hur man på pappret ska blinka korrekt vid en vänstersväng exempelvis, men i verkligheten handlar det snarast om att tydligt visa vad man har i åtanke för sina medtrafikanter - fordonsplacering etc.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

själv blinkar jag men jag har inga som helst problem som JesperT säger, att helt bedöma själv om bil/bilarna till vänster ska svänga eller inte. Inte kör väll någon här ut i en rondell utan att försäkra sig om att ev. vänstertrafik har en färdriktning ut ur rondellen innan dom kör in? Att förlita sig på blinkers är livsfarligt, jag tycker inte man ska lite på någon i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Man ska blinka ut, blinka in kan vara trevligt om man ska höger men finns ingen regel (för man har ju igentligen bara ett håll du kan köra iom att rondeler är enkelriktade )

Kan vara trevligt att blinka om man ska vänster i en rondell ja Eller var du bara ironisk?

Värsta jag varit med om i en rondell var nog ändå när lillasyrran övningskörde hem mig... Ska rakt fram i en rondell, blinkar vänster för att sedan blinka höger.. Vettefan vem som lärt henne det, men måste vara JÄVLIGT irriterande för folk som ska in i rondellen och tror hon ska fortsätta runt

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

hon gjorde helt rätt MyRus, blinkar du vänster i en rondell indikerar du att du inte skall köra höger eller rakt fram, inte nödvändigt vis att du tänker köra vänster alltså. vad man bör göra dock är att blinka ut så snart som möjligt då man passerat första eller andra svängen.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Problemet är att i detta långa landet lagom är blinkers ett extremt sällsynt och dyrt tillval till bilen.
Det är även åldersgräns, efter man fyllt 30 behöver man sällan följa trafikregler längre.

Upplever här i Skåne att det är folk 18-30 som följer regler bäst, resten skiter fullkomligt i det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Regeln är att man alltid ska blinka ut. Sen lär många körskolor ut att man ska blinka även innan rondellen vilket är väldigt bra att göra, speciellt i små rondeller. Reglerna för hur man ska uppföra sig i rondeller skrevs när rondellerna började dyka upp. Det var då framförallt stora rondeller som byggdes och då räcker det med att blinka ut. Sedan svämmade Sverige över av små rondeller och där är det inte så stor nytta att bara blinka ut för man hinner ändå bara med ett blink och sedan svänger man.

Så det alla alltid borde göra för att vara tydliga och underlätta för alla andra är att blinka höger redan innan man svänger in i rondellen om man ska höger. Sedan fortsätter man blinka höger tills man svängt ut. Ska man svänga vänster blinkar man vänster innan man kör in i rondellen och sedan blinkar man höger innan man svänger ut. Ska man rakt fram blinkar man inte innan rondellen utan blinkar bara höger innan man svänger ut.

Om alla följde det skulle trafiken flyta oändligt mycket bättre i rondeller eftersom man kan se vart bilar är på väg långt innan de ens är inne i rondellen.

Skrivet av Crazy Ferret:

För cirkulationsplats finns bara tre regler:
1) Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen.
2) Kör motsols runt rondellen.
3) Tecken vid högersväng och körfältsbyte.

SFS 1998: 1276 3 kap 13, 22, 65§

Att vi kör motsols innebär att vi endast har en riktning att ta när vi kör in i cirkulationen, och således krävs det en rätt korkad medtrafikant för att tro att vi tar vägen någon annanstans än höger initialt. Är det två körfält och vi tar det innersta byter vi dock sannolikt körfält och ger tecken för det. När vi sedan lämnar cirkulationsplatsen gör vi en högersväng och i de allra flesta fall även ett körfältsbyte. Således ger man tecken för det.

Sedan är det ju bra att folk gör skillnad på rondell och cirkulationsplats. Bara för att det finns en rondell betyder det inte att det är en cirkulationsplats ... Är det en korsning med rondell, ja då blir det lite lurigare hur man på pappret ska blinka korrekt vid en vänstersväng exempelvis, men i verkligheten handlar det snarast om att tydligt visa vad man har i åtanke för sina medtrafikanter - fordonsplacering etc.

Om man konsekvent gör som Zotamedu beskriver spelar det ingen roll vilket det är.
Jag tycker mig även märka att: ju dyrare bil, desto sämre (mindre hjälpsamma t.ex. mha blinkers) bilförare.

Själv har jag en MC-kompis som konsekvent inte blinkar innan rondell/cirkulationsplats,
bara när han ska ur den, då blinkar han åt vänster & svänger sedan höger .. jobbigt.

Permalänk
Medlem

För cirkulationsplats finns bara tre regler:
1) Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen.
2) Kör motsols runt rondellen.
3) Tecken vid högersväng och körfältsbyte.

Så kör jag alltid, dock blir man motarbetad av pensionärer ibland som kommer åt fel håll (Hänt två gånger.). Notera att man oftast kan kör yttervarv runt hela rondellen, då kan man aldrig "orsaka" ngt eftersom man i princip inte kan göra ngt fel så läng man kör sansat och blinkar vid utfart, och kom ihåg cykelbanor vid utfart för detta är ett av de fall du MÅSTE stanna för cyklister.

Notera dock att yttervarv runt hela rondellen är irriterande för andra trafikanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Själv har jag en MC-kompis som konsekvent inte blinkar innan rondell/cirkulationsplats,
bara när han ska ur den, då blinkar han åt vänster & svänger sedan höger .. jobbigt.

Varför gör han på detta visset!?